Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
✋:. Meistä on hienoa, kun selailet Potkun, Pohjoismaiden suurimman kamppailulajiyhteisön keskusteluja. Toivottavasti löydät mielenkiintoisia keskusteluja ja otat reippaasti osaa niihin. Samassa voisit sallia Ad Block -ohjelmasi näyttää mainoksia Potkun sivuilla, jotta voimme jatkossakin ylläpitää näitä keskusteluja. Voit myös liittyä etupotkijaksi, jolloin yksi etusi on mainokseton Potku. Kiitos kun ymmärrät. 🙇♂️
Mikäs tämä touhu on ja miten se eroaa esim Ernesto Presasin Modern arniksesta?
Jos haluaisin alkaa veikkaamaan, niin Modern mano mano on Modern arniksen aseeton tyyli... Mutta kun en ole vedonlyöntimiehiä, niin ajattelin kysästä.
Mika kirjoitti:
Olisiko tässä se, että Kombatanissa aseettomat tekniikat esitellään vasta tietyn ajan jälkeen, kun Mano Manossa harjoittelu keskittyisi vain niihin?
Kyllä me tehtiin Kombatanissa niitä jo aika alkuvaiheessa mutta tietty painotusta on enemmän aseisiin. Tosin itse olen vasta tämän syksyn treenaillut joten en voi sanoa mitään varmaa asiasta.
Korppi kirjoitti:
Eli tyhmä kysymys: Jos treenaa kombatania niin siellä on siis samat tekniikat + asetekniikat?
Kyllä, aseettomat tekniikat ovat samoja.
Mano Mano on lähinnä vaihtoehto niille jotka eivät halua/tykkää asetekniikoita harjoitella.
Ja tietysti niille jotka haluavat harjoitella mano mano tekniikoita nykyistä enemmän.
Ookoo. Hyvältä kuulostaa tuon tuominen lisäksi ainakin minun mielestäni. Mua on ajatuksena aina hiukan tökkinyt se, että filippiiniläissysteemit tuntuvat kovin asepainotteisilta. Tosin tämä on ihan ulkopuolista mielikuvaa, en oo koskaan filippiiniläislajeja treenannut yhtä harjoituskertaa lukuunottamatta.
Jos asuisin vielä Porissa, saattaisin hyvinkin tulla mukaan.
Kerkko kirjoitti:
Ookoo. Hyvältä kuulostaa tuon tuominen lisäksi ainakin minun mielestäni. Mua on ajatuksena aina hiukan tökkinyt se, että filippiiniläissysteemit tuntuvat kovin asepainotteisilta. Tosin tämä on ihan ulkopuolista mielikuvaa, en oo koskaan filippiiniläislajeja treenannut yhtä harjoituskertaa lukuunottamatta.
Jos asuisin vielä Porissa, saattaisin hyvinkin tulla mukaan.
Millaista modern Mano Manon harjoittelu käytännössä noin suurinpiirtein on? Esim. mitkä ovat painotukset suurinpiirtein tekniikka/sparri/väline harjoitteluissa?
- lyönti- ja potkuharjoitteet
- Itsepuolustustekniikat
- Palit Palit harjoitteet
Palit Palit kehittää ottelusilmää ja parantaa huomiokykyä sekä motoriikkaa. Harjoituksen kaava voi olla sovittu tai vapaa. Perusidea lähtee torjunta-isku-torjunta – ajattelusta, jossa rytmisesti ja virtaavasti hyökätään ja torjutaan kaiken aikaa. Taitojen kehittyessä elementtejä lisätään, kunnes lähes kaikki hyökkäystavat voidaan suorittaa Palit Palitin sisällä. Kaikki suoritteet tehdään aina sekä vasemmalta että oikealta, joten harjoittelija ei pääse sortumaan siihen, että tekee tekniikat pääsääntöisesti aina vain toiselta puolelta. Torjunnat ja liikkuminen sopivat myös lyömäasetta tai veistä vastaan.
Ihan mielenkiinnosta tuli tällänen mieleen, että sivuillanne annatte ymmärtää, että kyse on nykyaikaisesta itsepuolustuksesta. Onko teillä siis mukana rbsd-lajien metodeja, vai pohjaudutteko filippiiniläisiin menetelmiin?