Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Viikinkimiekkailu ja -elävöitys

Historialliset eurooppalaiset lajit eli HEMA, Buhurt, historiallinen ratsastus, elävöitystaistelu jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Viikinkimiekkailu ja -elävöitys

#1

Viesti diesel 64 »

Valvomo: Otsikkoa muutettu 26.9.2022.

Moi,löytyykö potkulaisista viikinki ajan harrastajia.

Onko joku käynyt täällä,itse olen menossa tänä vuonna :)

http://www.angelfire.com/mb2/battle_has" onclick="window.open(this.href);return false; ... index.html
http://www.angelfire.com/mb2/battle_has" onclick="window.open(this.href);return false; ... s2006.html


Tuntuu olevan aika iso tapahtuma :shock: ,mutta ei kun sekaan vaan :duel:


:)
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

#2

Viesti Risto R »

Joo, viikingit tai heput jotka kävivät "viikinkeilemässä" on jees. Itellä on tarkoitus saada kunnollinen "kitti" kasaan jossain vaiheessa. Jotain on jo, mutta muutamia oleellisia puuttuu (ks. mun veppisaitti). Tuo hastings olisi kuitenkin aika siisti tapahtuma nähdä, siellä kun on heposia ja kaikkee. Eniten harmittaa tuossa viikinki hommassa, ettei ole mitään tyyliä tai lajia joiden pohjalta treenata "viikinkiä". Vie vähän pohjaa siltä touhulta.

Ja vaatis aika paljon innostusta että saisi treenattua niitä vähäisiä tietoja mitä on myöhemmistä manuaaleista ja aikalaistaiteesta ekstrapoloimalla saatu nimenomaan kilven käytöstä. Nii ja kun pitäs olla vielä niitä treenikavereitakin jotka ois aiheesta kiinnostunu.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#3

Viesti diesel 64 »

Risto R kirjoitti: Joo, viikingit tai heput jotka kävivät "viikinkeilemässä" on jees. Itellä on tarkoitus saada kunnollinen "kitti" kasaan jossain vaiheessa. Jotain on jo, mutta muutamia oleellisia puuttuu (ks. mun veppisaitti). Tuo hastings olisi kuitenkin aika siisti tapahtuma nähdä, siellä kun on heposia ja kaikkee. Eniten harmittaa tuossa viikinki hommassa, ettei ole mitään tyyliä tai lajia joiden pohjalta treenata "viikinkiä". Vie vähän pohjaa siltä touhulta.

Ja vaatis aika paljon innostusta että saisi treenattua niitä vähäisiä tietoja mitä on myöhemmistä manuaaleista ja aikalaistaiteesta ekstrapoloimalla saatu nimenomaan kilven käytöstä. Nii ja kun pitäs olla vielä niitä treenikavereitakin jotka ois aiheesta kiinnostunu.
Ok,itse kuulin ystävältäni,että täällä pohjanmaalla järjestetään "viikinkitaistelu" kurssi.
8)
130100 VIIKINKITAISTELU-kurssi, K, (op:n kieli=englanti, suomenkielinen avustaja).
Herrala juhlasali
la 13.00-15.30
42 tuntia, 28,00 € kl
Yli 18v. naisille ja miehille. Yli 15 v.- alle18 vuotiaat vanhemman kanssa, tai kirjallinen osallistumislupa vamhemmilta.Miekka-,kilpi-,keihäsharj.,jousiammunta, taktiikkaa 4.2.2006 - 20.5.2006
HOLMAN DAVID
Itse opetan ja treenaan taekwondoa ITA ja Hapkidoa CH ja meidän seurasta lähti 5-miestä ja 2-naista katsomaan ja tutustumaan kurssin sisältöön ja nyt on n.10harj. takana :) ,täytyy myöntää että mielenkiintoista ja haastavaa on ollut.

:)
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

#4

Viesti Risto R »

Oho, tuopa oli uutta. Pika googletuksella tuo Holman liittyy jotenkin historian elävöittämiseen? Eli onko kyseessä systeemi jota opetetaan elävöitämistaisteluita varten vai ihan "oikea" taistelulaji. Jos taistelulaji, niin onko kaveri selittänyt mistä ne jutut tulee? Jos tommonen kurssi pidettäs täällä niin varmaan itekin olisin sillä :)
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
anton
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 331
Lauteille: Elokuu 2005

#5

Viesti anton »

Sisältääkö kurssi taisteluhurmokseen tarvittavat sienet?
- Jyri Asikainen

Normalisoin.
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#6

Viesti diesel 64 »

Risto R kirjoitti: Oho, tuopa oli uutta. Pika googletuksella tuo Holman liittyy jotenkin historian elävöittämiseen? Eli onko kyseessä systeemi jota opetetaan elävöitämistaisteluita varten vai ihan "oikea" taistelulaji. Jos taistelulaji, niin onko kaveri selittänyt mistä ne jutut tulee? Jos tommonen kurssi pidettäs täällä niin varmaan itekin olisin sillä :)
Moi Risto R

Olen ymmärtänyt,että "oikea" taistelulaji olisi kyseessä.David kertoi,että on ollut 30 vuotta viikinki kuvioissa mukana ja 2004 muutti Suomeen ja asuu nykyään Kaskisissa ja on opettanut siellä "Mustat Korpit" nimistä ryhmää vuoden verran ja meidän olisi tarkoitus taistella Mustia Korppeja vastaan 27.5 Kaskisten Viikinki ajan markkinoilla :) .
Viimme harkoissa David selvitti ja kävi meille läpi "Hastingsin taistelun"säännöt ja periaatteet ja kertoi opetus ohjelman tähtäävän sinne.Siellä on 20 eri maata ja me "uusina"joudumme näyttämään ja vakuuttamaan tuomariston,että hallitsemme ja ymmärrämme vaatimukset.

Tässä kuva,jossa oik. David ja kesk. John (apu ohjaaja)

http://www.rivendellguesthouse.fi/finska/stridskurs.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

:)
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#7

Viesti diesel 64 »

anton kirjoitti: Sisältääkö kurssi taisteluhurmokseen tarvittavat sienet?
Ei ainakaan vielä,mutta tuntuu että äidin pikku tappajat pääsevät taisteluhurmokseen yllättävän hyvin :swars: ,ilman sieniäkin ;) .

:)
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#8

Viesti diesel 64 »

Löysin artikkeleita vaatetuksista:


Viikinkiajalla Länsi-Suomessa helavyöt olivat hyvin monimuotoisia, jopa siinä määrin erilaisia, että vyönheloista on tehty tyypittelyjä. Kansainvaellusaikaisista ne eroavat lähinnä eniten siinä, että metalliosat olivat raudan sijasta useimmiten pronssia. Pidän tarpeettomana luetella kaikkia tyyppejä, mutta mainitsen, että tällä ajalla esim. skandinaavinen eläinornamentiikka ilmestyi myös vyönsolkiin ja -heloihin. (Kivikoski 1961, 204; Lehtosalo-Hilander 1982c 154-155.)
Länsisuomalaisissa viikinkiajan hautalöydöissä on vielä yksi mainitsemisen arvoinen miesten vyötyyppi, nimittäin spiraalitupsuinen vyö. Itse vyö saattoi olla lautanauhaa tai nahkaa. Vyön päissä oli lantiolla roikkuvat, spiraalikoristeiset tupsut. Samantyyppisiä pronssispiraalitupsullisia vöitä on löytynyt myös Gotlannista ja Latviasta. (Lehtosalo-Hilander 1982c 168-169, 172.)
Miehen pukuun kuului myös viitta. Viitta on myös ainoa miehen käyttämistä vaatekappaleista, joka on onnistuttu rekonstruoimaan. Miehen viitta oli suorakaiteen muotoinen tai neliömäinen kuten naisen viittakin. Schvindt ei löytänyt muita viitteitä Karjalan miesten käyttämästä viitasta, kuin hevosenkenkäsoljen hartioiden seutuvilta. Koska myös naiset käyttivät viittansa kiinnittimenä hevosenkenkäsolkea, on todennäköistä, että nämä miesten hautojen hevosenkenkäsoljet olivat myös viitansolkia. (Schvindt 1893, 138.)
Varsinais-Suomessa oli kaarihuntu käytössä todennäköisesti jo viikinkiajalla. Tästä päähineestä on jäänteinä useimmiten suuret, halkaisijaltaan noin sentin olevat pronssispiraalireunaputket ja niiden yhteydessä murtotoimikasta ja spiraalikoristeista lautanauhaa. (Vahter 1928, 65.) Tämä on johtanut kahteen täysin erilaiseen rekonstruktioon, joista uudempi on osoittautunut todennäköisemmäksi.
Länsi-Suomessa viikinkiajan naiset kantoivat kauloissan erilaisia pronssivartaista kierrettyjä kaularenkaita ja helminauhoja. Viikinkiaikaisissa hautalöydöissä on paljon värikkäitä lasihelmiä, jotka olivat ulkomaista tuontia. Pronssisia helmiä kenties osasivat kyläsepätkin valmistaa. Helminä käytettiin myös pronssispiraaleja. Helmiä saatettiin pujottaa nauhaan ja käyttää helminauhoina, mutta helmien väliin voitiin myös sijoittaa erilaisia riipuksia kuten pedonhampaita, muita amuletteja ja rei'itettyjä rahoja. Euran pukuun kuuluvassa kaulakäädyssä on arabialaisia rahoja ja Välimeren piirissä valmistettuja lasihelmiä. (Kivikoski 1967, 196-198; Lehtosalo-Hilander 1982a, 19-23.)
Viikinkiajalla yleisimmät käytetyt rannerengasmuodot Länsi-Suomessa olivat pronssiset spiraalirannerenkaat ja leveät, segmentin muotoiset rannerenkaat. Segmentinmuotoiset rannerenkaat oli usein koristeltu poikittaisin kulmaviivoin, jotka muodostivat rannerenkaan pintaan verkkomaisen kuvion. Usein rannerenkaat olivat parittaisia siten, että kummassakin ranteessa oli samanlainen rengas. Esimerkiksi Euran pukuun kuuluu kymmenkierteinen spiraalirannerengaspari. (Kivikoski 1967, 197; Lehtosalo-Hilander 1982a, 21.)
Viikinkiajan sormukset olivat useimmiten pronssisia ja spiraalikierteisiä. Joskus spiraalikierteisen sormuksen keskiosa oli taottu litteäksi ja koristeltu kaiverruksin. Tällaista leveäkilpistä sormusta käytettäessä sormea ei ole voinut kunnolla taivuttaa, joten leveäkilpiset sormukset kuuluivat todennäköisesti ainoastaan juhlapukuun. Myös Euran puvusta löytää esimerkit kummastakin viikinkiaikaisesta sormustyypistä. Erikoisuutena voidaan mainita, että Euran Luistarissa lapsivainajille laitettiin usein myös renkaita varpaisiin. (Kivikoski 1967, 197; Lehtosalo-Hilander 1982a, 21; Lehtosalo-Hilander 1982d, 45.)
Varsinkin viikinki- ja ristiretkiajalta on runsaasti ruumishautalöytöjä, joissa on tekstiilijäänteitä. Syynä tähän on ajan muoti, joka suosi runsaita korulaitteita ja kankaan pronssikoristeita. Pronssi oksidoituu maassa ollessaan ja kehittää ns. pronssihometta, joka on myrkyllistä ja suojaa siten kangasta mikrobien hyökkäyksiltä. Kangas onkin säilynyt parhaiten korujen ympärillä. Tästä syystä naisten asuista tiedetään huomattavasti enemmän kuin miesten puvuista - naisten puvut olivat runsaammin koristellut pronssikierukoilla ja koruilla kuin miesten.
Kaikki Suomessa tehdyt tieteelliset pukurekonstruktiot ovat naisten pukuja, miehen puvusta on pystytty rekonstruoimaan ainoastaan viitta. Kaikki rekonstruoidut puvut ovat viikinki- tai ristiretkiajalta, toisin sanoen rautakauden loppuvaiheesta.
Suomen esihistorian pukeutumiskulttuureista voi saada tietoja kahdella tavalla. Tärkeimpänä tiedonlähteenä ovat kaivauksilla saadut tekstiilifragmentit, joiden antama tieto on kuitenkin rajallista. Toinen tietolähde on vertailuaineisto. Suomalaisia muinaispukurekonstruktioita tehdessä on käytetty varsin paljon vertailuaineistoa. Aineistona käytetään mm. tekstiililöytöjä muualta Pohjois-Euroopasta, kirjallista aineistoa (jopa Kalevalaa) sekä uuden ajan kansanpuk




Siinä onkin ollut vaimolla säpinää,kun teki minulle ja itselleen parissa kuukaudessa "täydellisen"tai ainakin Davidin hyväksymän asun+varusteet.Miekka,kilpi.kypärä,jousipyssy+nuolet ostimme Davidiltä,vielä pitäis askarrella kirves ja puukko+tuppi,niin setti rupeaa olemaan kasassa.Hastingissä on kuulemma varus tarkastus,joka täytyy läpäistä ennen kuin pääsee taistelemaan :!:
http://www.keskiaika.org/kirjasto/erik/erik2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Rahaa ja aikaa on palanut jo ihan kiitettävästi,mutta mitäpä sitä ei tekisi jos löytää mieleisensä harrastuksen ;)

:)
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

#9

Viesti Risto R »

diesel 64 kirjoitti: Olen ymmärtänyt,että "oikea" taistelulaji olisi kyseessä.....
.....Viimme harkoissa David selvitti ja kävi meille läpi "Hastingsin taistelun"säännöt ja periaatteet ja kertoi opetus ohjelman tähtäävän sinne.
Nämä kaksi asiaa ovat aika pahasti ristiriidassa keskenään, ei millään pahalla. Tuollaisiin suurin taisteluihin treenaaminen ja niiden esittäminen keskittyy siihen, että taistelut saadaan tehtyä läpi mahdollisimman pienillä ihmisvahingoilla. Tämä rajoittaa erittäin paljon tekniikkakirjoa ja sitä mitä voidaan tehdä. En tiedä millaisella painotuksella te treenaatte, mutta itse pitäisin edesvastuuttomana opettaa tuollaiseen tapahtumaan ensi kertaa menijöille taistelutekniikoita, varsinkin noin lyhyellä ajalla. Taistelulajeissa kun se päämäärä on niin kovin erilainen. Tietysti voi kai elävöittämis taisteluitakin pitää taistelulajina, mutta itse puhuisin ennemminkin näytöslajista. Noita suuria taisteluita kun ei voi yksilötasolla koreografioida, joten pelisäännöt on oltava. Näitä ei oikeassa taistelussa ole.
diesel 64 kirjoitti: Siellä on 20 eri maata ja me "uusina"joudumme näyttämään ja vakuuttamaan tuomariston,että hallitsemme ja ymmärrämme vaatimukset.
Näin minä olen käsittänyt että joutuu tekemään ja myös nuo vaatetus vaatimukset ovat tärkeitä.
diesel 64 kirjoitti: David kertoi,että on ollut 30 vuotta viikinki kuvioissa mukana.
Ei yhä edelleenkään millään pahalla, mutta mulle tämä ei sano yhtään mitään. Tiedän porukoita jotka on treenannut jotain viikinki taistelusysteemiä kymmeniä vuosia ja se systeemi vain tapattaisi heidät kentällä. Kuuluisin näistä systeemeistä on nimeltään "The Fives", joka on aika laajalle levinnyt. Osa porukasta taas on saanut kehitettyä systeemeitä, jotka erittäin pienillä muutoksilla olisivat kohtalaisen tehokkaita. Eli itse tekisin eron taistelulajeille ja näytöksiin suunnatuille systeemeille. Jos täällä olisi toimintaa niin osallistuisin varmasti molempiin. Niin ja onnea uuteen harrastukseen, tutkittavaa ja tongittavaa riittää!
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#10

Viesti diesel 64 »

Ok,asia vilpitön!

Nämä oli minun käsityksiä asioista,eikä olisi ensimmäinen kerta kun menee metsään,mutta on kiva saada kommentteja sinulta Risto R :)
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

#11

Viesti navajas »

Olin ennen melko aktiivinen viikinkiajan historian harrastaja. (Eli mm. kasvivärjättyjä käsinommeltuja vaatteita löytyy.) Opiskelin sitä myös yliopistossa ja tein graduni Maldonin taistelusta (vuodelta 991). Nykyisin tosin keskityn enemmän 1500-lukuun.

"Autenttisuusvaatimukset" on aina sangen kyseenalainen käsite. Moni seura väittää olevansa todella tarkka autenttisuuden suhteen, mutta mm. kuvan kolmikon varustus ei ole erityisen viikinkiaikainen. Itse en koskaan voisi väittää pääseväni lähellekään historiallista varustusta, sillä nykyajan tietämys esim. miesten viikinkiajan vaatteista on erittäin rajallinen.

Ja mitä taisteluun tulee, niin historiallista viikinkitaistelulajia ei enää ole. On olemassa jonkin verran kirjallisia lähteitä ja kuvamateriaalia, mutta niistä on mahdoton saada selville mitään erityisen tarkkaa. Olettaa voi tietenkin ja hauskaahan voi aina pitää. Kunhan ei ikinä yritä väittää mitään muuta.

Itse vierastan metalliaseilla suoritettua hidastettua ottelua, mutta mieluummin näkisin ihmisten kuitenkin harrastavan sitäkin kuin esim. curlingia. :D

Kai
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

#12

Viesti Risto R »

Nimenomaan näin Navajas. Hauskaa pitää olla, mutta se vain pitää osata vetää se raja johonkin sen autenttisuuden hakemisen kanssa.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#13

Viesti Jussi Häkkinen »

navajas kirjoitti: Olin ennen melko aktiivinen viikinkiajan historian harrastaja. (Eli mm. kasvivärjättyjä käsinommeltuja vaatteita löytyy.)
Susia, laivaa vai Sommeloa?
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

#14

Viesti navajas »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Susia, laivaa vai Sommeloa?
Aloitin 1991, eli käsittääkseni ennen kuin yksikään noista oli vielä pystyssä. Eli ainoassa jonka silloin löysin (SCA). Käsittääkseni ainoa porukka, joka todella panostaa autenttisuuteen on Suomen inkkariharrastajat, mutta heille se onkin paljon helpompaa, kun on materiaalia ja tietoa enemmän saatavilla.

Mielestäni onkin parempi, että kukin tyylillään. Siksi SCA:n liberaali linja sopii minulle hyvin. Jokainen voi olla niin fanaattinen kuin itse haluaa. Eikä kukaan väitä olevansa 100 %, kun ei se olisi mahdollistakaan.

Ja sen ottelutapa viehättää minua eniten. Mielestäni siinä on saatu vangittua historiallisen taistelun tärkein osa eli mahdollisuus ottaa matsia kovilla aseilla täydellä kontaktilla ilman mitään koreografioita tai hidastuksia osuman satttuessa. Historiallista miekkailua se ei ole millään muotoa, mutta oikean kamppailun tuntu on.

Kali/eskrimaa tein ennen sitä, mutta siitä puuttui (ainakin silloin) kunnollinen kontakti, kun kepit olivat niin kevyitä ja lyhyitä. Ja Suomessa mahdollisuudet ottaa ottelua kalihaarniskassa olivat todella rajalliset. Erittäin kivaa sekin kyllä oli.


Tarkoitus ei siis ole parjata mitään tyyliä tai tapaa, vaan sanoa, että tämä nykyinen sopii juuri minulle parhaiten. Jollekin toiselle sopii jokin muu ja hyvä niin.

Kai
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#15

Viesti mronkain »

Aiheeseen löyhästi liittyen:
http://www.blayshalla.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.boneheadllc.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.celticsword.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

- Marko
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 0 kurkkijaa