Alfred Hutton syntyi vuonna 1839 Beverleyssä, Yorkshiressa, Englannissa. Hänen isänsä Henry William Hutton oli v. 1811 eläkkeelle jäänyt 4. Royal Irish Dragoon Guards -rykmentin kapteeni, joka oli opiskellut miekkailua kuuluisan miekkailudynastian luojan Domenico Angelon pojan Henry Charles Angelo vanhemman (1756-1835) johdolla Domenico Angelon miekkailukoulussa St. James Streetillä.
Alfred itse aloitti miekkailu-opintonsa kahdentoista vuoden iässä edellä mainitussa koulussa, jonka silloinen pääopettajana toimi Henry Charles Angelo nuorempi (1780-1852). Vuonna 1859 Alfred Hutton liittyi armeijan palvelukseen 79. Highlander -rykmenttiin aliluutnantin arvossa. Hän todisti miekkailutaitonsa jo sisäänottokoulutuksessa voittamalla rykmentin pääkouluttajan ensin sapeli vastaan pistin taistelussa ja toiseen kertaan pistimellä miekkaa vastaan. Tämän seurauksena häntä pyydettiin aloittamaan miekkailuopetus koko rykmentin väelle.
Palveltuaan Intiassa kahden eri rykmentin riveissä Alfred Hutton palasi Englantiin vuonna 1865 ja jatkoi miekkailun opiskelua vanhalla tutulla salilla William McTurk oppilaana, joka oli perinyt pääopettajan aseman Henry Charles Angelo nuoremman kuoltua. Tänä aikana Alfred Hutton kiinnostui vanhemmista miekkailuperinteistä ja alkoi tutkia muun muassa 1600- ja 1500-luvun miekkailuperinteitä ja lähteitä elvyttäen näitä perinteitä ja opettaen historiallista miekkailua. Hän itse rekonstruoi, opetti ja julkaisi muun muassa George Silverin (1550-1620) ja Achille Marozzon (1484-1553) miekkailuoppeja. Hänen työtään voidaan pitää tietyllä tavalla nykyisen HEMA-liikkeen edeltäjänä.
Uransa loppupuolella Alfred Hutton julkaisi useita miekkailuoppaita ja opetti historiallista miekkailu näyttelijöille vuosina 1899-1902 Bartitsu klubilla. Samaan aikaan hän itse opiskeli Jujutsua ja Vigny keppitaistelua samaisella klubilla.
Sattumalta Alfred Huttonilla on suora yhteys myös Suomen nykyiseen HEMA-harjoitteluun. Keskustellessani kerran Alfred Huttonin perinnöstä Helsingissä toimivan European School of Swordmanshipin perustaja Guy Windsorin kanssa minulle selvisi, että hänen isoisänsä on opiskellut florettimiekkailua Alfred Huttonin koululla St. James Streetillä ja myöhemmin opettanut florettimiekkailua myös Guy Windsorille. Guy itse myönsi, että ei ehtinyt kovin paljoa isoisänsä kanssa miekkailla, mutta että tällä opetuksella oli ainakin vahva yhteys siihen, miksi hän kiinnostui historiallisesta miekkailusta ja perusti oman miekkailukoulunsa.
Guy Windsor ja hänen nykyiset ja entiset oppilaansa ovat edelleen sen verran vahvasti edustettuina Suomen HEMA-skenessä, että vaikka koulut ja seurat ovat monilla vaihtuneet, niin todennäköisesti lähes jokainen Suomalainen HEMA harjoittelija on ”miekkayhteydessä” Guy Windsorin ja Alfred Huttonin kautta aina Domenico Angeloon saakka. Suuria periaatteita tai salaisuuksia ei tätä kautta ole välittynyt, mutta onhan se toisaalta hauska yksityiskohta, että monet HEMA:n suomalaiset harrastajat ovat ”miekkailleet henkilön kanssa, jonka opettaja Guy Windsorin miekkaili isoisänsä kanssa, jonka opettaja oli Alfred Hutton jne.”