YJT kirjoitti: ↑joulu 8, 2023, 19.24
Mihin perustuu tämä havainto ruoskamaisen pelin käytöstä? Onko joku siis nähnyt tällaista, tai onko siitä peräti videomateriaalia? Olisi kuitenkin sen verran herkullista materiaalia, että on hieman yllättävää että sellaista ei ole missään näkynyt.
Anteeksi, meni ohi.
Eli siis olen senverran vanha että olen saanut omakohtaista kontaktia sisällissodan veteraaneihin ja tapahtumarikasta elämää naattineisiin merisälleihin. Ajalta ennen konttilaivoja.
Mulla oli nöösiäisenä tapana keikkua kaupan hevospuomilla ja kuullella kun wanhat kertoili juttujaan, se tilanne oli minusta niin tavattoman kiehtovatunnelmainen. Myöhemminkin kuuntelin juttuja niin kauan niitä riitti.
Tästä kyseiestä ruoskanheiluttelusta en voi muistaa kerrottiinko sen tapahtuneen Pietarissa vai peräti Viipurissa, jossain kohtuullisen lähellä kuitenkin.
Viipuri oli vilkas kauppa-kaupunki mutta en ole törmännyt mellakka-tietoihin.
Nää veteranot jotka sielä kaupanedustalla toisiaan de-breeffas oli siis todella muinaisia, pojittelivat Talvi/Jatkosota-veteraaneja jotka teitittelivät jääriä ja hakivat kaupasta ukoille jätkänmakkaraa.
Sielä kuuli juttua ja väitettä kaikenlaista, mm sen että täkäläisissä keskitysleireissä sadistisimpia vartijoita olivat ruotsinkieliset.
Jotka eivät kokeneet sisällissodan taisteluja koska jäivät vangiksi suunnilleen ekapäivänä.
Videomateriaalia ei siis ole saatavilla.
Mutta väitämpä että hevoset koettiin tuolloin jo voimana ja välineenä.
Täällä pohjantähden alla.