STR kirjoitti:
Tyttö kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti:
...varmasti räätälöisi paketin sinulle alta aika yksikön.
Suhtaudun hieman skeptisesti mihin tahansa "räätälöityihin paketteihin". Ne kuulostavat nimittäin siltä, että siinä etsitään oikotietä onneen. Elämä ei ole reilua = paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa, mutta säännöllisellä ja hyvällä harjoittelulla saadaan kuilua parhaiten minimoitua.
Tämä räätälöinti on ihan jokapäiväistä vetämissäni yrityskoulutuksissa sekä yksityisopetuksissa. Pelkissä harrastustreeneissä se on hieman hankalampaa, mutta sielläkin pyrin sitä tekemään jos tarve vaatii ja aika riittää. Ihmiset ovat erilaisia kooltaan, voimiltaan, nopeudeltaan, luonteenlaadultaan ja eri ammattiryhmien tarpeetkin ovat hyvinkin erilaisia. Käytettävissä oleva opetusaikakin on rajallinen, joten siitä saatava hyöty on maksimoitava. Ei ole järkevää kuluttaa kallista aikaa toisarvoisten asioiden opettamiseen. Jos oikotie on olemassa, sitä käytetään
Vaikka olen tuossa jo aiemmin sanonut, että:
Ja joo, totta kai treeniä voidaan räätälöidä eri henkilöille sopivammaksi, mutta se ei silti poista sitä osuutta, että harjoitella pitää. Kenelläkään ei ole takataskussaan sellaisia kikkakuutosia, joilla selvittäisiin tilanteesta kuin tilanteesta olemattomalla harjoittelulla.
.
niin täsmennetään vielä. Ymmärrän hyvin, että yksityisoppilaille tai määrätynlaisille harjoitusryhmille voidaan tehdä räätälöintejä eli painottaa niitä asioita, mitkä ovat kullekin harjoittelijalle sopivimpia (vaikka ammatin puolesta). Ymmärrän myös, että jotkut myyjät myyvät sitä, mitä ostaja haluaa ostaa. Nykypäivänä aika on rahaa ja kaikki haluavat mulle kaikki heti, mieluiten vielä eilen. Ehkä se kuuluu nykyajan luonteeseen, että halutaan mennä sieltä, mistä aita on matalin, jotta voi säästää aikaa, rahaa ja vaivaa. Kun aina on kiire.
Totta kai yritän omassa harjoittelussa miettiä ja harjoitella niitä toimintamalleja, jotka ovat itselle toimivimpia (ottaen huomioon esimerkiksi se tosiasian, että en ole mikään satakiloinen kuulantyöntäjä). Ehkä jonkun mielestä harjoittelen myös niitä toisarvoisia asioita, mutta itse en miellä niin. Minusta se on rikkaus, että minulle kerrotaan useampikin toimintamalli, joista voin sitten itse valita itselleni sopivimman. Ettei anneta yhtä valmista ja oleteta, että se on se, mikä pelittää. Minulla ei toisaalta ole mihinkään kiire, enkä usko, että tulen koskaan valmiiksi. Eri ihmisillä on tietysti erilaiset tarkoitusperät harjoittelussaan. Ja siten varmasti myös erilaiset harjoitusmetodit.
Huoh, toistan itseäni sanomalla, että mielestäni mitkään räätälöinnit eivät auta, jos tekniikoita ei harjoittele. Eikä millään viikonloppukurssilla ei tulla valmiiksi kommandoksi.