✋:Mainokset pitävät Potkun linjoilla. Sinäkin vähintään välillisesti hyödyt niistä, koska selailet Potkua parhaillaan. Ole siis hyvä ja salli Ad Block -ohjelmasi näyttää mainokset Potkussa. Voit myös liittyä etupotkijaksi, jolloin yksi etusi on mainokseton leiska. Kiitos kun ymmärrät. 🙂
GDPR on Interverkon suurimpia virheitä. Hyväähän sitä suunnitellessa varmasti tarkoitettiin, mutta reisillehän se meni. Kuten Kari A. joskus hyvin sanoi, kukaan ei ole tahallaan tyhmä.
Joka tapauksessa tämä lisäosa, joka näkymättömästi kuittaa ne kaikki wittumaiset pipariselonteot kaikilla sivustoilla - paitsi Potkussa, kun täällä sitä pasuunaa ei ole eikä tule! - on yksi parhaita joita voi selaimeensa lisätä. Lahjoitin kaverille muutaman euron äsken. Tämä lisäosa suo niin ison helpotuksen.
Tuo on pienen pieni osa GDPR:n näkyvistä vaikutuksista. Ja sehän ei ole varsinaisesti direktiivin vika, että internet-palvelut ilmeisen tahallisesti tekevät jonkun uutisen lukemisesta hankalaa saadakseen vierailijat hyväksymään kaiken tiedon keruun, kuten ennenkin. Käyttäjää pyritään turhauttamaan ja harhauttamaan epäselvillä käyttöliittymillä ihan tarkoituksella. Toivottavasti asiaan puututaan jossain vaiheesssa.
Muuten GDPR oli todella tervetullut. Enää ei organisaatioissa toimita henkilötietojen kanssa, miten on kullekin on mukavinta ja helpointa. Tai ainakin se on edes laitonta.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Atticora viestistä:
GDPR on tietenkin laaja kokonaisuus. Ihan jo siksi on selvää, ettei se ole kaikilta osin pelkästään hyvä. Nuo pipari piparisuostumukset ovat joka tapauksessa osa sitä.
Noista henkilötietojen salaamisesta on myös haittaa. Tämä on todellinen esimerkki. On yksi lasten harrastekerho, jossa on tietty ala- ja yläikäraja. On toinen samanlainen kerho, jossa on myös ikärajat mutta ne ovat vähäsen korkeammat kuin tuossa toisessa. Sitten käy niin, että kumpikaan kerho ei pääse alkamaan, koska ilmoittautuneita on liian vähän. Mitä tehtiin ennen GDPR:ää? Katsottiin listasta, minkä ikäisiä lapset kummassakin kerhossa ovat. Jos iät olivat lähellä toisiaan, kerhot yhdistettiin ja näin saatiin ilmoittautuneille mielekästä tekemistä (ja aikuisille edes pieni happitauko). Nyt ikää ei näe, koska sen kysyminen on kielletty. Mitä siis oikeasti tapahtui? Kerhot peruttiin.
Kuka voitti?
Lisäksi kun sitä ikää ei voi kysyä, ei myöskään ole lainkaan varmaa, että ilmoittautuneet mahtuvat ikärajaraameihin. Vanhemmilla on kaikenlaisia harhaluuloja lapsistaan. Toki myös se happitauko on oikeasti niin tärkeä pienten lasten vanhemmille, että sääntöjä rikotaan joskus tahallaan. Mutta GDPR nyt sitten mahdollistaa ihan eri tavalla tuollaisen epärehellisyyden.
Voittaja on selvä: lapsen vanhemmat. Häviäjiä onkin sitten vähän enemmän.
Aika hurjalta kuulostaa, että kerho kaatui tuommoiseen. En vain tämän perusteella käsitä, miten direktiivi estää iän kysymisen. Kaikki pitää perustella ja ainakin sinä osasit tuossa selkeästi perustella tarpeen rekisteröidä ikä.
Voittajia direktiivin myötä on muutama sata miljoonaa, mukaanlukien nuo lapset.
No, eivät nuo lapset kyllä voittaneet, kun kaksi kerhoa peruttiin. Mutta sinulla on nyt varmaan jokin laajempi ajatus tuossa takana, eli vaikka että ne lapset voittavat muuten, koska heidän tietoturvansa on aiempaa parempi. Joka tapauksessa osoitin käytännön esimerkkien kautta, mitä haittaa GDPR:stä on. Siitä en osaa tarkemmin sanoa, miksei sitä ikää saa enää kysyä, koska en käsittele juuri lainkaan hallinnollisia kysymyksiä, mutta näin se kuitenkin on.
Tuossa jutussa annetusta kritiikistä karkeasti puolet kohdistuu itse asetuksen puutteisiin ja toinen puoli kuvailee haasteita toteutuspuolella. Ihan järkeenkäypää juttua. Aikamoista sekoiluahan se varsinkin alussa oli joka taholla, ei siinä mitään. Mutta siis se asetus, tai mitä siitä seurasi, on hyvä asia. Ihmisten tietoja käsitellään "joka paikassa" vastuullisemmin kuin ennen vuotta 2018 ja siinä mennään parempaan suuntaan koko ajan.
Vielä tuosta nettisurffailusta. Netin mainontabisneksessä pyörii vuodessa 300000000000 dollaria. Muutaman vuoden päästä biljoona. Siinä on varmaan se "tekninen" ongelma, miksi sivustot ei kysy nätisti: "sopisiko notta kaikki tarpeettomat evästeet nyt vaan poistetaan käytöstä eikä palata asiaan ainakaan kuukauteen?"
Kyllähän tämä nyt näyttää vahvasti siltä että GDPR:n rinnalle pitää säätää uusi asetus, joka kieltää ihmisten kiusaamisen rahan takia.
Tota, GDPRään oli valmistautumista pari vuotta ennen toukuuta 2018 ja nyt, pari vuotta asetuksen jälkeen ihmetellään miten pitäisi toimia. Hiiljaa kääntyy. tårta på tårta juttu, että pitää miettiä lasten harrastuskerhoja tai kerrostalojen rapun asukasluetteloihin, kun mörkö on muualla!
Mainonta toimii vallan mainiosti. Vaikka olen pyrkinyt poistamaan (!) evästeet etukäteen niin viimeisen parin vuoden aikana on kuitenkin alkanut seuraamaan minua mainokset, asioista jotka olen jo ostanut. Ainoa asia tuolloin on mainonnasta, on vitutus, oli se parempi, halvempi tai vain mainos - niin TURHA! Ymmärrän kyllä, että alustat myyvät mainontaa ja yrittäjät markkinoivat sitä kautta, tämä on oma markkina-alue. Mutta, jos olisi niin, että kaupan tehtyä, joku blokkaisi nämä mainokset.
Hassu ajatus, vähentäisi alustoiden (tarpeetonta) mainoskauppaa, mutta lisäisi yrittäjän ja asiakkaan tarjonta-tarve yhteyttä.
Kunnes asiat muuttuu, suhtaudun vihamielisesti kyseiseen pask.. anteeksi, mainontaan.