Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
Jousiammunta ja jousimetsästys
Valvoja: Valvoja
-
- takapotkija
- Lauteille: Tammikuu 2006
Muuten Mjölnir, mistä oot ostanut taljajouseen noita valonokkeja? Itte koittanut etsiä vaan miten en löydä... Olis käteviä pimenevässä syysillassa, löytyis nuolet paremmin.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Etulaji: Jyrki Saario Defendo
- Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
- Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
esim tuolta:'
https://www.asejaera.fi/jousiammunta/no ... nocturnal/
Mulla saattaa olla joutavana joitan, tarkista sun nuoliputken koko ja mä tsekkaan
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-
- takapotkija
Kiitokset!
Tsekkaan tuon nuoliputken koon johonkin vaiheeseen
Tsekkaan tuon nuoliputken koon johonkin vaiheeseen
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
-
- etupotkija
- Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Kauden alku lähestyy. Treeniä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Syyskuu 2005
Päätin keväällä elvyttää jousiammuntaharrastuksen ja hankin siksi vastakaarijousen, Black Sheep Nova, 64 tuumainen ja 35 paunaa. Ei siis metsästyskelpoinen, mutta harjoitteluun riittävä. Jousi on kolmiosainen eli siihen saa kyllä erilaisia kaaria. Tällä harjoittelin kesän aikana ja huomasin, miten tärkeä on saada sopivat nuolet, ne mitä kauppias suositteli osoittautuivat liian jäykiksi. Osittain se johtui siitä, että vanhasta muistista määrittelin vetopituuteni liian pitkäksi. Ilmeisesti iän mukana ovat liikeradat lyhentyneet.
Nuolien jäykkyyteen auttoi se, että ohensin runkoon kiinnitettyä sivulevyä, siis siirsin nuolen kärkeä keskemmälle. Ammun pehmustetun hyllyn päältä. Laitoin myös runsaasti raskaammat kärjet ja johan alkoi pelittää. Bluntti- ja judokärkien painoa sain kasvatettua laittamalla teräksisiä prikkoja kärjen taakse.
Harjoitellessa tapahtui outoja asioita. Tajusin että minulle henkilökohtaisesti pyöreään tauluun ampuminen on vaikeaa, en jotenkin hahmota siinä sopivaa osumakohtaa. Minulla pitää olla mätä kanto tai muu möykky, jossa vielä on yksittäinen kasvin lehti tai muu erottuva piste, johon tähdätä. Ehkä mielikuvituksessani ammun silloin riistaeläintä mikä auttaa hahmottamista. Pitänee tehdä itse pahvista vaikka linnun näköisiä maaleja.
Nälkä kasvaa syödessä ja kiinnostuin aasialaisesta jousiammunnasta. Katsoin videoita miten ammutaan lyhyillä mongooli-, tataari- ja turkkilaisjousilla ja se vaikutti kiinnostavalta. Hankin lopulta Buck Trail Hayk - tataarijousen. Rakenteeltaan tällainen jousi on 52 tuumaa pitkä eikä siinä ole nuolihyllyä vaan ampuminen tapahtuu käden päältä (jokin hanksikas jousikäteen on suositeltava). Kaarien päät ovat jäykät eiväksi siis jousta vaan ovat enemmänkin kuin vivut jotka vääntävät toimivaa kaaren osaa. Tuntuma tällaisessa jousessa on erikoinen, veto on pehmeä ja tällaisella voi käyttää normaalia pitempää vetopituutta, jos haluaa. Jousi sietää vetoa aina 30 tuumaan asti helposti, jopa pitemmällekin. Jäykkyys jousellani on 40 paunaa 28 tuuman vedolla, oma vetopituuteni tällä on noin 29 tuumaa.
Ensimmäiset savut jousesta on otettu. Tällaista jousta ammutaan peukalo-otteella, koska lyhyen jousen jänne muodostaa täydessä vedossa tiukan kulman. Peukalon suojana on erityinen rengas, muovinen, metallista tai vaikka sarvesta tehty. Harjoittelin ensin ampumatta, eli laitoin jouseen nuolen, tähtäsin turvalliseen suuntaan ja vedin peukalo-otteella jänteen ankkuriin, laskien sitten rauhallisesti alas. Aika nopeasti peukalo tottui tähän, ilmeisesti olin onnistunut hankkimaan hyvä suojarenkaan, niitäkin on erilaisia. On muitakin tapoja, esim. niin kutsuttu slaavilainen veto jossa käytetään kahta sormea, mutta en saanut siihen oikein tuntumaa.
Ensimmäinen ratakäynti tataarijousella oli innostava. Huomasin että veto tapahtuu aika kivuttomasti ja laukaisu on peukalorenkaalla sujuva. Ei mitään takeltelua, vähän kuin laukaisulaitteella ampuisi. Tarkkuudesta ei vielä voi puhua, mutta aloin löytää pikku hiljaa oikean tavan miten tällä ammutaan. Nuoli tulee tällä jousella oikealle puolelle käden päälle, siis vastakkaiselle puolelle kuin "välimeren otteella" eli kolmella sormella. Se hieman vaikeutti tähtäämistä kunnes tajusin että nyt pitää tähdätä esim jousikäden etusormella. Osoitat siis sormella maaliin ja ammut. Toinen hyvä tapa oli käyttää jousikäden etusormen rystystä "tähtäimenä". Jousta kannattaa kallistaa hieman, mikä tuo nuolen paremmin linjaan, kuten hyllyltä välimeren otteella ampuessa voi myös tehdä. Jousikäden peukalo pitää nuolen kyllä paikallaan ja tätä voi tehostaa painamalla jännekäden rystysellä nokkia, peukalo-otteessa näin kuuluukin tehdä. Tataarijousi heittää kovaa ja rekyyliä ei juuri ole.
Nuolien jäykkyyteen auttoi se, että ohensin runkoon kiinnitettyä sivulevyä, siis siirsin nuolen kärkeä keskemmälle. Ammun pehmustetun hyllyn päältä. Laitoin myös runsaasti raskaammat kärjet ja johan alkoi pelittää. Bluntti- ja judokärkien painoa sain kasvatettua laittamalla teräksisiä prikkoja kärjen taakse.
Harjoitellessa tapahtui outoja asioita. Tajusin että minulle henkilökohtaisesti pyöreään tauluun ampuminen on vaikeaa, en jotenkin hahmota siinä sopivaa osumakohtaa. Minulla pitää olla mätä kanto tai muu möykky, jossa vielä on yksittäinen kasvin lehti tai muu erottuva piste, johon tähdätä. Ehkä mielikuvituksessani ammun silloin riistaeläintä mikä auttaa hahmottamista. Pitänee tehdä itse pahvista vaikka linnun näköisiä maaleja.
Nälkä kasvaa syödessä ja kiinnostuin aasialaisesta jousiammunnasta. Katsoin videoita miten ammutaan lyhyillä mongooli-, tataari- ja turkkilaisjousilla ja se vaikutti kiinnostavalta. Hankin lopulta Buck Trail Hayk - tataarijousen. Rakenteeltaan tällainen jousi on 52 tuumaa pitkä eikä siinä ole nuolihyllyä vaan ampuminen tapahtuu käden päältä (jokin hanksikas jousikäteen on suositeltava). Kaarien päät ovat jäykät eiväksi siis jousta vaan ovat enemmänkin kuin vivut jotka vääntävät toimivaa kaaren osaa. Tuntuma tällaisessa jousessa on erikoinen, veto on pehmeä ja tällaisella voi käyttää normaalia pitempää vetopituutta, jos haluaa. Jousi sietää vetoa aina 30 tuumaan asti helposti, jopa pitemmällekin. Jäykkyys jousellani on 40 paunaa 28 tuuman vedolla, oma vetopituuteni tällä on noin 29 tuumaa.
Ensimmäiset savut jousesta on otettu. Tällaista jousta ammutaan peukalo-otteella, koska lyhyen jousen jänne muodostaa täydessä vedossa tiukan kulman. Peukalon suojana on erityinen rengas, muovinen, metallista tai vaikka sarvesta tehty. Harjoittelin ensin ampumatta, eli laitoin jouseen nuolen, tähtäsin turvalliseen suuntaan ja vedin peukalo-otteella jänteen ankkuriin, laskien sitten rauhallisesti alas. Aika nopeasti peukalo tottui tähän, ilmeisesti olin onnistunut hankkimaan hyvä suojarenkaan, niitäkin on erilaisia. On muitakin tapoja, esim. niin kutsuttu slaavilainen veto jossa käytetään kahta sormea, mutta en saanut siihen oikein tuntumaa.
Ensimmäinen ratakäynti tataarijousella oli innostava. Huomasin että veto tapahtuu aika kivuttomasti ja laukaisu on peukalorenkaalla sujuva. Ei mitään takeltelua, vähän kuin laukaisulaitteella ampuisi. Tarkkuudesta ei vielä voi puhua, mutta aloin löytää pikku hiljaa oikean tavan miten tällä ammutaan. Nuoli tulee tällä jousella oikealle puolelle käden päälle, siis vastakkaiselle puolelle kuin "välimeren otteella" eli kolmella sormella. Se hieman vaikeutti tähtäämistä kunnes tajusin että nyt pitää tähdätä esim jousikäden etusormella. Osoitat siis sormella maaliin ja ammut. Toinen hyvä tapa oli käyttää jousikäden etusormen rystystä "tähtäimenä". Jousta kannattaa kallistaa hieman, mikä tuo nuolen paremmin linjaan, kuten hyllyltä välimeren otteella ampuessa voi myös tehdä. Jousikäden peukalo pitää nuolen kyllä paikallaan ja tätä voi tehostaa painamalla jännekäden rystysellä nokkia, peukalo-otteessa näin kuuluukin tehdä. Tataarijousi heittää kovaa ja rekyyliä ei juuri ole.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Syyskuu 2005
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
(Corb Lund)
(Corb Lund)
-
- takapotkija
Ootko Paappa katellut Gary Chynnen videoita, liittyen vaistojousiammuntaan? Erittäin hassu persoona, mut osassa videoita on kyllä erinomaista juttua jousiammunnasta.
Tässä tuosta tähtäyksestä (englantilaisella pitkäjousella) vaistojousella;
Tässä tuosta tähtäyksestä (englantilaisella pitkäjousella) vaistojousella;
-
- etupotkija
Jees!
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-
- etupotkija
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-
- etupotkija
Nyt tuli kova onnistuminen
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2006
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
Vai että jousikalastusta. Kaikkea ne saksalaiset keksivät.
https://thebeachangler.com/bowfishing-h ... ssentials/
https://thebeachangler.com/bowfishing-h ... ssentials/
-
- etupotkija
Olen kans välillä kalastanut jousella. Jännä laji.
Karin kuvassa oikealla oleva Laura on muuten fyysisesti melkoisen kunnossa
https://www.instagram.com/laura.longnec ... 4zNzRtNw==
Karin kuvassa oikealla oleva Laura on muuten fyysisesti melkoisen kunnossa
https://www.instagram.com/laura.longnec ... 4zNzRtNw==
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Heinäkuu 2016
- Etulaji: keppijumppa
- Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
Tässä "Sopuli" tuulastaa muutaman kympin jalkajousella kaloja rantavedestä. Lyhyelle matkalle tarkkuuden ei tarvi olla niin justiinsa vaan nopeus ja keveys on hyväksi. Minä olen nähnyt viritelmiä, jossa taljajouseen on kiinnitetty siimapuola ja siima kiinni nuoleen, mutta se olisi kyllä ainakin tuollaiseen liikkuvaan kalan etsintään kovin raskas systeemi. Tai mikä nyt on raskas kenellekin.
-
- etupotkija
Ajatuksiani Vaistojousiammunnasta
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Seuraajat
Ale • AlexMachine • HannuK • Hukka • jonikaleva • JukkaS • Kampfsau • Kari Aittomäki • Kuhmu • MikkeM • mikkomoto • Mjölnir • MtJ • NCP • Pyrkele • Satsujin • taikaviitta • Timpa • Vili Tarkiainen