Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 40
Viestit: 2446
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#3136

Viesti tapsaattori »

Mikäs siinä ja varainkin jos se toimii sijoituksena jolla palvelee muuta asiakaskuntaa ja sitä myötä viihtyvyyden kautta myös itseä myöhemmin kasvavan kassavirran myötä. En tiedä jos se toimisi niin..

Minä olen antanut joskus omista tupakoistani työtehtävässäni mutta vain harvoin. Sillä voi saada hyvinkin sekavasti käyttäytyvän pysähtymään hetkeksi ja kenties ymmärtämään puhetta. Ei ehkä niinkään että olisi pakotettu niin toimimaan, mutta pieni inhimillinen säväys ja pienimmän haitan juttu juurikin myös.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16081
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#3137

Viesti Kari Aittomäki »

Täytyy sanoa että jos olisin asiakkaana ja näkisin että portsarit mielistelee jotain tärkeilevää oksennusta pääsemättä tästä eroon niin..
a) saattaisin häipyä ja anniskella ohimennessäni uuvatille korvapuustin tai pari.
b) heittäisin lähtiessäni ovimiehille 50 senttiä. "Silmäripsiväreihin, ole hyvä."

Luultavasti en olisi kiinnostunut tulemaan takaisin, vaikka halveksinkin kuningaskuluttaja-hahmottamista.

Mitä saatnan viihtyvyyttä se on että siedetään jotain rääkyjää siinä näkö/kuuloetäisyydellä maksavista asiakkaista?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 161
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#3138

Viesti Mjölnir »

Pointtihan tässä oli, ettei siedetty vaan päästiin siitä nopeasti eroon

Sitä kun olis vetänyt tauluun, niin varmasti olisi ollut iltalehdessä, poliisit paikalla ja rikoksesta epäiltynä. Koska ei mitään perusteita. Lain mukaan olis voinut kiinniottaa kosla poistaminen oli riittämätön toimenpide. Olis ollu siinä baarin edessä pitkään, ennen kuin poliisi olisi tullut hakemaan
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16081
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttöhi

#3139

Viesti Kari Aittomäki »

Mjölnir kirjoitti: touko 20, 2023, 14.41 ...taksi tuli pihaan ja sisältä kaatuu kadulle ”puistojenmies”, naama ruvella. Sanon suoraan sille, että jatka vaan matkaa, tää ei oo sun paikka tänään. Jää kadulle hoippumaan. Meen käymään sisällä katsomassa tilannetta, niin tullessani ovelle, hamppi on kiipeämässä sisään ja oviaukossa kun avaan oven. Tarraa kaksin käsin oviaukosta, työnnän sitä rinnasta sanoen, että et ole tulossa tänne. Se vaan jäkittää vastaan. Nykäisen sen käden irti karmista niin se lentää katuun ja jää makaamaan. Menen puhuttamaan ja arvioimaan tajunnan tilaa. Se jää sikiöasentoon maksamaan keskelle jalkakäytävää. Sanon, ettei voi jäädä tähän ja nostan sen ylös sekä talutan vähän sivummalle pois vaarin edestä seinää vasten istumaan. Kansalaiset tulee sanomaan mulle että soita ambulanssi tai poliisi, sanon, ettei sellaiselle ole tarvetta. Pystyn tarkkailemaan hänen tilaansa tästä ja ei viitsi kuormittaa yhteiskunnan resursseja turhaan. Kansalaiset pysäyttää ohiajavan ambulanssin ja selittävät ongelman. Ensihoitajat toivottavat hyvää illanjatkoa ja jatkavat matkaa. Kansalaiset taltuttavat sen takaisin baarin ovelle ja alkavat tingata taksikuskin kanssa että heittää sen kotiin. Kieltäytyy kun sillä ei oo näyttää enempää rahaa kuin kymppi. Kuuntelen hetken aikaa. Totean että mainehaitta ravintolalle jne, lyön sille 5€ omasta taskusta ja pyydän taksia viemään sen kotiin. Hamppi kiittelee ja poistui taksilla paikalta. Omalaatuinen tilanne
Kyllä tuo minusta aika kauan kesti, koska yhtenä ongelmana näissä on juurikin tuo kuvattu sympatiseeraajien löytyminen ja säätäminen.
Niitäkin ja etenkin niitä pitäis juu hiukan läväyttäää mutta kun se on niiiiin syntiä.

Niin, en ole esittänyt kärsätällejä toimintavaihtoehtona?
Lyönnit päähän ovat juu kovin hasardeja tööttejä ja voivat päättyä pahoin.
Lis'äksi ne on helppo tunnistaa siviilinkin silmin.
Maksavat myös pirusti.
Tulkitsen että "tauluunvetäminen" on tässä yleisnimike kaikelle väkivallalle ja jo itsessään tuomittavaa ja väärin.
Vaan onkohan näin.?

Näissä passiivisen vastarinnan sotureissa ja huomionkerääjissä mä käytin pientä täsmäväkivaltaa. Pystyyn vaan tontinsylistä pötköttelemästä, kiinni, kuljetukseen ja hiukan jytyytyspalvelua astalolla persluuhun. Hyvin hyppivät he katveeseen jatkamaan eloaan.
Toimi, vaikka sanomistahan näistä aina tuli ja tulee.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 5272
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#3140

Viesti MikaM »

Tai toisin. Jäävät paikalle huutamaan tuskaansa ja keräävät vielä sympatiseeraajien joukon siihen mukaan. TOI LÖI! Ja tunnin älämölö kaikkinensa ja muu varsinainen toiminta täysin jumissa.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#3141

Viesti Mika »

Minäkin pidän tuota kaimani kuvailemaa tilannetta melko todennäköisenä.

@Kari Aittomäki, mitäs sitten tekisit, jos missään ihan lähellä ei olisi sellaista katvetta, jossa voisit jakaa kenttäoikeutta? Tai jos olisikin katve, mutta se öykkäri ei vain kiltisti jäisikään sinne sen kenttäoikeuden jakamisen jälkeen vaan tulisi takaisin ihmisten ilmoille ja mahdollisesti entistäkin äänekkäämpänä?

Yhtä kaikki, Mjölnir toimi esimerkillisesti, kuten hänen tasoiseltaan ammattilaiselta toisaalta voikin odottaa. Ottakaas tuosta mallia, ammattiin tutustuvat nuoret.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16081
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#3142

Viesti Kari Aittomäki »

Mika, luepa hiukan huolellisemmin jooko?
Kenttäoikeus on raflaava termi jonkapa takia sitä olen käyttänytkin, mutta tässä tapauksessa virheellinen.
En edelleenkään ole ehdottanut urpon mukilointia vaan väkivallan työkalukäyttöä sopivassa mitassa.
Johon liittyy nöyryytys.
Mjölnirin käyttämä syrjäänkiikutus on yksi yhteen oikein, jopa siltä pohjalta että voi todella pitää silmällä kolahtaneen olotiloja.

Muuten, mahtuu tohon esimerkillisyyteen virhekin:
Nykäisen sen käden irti karmista niin se lentää katuun ja jää makaamaan. Menen puhuttamaan ja arvioimaan tajunnan tilaa.
Liian paljon on tapahtunut juurikin tällaisia holtittomia kaatumisia/heittäytymisiä ja niitten aiheuttamia vammoja.
Itse olisin hieronut tampion rintalastaa tai kylkiluita otevahvistajallani.
Kivuliasta mutta vaaratonta, varmistusotteen kanssa.

Tällä huvittuneella soundilla jota käytän täsmäväkivallan yhteydessä pyrin välittämään noitten tilanteitten nonverbaliikkaa.
Antamaan kuvaa ilkeästä kusipäästä joka kykee ruhjontaan mutta nyt vasta namustelee.
Palkkaetu.

En vastusta ajatusta että maailmaa koetaan vääntää reiliksi ja kiltiksi, onhan se oleminen siten auvoisampaa.
Mutta totuus se vaan hymyilee.
Kuin kuolema.
Mitä siinä mies voi muuta kuin hymyillä takaisin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#3143

Viesti Mika »

Okei, pyrin tarkkuuteen sitten. Tarkkaan ottaen kirjoitit näin:
Kari Aittomäki kirjoitti: touko 26, 2023, 03.29 Näissä passiivisen vastarinnan sotureissa ja huomionkerääjissä mä käytin pientä täsmäväkivaltaa. Pystyyn vaan tontinsylistä pötköttelemästä, kiinni, kuljetukseen ja hiukan jytyytyspalvelua astalolla persluuhun. Hyvin hyppivät he katveeseen jatkamaan eloaan.
Toimi, vaikka sanomistahan näistä aina tuli ja tulee.
Mites tilanne jatkuu, kun vastarinnan soturi ja huomionkerääjä ei hypikään sinne katveeseen vaan ehkä jopa kokee oikeuksiaan loukatun, minkä hän haluaa julistaa koko maailmalle siinä ja nyt?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 40
Viestit: 2446
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#3144

Viesti tapsaattori »

Tommonen vitosen antaminen taksikuskille voi olla ihan ok ratkaisu tietyissä tilanteissa jos hörhöstä pääsee kätevästi eroon ja ennenkaikkea kun tehdään töitä yhdessä bisneksen eteen. Ja sitähän sen pitäisi olla.

Jos taas tekee vaikka keikan jossain ovella tuntipalkalla niin se on vaan menetetty vitonen.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16081
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#3145

Viesti Kari Aittomäki »

On se enemmän.
Toivoakseni yhä.
Toivoakseni kasvojen menetys on yhä jonkinlainen rajaviivain.

Mä olen kerran, kerran käyttänyt omaa rahaani vastaavasti.
Oli ikäänkuin tuttu kontaktikaraten käynnistelyajoilta, en tahtonut käyttää muita keinoja toppuutteluun.
Maksoin hänelle drinkin ja sain sulatettua tilanteen.

Mika, onko tuo nyt ikäänkuin oikea kysymys? Kunnen tiedä mitä vastata..
Ainahan se tilanne voi jatkua odottamattomiin mutta noin ylöjään kipu ja nöyryytys kyllä toimii ja vastarinta jääpi katulaulaja-asteelle.

Niinku että mikä noissa tarjoamissani toimintamalleissa niinku oikeasti kivestää?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#3146

Viesti Mika »

Heti kärkeen totean että olen vain maallikko, enkä täten tiedä alasta mitään.

Tuo esittämäsi ratkaisumalli on keskeneräinen - vaikka tietysti äkkiseltään ajateltuna sen voisi nähdä kokonaisvaltaisena ratkaisuna. Mutta sellaista ajattelua minä pidän epärealistisen romanttisena ja elokuvamaisena. Oikea elämä on vähän tylsempää ja tässä yhteydessä vaivalloisempaa. Uskon tämän Mjölnirin ajatuksen olevan paljon lähempänä totuutta. Silloin tuo hänen ratkaisunsa oli parhaasta päästä.
Mjölnir kirjoitti: touko 25, 2023, 09.48 Pointtihan tässä oli, ettei siedetty vaan päästiin siitä nopeasti eroon

Sitä kun olis vetänyt tauluun, niin varmasti olisi ollut iltalehdessä, poliisit paikalla ja rikoksesta epäiltynä. Koska ei mitään perusteita. Lain mukaan olis voinut kiinniottaa kosla poistaminen oli riittämätön toimenpide. Olis ollu siinä baarin edessä pitkään, ennen kuin poliisi olisi tullut hakemaan
Näitähän lukevat myös nuoret ihmiset, ja monet jiiveet tietävät Potkusta. Mutta toki mielipiteitä ja ratkaisumallejakin on monenlaisia. Jokainen punnitkoon itse.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16081
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#3147

Viesti Kari Aittomäki »

No nyt meni yli hilseen. Keskeneräinen ratkaisumalli? Epärealistisen romanttinen?

Niin, minähän en ole ensinkään erimieltä häirikön pikaisesta siirtämisratkaisusta, kerroin vain että jankuttamisefektiä saa vähennettyä anniskelemalla parihyppysellistä deeskaloivaa kidutusnannaa.

Oikea elämä on sellaista miksme sen muovaamme.
Ammatikseen tappeleva voi kikkailla tilanteessa vaikka kuinka, olenhan kertonut Skipivainaan pallokalavastauksesta auktoriteettiseen golossiin pyrkivän tärkeän paasatessa.

Mitäs jos nyt vaan olisit rehellinen ja kertoisit että Mjölnirin tapa raportoida on sinusta turvallisuudessaan kivampaa.

Tapahtuman ongelmahan ei siis ole tuo sisäänpyrkivä vaan ne tärkeilevät määräilijät.
JOS olisin ollut tilanteessa olisin kehotellut määräilijöitä keräämään kolehdin ja maksamaan polon kotimatkan.
Kun noin kiihottaa se käskyttäminen.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 161
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#3148

Viesti Mjölnir »

Oilisihan tuossa juu ollut tuhat erilaista tapaa ratkaista. Kirjoitinkin, että ”omalaatuinen tilanne”, intuitio sanoi, että nyt toimitaan näin. Sitä kannattaa yleensä uskoa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#3149

Viesti Mika »

Kari, minä jos kuka olen rehellinen, ja olen ollut sitä näissä Potkun keskusteluissa erityisesti sen jälkeen, kun vuonna 2011 jätin kamppailulajit taakseni. Minun ei tarvitse miellyttää täälläkään yhtään ketään itseäni lukuun ottamatta. Siksi puhun sinullekin suoraan. Mistään "turvallisesta" ja "kivasta" ei ole kyse. Vaikka pidänkin Petteriä hyvänä jätkänä, ilmaisisin eriävän mielipiteeni, jos minulla sellainen olisi. Nyt ei ole.

Nuo sinun esittämäsi mallit vain eivät ole kovin realistisia - tuossa tilanteessa kun olisi kurmoottanut sitä häirikköä, eihän se prosessi lainkaan varmasti olisi siihen päättynyt. Tai jos siltä olisi lyönyt tajun kankaalle, se olisi riittänyt. Siinä olisi sitten ollut kyllä omat jälkipuintinsa. Mutta jos se heebo nyt kumminkin olisi pysynyt tajuissaan, se olisi helposti voinut tulla entistä uhmakkaampana esiintymään sille yleisölleen. Ja taatusti useampi kännykkä olisi alkanut siinä kuvata tilannetta. Eli sillä tavalla siitä tilanteesta olisi tehty selvästi huonompi.

Romanttinen ajattelumalli on se, että häirikkö ymmärtää yskän ja ottaa parista korvatillikasta opikseen. Seuraavana päivänä hän selvin päin palaa ovelle pyytämään anteeksi ja tarjoamaan vaikka kinuskijäätelön. Kyllä näitä on tapahtunut. Mutta harvinaista se on. Varsinkin näin somen ja kännykkäkameroiden aikana.

Totta kai kaikki on mahdollista, mutta minä katson tässä todennäköisyyksiä. Edelleen maallikona. Vaikka ei tämä nyt sentään mitään kvanttifysiikkaa ole.

Mjölnir toimi sekä oikein että esimerkillisesti. Saa ottaa oppia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16081
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#3150

Viesti Kari Aittomäki »

Mika, ois hyvä jos tarkistaisit ja suhteuttaisit termejäsi/hahmotuksiasi.
Kiitos vastauksestasi.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 9 kurkkijaa