Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2191

Viesti Mika »

tmm kirjoitti: loka 14, 2018, 18.01 Tyylikäs maahanvienti, joka lähti vaan melko lennokkaasti. Sai mitä tilasi. Siinähän saattoi olla järjestyksenvalvojan mielestä jopa alkamassa oleva oikeudeton hyökkäys. Kyseessä oli siis fyysinen de-eskalointi.
Jo toinen portinvartija on eri mieltä käräjäoikeuden kanssa.

Tästä tulee hakemattakin mieleen toinen ketju.

Onko suojelu- tai turva-ammattisi kyynistänyt ja kovettanut sinua?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2192

Viesti Kari Aittomäki »

Ei voi välttyä vaikutelmalta että sinä Mika aktiivisesti et tykkää portsareista.

Voi peijakas.
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2193

Viesti tmm »

Mä oon jo melkein ex-portinvartija. Jos nyt olisin oikein asiallinen, niin olis ollut tuomitun kannalta kiva juttu, jos videolla olisi näkynyt yritys siirtää häirikkö hellästi kädellä ohjaten pois ravintolan ovelta. Jos siinä sitten alkaa vastustella, niin voimakeinojen käyttö olisi sallittua.

Mutta kun...maahanviennin ongelma oli se perhanan VIP-lista siinä toisessa kädessä. Ei saanu ihan niin hyvää kontrollia kuin olis pitänyt. summa summarum: Oikeaan osoitteeseen.

Ja vastaus on kyllä. Olen kyyninen. Ja realisti.
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2194

Viesti Kari Aittomäki »

Itse asiasta mua sylettää ajatus että toimintaa ohjaa jonkinlainen tarve saada se näyttämään asiaa tuntemattomille legitiimiltä.
Siis siten että se malli hyväksytään ja sitä täällä miltei virallisesti ainoana oikeana toimintamallina tarjoillaan.
Kyllä sitä siimaa pitäisi tilanteisiin saada, tavalla tai toisella.

Ei ole kohtuuton vaatimus odottaa että käräjäsalin asiaatuntemattomat pystyvät objektiivisuuteen siinä määrin että tollanen täysin kontrolloitu ja kaikin tavoin hyväksyttävä tonttiinvienti on juuri niinkuin pitää.
Tai että edes perkele toimintaamaistaneita virallisia väkivaltamonopolin edustajia tuodaan saliin toimintaa arvioimaan.

Eduskuntavaalit tekee tuloaan. "Tampioita turpiin vaan!" ois sellanen slogani että ainaki multa ääni tulis.
Eikös briteissä ollu joskus joku puolue nimeltä Raving lunatics?

Lähtisköhän Väykkä?
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2195

Viesti MikaM »

Tästä on paljon monessa paikassa taitettu peistä. Noin yleensä olen ollut sitä mieltä, että jos joku perseilee, pikku kopautus opettaa olemaan. Eihän se niin mene, kuitenkaan.
Mikä on järjestyksenvalvojan perimmäinen tehtävä? Vaatiko juuri se, tai oikeastaan mikään muukaan asia tuon kaverin tontittamista juuri tuossa kohtaa? Eihän vaatinut. Ihan yksinkertainen asia. Vaikka kuinka tuntuisi siltä, että 'se ansaitsi sen, koska ihan kohta olis jotain muuta...' Tai että sitä piti opettaa. Ei näin. Vaikka kuinka tuntuisi siltä.
Silti saatan huomenna kopauttaa jotain kaveria, että oppii olemaan. Ja järkyttää sen ihmisen sielunelämää loppuiäksi, kun se kaikkein pyhin, eli fyysinen koskemattomuus loppu siihen paikkaan.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2196

Viesti Kari Aittomäki »

Olipas hyvä ja älykäs viesti ja kyseenlaistus. :bow:

Juuri noinhan se on.
Ilman mitään selityksiä tai avautumisia.

Nyt on nyt ja vähäpojat voivat tättäröidä mielensä mukaan.

Tää stands corrected.
On se silti niiiiin väärin.
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 208
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2197

Viesti Daddy »

MikaM kirjoitti: loka 17, 2018, 04.56 Tästä on paljon monessa paikassa taitettu peistä. Noin yleensä olen ollut sitä mieltä, että jos joku perseilee, pikku kopautus opettaa olemaan. Eihän se niin mene, kuitenkaan.
Mikä on järjestyksenvalvojan perimmäinen tehtävä? Vaatiko juuri se, tai oikeastaan mikään muukaan asia tuon kaverin tontittamista juuri tuossa kohtaa? Eihän vaatinut. Ihan yksinkertainen asia. Vaikka kuinka tuntuisi siltä, että 'se ansaitsi sen, koska ihan kohta olis jotain muuta...' Tai että sitä piti opettaa. Ei näin. Vaikka kuinka tuntuisi siltä.
Silti saatan huomenna kopauttaa jotain kaveria, että oppii olemaan. Ja järkyttää sen ihmisen sielunelämää loppuiäksi, kun se kaikkein pyhin, eli fyysinen koskemattomuus loppu siihen paikkaan.
Hyvää settiä :jepa:

Lisään vielä oman toiminna ammattimaisuuden. Joskus maailmanaikaan saattoi se opettava kopauttaminen olla jees, ja vähän karsimpi-otteinen ovivahti parhautta. Mutta vaan eipä enää, ammattimaisuus tänäpänä ikäänkuin vaatii "youtube-kestävää" toimintaa kautta linjan. Koska kuitenkin joku kuvaa sun toimintaa, tai ainakin siitä lähtökohdasta sitä asiaa pitää ajatella. Niinkuin myös että nykyjengi ei välttämättä ole elämässään nähnyt oikeaa väkivaltaa (ja hyvä niin!), ja siksi yleisön reaktiot voivat olla joskus hyvinkin erikoisia.

Maailma muuttuu, ennen oli ehkä paremmin mutta se oli ennen se.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2198

Viesti Mika »

Kari, Turun-vuosinani hengailin vapaa-ajallani pääosin portsareitten kanssa. Olen aina arvostanut sitä ammattikuntaa. Se on vaativaa työtä.

Kuten kaimani kirjoitti, noin ei nyt kuitenkaan sivistyneessä yhteiskunnassa toimita. PISTE. Jos ihmisellä on heikot hermot eikä hän kestä suunsoittoa, hän tarvitsee terapiaa tai vähintään toisen työpaikan. Jos ihminen haaveilee jostakin soturiyhteiskunnasta, jossa vahvimman laki on kaiken yläpuolella, hän elää haavemaailmassa pystymättä kohtaamaan todellista maailmaa. Ei sellaista ihmistä voi päästää haastattelemaan ravintolan asiakkaita ovella, koska siitä ei vain seuraa hyvää.

Edelleen on epäselvää, mitä tuo känniääliö tuossa virkkoi. Jos hän uhkasi portinvartijaa välittömällä väkivallalla, silloin voimatoimet ainakin minusta olivat oikeutettuja. Muuten ne eivät olleet.

Ennen ei ollut paremmin vaan huonommin. Jos on kiva ohimennen kertoa, miten ravintolan hankala asiakas "kompastui" rappusissa ja sitten haikailee sellaista aikaa takaisin, sanoisin että esimerkiksi Itä-Euroopassa ollaan vielä sillä tasolla, joten siellä itseään pääsisi toteuttamaan. Suomessa moinen ei vetele, koska olemme kehittyneet ihmisinä ja yhteiskuntana.

Ihmisellä on päässään vikaa, jos hänen tekee mieli pahoinpidellä muita ihmisiä. Tai no, sen mieliteon nyt vielä ymmärtää - jos se ei ole jatkuvaa - mutta sen toteuttaminen on sitten ihan eri asia. Suomessa on silti onneksi suhteellisen helppo hakea apua ongelmiinsa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 208
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2199

Viesti Daddy »

Mika kirjoitti: loka 17, 2018, 12.22 Jos ihmisellä on heikot hermot eikä hän kestä suunsoittoa, hän tarvitsee terapiaa tai vähintään toisen työpaikan.
Varsin erikoinen heitto asiassa, jossa tuomitulla portsarilla voi katsoa olleen erityisen hyvät hermot - harvempi nimittäin jaksaa kuunnella 40 minuuttia jankutusta.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2200

Viesti Mika »

Puhuin oikeastaan yleisemmällä tasolla, mutta joka tapauksessa tuo portsari ylireagoi - jos siis tämä känniääliö ei juuri ennen tuota lonkkaheittoa esittänyt vakavia uhkauksia.

Tuo ehdotus ukon vaihtamisesta on yksinkertaisen nerokas. Mahdollisesti tällä ravintolalla ei ollut resursseja siihen. Melko varmasti tilanne olisi rauennut siihen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2201

Viesti Kari Aittomäki »

No ei kai niillä puheilla nyt kovin isoa roolia ole. Koska milläs todistat mitä kukin sano jos taltiointia ei ole eikä todistajia.
Tärkeämpänä katson tuon iholle tunkemisen, jota kohtuullisesti ajatellen ei kenenkään tarvitsisi sietää.

Tavoitteletko Mika jonkinlaista ylenkatse-klangia tuolla portinvartija-termillä?
Sinapin tapa kertoa asioita portsarityöstä portsareille menee poliisilätkän piikkiin, koska osa kytistä tosiaan kokee tärkeäksi korostaa poliisiuttaan.
Se että sinä kerrot portsareille kuka on hommiin sopiva tapaus on vain.. no, sitä saa kuulla ovella siihenmittaan paljon että eipä se suuria kivestä, vie vaan kaikelta muulta sanomiselta ikäänkuin... pintamaalia.

Tuskinpa niille Tampereen pokekavereillesi kerrot näkemyksiäsi hommistaan. Tai jakelet noita hyviä neuvoja terapiasta.
Soturiyhteiskunta.. voihan sen noinkin sanoa. Itse katsoisin että jolleivat aikuisiksi luettavat tapaukset tajua sitä käytöksensä (röyhistelyä, uhkailua, tuhinaa) ja kapasiteettinsa ristiriitaa niin jossain on ajettu kunnolla harhaan.
En ikinä ole tajunnut miten joku voi pomppia tasajalkaa ja samalla uhkailla poliisilla.
Uhkaa huutaa apua.
Ei jumalauta..

Juu, se on nykyaikaa sitte kai.
Joka tapauksessa tuo ovimiehen saama tuomio oli vääryys. Ja sen tättärin tapaus tulisi käsitellä muissa oikeusasteissa.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 119
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2202

Viesti sinappi »

Kari Aittomäki kirjoitti: loka 18, 2018, 03.11Sinapin tapa kertoa asioita portsarityöstä portsareille menee poliisilätkän piikkiin, koska osa kytistä tosiaan kokee tärkeäksi korostaa poliisiuttaan.
Minä olen myös ollut portsari.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2203

Viesti PetriP »

[mention]Kari Aittomäki[/mention] Joo se vääryys kohtuudella ajateltuna, mutta ei lain mukaan. Iholla olo on äärimmäisen ärsyttävää, mutta mikään oikeusaste ei tulkitse sitä hyökkäyksesksi. Jos tommoisesta meinaa ilman tuomiota selvitä pitäis kuulustelussa korostaa sitä, että oletti kaverin aikovan hyökätä. Oikeus sitten arpois kumpaa uskoo ja ja jos sun olemus on aavistuksen pelottavampi kuin hörhöllä niin sen melkein arvaa miten päin se kääntyy.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2204

Viesti Kari Aittomäki »

Niin, sitähän minä olen tässä koettanut piipittää että se, että noin karkeanväärää tuomiota pidetään jonkinlaisena oikeutena, koska "niin se vaan käräjillä menee.." Kun perseilyä ei tulkita hyökkäykseksi.

SE asenne on se väärä ansalanka.
On todella hujamainen epäkohta se, että joltakin ammattikunnalta viedään oikeus puolustaa koskemattomuuttaan.
En kyllä keksi yhtään syytä miksi kaikki pelimerkit jaetaan häiriköitten käsiin.
Miksi silkka häiriköinti ei ole sanktioitua?
Käräjäoikeuden tuomiot ovat käytännössä aina laiskoja ja tuomio putoaa tosiaan aina sille rumemmalle.
Minäki olen voittanut juttuja jossa asianomistajalta on lyöty hampaita suusta osv.
Koska olin oikeudessa siisti ja komea ja sanavalmis.

Minun mielestäni olisi korkea aika alkaa puhumaan täsmäväkivallan puolesta, koska ei se pikku kolimoukuli ketään oikeasti vahingoita.
Siis aivan oikeasti nämä pikkujutut ovat tärkeitä, koska tämä kännykamerapelko on laskenut yleisten paikkojen turvallisuustasoa.
Olisi hyväksyttävä että täsmäväkivalta on toimintaa jossa saattaa tapahtua ylläreitä.
Ja antaa siimaa niille suunnitelma-bee-ratkaisuille.
Muuten se ei toimi, niinkuin nyt se ei toimi.

Olen oikeastaan enimmin äimissäni että täällä, kamppailukioskissa jengi asennoituu.. no, epätappelullisesti.
Mä kysyin jo +10 vuotta sitten että miksi te treenaatte jollette oppiaksenne tappelemaan paremmin.
Kysymys pysyy.
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 138
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2205

Viesti sikajudoka »

Mustan vyön judoka, itsekin jv-hommia tehnyt tuomari Ari Kyllönen on pohtinut kattavasti voimankäyttökysymyksiä Hgin hovioikeuden julkaisussa. Selvitys alkaa sivulta 251. Kannattaa lukea, niin tietää, miten asioihin suhtaudutaan leivättömän pöydän ääressä.

https://oikeus.fi/hovioikeudet/helsingi ... uhanke.pdf
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa