Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Samalla filosofialla minäkin treenailen, ja nimenomaan Jeff Nippardin ohjelmat ovat sopineet minulle selvästi parhaiten. Olen kokeillut monia erilaisia ohjelmia.
Boostcamp on hyvä sovellus, jota voi käyttää tosi monipuolisesti ilmaiseksikin. Siellä on paljon ilmaisia ammattilaisten ja harjoittelijoiden itse lataamia ohjelmia, joita voi vapaasti käyttää.
Nippardin kumppanin kuolema kyllä taas täräytti, vaikka sellaisia aiheita mietin muutenkin aika usein. Kuulin asiasta kun viikonloppuaamuna treenailin salilla ja viestittelin Kanadassa tällä hetkellä asuvalle vaimolleni.
Mitä voi omalta osaltaan tehdä, jatkaa reenailuja. Tänään tuli vastaan merkkipaalu: Penkkipunnerrustangossa oli enemmän painoa kuin aamupuntarilla kehossa (4x5x85kg, kehonpaino 84,7 kg. Ero ei ole suuri, mutta lasketaan). En muista kuinka monta vuotta edellisestä kerrasta olisi, itse asiassa en ole sataprosenttisen varma, onko näin ollut koskaan. Kerran tai kaksi olen ottanut ykkösenä satasen, mutta saatoin itsekin painaa silloin yli sata kiloa. En muista.
Punnertamisen suhteen itselläni on pieniä haasteita sen vuoksi, että olkapääni ovat rikki. Kymmenisen vuotta sitten niitä kuvailtiinkin, ja siellä on on kulumaa ja lähes täysin revenneitä kiinnikkeitä. Penkin ahnehtiminen johtaa kipuihin, mutta treenaamattomuus vielä pahempiin. Siksikin aloin joulukuussa panostaa tähänkin merkittävästi aiempia vuosia systemaattisemmin. Liitän oheen taulukon työsarjojen progesta.
Pari ajatusta:
1. Matkaa voi jatkaa vain sieltä missä on. Ei sieltä missä joskus oli tai missä tahtoisi jo olla
2. Todennäköisyydet tottelevat systemaattista ja realismista kumpuavaa työtä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills." Treenipäiväkirja
Boostcampia olen myös käyttänyt, ja siellä itselle sopivan ohjelman löytämistä helpottaa käyttäjäarviot. Sieltä kun etsii sellaisten käyttäjien arvioita joilla on suurin piirtein yhtä paljon treenihistoriaa kuin itsellä, niin niistä voi olla paljonkin apua. Boostcampissa ei tosin voi tehdä muutoksia treeniliikkeisiin; ellei tätä ole erikseen ohjelmoitu siihen kyseiseen treeniohjelmaan.
Kaikista kokeilemistani "tyhmistä"* treeniappeista paras on mielestäni Train Heroic. Siinä on valmiina paljon ilmaisia sekä maksullisia ohjelmia sekä online-valmennusta. Lisäksi voi tietysti tehdä omia ohjelmia. Ja valmiissa ohjelmissa voi vaihdella liikkeitä, ja käyttäjä voi tehdä omia liikkeitään (esim jos salilla on useampia eri valmistajien laitteita samalle liikkeelle, niin jokaisesta voi tehdä oman treeniliikkeensä).
*tyhmällä treeniappilla tarkoitan appeja jotka noudattavat valmista ihmisen tekemää treenirunkoa (template), jossa on valmiiksi määritelty progressio ym. Erotuksena tekoälypohjaisesta valmennuksessa, jossa ohjelman säätää treenin kulkua jopa lennosta, tai ottaa edellisten treenien sujumisen huomioon seuraavissa treeneissä ja säätää esim. painoja, toistomääriä tai sarjamääriä sen mukaan, mitä käyttäjä antoi palautetatta treenin kulusta.
Seppo Vesala
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Buffalon yliopiston johtama suurtutkimus viittaa siihen, että lihasvoima on kriittinen tekijä pitkäikäisyyden kannalta. Yhteys löytyy riippumatta siitä, kuinka paljon harrastaa aerobista liikuntaa. Tutkimus seurasi yli 5 000 naista, iältään 63–99 vuotta, kahdeksan vuoden ajan.