Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
ja tämä nimenomaan tuollaisena versiona, jossa kahvat ovat kulmassa toistensa suhteen, eivät siis samansuuntaisia
Mitä tuo kulma muuten saa aikaan? "Omalla" salilla kulmassa olevan kahvat ovat ohuemmat ja jostain syystä muutenkin tuntuu, että varsinkin vastaoteremmien kanssa toimii huonommin.
Muuten olen tässä puolisentoista vuotta jo hämmästellyt, että kuinka paljon eilaisia kahvoja voi edes salilla olla. Riittää kokeilemista ja testailua, kun muutenkin taljojen kanssa tehtävät liikkeet ovat itselle uusia, mutta kokeileminen ja oppiminen se vasta kivaa onkin.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills." Treenipäiväkirja
Eppu kirjoitti: tammi 16, 2026, 06.25
Mitä tuo kulma muuten saa aikaan?
No, kun kysyttiin, että "mistä olette tykänneet", niin itselleni tuo kulma sopii hyvin eli kun esim. vetää "soutuasennossa" rintaan asti, niin asento tuntuu paremmalta, kuin samansuuntaisilla kahvoilla. Voi olla henk. koht. ominaisuus ja mieltymys ja toisilla toisenlaiset kahvat toimivat kenties paremmin.
Aivan! Varsinkin näin tammikuussa on jälleen mielen päällä, miten vaikeaa monille tuntuu olevan aloittaa saliharjoittelu, kun itselle se tuntuu niin kovin ominaiselta. Mutta esimerkiksi kahvakeskustelu avaa hyvin sitä viidakkoa, joka tuollainen "tavallinen" sali voikaan olla. Kuten mainitsin, olen vasta vähän aikaa treenannut laitteilla ja taljoilla, joskus yli viisitoista vuotta sitten yritin myös vähän. Välissä tuli tehtyä levytangolla se mitä tuli tehtyä.
Nykyisin käyn siis ns. bodarisalilla, ja siellä on laitteita jos joka lähtöön. Aluksi ihmettelin miksi pitää olla niin monia ihan saman asian ajavia laitteita, mutta niissä onkin ratkaisevia eroja. Esimerkiksi yksi pystypunnerruskone ei sovi minulle lainkaan, en saa käsiäni suoraksi asti, ennen kuin vipuvarret törmäävät toisiinsa. Meitä on niin kovin monenmoisia. Ihan jo eri laitteiden, säätöjen ja kulmien kanssa on oma opettelunsa. Ja sitten pitäisi tietää mitä milläkin liikkeellä tavoitellaan, ja tietenkin samoja laitteita voi käyttää monilla eri tavoilla oikein, riippuen mitä tavoittelee.
Tämä opettelu sitten yhdistyy vasteprogressioon. Aloittelijan mieltä vaalimalla trendikäyrät ovatkin oikein kivat. Monessa liikkeessä olen saanut vetää painopakasta pinnin pois kokonaan. Saisihan sitä riuhdottua, mutta opetellaanpa kohdistamaan oikeaan paikkaan ensin (Tässä mielessä esimerkiksi taljat eroavat vapaista painoista, monesti CF-salilla huomasi, että paras tapa parantaa jumppaajan liikettä, oli antaa käteen isompaa kuulaa tai tankoa, jolloin fysiikan lait pakottivat ihmisen järkevämpään liikerataan).
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills." Treenipäiväkirja
Onpa näppärä tuo Jorgen viestin viimeinen kahva! Tuollaista en ole nähnyt, mutta alkoi kyllä kiinnostaa
Itselleni etsin tällä hetkellä vain yhden käden kahvaparia tiettyihin harjoitteisiin, mutta halusin avata keskustelun kahvoista ylipäätään. Jorgen kotikulmilta tilaan alla olevat kahvat tämän viestin jälkeen. Tilasin samasta liiteristä puisen leuanvetotangon 8-9 vuotta sitten. Tuossa se komistaa ovenkarmia
Otetaas komento takaisin! Olen Dinoxin postituslistalla, joten olen joskus tilannut sieltä jotakin, joskaan en enää muista mitä... Mutta tuo firma on Hollolassa. Leuanvetotangon tilasin Lempäälästä eri firmalta:
Mulla on toi sama leuanvetotanko. Oikein hyvä kotioloihin. Ja siis mulla se ei ole oviaukossa vaan yhdessä sopivassa ”välikössä” johon sen sai kiinnitettyä paljon korkeammalle.
Tulipa mieleen salien varusteluista: (toki vähäisten) havaintojeni perusteella monilta saleilta ei löydy tankoja, joissa 189 cm pitkä ihminen pystyisi roikkumaan täydessä mitassaan ja pyrkimyksenä antaa maan vetovoiman ojentaa ruhoa tätäkin pidemmäksi. Sinänsä näppärää esimerkiksi lisäpainoleuanvedon suhteen, ettei tankoihin tarvitse kiipeillä, mutta jukra kun tekisi mieli päästä edes joskus roikkumaan.
Vaikkei Turtola ole ihan lähin asuinalueesi, siellä on Liikussa monia mahdollisuuksia levypallotaistelijoillekin roikkua ranka suorana ja jalkapohjat ilmassa. Siellä mm. yksi valkohiuksinen vanhempi herrasmies vetää usein lisäpainoleukoja
Eppu kirjoitti: tammi 16, 2026, 14.03
Tulipa mieleen salien varusteluista: (toki vähäisten) havaintojeni perusteella monilta saleilta ei löydy tankoja, joissa 189 cm pitkä ihminen pystyisi roikkumaan täydessä mitassaan ja pyrkimyksenä antaa maan vetovoiman ojentaa ruhoa tätäkin pidemmäksi. Sinänsä näppärää esimerkiksi lisäpainoleuanvedon suhteen, ettei tankoihin tarvitse kiipeillä, mutta jukra kun tekisi mieli päästä edes joskus roikkumaan.
Sama pätee myös valtaosaan ylätaljoista. Omat käteni (ja jalkani) ovat keskivertoa melko tavalla pidemmät, joten valtaosassa laitteita vetokahva on yläasennossa paljon ennen kuin käsistä loppui vara.sama toki myös erilaisissa souduissa ja esim. monen pec deckin kahvojen ääriasennossa. Saa sitten keksiä kaikenlaisia asentokikkailuja.
Olen kuitenkin aika keskimittainen mies (188), eikä pitkistä raajoista luulisi tulevan noin suurta eroa. Tulee kuitenkin, joten taitavat olla tehty joihinkin minimiesmaihin.
Vapailla painoilla en mieluusti tee, eristäviin pidempien sarjojen liikkeisiin paljon laitteita ja taljoja huonompi kuvio sekä kokonaisrasitukseltaan että vastuskäyriltään.
Leuoissa saa aina vetää jalkoja jollain lailla koukkuun.
Jussi Häkkinen
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Mittasuhteet ovat jännä asia. Mulla on lentäjäksi hävyttömän pitkä kurssiveli, mutta hänen jokaikinen mittasuhteensa vaan sattui olemaan jetsulleen maksimiarvoissa, eikä milliäkään yli. Monella lyhyemmälläkin saattaa yksittäinen mitta mennä helposti kyseisen kriteerin yli.
Ja kiitos Mikalle saliehdotuksesta. Totean kuitenkin, että paras treeni on tehty treeni, ja 300m päässä kodista oleva sali palvelee parhaiten (varsinkin kun puolisoni asuu tämän vuoden Kanadassa).
Ketjun varsinaiseen aiheeseen liittyen voisin hekumoida miten mukavaa on ensimmäistä kertaa eläissään testailla tosissaan Push/pull/legs -jaolla ohjelmaa, ja miten vuosien voimatreenin laiminlyönti avaa noobie gains -portin. Mutta koska olen elämän varrella oppinut yhtä sun toista, hekumoin enemmän vaikka kuukauden päästä
Tämä ei ole varsinaista voimaharjoittelua, vaan ennemminkin vähän kaikenlaisen liikunnan harrastamista, ja tunnen oloni terveemmäksi ja liikkuvammaksi kuin moneen vuoteen.
Tänä vuonna olen tehnyt seuraavia:
Voimisteluliikkeitä
N. puolen tunnin kuntopiirejä, kehonpainolla.tai pienellä lisäpainolla
Judo, n. 2x viikkoon
Luistelu ja kiekkohöntsä pojan kanssa
Futsal
Metsässä kävelyä.
Mulle toimii, mihinkään ei ole isoa panostusta mutta liikunnan kokonaismäärä nousee melko korkeaksi. Judo on mulle niin kuormittavaa etten pystyisi voimaharjoittelua sen perinteisessä tarkoituksessa tekemäänkään, eli sellaisilla painoilla jotka todella kehittäisivät voimatasoja. Ehkä niskoja voi vahvistaa.. Jos judoa ei olisi, pari puntti päivää viikkoon toimisi varmaankin hyvin
Mika kirjoitti: tammi 15, 2026, 15.44
Vaikka yleensä käyn salilla niin, että siellä on aika vähän porukkaa, siellä on vain yksi pari taljakahvoja, joista tykkään. Omat olisivat silti paikallaan. Millaisista te olette tykänneet?
Kahva, jonka pituus on sellainen että kahvan yläosa ei kolistele rannekelloon erilaisia liikevariaatioita tehtäessä, ja kahvan otekohta on sen verran leveä että siitä löytyy sellainen kohta jossa vaijeri ei myöskään hankaa kellotauluun.
Kahvan pitää olla kiinteä niin että otekohta ei liiku liikeradan eri kohdissa. Noi postaamasi Dinoxin kahvat voivat olla hyvät koska se D-lenkki jolla kahvat kiinnitetään taljaan on kiinteä, mutta yhdellä käyttämälläni salilla on vastaavanlainen kahva, jossa kiinnityskohta taljaan liikkuu vapaasti.
Seppo Vesala
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Itse treenaan lähinnä hyvän fiiliksen takia, ilman mitään varsinaisia kilpailu- tai muita tavoitteita. Sen takia olen painottanut aika paljon treenaamisen hauskuutta; toki kehittyminen on tavoitteena ja se motivoi, mutta teen mieluummin kivaa treeniohjelmaa jolla saa aikaan kehitystä kuin ei niin kivaa ohjelmaa jolla kehittyminen voisi olla parempaa.
Olen jo pidempään käyttänyt treeneissä apuna erilaisia puhelimeen asennettavia appeja. Ne mm. helpottavat progression toteuttamista (esim. laskevat painot valmiiksi), ja muutenkin kirjanpito on paljon helpompaa. Myös aaltoilevan (undulating) treenirakenteen toteuttaminen on paljon helpompaa kuin manuaalisesti.
Varmaan sellaiset pari vuotta on tullut käytettyä erilaisia tekoälypohjaisia treeniappeja. Taso / soveltuvuus minun käyttööni vaihtelee todella paljon, samoin hinta. Suomalainen Aitofit oli hyvä tulosten kannalta, mutta treenit olivat aika rankkoja ja vaihtelua ei ollut kovin paljon. Nykyään käytän Gravl -appia, jolla saan myös hyvää kehittymistä aikaiseksi, mutta treenaaminen on kivempaa ja vaihtelua on paljon enemmän. Myös hinta on huomattavasti edullisempi.
Seppo Vesala
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)