Internet ja sananvapaus

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta.

Ylipotkijat: Totte, JanneM, Tyttö, Point

Vastaa
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Lauteille: Toukokuu 2010
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 12 kertaa

Internet ja sananvapaus

Viesti Rahanpesijä » kesä 14, 2018, 10.06

Jiu-Jitsu kirjoitti:
kesä 14, 2018, 02.09
Vaikka tässä keskustelussa on kyllä muutamalla alt-right-oletetulla ollut kyllä ihan pointtiakin.
Jos haluaa ihan oikeasti keskustella niin kannattaa varmaan jättää moisen leimakirveen heiluttelu vähemmälle. Kuka sinun mielestäsi on alt right porukkaa? Voin tästä hetkestä alkaa nimittelemään minut alt rightiksi lokeroivat vaikka kommunistiksi. Yhtä älyllisesti löysää.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Rahanpesijä viestistä:
Daddy

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 66 kertaa
Tykätty: 32 kertaa

Internet ja sananvapaus

Viesti Lasse Candé » kesä 14, 2018, 10.49

Rahanpesijä on ihan oikeassa tuosta leima-asiasta ja varsinkin hänellä on oikeus valita leimansa. Ennen kaikkea keskustelun ei pitäisi mennä keskustelijan leimaamisten kautta vaan asioiden. Pahoittelen sitä että heiluttelin termiä ensimmäisenä ja olen samalla siitä onnellinen että se ymmärrettiin silloin oikein. Jiu-Jitsu veteli mielestäni myös hyvin, mutta jos ei uppoa ja vain vaikeuttaa kommunikaatiota, niin sitten tietenkin huonompi juttu.

Kun Rahanpesijä sanoi...
"Kannattaisi olla hyvin, hyvin tarkkana millä keinoin yrittää itselleen vastenmielisiä ideoita karsia yhteiskunnasta."
...huomioni kiinnittyi nimenomaan noihin keinoihin, sillä juuri keinot minä laitoin edellisessäni vastakkain. Valtiollisen keskusjohtoinen vs jotenkin kansasta kumpuava. Mutta mihin keinoihin sinä viittasit tuossa? Että millä keinoilla liberaalimmat karsivat? Ja jos viittaat keinolla siihen että on vain sumea mielipideilmastosta johtuva paine, kuten Porin jazz -keississä, niin mitä asialle tulisi tehdä?

Vai voisiko "keinot" viitata siihen, että tuossa mv-hässäkässä taas liberaalia voittokulkua haetaan oikeusasteista ja valtiollisesti?

Joka tapauksessa, tuosta olisi mielenkiintoista keskustella. Ja täytyy noin yleisesti ottaen kiittää jo tähän asti hyvästä keskustelusta. Vaikka aina luulee olevansa jossain poteroiden välissä, sitä saattaa vähän olla jumissa poterossa kuitenkin.
hänen virtuoosimainen salaman käyttönsä
on hyvin samanlaista kuin
hänen virtuoosimainen patukan käyttönsä

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 164
Lauteille: Joulukuu 2004
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 109 kertaa
Tykätty: 40 kertaa
Viesti:

Internet ja sananvapaus

Viesti Mika » kesä 14, 2018, 10.51

Daddy kirjoitti:
kesä 14, 2018, 09.52
Ajatellaan, että joku on yhdistänyt sinut työpaikallasi täällä kirjoittamiin teksteihin. Vaikkapa pomosi, joka ei ole mielissään siitä, että sinusta on ok antaa ihmisille potkuja heidän mielipiteensä takia - ja sen takia antaisi sinulle potkut. Eli saisit fudut oman mielipiteesi takia, miltä se tuntuisi?
Tuo on ihan absurdi esimerkki. Miksi muuten yrittämällä yrität viedä tätä minun henkilökohtaiseen elämääni, josta et kuitenkaan tiedä mitään? Henkilökohtaisia mielipiteitä me täällä jaamme, mutta siinä on iso ero, yritetäänkö niitä sovittaa jonkun toisen henkilökohtaiseen elämään.

Jos olisin täällä kirjoitellut vaikka uusnatsien puolesta ja sen takia saisin fudut, se olisi ihan oikein. Mutta tämänhän olen jo yleisellä tasolla mielestäni aika selvästi ilmaissut.

Missä siis kulkevat sinun käsityksesi mukaiset sananvapauden rajat? Onko olemassa mitään, mitä ei työntekijänä saisi Internetissä sanoa, jos mietitään työsuhteen jatkumista? Tähän vastaaminen ei voi olla vaikeaa tai ainakaan mahdotonta. Sitä voi käsitellä vaikka esimerkkien kautta, kuten Rahanpesijä teki.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Rahanpesijä
kylkeenpotkija

Internet ja sananvapaus

Viesti Rahanpesijä » kesä 14, 2018, 12.13

Lasse Candé kirjoitti:
kesä 14, 2018, 10.49
Rahanpesijä on ihan oikeassa tuosta leima-asiasta ja varsinkin hänellä on oikeus valita leimansa. Ennen kaikkea keskustelun ei pitäisi mennä keskustelijan leimaamisten kautta vaan asioiden. Pahoittelen sitä että heiluttelin termiä ensimmäisenä ja olen samalla siitä onnellinen että se ymmärrettiin silloin oikein. Jiu-Jitsu veteli mielestäni myös hyvin, mutta jos ei uppoa ja vain vaikeuttaa kommunikaatiota, niin sitten tietenkin huonompi juttu.
Ymmärrän kyllä, että minun kanssani eri mieltä oleva saattaa ajatella, että tuo on tuollaista alt right arvomaailmaa. Ja kyllä mulla varmasti yhteisiäkin mielipiteitä löytyy myös sen porukan kanssa. Luultavammin pysytisin olemaan yhtä mieltä melkein minkä tahansa tahon kanssa jostain asiasta. Mutta alt rightiin liittyy hyvin määrittävänä seikkana sellainen "white nationalism" piirre ja mun on kovin vaikeaa ilman tarkennusta tietää rinnastetaanko tolla leimalla nimen omaan tohon rasistiseen settiin vai kenties muuhun. Ja se lisäksi tuota leimaa käytellään varsin laajasti lyömäaseena nimen omaan ton rasismikortin takia. Yo ei liity Lasseen millään muotoa muuten kuin, että kommentoin sanomisiaa.
"Kannattaisi olla hyvin, hyvin tarkkana millä keinoin yrittää itselleen vastenmielisiä ideoita karsia yhteiskunnasta."
...huomioni kiinnittyi nimenomaan noihin keinoihin, sillä juuri keinot minä laitoin edellisessäni vastakkain. Valtiollisen keskusjohtoinen vs jotenkin kansasta kumpuava. Mutta mihin keinoihin sinä viittasit tuossa? Että millä keinoilla liberaalimmat karsivat? Ja jos viittaat keinolla siihen että on vain sumea mielipideilmastosta johtuva paine, kuten Porin jazz -keississä, niin mitä asialle tulisi tehdä?
Lyhyesti: Ei aavistustakaan. Mutta siihen uskon, että keskustelun rajoittaminen ei ole se keino. Nythän meillä jo mielestäni on muodostunut tahoja, jotka eivät keskustele ollenkaan keskenään. Suvakit vs. rajakit esimerkiksi. Tää on sellainen asia, jonka mun pitäisi kummuta kulttuurista ikään kuin itsestään. Että kyettäisiin laajempaan dialogiin. Miten siihen päästään: ei aavistustakaan.

Liberaalit mielestäni rajoittavat keskustelua kieltäytymällä keskustelemasta tietyistä aiheista. Se onnistuu heiltä varsin tehokkaasti koska elämme sellaista aikaa, jossa heidän näkemyksensä on valtavirtaa.
Vai voisiko "keinot" viitata siihen, että tuossa mv-hässäkässä taas liberaalia voittokulkua haetaan oikeusasteista ja valtiollisesti?

Joka tapauksessa, tuosta olisi mielenkiintoista keskustella. Ja täytyy noin yleisesti ottaen kiittää jo tähän asti hyvästä keskustelusta. Vaikka aina luulee olevansa jossain poteroiden välissä, sitä saattaa vähän olla jumissa poterossa kuitenkin.
En ole tutustunut mutta eikö mv-hässäkässä ole kyse asiasta joka on lähinnä rikosoikeudellinen. Mun mielestä ihan puhdas panettelu ja puhtaasti väärien tietojen levittäminen etenkin mustamaalaamis tarkoituksessa ei kuulu sananvapauden piiriin. Näin teoriassa, varsinainen käytäntö on kovin hankalaa kun tota harmaata aluetta kuitenkin riittää vaikka miten. Oletan siis mv-keississä olevan tästä kyse. Mv-lehdessä on kait se vika, että sieltä saattaa löytyä jokin arvokaskin tiedonjyvä mutta sen erottaminen puhtaasta valeuutisoinnista on sen verran työlästä, ettei maksa vaivaa. Kiitos itsellesi, its been fun.

Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 65
Lauteille: Elokuu 2011
Tykännyt: 26 kertaa
Tykätty: 4 kertaa

Internet ja sananvapaus

Viesti Daddy » kesä 14, 2018, 12.19

Mika kirjoitti:
kesä 14, 2018, 10.51
Daddy kirjoitti:
kesä 14, 2018, 09.52
Ajatellaan, että joku on yhdistänyt sinut työpaikallasi täällä kirjoittamiin teksteihin. Vaikkapa pomosi, joka ei ole mielissään siitä, että sinusta on ok antaa ihmisille potkuja heidän mielipiteensä takia - ja sen takia antaisi sinulle potkut. Eli saisit fudut oman mielipiteesi takia, miltä se tuntuisi?
Tuo on ihan absurdi esimerkki.
Jengiä on saanut kenkää omien mielipiteidensä takia, joten esimerkkini ei ole mitenkään absurdi. Se saattaa tuntua absurdilta sen takia, että et näe mielipiteessäsi mitään väärää. Mutta entäpä jos joku muu näkee, ja entäpä jos tämä joku muu on sinun työnantajasi?
Mika kirjoitti:Jos olisin täällä kirjoitellut vaikka uusnatsien puolesta ja sen takia saisin fudut, se olisi ihan oikein. Mutta tämänhän olen jo yleisellä
Niin eli sinusta on ihan oikein, että ihmiset saa fuduja väärien mielipiteidensä takia. Tästä seuraa jatkokysymys: kuka ja millä perusteilla päättää sen, että mikä mielipide on kilometritehtaan arvoinen ja mikä ei?
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon

Kuvake
Mika
etupotkija
Viesti:

Internet ja sananvapaus

Viesti Mika » kesä 14, 2018, 12.33

Työnantaja sen päättää, mitä on soveliasta sanoa ja mitä ei ole. Tämä on tullut tässä keskustelussa jo monet kerrat esille.

Aiotko vastata kysymykseeni vai esitätkö vain lisää kysymyksiä?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Rahanpesijä
kylkeenpotkija

Internet ja sananvapaus

Viesti Rahanpesijä » kesä 14, 2018, 12.53

Mika kirjoitti:
kesä 14, 2018, 12.33
Työnantaja sen päättää, mitä on soveliasta sanoa ja mitä ei ole. Tämä on tullut tässä keskustelussa jo monet kerrat esille.

Aiotko vastata kysymykseeni vai esitätkö vain lisää kysymyksiä?
Koska olen jo vastannut esittämääsi kysymykseen haluaisin myös inttää tästä. Oletko todella sitä mieltä, että on työnantajan oikeus sanella millaisia mielipiteitä esität? Vai missä menevät ne rajat, jota työnantaja voi vaatia? Olen ymmärtänyt, että olet ammatiltasi opettaja. Mikäli et ole yksityisen hommissa pidän vähintäänkin kummallisena näkemystä, että se on valtion/kunnan hallinnoiman koulun asia päättää missä kyseisen koulun työntekijöiden sananvapaus kulkee.

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija

Internet ja sananvapaus

Viesti Lasse Candé » kesä 14, 2018, 13.16

Itsekin pidän Rahanpesijän tavoin dialogin puutetta ongelmallisena. Siitä kun seuraa juuri poteroituminen. Tänä päivänä se mieleinen keskusteluporukka löytyy kyllä, mutta yleisessä tilassa joutuu vähän katselemaan kenen kanssa keskustelee. Eipä siinä, muistan kuinka lapsuudessani politiikka oli vasemmisto vs oikeisto -akselilla ehkäpä jonkin verran nykyistä enemmän tällaista poteromeininkiä. Tietenkin mutuni aikojen hengestä voi olla väärä, mutta olisiko niin, että nykyään nuo vastaavat poterot ovat siirtyneet tuosta enemmän ns konservatiivi-liberaali -akselille? Ja mitäs jos polarisoitumisen muodostuminen vasta äskettäin onkin totaalista harhaa?

Mitä taas tulee keskustelun rajoittamiseen olemalla keskustelematta, kuten Rp sanoo liberaalien tekevän, taktiikka on valitettavasti sekä ymmärrettävä että välillä myös oikeutettu. Argumentaation näkökulmasta ei oikein oikeutettu, mutta kommunikaation näkökulmasta kylläkin. Jos vaikkapa joku puskee keskusteluun vaikkapa ihan älyttömiä heittoja mustien raiskailuista, niin aihe saa volyymejä. Jo nyt kun minä sanoin tuon, riskeeraan tämän. Informaatiosodankäynti mm perustuu usein yhdeltä osalta tähän volyymiajatukseen. Valitettavasti on siis OK joskus katkaista keskustelun suuntia, mutta minä en tiedä mitkä ne objektiiviset säännöt ovat, milloin?

Olisin vahvasti sitä mieltä, että ihmiskunnan tulee nyt somen tulon myötä pohtia keskustelun käytäntöjä ja sääntöjäkin uusiksi. Jokin nyt ehkäpä mättää, mutta en tiedä mikä.

Rahanpesijä
kylkeenpotkija

Internet ja sananvapaus

Viesti Rahanpesijä » kesä 14, 2018, 13.41

Lasse Candé kirjoitti:
kesä 14, 2018, 13.16
Tietenkin mutuni aikojen hengestä voi olla väärä, mutta olisiko niin, että nykyään nuo vastaavat poterot ovat siirtyneet tuosta enemmän ns konservatiivi-liberaali -akselille? Ja mitäs jos polarisoitumisen muodostuminen vasta äskettäin onkin totaalista harhaa?
Koen poteroiden siirytneen juuri niin kuin sanot. Tosin saattaa olla tulkinnnavaraista kuinka paljon se on tosta vanhasta meiningistä muuttunut. Moni kokee liberaalien olevan vasemmistoa ja konservatiivien oikeistoa. Ainakin vastakkaisista leireistä :) Myös oma käsitykseni keskusteluilmapiiritin kaventumiseen perustuu osaltaan mielikuviini aikaisemmista elämän vaiheista, jolloin tällaisilla asioilla ei vielä ollut mulle mitään merkitystä.
Mitä taas tulee keskustelun rajoittamiseen olemalla keskustelematta, kuten Rp sanoo liberaalien tekevän, taktiikka on valitettavasti sekä ymmärrettävä että välillä myös oikeutettu. Argumentaation näkökulmasta ei oikein oikeutettu, mutta kommunikaation näkökulmasta kylläkin. Jos vaikkapa joku puskee keskusteluun vaikkapa ihan älyttömiä heittoja mustien raiskailuista, niin aihe saa volyymejä. Jo nyt kun minä sanoin tuon, riskeeraan tämän. Informaatiosodankäynti mm perustuu usein yhdeltä osalta tähän volyymiajatukseen. Valitettavasti on siis OK joskus katkaista keskustelun suuntia, mutta minä en tiedä mitkä ne objektiiviset säännöt ovat, milloin?
Vaikeaahan se on lähteä juttelemaan, jos vastapuoli heittää esimerkkisi kaltaista settiä. Rasismi on arka aihe nykyään. Siinä pitäisi noudattaa äärimmäistä hienotunteisuutta mutta kyllä toisaalta epämielyttäviäkin faktoja pitäisi mielestäni pystyä esittämään myös eri etnisistä ryhmistä jos sellaisia on. Tiedän kyllä minkä laista jengiä tuolla rajat kiinni porukoissa pyörii. Äänekästä älämölöä. Mutta näiden porukoiden mölinä ei tule kuuluviin ainakaan minulle, joka olen suurimmaksi osaksi normaalin tiedonvälityksen varassa. Sen sijaan sellainen näkemys saa laajalti tilaa, että kaikki maahanmuuttokriittinen keskustelu olisi ainoastaan ton apinajengin mölinää. Eli jonkunnäköisenä vastauksena: keskustelu ei varmaankaan onnistu kaikkien tahojen, varsinkaan ääripäiden välillä eikä liberaaleilla tietenkään ole velvollisuus ihan jokaisen idiootin kanssa keskustella. Mutta se ääripäiden keskellä oleva alue tuntuu kaventuvan.
Viimeksi muokannut Rahanpesijä, kesä 14, 2018, 13.44. Yhteensä muokattu 1 kerran.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viesti:

Internet ja sananvapaus

Viesti Mika » kesä 14, 2018, 13.42

Hmm, minusta tuntuu että yksi ihan perusasia on tässä nyt jäänyt joiltakin huomioimatta: irtisanomissuoja. Eihän Suomessa nyt noin vain voida irtisanoa työntekijää. Sanoisin että Suomessa työntekijän suoja työnantajan mielivaltaa vastaan on varsin hyvä ja kestää kansainvälisen vertailun.

Lakipykälät kuitenkin rajoittavat mitä, missä ja kenelle voi sanoa ilman rangaistuta. Siksikään ei olemassa mitään täydellistä sananvapautta.

Olen ammatiltani komentaja.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Rahanpesijä
kylkeenpotkija

Internet ja sananvapaus

Viesti Rahanpesijä » kesä 14, 2018, 13.47

Mika kirjoitti:
kesä 14, 2018, 13.42
Hmm, minusta tuntuu että yksi ihan perusasia on tässä nyt jäänyt joiltakin huomioimatta: irtisanomissuoja. Eihän Suomessa nyt noin vain voida irtisanoa työntekijää. Sanoisin että Suomessa työntekijän suoja työnantajan mielivaltaa vastaan on varsin hyvä ja kestää kansainvälisen vertailun.

Lakipykälät kuitenkin rajoittavat mitä, missä ja kenelle voi sanoa ilman rangaistuta. Siksikään ei olemassa mitään täydellistä sananvapautta.

Olen ammatiltani komentaja.
Juu, juu. Kysynpä sellaistakin, että kuinka helppoa olisi opettajanhuoneessa esittää esim. sellainen mielipide, että nykyinen hössötys sukupuolien välisen eron häivyttämisestä vaikkapa koulumaailmassa on aivan naurettavaa näpertelyä. Olisiko toimiminen työympäristössäsi helpompaa vai vaikeampaa tuollaisen purkauksen jälkeen. Itsellä ei ole asiasta mitään tietoa mutta on muodostunut mielikuva, että tuommoiseen ei suhtauduta neutraalisti.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viesti:

Internet ja sananvapaus

Viesti Mika » kesä 14, 2018, 14.01

Tuo on henkilösidonnaista. Muutenkin tuollaisia letkautuksia tulisi minun mielestäni esittää perustellen eikä ohimennen, joka on esimerkiksi Facebookissa de facto toimintapa. Kasvotusten jokainen kantaa sanoistaan ihan erilaisen vastuun kuin jossakin sosialistisessa mediassa.

Jos joku kokisi asiakseen lausua noin opettajainhuoneessa, se toivottavasti liittyisi käytävään keskusteluun tai sillä luotaisiin keskustelua. Tuollainen henkilö varmaankin olisi sen verran vahva persoona - kuka tahansa ei lausu tuollaista ääneen - että hän kestäisi eriävät mielipiteet.

Minulle on vain kerran tullut debatti jostakin opettajainhuoneessa. Yläasteella yksi iltatöistäkin tuttu opettaja oli tuottanut entisiä narkomaaneja valistamaan koulun oppilaita. Se nyt sitten oli mitä oli, ja muistelen vieläkin yli kymmenen vuotta myöhemmin tyytyväisenä, miten kahdeksasluokkalainen M. laittoi rauhallisesti jauhot suuhun yhdelle näistä. Seurasin sen keskustelun metrin päästä. Kun mainitsin tälle toiselle opettajalle, mitenkä epätieteellisesti nämä entiset narkit paasasivat, hän hermostui. Hänen perustelunsa olivat kuin päiväkodista, joten esitin hänelle oman kantani. Aika nopea debatti se oli, kun toisella eväät loppuivat jo ennen kuin se edes alkoi.

Yleisesti ottaen pidän kansankynttilöitä järkevinä ihmisinä, jotka myös osaavat kritisoida omaa maailmaansa. Mitään hiillostamista tai muuta vastaavaa en omilla työpaikoillani ole koskaan nähnyt. Tosin teen töitäni varsin itsenäisesti, ja keskustelen muiden opettajien kanssa erittäin harvoin. Välitunneilla jututan yleensä oppilaita tai olen omissa oloissani. En siis voi olla varma, olisiko tuollaista painostavaa ilmapiiriä olemassa niissä kouluissa, joissa olen tehnyt töitä, mutten ole ainakaan kuullut tai havainnut sellaista.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Mika viestistä:
Lasse Candé
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Rahanpesijä
kylkeenpotkija

Internet ja sananvapaus

Viesti Rahanpesijä » kesä 14, 2018, 14.18

Kiitti vastauksesta

Kuvake
TimoS
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Tykännyt: 22 kertaa
Viesti:

Internet ja sananvapaus

Viesti TimoS » kesä 14, 2018, 14.36

Daddy kirjoitti:
kesä 14, 2018, 12.19
Mutta entäpä jos joku muu näkee, ja entäpä jos tämä joku muu on sinun työnantajasi?
Jos et sattumalta ole johtajasopimuksen piirissä, tuollainen menettely (ja varsinkin sen myöntäminen) on paitsi erittäin typerää niin myös laitonta. Kuten täällä on jo monta kertaa sanottu, toimitusjohtajilla (ja luultavasti muutamalla muullakaan tarpeeksi korkealla olevalla johtajalla) ei ole mitään rajoitteita siinä millä perusteella voidaan irtisanoa. Kysymyksesi on siis melko absurdi.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija

Internet ja sananvapaus

Viesti Lasse Candé » kesä 14, 2018, 15.32

Ei kumoa mitään kenenkään sanomaa, mutta täytyy vastata Rp:n kysymykseen siitä kuinka helppoa olisi opettajanhuoneessa esittää sellainen mielipide että nykyinen hössötys sukupuolien välisen eron häivyttämisestä koulumaailmassa on naurettavaa näpertelyä.

Vastaus on, että erittäin helppoa. Luultavasti noin 25% opettajista luulee että opetushallitus on linjannut että ei saa enää puhua tytöistä ja pojista ja iso osa hämmästelee tätä nykymeininkiä mikä elää lähinnä siis heidän korviensa välissä. Ns "henkilö"-läppä elää opettajien parissa vahvana.

Esim minä ja psykologian opettajanaiseni yleensä sanotaan omissa kuvioissamme vain että ei se ole ihan noinkaan, koska täytyy jotain sanoa ja koska ollaan diplomaattisia. Mutta voin toki kuvitella että myös sellaisia opettajanhuoneita on, kuten ilmeisesti meinasit laajalti olevan, että siellä ei kannata kovin tietämättömiä ahdasmielisyyksiä kasvatusasioista sanoa. Pidän itse sellaisia suuressa arvossa, jotka laittavat kunnolla jauhot suuhun näistä, mutta itse haluan olla aivan jokaisen kanssa hyvissä väleissä. Sitten jos oikeasti aletaan linjaamaan, en voi pitää turpaani kyllä kiinni, mikäli opetussuunnitelman arvomaailman toteutuminen on uhattuna. Koska ihmiset kuitenkin ovat erehtyväisiä ja meillä kaikilla on opittavaa, en koskaan nolaa ketään. Opettajistot toimivatkin parhaiten, kun viisaat päät lyödään yhteen eikä kun annetaan tyhmyyden tiivistyä porukassa.

Mikan kuvaukset sopivat todella hyvin visiooni siitä minkälaista jengiä opettajat ovat. Myös pahassa, mutta ennen kaikkea hyvässä.

Tuosta toisesta aiheesta, koen itse että mamuasioissa tosiaankin on blokkeja molempiin suuntiin. Ehkä kuitenkin eniten itseäni huolestuttava piirre on ihan oikeiden faktojen valinta vain signaloidakseen jotakin yleistä arvomaailmaa. Fiksutkin ihmiset valkkaavat faktansa tavalla, jossa heistä tulee liputtajia ja poteroon ajajia. On silti myös todellista vastaamattomuutta, kuten melko yleinen kysymys palautusten yhteydessä, että pitäisikö turvapaikka myöntää sitten jokaiselle? Palautusten systemaattiset vastustajat eivät koskaan vastaa tähän, menemättä sen enempää tähän aiheeseen.

Maahanmuuttokriittisyys, sanan varsinaisessa merkityksessä, kuitenkin näkyy meillä Suomessa politiikassa ihan presidentin puheita myöten korkeimmalla tasolla ja on täysin salonkikelpoista. Uskoisin aivan hyvin mahdollisuuksiin käydä kyseistä keskustelua myös tätä ruohonjuurisemmilla tasoilla, kunhan näyttää ettei edusta mainitsemiasi idiootteja. Haasteellista kyllä toisinkin päin. Esim minut on lukuisia kertoja leimattu suvakiksi, vaikka yritän toistuvasti osoittaa että ainoa mikä kiinnostaa on perustelut ja lisäksi annan vielä välillä myönnytyksiä. Sitä voi tietenkin omalta osaltaan pitää huolestuttavana että näitä myönnytyksiä ylipäätään pitää antaa, mutta juuri volyymitaiston takia tämä on valitettavasti ymmärrettävää. Muuten jengi katsoo että tyyppi kasaa ainoastaan jollekin agendalle volyymejä eikä varsinaisesti keskustele. Yleensä saa sitten huomata, että vastakeskustelija itse tyytyy volyymien kasvattamiseen ja päivän hyvä työ tuli sitten tehtyä.

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Kari Mäki-Kuutti, Lasse Candé, Mika, MikaM, Rahanpesijä ja 1 kurkkija