Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sotilaspoliisien tekniikat?

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Sotilaspoliisien tekniikat?

#91

Viesti saarikko »

Mjölnir kirjoitti: Tuo opas on kumottu muistaakseni vuosituhannen alussa. Kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään sotilaspoliisin ohjesääntö, vaan ihan yleinen lähitaistelun opas. Siis tarkoitettu kaikille sotilaille.
Kirja sarjassa taidetta ilman aivoja, korvattu lähitaistelun käsikirjalla 1.11.2004.

Uttilaisten johdolla on laadittu spollareille temppukokoelma. Tavoitteena tuskin ollut oppilaille mustaa vyötä, mutta toimiva setti.
sonni
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 13
Lauteille: Maaliskuu 2010

Sotilaspoliisien tekniikat?

#92

Viesti sonni »

Suomen armeijan lähitaistelukoulutus(sen minkä varusmiehenä saa) on yhtä tyhjän kanssa. Spollena käydään muutamia kertoja tatamilla painimassa ja jokunen kerta kokeillaan rynkyn perällä lyöntejä. Siinä kaikki. Ihan sama missä linjalla olit intissä, ei siellä saa kuin peruskäsityksen rynkyn käytöstä. Intti on Suomessa sellanen hyvä kunnon kohottaja tälle lihavalle nykynuorisolle, ei muuta.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Sotilaspoliisien tekniikat?

#93

Viesti bodyguard »

sonni kirjoitti: Spollena käydään muutamia kertoja tatamilla painimassa ja jokunen kerta kokeillaan rynkyn perällä lyöntejä.
Sinulla on ilmeisesti kouluttajakokemusta useammasta varuskunnasta kun pystyt tallaisen yleistyksen tekemaan?
sonni kirjoitti: Ihan sama missä linjalla olit intissä, ei siellä saa kuin peruskäsityksen rynkyn käytöstä.
Ja myos useammasta eri aselajista eri varuskunnista on kokemusta?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
sonni
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 13
Lauteille: Maaliskuu 2010

Sotilaspoliisien tekniikat?

#94

Viesti sonni »

Spollena olin 9 kuukautta Parolassa. Kaverit ollut spollina Pirkkalassa, Lahdessa Hennalassa, Säkylässä jne...

Ihan samaa skeidaa se on joka puolella, sitä intti touhua jonka meistä jokainen tietää. Ei siellä kukaan mitään opi, eikä ketään kiinnosta. Mutta mitä järkeä yleensäkään on panostaa mihinkään lähitaisteluun kun sodassa rynkyt laulaa ja pommit räjähtelee?

Rynkyn käsittelyn taito, sekä sen yleisen rasituksen/paineen kestäminen on ne mihin kannattaa varusmieskoulutuksessa panostaa.Tietysti myös taistelukunto näyttelee pääosaa.

Eli nuo lähitaistelutekniikaat on siellä tärkeysjärjestys listan viimesenä. Niin se vaan menee.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaspoliisien tekniikat?

#95

Viesti Mjölnir »

tårta på tårta.

Koska minä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaspoliisien tekniikat?

#96

Viesti Mjölnir »

sonni kirjoitti: Ihan samaa skeidaa se on joka puolella, sitä intti touhua jonka meistä jokainen tietää.
Ei tiedä, osa ei ole intissä ollutkaan, ja minä taas olen ollut niin kauan, että tiedän noidenkin paikkojen olevan kaikkien erilaisia.
Ei siellä kukaan mitään opi, eikä ketään kiinnosta.
Kyllä oppii, mutta jos sinä ja kaverisi eivät ole oppineet, niin valitan, että koulutus on mitoitettu vain suurimman osan ymmärrettävään muotoon. Kyllä jotakuta kiinnostaa, sen verran paljon on jatkuvasti tunkua ammattialiupseerienkin tehtäviin. Paljon enemmän kuin on virkoja.
Mutta mitä järkeä yleensäkään on panostaa mihinkään lähitaisteluun kun sodassa rynkyt laulaa ja pommit räjähtelee?
Tämä liittyy muunmuassa stressinsiedätykseen ja tietynlaiseen ehdollistumiseen toimimaan ääristressitilanteissa aggressiivisesti, mutta kirjoitan siitä enemmän myöhemmin. Työstän aiheesta juuri artikkelia.
Rynkyn käsittelyn taito, sekä sen yleisen rasituksen/paineen kestäminen on ne mihin kannattaa varusmieskoulutuksessa panostaa.Tietysti myös taistelukunto näyttelee pääosaa.
Juu, muunmuassa näihin.
Eli nuo lähitaistelutekniikaat on siellä tärkeysjärjestys listan viimesenä.
Jos taistelijoita aletaan kouluttamaan oikeasti, niin kyllä se on siellä aika korkealla tasolla. Lähitaistelua kun on paljon muutakin kuin "rynkyn perällä lyöminen" tai tatamilla pyöriskely.
Niin se vaan menee.
Ei se vaan mee. Mä tiedän :)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mano
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 519
Lauteille: Lokakuu 2008

Sotilaspoliisien tekniikat?

#97

Viesti Mano »

Kyllähän ainakin vartiomiehet tarvitsevat jonkin verran lähikamppailuosaamista jo senkin takia, että kohde voi olla humalainen lomilta palaava omiin kuuluva sotilas, jota olisi aika ilkeä mennä ampumaan.

Sinänsä jotenkin hankalaa ajatella, että onko se lähikamppailu nyt tärkeää vai ei. Vaikkapa taito käyttää venttiseiskaa ei myöskään ole taistelijan tärkein taito verrattuna aseenkäsittelyyn, mutta tästä ei seuraa, ettei sitä kannattaisi opetella.
Explanations exist; they have existed for all time; there is always a well-known solution to every human problem — neat, plausible, and wrong.
H. L. Mencken, "The Divine Afflatus"
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaspoliisien tekniikat?

#98

Viesti Mjölnir »

Mano kirjoitti: Sinänsä jotenkin hankalaa ajatella, että onko se lähikamppailu nyt tärkeää vai ei.
Lähitaistelu on tärkeimmillään psyykeen kehittäjänä auttamassa sellaissa ongelmissa, joita on havaittu esim taistelutilanteeseen liittyvässä psykologiassa.

Ihan lyhyesti tiivistettynä:
ihmisellä on luontainen resistanssi tappaa toinen ihminen. Mitä lähempänä ollaan, niin sitä suurempi se resistanssi on. Altistamalla henkilö tällaisen toiminnan harjoittelulle, saadaan ehdollistettua paremmin henkilö toteuttamaan tarvittaessa toisen hengen riistäminen. Esim veitsitappelu, pistintaistelu, kenttälapioin ja ampuma-asein kosketusetäisyydeltä tehtävä harjoittelu valmistaa tuohon psyykkisesti.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mano
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 519
Lauteille: Lokakuu 2008

Sotilaspoliisien tekniikat?

#99

Viesti Mano »

Perustuuko tämä päättelyyn siitä, mitä Grossmanin ja kumppaneiden teoriasta seuraa vai onko lähikamppailukoulutuksen vaikutusta psykologisen kynnyksen ylittämiseen päästy myös testaamaan empiirisesti?
Explanations exist; they have existed for all time; there is always a well-known solution to every human problem — neat, plausible, and wrong.
H. L. Mencken, "The Divine Afflatus"
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaspoliisien tekniikat?

#100

Viesti Mjölnir »

Mano kirjoitti: Perustuuko tämä päättelyyn siitä, mitä Grossmanin ja kumppaneiden teoriasta seuraa vai onko lähikamppailukoulutuksen vaikutusta psykologisen kynnyksen ylittämiseen päästy myös testaamaan empiirisesti?
Useimmissa maissa, joissa soditaan oikeasti, käytetään jollain tasolla lähitaistelukoulutusta. Siis -taistelu, ei -kamppailu.

Lisäksi olen empiirisesti todennut toisen ihmisen satuttamisen olevan helpompaa, jos sitä on harjoitellut. Siis ei pelkästään teknisesti, vaan suurin osa tilanteissa jähmettymisistä tapahtuu niille, jotka eivät ole harjoitelleet riittävästi mentaalista puolta, vaan ainoastaan teknistä lähestymistapaa. Ei rehtiä kamppailua, vaan likaista tappelua, jossa pyritään saamaan toinen nopeasti pois pelistä.

Toisen ihmisen toista kohtaan kohdistama tappamispyrkimys on Grossmanin mukaan universaali fobia (ollaanhan se nähty, millaista hysteriaa esim kouluammuskelut aiheuttavat poliitikoissa jne), ja ihan perusjuttuja fobioiden hoidossa on altistuminen pienin askelin sille pelkotilan aiheuttajalle. :)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mano
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 519
Lauteille: Lokakuu 2008

Sotilaspoliisien tekniikat?

#101

Viesti Mano »

Niin, taistelu tosiaan, pahoittelen käsitesekaannusta.
Explanations exist; they have existed for all time; there is always a well-known solution to every human problem — neat, plausible, and wrong.
H. L. Mencken, "The Divine Afflatus"
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Sotilaspoliisien tekniikat?

#102

Viesti L.K. »

On aina mukava saada laudalle uusia kirjoittajia,mutta hra sonnin kirjoitukset ovat kyllä olleet alueella kuin alueella vähän..erikoisia...alkaa kohta tulemaan mieleen se T:llä alkava otus..?!
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Sotilaspoliisien tekniikat?

#103

Viesti Jarppa »

Mjölnir kirjoitti:
Mano kirjoitti: Sinänsä jotenkin hankalaa ajatella, että onko se lähikamppailu nyt tärkeää vai ei.
Lähitaistelu on tärkeimmillään psyykeen kehittäjänä auttamassa sellaissa ongelmissa, joita on havaittu esim taistelutilanteeseen liittyvässä psykologiassa.
Olettaisin että lähitaistelussa on oma merkityksensä myös ahtaiden tilojen valtauksessa, jossa kohdehenkilö voi taistelutilanteessa päästä etäisyydelle jossa pitkän aseen käyttö on hyvin vaikeaa?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaspoliisien tekniikat?

#104

Viesti Mjölnir »

Jarppa kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Mano kirjoitti: Sinänsä jotenkin hankalaa ajatella, että onko se lähikamppailu nyt tärkeää vai ei.
Lähitaistelu on tärkeimmillään psyykeen kehittäjänä auttamassa sellaissa ongelmissa, joita on havaittu esim taistelutilanteeseen liittyvässä psykologiassa.
Olettaisin että lähitaistelussa on oma merkityksensä myös ahtaiden tilojen valtauksessa, jossa kohdehenkilö voi taistelutilanteessa päästä etäisyydelle jossa pitkän aseen käyttö on hyvin vaikeaa?
On tietysti. Korostuu esim erikois- ja kaupunkijääkäreillä, mutta myös sotilaspoliiseilla tehtäessa kiinniottoja rakennetulla alueella.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Sotilaspoliisien tekniikat?

#105

Viesti saarikko »

Jotenkin tuntuu, että tätäkin asiaa on vatuloitu ziljoona kertaa. Itsepuolustus, voimankäyttö ja lähitaistelu. Ymmärtäkää termit ja niiden tarkoitus älkäkä masturboiko henkisesti.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 31 kurkkijaa