Oskos mahdollista että jäänyt tietotaito karhukeihäästä ja sirpistä.Siitä että minun oletetaan uskovan hankasalmelaisen suvun liki tuhannen vuoden ajan systemaattisesti harjoitelleen sirpin käyttöä miekkaa vastaan ja karhukeihään käyttöä aseena, vaikka karhukeihäs ja miekka ovat molemmat olleet monta sataa vuotta merkityksettömiä työvälineinä.
Juttuhan on niin, että sodankäynnissä taktiikka ja taistelutekniikat ovat muuttuneet jatkuvasti. Me voimme suhteellisen luotettavasti saada tietoa siitä, miten Suomen ja Neuvostoliiton välisten kähinöiden aikana joukkoja on koulutettu. Aikalaiskertomuksissa rintamalla taistelleet itse ovat kertoneet siitä, miten esimerkiksi puukkoa on käytetty lähitaistelussa. Aikalaisten kertomusten mukaan esimerkiksi Törni antoi sissikomppanialleen ohjeita puukon käyttöön. Ruotsin armeijan vanhoista ohjesäännöistä voidaan lukea, kuinka 1800-luvulla piti toimia lähitaistelussa.
.
Mites sitä puukkoa on käytetty rintamalla? Minkälaisia oli törnin ohjeet puukosta?
Mitä tulee kaspin puukonkäyttöön niin on selkeä ero esim filippiinityyleihin.
Enemmän huomaan samankaltaisuutta mannetyyliin, toki näitäkin varmaan erilaisia.
Kaspinin historia mulle ihan sama. Mutta jos mietitään että häjyt on puukotelleet ja sodassa käytetty puukkoa ja jotkut mannet treenaa lapsesta asti niin onhan sitä taitoa suomessa eikös?
Ylipotkija: Lainaus korjattu.