CrossFit

Keskustelua kamppailulajien oheisharjoittelusta, harjoitteluun vaikuttavista terveysongelmista sekä liikuntaravitsemuksesta
Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 87820
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 169 kertaa
Tykätty: 68 kertaa
Viesti:

CrossFit

#331

Viesti Mika » elo 1, 2018, 10.35

Ihan kevyet kisat, voi stana... lol

Vaikka superlaativeja pitäisi käyttää erittäin harkiten, ymmärrän kyllä jos tuollaisen kisan voittajaa kutsutaan maailman kovakuntoisemmaksi* mieheksi tai naiseksi.

*Kunto on terminä erittäin epämääräinen ja väljä. Mutta siksi se sopiikin tässä yhteydessä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 22358
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Scandinavian Defendo
Sivulajit: Krav Maga, Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 12 kertaa
Tykätty: 29 kertaa
Viesti:

CrossFit

#332

Viesti Mjölnir » elo 1, 2018, 20.26

Naiset vetivät ensimmäisen lajin, 12 km pyöräily, kymmenen kierrosta 1,2 km rataa. Näytti lähetyksessä näkyneen kolmet kunnon lipat. Islannin naisista Davidsdottir ja Thorisdottir olivat kärkiporukoissa, kolmas islantilainen jäi parinkympin paikkeille 40 kilpailijan joukosta.

On se kumma, että noin pienestä maasta pääsee kolme naista karsinnoista loppuun saakka

Edit: Islannista on neljä naista!
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 22358
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Scandinavian Defendo
Sivulajit: Krav Maga, Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 12 kertaa
Tykätty: 29 kertaa
Viesti:

CrossFit

#333

Viesti Mjölnir » elo 1, 2018, 20.29

Miesten ensimmäisessä erässä Collins teki 30 ring muscle uppia aikaan 1:46. Ei mennyt unbroken
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 2556
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 22 kertaa

CrossFit

#334

Viesti Eppu » elo 2, 2018, 10.25

Mjölnir kirjoitti:
heinä 30, 2018, 16.40
Harjoittelun kannalta mielestäni ei myöskään pääsääntöisesti kannata vetää itseään loppuun harjoituksissa. Huomasin, että kun olkapääni oli loukkaantunut enkä pystynyt treenaamaan täysillä ennen kisoja, siitä oli itse asiassa hyötyä. Sellainen 85% suoritus on mielestäni parempi pidemmän päälle kuin vetää aina 100 lasissa.
Kova suoritus Mjölnir!

Sanomassasi piilee mielestäni tiukka totuus, joka aika usen unohdetaan, erityisesti CF-piireissä. Tämä korostuu harrastajissa, joille ohjatut CF-treenit tarjoavat oikeastaan kaiken fyysisen aktiivisuden elämässään. Halutaan ottaa siitä ajasta kaikki irti ja sitten revitään liian kovilla kierroksilla.


Ben Bergeron on kovan tason valmentaja, useita Games-tason urheilijoita tallissaan. Videolla olevassa keskustelussa erottelee tiukasti sport- ja fitness-harjoittelun (Urheilu-CF ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kehittämiseen tähtäävä harjoittelu). Ydinsanoman voisi tiivistää: parempi mennä salille viitenä päivänä tekemään fiksusti jotain itselle sopivaa, kuin repiä 2-3 kertaa viikossa yli oman kapasiteetin ja yrittää epätoivoisesti palautua. Kuten Jari Sarasvuokin kertoi vaimonsa Virpin valmentajan filosofian olleen: "Vähän liian vähän on paljon, paljon enemmän, kuin vähän liian paljon".
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Eppu viestistä (yhteensä 3):
IleMjölnirPuni
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja -treenipäiväkirja

Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4755
Lauteille: Lokakuu 2009
Tykännyt: 68 kertaa
Tykätty: 49 kertaa

CrossFit

#335

Viesti Ile » elo 2, 2018, 11.36

Joo, pieni alipalautuminen on paljon vaarallisempaa kuin pieni ylipalautuminen.

Jälkimmäinen toistuessaan aiheuttaa ehkä esimerkiksi jotain sellaista, että saavutat vasta 13 kuukaudessa sen, minkä ihan optimaalisella tekemisellä olisit teoriassa voinut saavuttaa 12 kuukaudessa, mutta tällaisella viivästyksellä ei ole ainakaan kuntoilijalle mitään merkitystä - varsinkin kun se hyvä palautuminen mahdollistaa jatkuvan mukavan harjoitusvireen ja terveenä pysymisen.

Sen sijaan pieni alipalautuminen varsinkin kroonistuessaan saattaa aiheuttaa pitkäaikaisia ongelmia, tasannetta ja jopa takapakkia kehitykseen ja myös tekee harjoittelusta vähemmän nautinnollista ja pakottaa kenties pitämään taukojakin siitä, ja vastustuskykykin kärsii.

Itse en varsinaisesti ole kilpaurheilija ollut, mutta yli 30 vuotta on liikunnallista elämäntapaa takana ja yksi isoja oivalluksia on, että pitää uskaltaa palautua.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Ile viestistä:
Mjölnir

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 2714
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Kaarina
Etulaji: Jumppa, Wing Tsun
Takalajit: Judo, nyrkkeily, Bujinkan, Defendo, Hokuto, kb
Tykännyt: 2 kertaa
Tykätty: 9 kertaa

CrossFit

#336

Viesti MikaM » elo 2, 2018, 11.59

Mjölnir kirjoitti:
elo 1, 2018, 20.29
Miesten ensimmäisessä erässä Collins teki 30 ring muscle uppia aikaan 1:46. Ei mennyt unbroken
Nyt täytyy kyllä kysyä selvennystä vikaan lauseeseen. Siis joku teki nopeammin? Vai onko tuo unbroken joku CF-termi?
"When you talk, you only repeat what you already know. But if you listen, you may learn something new."
- Dalai Lama

Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 2556
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 22 kertaa

CrossFit

#337

Viesti Eppu » elo 2, 2018, 12.35

MikaM kirjoitti:
elo 2, 2018, 11.59
Mjölnir kirjoitti:
elo 1, 2018, 20.29
Miesten ensimmäisessä erässä Collins teki 30 ring muscle uppia aikaan 1:46. Ei mennyt unbroken
Nyt täytyy kyllä kysyä selvennystä vikaan lauseeseen. Siis joku teki nopeammin? Vai onko tuo unbroken joku CF-termi?
Unbroken tarkoittaa keskeyttämätöntä sarjaa, eli jos pitää tehdä yhteensä 30 toistoa, 30 toiston sarja on unbroken (UB), jos taas tekee esimerkiksi 20+10, ei ole ub.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja -treenipäiväkirja

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 22358
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Scandinavian Defendo
Sivulajit: Krav Maga, Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 12 kertaa
Tykätty: 29 kertaa
Viesti:

CrossFit

#338

Viesti Mjölnir » elo 2, 2018, 15.40

Varmaan useimmiten ongelma on tosiaan se, että sekoitetaan fitness ja kilpa-CrossFit keskenään, ja ajatellaan, että tulee fitiksi treenaamalla CrossFit kisoja tai benchmarkkeja, kun se työ tehdään oikeasti muulla tavalla: oikealla ohjelmoinnilla, palautumisella ja ravinnolla
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 22358
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Scandinavian Defendo
Sivulajit: Krav Maga, Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 12 kertaa
Tykätty: 29 kertaa
Viesti:

CrossFit

#339

Viesti Mjölnir » elo 2, 2018, 15.54

Eilen oli Games-historian rankin päivä; neljä kovaa lajia. Puolustava mestari Fraser johtaa, vaikka ei ole voittanut yhtään lajia

Totalissa, jossa on 12 min aikaa (4min / liike) tehdä kyykky-ykkönen, tiukka pystypunnerrus ja maastaveto, tehtiin kovia tuloksia, ottaen huomioon, että se oli jo kolmas laji
Kyykyssä kovin tulos oli n 200 kg, pystypunnerruksessa 108 kg ja mavessa 268 kg, kokonaistulos 570 kg!
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 kurkkijaa