Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Klippejä

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Lauteille: Huhtikuu 2005
Etulaji: Defendo

Viesti L.K. »

Andy kirjoitti: Olen itse treenannut erinäisissä lajeissa tuolla tavalla toistakymmentä vuotta, eikä sillä mitään oppinut.
Ohhoh,aikamoinen tunnustus..vanhat hokutoryu-opettajasi ovat varmaan mielissään tästä lausunnosta... :D

Niin ja sinun oppimattomuutesiko automatic takaa sen,että ei voi toimia... :roll: ;)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate

Viesti TimoS »

Noh, juipit, pitäkääs keskustelu asialinjalla!
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Lauteille: Huhtikuu 2006

Viesti Eizei »

Olen itse treenannut erinäisissä lajeissa tuolla tavalla toistakymmentä vuotta, eikä sillä mitään oppinut.
Selvä. No sillähän se selvisi. :lol:

Itsekin näkisin hyvin tärkeänä etenkin juuri IP lajien harrastajille ottaa ajoittain kovempaa matsia sovituin säännöin. Kyllähän se aina maanpinnalle pudottaa kun huomaa sen eron miltä tuntuu kuin kaveri tulee täysiä päälle oli niitä sääntöjä tai ei. Siltikään en kyllä vetäisi ihan noin jyrkkää kantaa tuon tekniikkajonon suhteen kuin Andy.

Tuo on minusta ihan hyvä harjoitus. Kunhan touhu ei ole pelkkää sitä.
Antti Junikka
Jarppa
etupotkija
Lauteille: Heinäkuu 2005

Viesti Jarppa »

Andy kirjoitti: Ei kukaan tuolla tavalla tappele, että lyö yhden lyönnin ja jää käsi ojossa seisomaan, kun toinen vetää kymmenen lyönnin sarjan. Joko se yrittää lyödä/tarttua itse tai sitten suojata alkeellisella kilpparilla/haromalla lyövää raajaa.

Olen itse treenannut erinäisissä lajeissa tuolla tavalla toistakymmentä vuotta, eikä sillä mitään oppinut.
Hmm. Aika monesti kun me treenataan heittoja, on kaveri aika veltto, eikä revi vastaan, ainakaan täysillä. Jos siitä kuvataan tekniikkavideo, onko sinusta aiheellista kommentoida "ei kukaa noin seiso, pitäs repiä vastaan ja lyödä myös!!". Vai, pitäskö nähdä mikä on harjoituksen pointti?

Videossa minusta oleellisinta oli tapa: torjunta->vastahyökkäys. Epäoleellista oli tapa millä alun hyökkääjä niihin suhtautui.

Sparri on omastakin mielestä oleellisin osa treeniä, muttei kuitenkaan ainoa osa. Ainakin meillä tekniikkaa treenataan myös siten, että uke ei pistä kunnolla vastaan. Ihan jotta saisi tekniikan liikeradat kuntoon ennen ku yrittää soveltaa sitä.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija

Viesti L.K. »

Sorry,TimoS,joskus vaan tuo Andyn linja alkaa tökkimään pahemmin kerran,pahoittelut silti! :)

Tuosta tekniikkajonosta sen verran,että toki ihminen luontaisesti vetää kilpparin tms. jos tulee hanskaa tuolla temmolla kajuuttaan,mutta ei se oikeastaan hirveästi muuta tilannetta.
Eli jos kaveri tykittää nopean kombon,niin suojautuminen tai vaan paikoillaan seisominen on aika sama asia.Toisessa vaan ehkä kaikki lyönnit ei tule läpi.Jos taas se vastustaja alkaa liikkua pois alta tai lyö vastaan samaa tahtia,silloin tuollaiset kombot toki menee pipariksi varmasti.
Mutta mikä takaa sen,ettei tuollaisessa kombossa voisi jo se eka blokin jälkeinen lyönti tehdä tehtävänsä.Ja onhan kehässäkin nähty usein näitä,kun kaveri on ns. out on his feet eli on osunut hyvä isku ja kaveri vaan seisoo vielä pystyssä,juuri tekemättä mitään ja toinen tykittää vielä komboa menemään.
Kuvake
flammee
etupotkija

Viesti flammee »

pipari mitä tårta på tårta, tossakaan ei lyödä takaisin, jopa se ensimmäinen hyökkäys puuttuu. :taikuri:

:-!
– Science that can't be questioned is religion.
Kuvake
Andy
etupotkija
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu

Viesti Andy »

Tuo Lekon treenaaminen on täysin eri asiaa kuin kempoilijoiden jonomättö. Mikä sen tekee erilaiseksi, on kaksi asiaa: etäisyys ja ajoitus.

Leko ja valmentaja/säkki liikkuvat koko ajan ja Lekon pitää hakea etäisyys joka kerran uudestaan ja erityisesti säkin tapauksessa myös ajoittaa isku oikein. Lisäksi välineiden käytön ansiosta Leko voi lyödä oikeasti, kun kempokat voivat vain mallata iskunsa.

Tämä on se syy, miksi lakanapukuisen ja shortsipukuisen kohdatessa kannattaa yleensä panna rahansa shortsipukuiselle. :idea:

EDIT: Työt häiritsevät foorumikirjoittelua. Yritän illalla saada aikaan jonkinlaisen yleisesityksen sparrista ja vapaasta harjoittelusta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Jarppa
etupotkija

Viesti Jarppa »

Huh, näin lakana-lajin edustajana olen kyllä ihan eri mieltä tuosta viimeisestä lauseesta. Kun tuppaat itsekin käyttää vapaaottelua mittarina, mitäs lajeja Emelienenko, Nogueira, Parisyan ja Yoshida treenaa. Niin, lakanalajeja. Kyllä mä voisin noiden puolesta pistää rahaakin likoon.

Lieköhän jonomättö on ainoa tapa millä kempoilijat treenaa...
Kuvake
TimoS
etupotkija

Viesti TimoS »

Jarppa kirjoitti: Lieköhän jonomättö on ainoa tapa millä kempoilijat treenaa...
Tuskin. Olihan ne tekniikkakombot vähän ylipitkiä, mutta muuten ihan mielenkiintoista seurattavaa.
Timo Saksholm

Kuvake
Andy
etupotkija
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu

Viesti Andy »

Fedorit ja Minotaurot eivät treenaa, kuten nuo Kempokat, vaan kuten Leko.

Eihän se puku nyt tässä oleellinen osa ole, vaan treenitavat. Toki judossa, BJJ:ssa ja jopa kilpakaratessa/-taekwondossa on hoksattu, että miten kannattaa treenata ja miten ei.

Tuo jonomättö ei ole ainoa tapa, millä Kempokat treenaavat, enkä ole niin sanonut. Olihan tuossa tuota sparriakin. Mutta jonomättöön ja vastaaviin käytetyn treeniajan voisi käyttää johonkin hyödylliseenkin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Lauteille: Maaliskuu 2005

Viesti johannes »

K.Maga kirjoitti: Sorry,TimoS,joskus vaan tuo Andyn linja alkaa tökkimään pahemmin kerran,pahoittelut silti! :)

Tuosta tekniikkajonosta sen verran,että toki ihminen luontaisesti vetää kilpparin tms. jos tulee hanskaa tuolla temmolla kajuuttaan,mutta ei se oikeastaan hirveästi muuta tilannetta.
Minä käännän selän ja kiljaisen säälittävästi.
"There's no business like ho business" :pimp:
Kuvake
TimoS
etupotkija

Viesti TimoS »

Andy kirjoitti: Toki judossa, BJJ:ssa ja jopa kilpakaratessa/-taekwondossa on hoksattu, että miten kannattaa treenata ja miten ei.
Ja pitäiskö tämä nyt sitten lukea siten, että ei-kilpakaratessa ei tiedetä miten pitää treenata? :?
Timo Saksholm

Jarppa
etupotkija

Viesti Jarppa »

Andy kirjoitti: Fedorit ja Minotaurot eivät treenaa, kuten nuo Kempokat, vaan kuten Leko.

Eihän se puku nyt tässä oleellinen osa ole, vaan treenitavat. Toki judossa, BJJ:ssa ja jopa kilpakaratessa/-taekwondossa on hoksattu, että miten kannattaa treenata ja miten ei.
Nimenomaan, mutta lausemuotosi ei eritellyt treenitapoja, ja kun näitä lukee myös ihmiset jotka ei asioista tiedä, tulee helposti ihmeellisiä johtopäätöksiä. Itse olen sitä mieltä, että puku päällä oppii käyttämään asua hyväksi kamppailussa. Ymmärtääkseni se on yksi syy, miksi BJJ on pukulaji.

TimoS, juuri sitä tarkoitinkin. Käytännössä kuitenkin pitäisi kuvata aika monet treenit, että edes jonkinlainen yleiskuva lajista olisi mahdollinen.
kkkk
munillepotkija
Lauteille: Toukokuu 2006

Viesti kkkk »

Jarppa kirjoitti: Itse olen sitä mieltä, että puku päällä oppii käyttämään asua hyväksi kamppailussa. Ymmärtääkseni se on yksi syy, miksi BJJ on pukulaji.
Olisko tosiaan noin? Mä olen käsittänyt että BJJ:ssä matsataan lakana päällä samasta syystä kuin judossakin -> rätti päällä lukot ja kuristukset on helpompi ja tehokkaampi tehdä. Kun lakanaa ei ole välissä on mattokamppailukin tapahtumaköyhempää.

Rätti antaa monta sellaista mahdollisuutta suorittaa vaikkapa juji tai kuristus, jota ei normaaleilla vaatteilla voi edes tehdä. Itseasiassa suurin osa ainakin judon kuristuksista ja lukoista perustuu pitkälle judokin hyväksikäyttöön. Eiköhän BJJ:ssä ole sama juttu.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija

Viesti L.K. »

Andy kirjoitti: Tuo Lekon treenaaminen on täysin eri asiaa kuin kempoilijoiden jonomättö. Mikä sen tekee erilaiseksi, on kaksi asiaa: etäisyys ja ajoitus.

Leko ja valmentaja/säkki liikkuvat koko ajan ja Lekon pitää hakea etäisyys joka kerran uudestaan ja erityisesti säkin tapauksessa myös ajoittaa isku oikein. Lisäksi välineiden käytön ansiosta Leko voi lyödä oikeasti, kun kempokat voivat vain mallata iskunsa.

Tämä on se syy, miksi lakanapukuisen ja shortsipukuisen kohdatessa kannattaa yleensä panna rahansa shortsipukuiselle. :idea:

EDIT: Työt häiritsevät foorumikirjoittelua. Yritän illalla saada aikaan jonkinlaisen yleisesityksen sparrista ja vapaasta harjoittelusta.
No juu,Flammee EHKÄ pisti tuon vähän huumorina...?! ;)

Mutta kun se Leko alkaa vetää komboaan,niin eipä se valmentaja silloin hirveästi liiku.Eli ns. kuolleeseen maaliin Lekokin mäiskii.

Eihän nyt kukaan väitä,että tuo jonotekniikkahässäkkä olisi jotenkin sparria parempi,mutta varmasti ihan hyvä harjoitus muiden joukossa.

Ja jälleen kerran,sparri on elinehto kun puhutaan kehälajeissa pärjäämisessä.
Mutta Andy,kuinka monta kertaa olet nähnyt katumatsia,jossa haetaan etäisyyttä nyrkit pystyssä ja heitelläään komboja tms. ja välillä erkanetaan ja sitten taas uusiksi?
Useimmat katutilanteet alkavat ns. nollatilanteesta,läheltä,jolloin ei edes välttämättä pystytä liikkua pois alta vaan silloin nopea torjunta/väistö ja välitön vastatekniikoiden suorittaminen on hyvä tapa.Ja kun ei ole hanskoja sun muita,niin kyllä silloin jokainen osuma vaikuttaa eri tavalla ja edesauttaa seuraavan tekniikan suorittamista.Toki jos vastassa on todella kokenut matsari,niin tämä saattaa vain ns. niellä lyönnit ja tikata vastaan heti,mutta paljon epätodennäköisempää on teh striit kuin kehässä,jossa yleensä jo taitotasojen erokaan harvoin voi olla järisyttävä.

Seuraajat

Kuvake
Aleksi T
Kuvake
Andy
Kuvake
Clancy B.
Kuvake
Eizei
Kuvake
JanneKoo
Kuvake