Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Kerkko

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Viesti Kerkko »

To 30.11. Karate 1 tunti. Kaikensorttista peruskamaa. Lisäksi parin kanssa 7-kumitea, kämmensyrjälyöntejä ja irrottautumisia. Etujalan sivupotku on hankala. Kwondossa ei moisia oo tehty, ehkä siksi se onkin niin huomattavasti muita potkuja hankalampi. Myös käännöksissä mokaan usein, koska ne tulevat vähän eri tavalla kuin tkd:ssa.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija

Viesti Kerkko »

5.12. Tkd 1,5 h. Perustekniikkaa ja sovelluksia. Alkuun vähän potkuja lämmittelyksi. Sovelluksina tekniikoita kuristusta ja lyöntiä vastaan, sekä hiukan "zombikävelyä". Oli ihan mukavata taasen. Kuristusjuttuun vastaiskut menivät vain vähän hätäilemiseksi.
Loppuun tehtiin lihaskuntoa reilumman kaavan kautta. Oli aika lähelle, ettei pukli päässyt. :smt078
Vielä venyttelyt rääkin jälkeen, ja epätoivoinen yritys selviytyä kotiin elävänä.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija

Viesti Kerkko »

Just joo. Ajankohtaistoimitus. :roll:

Ti 11.12. Karaten vyökoe. Kaikki meni jotenkin. Arvostelut nähdessäni ehkä hiukan yllätyinkin huonoudestani, mut olihan noissa puutteita jos jonkinlaisia. Etujalan potkut erityisesti tuntuu hankalilta aina. Noo, läpi meni ilman kommentteja, sen paremmin kehuja kuin negatiivisia huomautuksiakaan.

Kai sitä taas pitäis mennä reenailemaan. Haluisin, mut sit kuitenkaan ei huvita tai muita syitä kun ois lähdön aika. No, kyllä jonain päivänä. Ehkä jopa huomenna!
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija

Viesti Kerkko »

Ti 22.1. Karate 1 h. Vähän olin kärryiltä pudonnut taukoni vuoksi, mutta selvittiinhän tuossa jotenkin. Hiukan matsailtiin, pikkusen perustekniikkaa, polvipotkuja ja lukottelua. On tää jotenkin niin kovin hankalaa. Polvia tehdessä kunto meinas loppua pahemman kerran. Tehtiin siis siten, että toisella parista mitsi, ja toinen sitten otti tätä pitäjää niskasta kiinni ja potki. Näitä pari lyhyttä erää.

Lukottelua ois kiva tehdä enemmän. Ei se oikein sujunut. Itselle ei noista jää kauheasti käteen, kun yhtä tehdään aina niin lyhyt aika. Muutenkin hankala hahmottaa.

Kobudo 1 h. En ollu ees unohtanu paljoa bo-juttuja, vaikka vain kerran olin niitä ohjatusti harjoitellut. Kotikertaus on siis kannattanut. Perusjuttuja tehtiin, hiukan jotain kumitea. Tää on kyllä edelleen lystiä puuhaa. :) En tiedä johtuuko se aseihastuksestani, vai siitä, että tää on ihan uutta opittavaa kaikki. Ehkä karate ei siksi oo iskeny näin vahvasti, koska siinä on niin paljon samaa tkd:n kanssa. Mahdollisesti molempi parempi.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija

Viesti Kerkko »

Ti 29.1. Karate 1 tunti. Aika paljon ottelujuttuja. Etukäsi-takakäsi -yhdistelmää ja muunlaisiakin kombinaatioita. Lisäksi pikkuisen lukottelua, ja 7-kumitea ottelutyylisesti. Edelleen ois kiva lukotella pidemmän aikaa, kun sen aloittaa. Tosin tällä kertaa onnistui edellistä paremmin. Muutenkin meni ihan kohtuullisesti.

Kobudo 1 h. Hiukan jotain lyöntisarjaa ja vähäsen opeteltiin kataakin. Bo siis käytössä, kuten aina ennenkin, ja varmaan pitkään tulevaisuudessakin. Mutta ei haittaa yhtään. Suurin osa treenistä tehtiin kuitenkin kumitea. Takkusi vähän alkuasennot sun muut, mutta kyllä se siitä sitten suttaantui. Ostaiskohan sitä bo:n itsellekin, ni vois kotona heilua muunkin ku mopin kanssa. Saas nähä ny. Myös treenikassi pitäis hankkia, muovikassilla on pitkään pärjätty, mutta joko muovikassit on kutistuneet, tai sitten mulla vaan nykyään on liikaa kamaa. Vielä ku keksis mimmosen sitä hankkis. Tai siis osais päättää, ostaako halvan vai kalliin. Molemmissa on näkyny sopivia ehdokkaita.

Ke 30.1. Taekwondo 1,5 tuntia. Mukavaa oli taas pitkästä aikaa kwondoilla. Potkittiin aika paljon, lisäksi perustekniikkaa ja askelotteluita. Kaikki aika yksinkertaisia juttuja, koska mukana paljon aloittelijoita. Ei haitannu mua, perusteita on hyvä käydä. Vaikka siinä aina huomaakin, että itsellä on niissäkin melkoisesti puutteita. :? Siinä mielessä muuten vielä hyvä tuo aloittelijoiden mukana olo, ettäsilloin enemmän selitetään niitä perusjuttuja. Niitäkin on kiva kuulla uudestaan, etenkin kun itse on aloittanut eri opettajien alaisuudessa, ja ainahan eri ihmiset puhuvat vähän eri juttuja. Ei siis ristiriitaisuuksia, vaan eri yksityiskohtia.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija

Viesti Kerkko »

To 31.1. Karatea hiukan alle 2 tuntia. Ensimmäinen tunti ottelua. Alkuun lämmiteltiin ilman potkuja. Sain hanskat lainaksi, ja ehkä juuri niiden vuoksi homma olikin yllättävän mukavaa. En oo koskaan saanut hirveemmin kiksejä sparrailuista sun muista, mutta nyt oli kivaa. Ärsytti kyllä edelleen tilanteen kaoottisuus ja se, ettei oikein saanut aikaiseksi mitään. En kuitenkaan tuntenut itseäni myöskään täysin avuttomaksi.

Tämän jälkeen oli ihan kunnon matsausta, pari kerrallaan. Vetäjä toimi tuomarina. Harmitti kovasti, etten ollut vielä(kään!) hankkinut hammassuojia, enkä voinut osallistua. Olisimme voineet sivussa sparrailla samalla, mutta päädyimme kuitenkin katselemaan.

Lopussa tehtiin hiukan irrottautumisia vielä.

Toinen tunti oli puhdas katatreeni. Tehtiin Pinan Nidan -kataa. Olin onnistunut luistamaan edellisistä, joten juttu oli ihan uusi. Miltei silti kerkesin oppia sen. Toivon mukaan saan aikaiseksi treenailla yksikseni liikkeet muistiin ennen ensi kertaa. Alkua sain aika hyvin jo hiottuakin. Myös Sanchin-kataa hiukkasen kokeiltiin. Loppuun vähän sovellusta.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija

Viesti Kerkko »

En treenannut eilen. Ensin oli tarkoitus mennä. Sitten aattelin ihan hyvällä omatunnolla jättää karaten välistä, ja mennä vain kobudoon, koska oli juttuja, joita piti tehdä. No, menin sängylle lukemaan, ja alkoi nukuttaa aivan julmetusti. Eli sepä niistäkin harjoituksista. Ei vaan saanut itseään raahattua sinne. Myöhemmin harmitti. Rangaistukseksi saamattomuudestani päätin erikseen ilmoittaa siitä täällä, että saatte kaikki paheksua minua.

Ke 6.2. Taekwondo 1,5 tuntia. Kyynärpäälyöntejä treenattiin perusmuodossa ja askelotteluissa. Ihan kivoja uusia juttuja oon viime oppinu torjunnoissa. Tosin nyt tuli kädet hemmetin kipeeksi juuri torjunnoissa, mutta it happens.

Hiukkasen myös potkittiin ihan perus ottelupotkuja.

Loppuun ykkös- ja kakkospoomsea. Poomseja pitäis varmaan kotona treenata niin, että muistais ees liikkeet sujuvasti. Nyt onneks tehtiin hyvin hitaasti, koska porukka ei ollut ennen noita tehnyt.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija

Viesti Kerkko »

To 7.2. Karate 2 h. Ensimmäinen tunti itsepuolustautumiskamaa. Tartuntoihin, lyönteihin ja potkuihin torjuntoja ja vastahyökkäyksiä. Kohtuullisen hyvin meni, vaikken aikoihin oo tehny näin paljon. Mulla vaan tuppaa tulemaan refleksinä juttuja, joita ei oikeastaan olis välttämättä ees tarkoitus sillä kertaa tehdä. Usein ihan toimivia juttuja kyllä, tyyliin nyrkkiä leukaperiin ja polvea alakertaan. Silti pitäis varmaan hiukan pidättäytyä noista, että tulis vähän laajempi repertuaari.

Loppuun kaks vs yks -juttua. Selvisin yllättävänkin kauan pystyssä. Alussa oli hiukan täpärä tilanne, mut jätkät ei kai yrittäny tarpeeks kovasti, koska sain toisen kaadettua, ja sen jälkeen pääsin toisestakin irti. Pyrin blokkaamaan toista hyökkääjää toisella. Ideana oli myös koittaa päästä toisen selkäpuolelle, jolloin voisin ehkä saada hänet hallintaan, ja vielä paremmin estettyä toista. Se ei kuitenkaan onnistunut.

Toinen tunti kataa ja bunkaita. Kylhän se Pinan Nidan jo meni. Bunkait oli kivoja, niitä ois voinu alkaa aiemminki vääntää, et ois saanu kunnolla opittua.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija

Viesti Kerkko »

Ti 12.2. Karate 1 h. Ei mitään muistikuvaa mitä tehtiin. Alkuun kuitenkin hiukan kevyttä matsia. Näihin treeneihin mennessä olin jo saanut hankittua hammassuojat, alasuojat ja hanskat.

Kobudo 1 h. Taidettiin lyöntejä treenailla, ja sitten kumitea.

Ke 13.2. Taekwondo 1,5 h. Ei muistikuvaa.

Tässä välissä oli vielä tod. näk. jotkut karatetreenit, ehkä kobudoakin.

Ke 20.2. Taekwondo 1,5 h. Ei muistikuvaa.

Ke 27.2. Taekwondo 1,5 h. Ainakin kakkos- ja kolmospoomsea tehtiin. Lisäksi potkuja, ja pikkasen lyöntejä.

Ke 5.3. Taekwondo 1,5 h. Sparria, potkintaa, perustekniikkaa ja askelotteluita. Takapotkuja varsinkin paljon. Mukavaa kun perustekniikassa oli yks pikkasen hankalampikin kombinaatio. Yleensä kaikki aika peruskamaa, koska suurin osa porukasta melko vähän treenanneita.

To 6.3. Karate 2 h. Ekan tunnin aikana matsausta ja niskalukkoja sekä kuristuksia. Alkumatseissa otin myös vetäjän kanssa hiukan käsiottelua. Kylmää oli kyyti. Pitäis oppia hallitsemaan sitä kaaosta. Lopun otteluissa otettiin potkutkin mukaan, ja siitäkös minä vanhana taekwondoilijana tykkäsin. Kohtuullisen hyvin sain potkuilla hallittua tilannetta ja pidettyä etäisyyttä. Tosin tässä sitten tuli muutama kivulias asuma itselle, kun vastustaja torjui polvella. Toinen sääri onkin ollut kohtuullisen kipeä, ja siihen nousi aluksi iso paukama, joka nopeasti kyllä laskikin, ja jätti jälkeensä ison mustelman.

Toinen tunti kataa ja bunkaita. Oli koko treeni vähän tuskaa noiden jalkojen takia.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija

Viesti Kerkko »

Ti 11.3. Kobudo 1 h. Jalka oli vielä sen verran kipeä, etten viittiny mennä karateen. Kobudossa tehtiin kumitea ja kataa. Hiukan oli unohtunut, mut ei se mitään. Ihan mukavata oli taasen.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija

Viesti Kerkko »

Ti 18.3. Karate 1 tunti. Perusjuttuja. Seisontoja, kämmensyrjä- ja kyynärpäälyöntejä. Lisäksi niskalenkistä vapautumista ja joku muu pariharjoite.

Kobudo 1 h. Perusjuttuja ja kataa.

Ke 19.3. Taekwondo 1,5 tuntia. Hyppypotkuja ja askelotteluita näytöstyyliin. Julmetun hankala yksi noista askelotteluista, mutta ihan mukavia ne olivat.

(Voi olla, että tämä treeni oli oikeasti 12. päivä, ja 19. en ollut lainkaan. En muista kummin päin meni.

Ke 26.3. Taekwondo 1,5 h. Pitkästä aikaa hiukan ylempien vöiden kamaa. Vitospoomsen kombinaatioita ja nelospoomsea. Opin pari juttua nelosesta, joita en ollut tiennytkään. Meni ihan hyvin, joskin vähän jäykästi.

Pe 28.3. Kotitreeniä, pääasiassa taekwondoa. Muutama poomse läpi muistin virkistämiseksi. Pääasiassa tein parin liikkeen kombinaatioita. Ei mikään kova yhtäjaksoinen tahti, mutta liikkeet nopeasti ja hyvin. Koitin myös hakea hyvää kehonkäyttöä. Lisäksi aika paljon sivupotkutreeniä. Hemmetin kiva potku, ois mukava osata paremmin. Edellisissä treeneissä sain pari kertaa huomautuksen, etten nosta polvea tarpeeksi alussa, joten pyrin keskittymään etenkin tähän.

On melkein tulossa taekwondokipinä. Viime aikoina kwondotreenit on olleet hirmu mukavia. Osasyy varmaan sekin, että olen siinä niin paljon parempi kuin karatessa. Tulee tunne, että osaa, kun on vertailukohtaa siihen, että ei osaa. :) Ja onhan kwondo kivaa muutenkin. Mutta kuten varmaan ennenkin olen sanonut, ei ole painotuksiltaan ja sisällöltään varmaankaan paras laji mulle. Paljon kivoja juttuja, mutta puutteita löytyy, ja ottelupainotteisuus ei ole mun makuuni.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija

Viesti Kerkko »

Ti 1.4. Kobudo 1 tunti. Olin ainoa treenaaja, joten tuli oltua oikein suurennuslasin alla. Ja olihan se hyödyllistä. Kaikkea osaamaani käytiin läpi. Kata käytiin nyt loppuun asti, ja olen sitä kotona tässä muistellut. Tuli tosta yksityistreenistä semmonen fiilis, et ei kehtaa unohtaa mitään, mitä tuli opittua. :)
Kumite meni aika huonosti. Ei ole oikein muistissa kunnolla, ja lepsuilua sekä epävarmuutta havaittavissa.

Ke 2.4. Taekwondo 1,5 tuntia. Potkujumppaa ja hiukkasen itsepuolustustyyppistä kamaa. Normaaleja ottelupotkuja, ja pyörähdyspotkuja. Meni aika huonosti. Hirveetä sekoilua, ja jotenki hankalaa tekemistä.

Ip-osiossa tilanteina snagarikoukku parilla eri tavalla, ja edestä kuristusotteella työntävä vastus. Nääkään ei erityisen hyvin menny. Ekassa vastaiskut vähän mätti. Jälkimmäinen meni ok, vähän löysästi. Mutta parini kyllä hyökkäsikin löysästi, joten tilanteeseen nähden ihan kuul.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija

Viesti Kerkko »

Ti 8.4. Karate 1 h. Perustekniikkaa. Hemmetin hankalaa. Oon ihan amatööri. :( Lisäksi 7-kumitea, joka meni jo paremmin. Ainakin melko sujuvasti. Hiukkasen myös torjunta/lyöntiharjoitusta.

Kobudo 1 h. Tällä kertaa treenaajia oli peräti kaksi. Kaikkea tehtiin, mitä osaan. Katan olin treenannu viikon sellaiseen kuntoon, että liikkeet ovat nyt hyvin muistissa. Sitten pitäis vielä teknistä suoritusta parantaa.

Kumite oli edelleen huonommassa jamassa, mutta nyt uskoisin muistavani siitäkin kaikki liikkeet. Jotain positiivista siis.

Ke 9.4. Taekwondo 1,5 h. Eri vetäjä tällä kertaa kuin yleensä. Alkuun juoksentelua ja lihaskuntoa. Sitten potkittiin hitaasti kontrollityyliin. Tämän jälkeen sivupotkuharjoitusta.

Myöhemmin itsepuolustuskamana lyöntitorjuntoja. Oli oikein mukavaa. Jatkona lyöntiä kroppaan, polvipotkua ja käsipuukkoa. Loppuun vielä hitaasti mallaillen vapaampaa matsia.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija

Viesti Kerkko »

Ke 16.4. Tkd puoltoista tuntii. Alkulämmittelyksi potkuttelua ja melko reilusti lihaskuntoa. Tiiä sitte teinkö turhan puolivillaisesti lihaskunnot, kun ei tuntunu juuri missään, vaikka määrät oli kovat. 30 punnerrusta, 60 vatsaa ja 80 selkää.

Tuon jälkeen kakkospumsea käytiin läpi. Taas tuli huomattua, että ihan perusjutut osaa olla hankalia, kun oikein kiinnittää huomiota. Ehkä siis pitäisikin vain vetää rennosti. Siten tekeminen tuntuu parhaalta, mutta joskus turhan voimattomalta. Esim. kun teen kovin rennosti, ovat potkujen jälkeiset lyönnit usein melkein pelkkiä kädenojennuksia.

Seuraavaksi askelotteluita. Oon vähän ruosteessa noissa, mutta oikein kiva oli tehdä. Pohdiskelin näitä kotosallakin äsken hiukan lisää.

Loppuun vielä potkintaa parin kanssa. Tuplia, pyörähdyspotkuja ja lopussa vähän kaikkia vapaammassa harjoitteessa. Tuplat meni huonosti, muuten ihan mukavan rennosti.
Sole
munillepotkija
Lauteille: Tammikuu 2008

Viesti Sole »

Tätä vertailun tapaista kun päätin tehdä niin kysympä nyt sinultakin. Kuinka usein teillä on TKD-treeneissä itsepuolustusta tai jotain erilliasta ottelua? Kerran vuodessa? Kuussa? Viikossa?
"Our fathers came here with panzerwagens, we came with guitars!"
Klaus Meine, 1989 Moscow.

Seuraajat

Kuvake
Kerkko