Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Judo ja itsepuolustus

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#76

Viesti Nelson »

VKA kirjoitti: No okei koitetaan nyt sitten perustella tuota mun kantaa asiaan...(Perhana kun ei aika ja tila riitä.)
Pääsääntöisesti ihminen joka haastaa riitaa haluaa saada oikeutuksen mennä fyysiseksi. Tuon oikeutuksen saa helposti kun toinen alkaa "seistä oikeuksiensa puolesta." En tarkoita alistuvan ESITTÄMISELLÄ sitä, että aletaan heti itkeä ja kerjätä armoa. Tarkoitan sitä, että esim. tuossa road rage tilanteessa voisi sanoa: "Hei mä oon tosi pahoillani, että mä vilkutin niitä valoja, toivottavasti et häikäistynyt. Koitin vain varoittaa, että oon aika lähellä ja on niin pirun liukasta, että jos tulee äkkijarrutus niin perhana voi tulla kolari. Mä oon tosiaan pahoillani jos häikäistyit."
Tuollaisesta on paha lähteä provosoitumaan ja tilannetta on helpompi hallita. Sen sijaan jos sanot: "Menes nyt autoos siitä ja jatketaan kuule matkaa" (mikä ei ole vielä sekään kovin aggressiivista vai mitä) niin mitä veikkaat, että raivoissaan oleva kaveri siihen reagoi?
Nimenomaan näin se minusta pitäisi mennä. Silloin ei missään vaiheessa se toinen saa sinusta henkistä yliotetta. Minusta se on kaiken ydin. Jos se toinen saa sinusta henkisen yliotteen, niin se on voittanut sinut kaikilla mahdollisilla tavoilla mitä voi olla. Jos sillä on sinusta henkinen yliote niin olet myös hävinnyt jo mahdollisen tulevan tappelun/hätävarjelutilanteen ennen kuin se on edes alkanut. Yleensä rauhallisuudella, itsevarmuudella ja toisten ihmisten kunnioituksella pääsee erittäin pitkälle.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2759
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

#77

Viesti Rojola »

Tuohon Boozen ja VKA:n juttuun liittyen... Itselleni on kolmesti käynyt niin, että selvästi isompi kaveri on provosoinut tilannetta tönimällä ja soittamalla suutaan. Jokaisesta selvisin "aggressiivisella" tavalla (suunsoittoa/tönimistä takaisin) mutta yksikään tilanne ei johtanut tappeluun, vaan riidanhaastajan perääntymiseen. If it works, don't fix it 8)

Kunnes tuleekin se neljäs kerta ja...
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#78

Viesti L.K. »

Itsekin kallistun sekä Boozen että VKA:n linjoille.
Jos kyse on no can do-tilanteesta eli vaikkapa iso joukko pahannäköisiä kavereita pummaa rahaa tms.,niin sillon on ehkä parempi olla alistuva ja antaa ne taalerit.
Jos taas joku känniapina tulee uhoamaan,niin rauhallinen ja määrätietoinen yleensä riittää.Ilmoittaa kaverille,ettei tappelu kiinnosta,mutta samalla omalla käytöksellään tekee selväksi,ettei suostu alistumaan uhriksi.
Ja joissain tilanteissa se voimalla vastaaminen on ihan hyvä.
Perustelenpa sen vaikka esimerkillä:

Kaveri tulee haastamaan riitaa ja uhoaa,tönii,möykkää.
Jos "alistun" ja koitan puhuttaa kaveria ja lasken ihan iholle,niin tulee hänen mahdollinen hyökkäyksensä täytenä yllätyksenä helposti ja reagointiaika on minimaalinen minulla,koska hyökkäys tulee niin läheltä.
Lisäksi iholta kaveri voi tehdä mitä haluaa:lyödä päällä,purra,kynsiä,lyödä nyrkillä/kyynärpäällä,potkia polvella,tarttua,heittää/tönäistä maahan jne.
Toki kaikki em. asiat pystyy tekemään vähän kauempaakin,mutta itse olen vakaasti sitä mieltä,että jos vastakkain on kaveri joka on treennannut kamppailulajeja ja "katurähisijä",niin kamppailija on aina vahvemmassa asemassa,jos hänellä on etäisyyttä käytössä,jolloin hänellä on myös aikaa käyttää eri tekniikoita ja jopa "miettiä" miten toimii,hänen ei tarvitse pelata pelkkien refleksien varassa.
Toki vastapuolellakin on aikaa havaita minun hyökkäykset jne.,mutta pääsääntöisesti treenaamattoman kaverin tekniikkaskaala ei ole kovin kummoinen.

Lisäksi pystyn mielestäni helpommin valmistamaan itseni mahdolliseen hätävarjelutilanteeseen,kun otan etäisyyttä kaveriin.Esim. jos kaveri tulee uhoamaan ja koen,että tilanne ei ratkea puhumalla,työnnän vaikkapa kaverin itsestäni kauemmas ja käsken rauhoittumaan tms.
Tämän toiminnan jälkeen yleensä on kaksi vaihtoehtoa:joko hän luovuttaa,kun huomaa,etten olekaan "helppo uhri" tai sitten hän tulee päälleni.Joka tapauksessa olen nyt valmistautunut siihen,että hän saattaa käydä päälleni.
Sitä en taas ole,jos yritän samaan aikaan koko ajan rauhoitella puheella naamani edessä hilluvaa kaveria.Putkinäkö vaan iskee todella helposti,kun joku huutaa naaman edessä.

En missään nimessä tarkoita,että aina jos joku tulee uhoamaan niin alan heti tönimään tms. mutta jos koen,että tilanne ei nopeati ratkea puhumalla,niin pyrin itse "ratkaisemaan" sen.Sen verran olen niin siviilissä kuin työn puolesta näihin tapauksiin törmännyt,ettei sen kännikäisen kanssa se asia yleensä ratkea sen paremmin,jauhetaan sitä scheissea sitten 1min tai 10min.
Ja mitä pidempää sitä juupas-eipäs-smalltalkkia väännetään,sitä helpommin itselätkin unohtuu se,että tästä voi enää mitään syntyä ja sitten kun se kaveri tekeekin sen sucker punchin,niin se tulee täysin puun takaa.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#79

Viesti Ronin »

Silloin jos uhoaja on vähän epävarman oloinen, kännissä, heikompi/pienempi niin mulla on toiminut agressiivisuus. Ideana, että aiheutan adrenaliinipiikin tyypille, joka vähentää huomattavasti tämän halua viedä tilannetta fyysiseksi. Tosin tuohon ei kannata luottaa; jos valitsee agressiivisen reagointitavan niin on parasta olla valmis tukemaan sanojaan teoilla. Itse valitsin tuon pääasiassa, koska silloin mukana oli tyttöystävä, viimeinen juna oli lähdössä pian (oltais jouduttu nukkumaan asemalla jos oltais missattu se, eli en olis halunnu poistua paikalta ja jättää tyttöystävää sinne yksin/missata junaa) ja koska tyyppi oli mua paljon pienempi, about 20-30v vanhempi ja huteran oloinen humalatilan takia. Jos se olis mun rähinän jälkeen astunu eteen päin ni olisin käyttäny ennakoivaa hyökkäystä. Onneksi se lähti pois.

Eli tilanteen mukaan joko alistuva, rauhallinen ja päättäväinen tai agressiivinen. Riippuu tosi monesta asiasta, että minkä noista valitsisin. Kerran jouduin myös olemaan rauhallinen ja päättäväinen. Silloin toimin niin, koska tyyppi ei käyttäytynyt uhkaavasti, ainoastaan yritti tulla liian lähelle ja haki fyysistä kontaktia meihin molempiin (silloiseen tyttöystävään ja itseeni) esim. laittamalla käden olkapäälle tms. Alistuvaa taktiikkaa en ole vielä joutunu käyttämään kertaakaan onneksi ja noita muitakin kumpaakin vain kerran. Väittäisin kuitenkin, että jokaiselle noista kolmesta on paikkansa.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
kamppaaja
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 960
Lauteille: Helmikuu 2005

#80

Viesti kamppaaja »

Andy kirjoitti: Eli on tilanteita, joissa kannattaa mennä maahan ja on tilanteita, joissa ei kannata mennä maahan. Ihan samoin, kuin on tilanteita, joissa kannattaa lyödä ja tilanteita, joissa ei kannata lyödä.

Siksi en ole oikein innostunut mistään iskulauseista, että (ikinä) ei kannata mennä maahan. Silti monet toistelevat tällaisia ja te tiedätte sen ihan hyvin.
Isot pojat sanoo että "you fight like you train". En tiedä tuleeko sitä tositilanteessa ajatelleeksi että mitä kannattaa tehdä, luulen että itse tekisin adrenaliineissa niin kuin olen treenannut sen kummemmin oikeaa taktiikkaa harkitsematta. Siksi voisi ehkä olla parempi itsepuolustuksen kannalta pitää periatteena ettei mene maahan?
Kuvake
Sylvesteri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1535
Lauteille: Marraskuu 2005

#81

Viesti Sylvesteri »

Joskus 8 vuotta sitten nakkikioskilla pienen sanaharkan jälkeen yksi reilusti suurempi tyyppi potkaisi minua vatsaan. Ei siinä ollut yhtään voimaa ja jännitin vain hieman vatsalih...sikspäkkiäni niin ei se edes sattunut. Katsoin kuitenkin paremmaksi hieman loitota paikalta (muutama metri), mutta tein sen tietenkin suuta soittaen. "Ai että sattuikin tuo sun potku, nyt pelottaa niin paljon. Taidan kuolla tähän paikkaan kun tuo ninjapotku tuli niin kovaa."

Sarkasmimittari varmaan räsähti rikki. Ei käynyt kuitenkaan kimppuun, kai tuli sillekin yllätyksenä ettei se potku tehonnut tårta på tårta vertaa :roll:
Mietinnässä.
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#82

Viesti kenttiensankari »

K.Maga kirjoitti: Itsekin kallistun sekä Boozen että VKA:n linjoille.
Jos kyse on no can do-tilanteesta eli vaikkapa iso joukko pahannäköisiä kavereita pummaa rahaa tms.,niin sillon on ehkä parempi olla alistuva ja antaa ne taalerit.
Itselleni tuli tällainen tilanne eteen tuolla vironmaalla. Taisin tänne jonnekkin toiseen keskusteluun jo siitä avautuakkin. 3 uusnatsia kaipasi rahaa, yhdellä oli puukko taskussa. Periaatteistani en tinkinyt joten jäi uusnatsit ilman rahojaa. Olivat onneksi sellaisia pieniä rassukoita että eivät alkaneet uhoamaan. Valehtelin noille ihan päin naamaa ettei rahaa ole, vähän sai vittuilua kuulla kun lähtivät siitä kävelemään pois, muttei mitään ikävää sattunut.

Ei nyt varsinaisesti iso joukko ollut, mutta varmasti joku muu olisi tuollaisessa tilanteessa antanut rahaa noille. Olivat sikäli hölmöjä kun valkkasivat minut kaikista ihmisistä, olin kaikista iso mies(:p) siinä merekeskuksen pihalla :D


EDIT: eli pointtini on siinä että jos omaa jonkin pelotteen(tässä tapauksessa fyysinen etuni), niin ei ole välttämättä pakko olla alistuva. Sellainen normaali ja rauhallinen kieltäytyminen voi toimia ihan hyvin.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 18973
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Judo ja itsepuolustus

#83

Viesti Andy »

Tässä vedetään ns. polvimorotella kaveri pää edellä katuun. Efekti on sangen voimakas.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5303
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Judo ja itsepuolustus

#84

Viesti MikaM »

Mustanaamion vaimo, Diana Palmer, on judomestari ja käyttää judoa itsepuolustukseen useasti.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Judo ja itsepuolustus

#85

Viesti Mika »

Mustanaamio oli lapsena ihan parasta luettavaa. :)

Wikin mukaan rouva Mustanaamio on karatemestari.
She also has an Olympic medal in diving and a black belt in karate.
Wikin artikkeli on siis puutteellinen tai ehkä jopa väärä tuolta osin.

Yhtä numeroa kuvaillaan näin:
Watch out for:
• Diana and Uncle Dave showing off their judo skills
• Gunmen breaking into the Phantom’s sparse bedroom
• Mayhem at the Palmers’
Ja sitten on judoaiheinen numerokin:

Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Jan F
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 26
Lauteille: Joulukuu 2011

Judo ja itsepuolustus

#86

Viesti Jan F »

Judon jalkapyyhkäisy (de-ashi-barai) toimii hyvin pokella.

[video][/video]
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 584
Lauteille: Helmikuu 2009

Judo ja itsepuolustus

#87

Viesti sikajudoka »

Katselin huvikseni eri maiden judoon liittyviä vyökoevaatimuksia ja huomasin, että Ranskassa näyttäisi olevan 1. danista lähtien pakollisena ip-osuus.
Jos joku tuntee paremmin Ranskan judo-graduointikuvioita, niin voi avata lähemmin asiaa.

https://www.ffjudo.com/uploads/elfinder ... hnique.pdf

Löysin myös videon Ranskan judoliiton ip-koulutuksesta

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5303
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Judo ja itsepuolustus

#88

Viesti MikaM »

Ranskalainen tuttavani, jolla on vanhahko musta vyö judossa sieltä mainitsi vain jujutsun tulevan mukaan danin jälkeen.

Tuossa liiton sivuilta jujitsu-tekniikat lueteltuna myös ja lyhyet piirrokset.

https://www.ffjudo.com/uploads/elfinder ... 7-2018.pdf
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5303
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Judo ja itsepuolustus

#89

Viesti MikaM »

Daneja voi saada myös kilpailupainotteisesti, jolloin noita tekniikoita ei tarvitse osata yhtä paljon/ ollenkaan.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 584
Lauteille: Helmikuu 2009

Judo ja itsepuolustus

#90

Viesti sikajudoka »

Vinkkejä jos joutuu painimaan Helsingin metrossa. :)

Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 83 kurkkijaa