Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Kiinalaisten lajien mystiikka

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005

Kiinalaisten lajien terminologia

Viesti KungFuMiäs »

Lasse heitti meidät sitten suoraan syvään päähän :D . Ei se mitään, tykkään kyllä uiskella hyvinkin syvissä vesissä, kunhan kukaan ei odota mitään selkeitä selitysmalleja ja hienosti kategorisoituja teorioita.

Ongelmahan on tao te chingissä, i-chingissä ym. teoksissa se kommentointi ja tulkitseminen jota ollaan tehty ajan saatossa, pahimpina tulkitsijoina kungfutselaiset. Ja sitten niistä tulkinnoista johdettuja ideoita ja selitysmalleja. Erityisesti i-chingin tapauksessa ollaan viety se jokin alunperin luonnosta tullut asiaa, mielipiteiden ja ajatusten maailmaan. Tätä kautta saadaan sitten kaikenlaista kehitelmää ja sovellusta joka perustuu kultturelleihin harhoihin ja uskomuksiin. Ensimmäinen askel on hyväksyä että vaikka se on kirjaan kirjoitettu, ei tee sitä totta, vaikka kuinka vanha kirja olisi.

Voisi ehkä sanoa että tälläinen ihmisen kehittelemä näkemys jostain luonnon ilmiöstä on yliluonnollinen, se on jotain mikä ei ole luonnosta/totuudesta/daosta, vaan se on ihmisen mielikuvituksesta peräisin. Dao on nimenomaan tämän luonnon "totuuden" kanssa elämistä, se vaatii kaiken ihmisen kehittelemien mallien ja harhan pois karsimista. Siitä lähtien kun ihminen on voinut elää muurien suojassa poissa luonnosta, niin meillä on ollut mahdollista uskoa että luonto on tietyllä tapaa. Että minä voisin voittaa gorillan rehellisessä nyrkkitappelussa, että jonkinlainen jumalolento suojelee minua kaikelta pahalta jos vain uhraan tarpeeksi lampaita sille, että tämä planeetta ja sen elämä on tehty meitä ihmisiä varten meidän hyväksikäytettäväksi ym ym. Tälläset kuvitelmat olisi karsinut aika nopeasti pois metsästäjä-keräilijä elämäntyylillä eläviä ihmisiä geenipoolista.

Hyvä lainaus Ikkyu:lla. En voi sanoa että olisin vielä todella kokenut "shen":iä, daoa tai muita näitä luonnon totuuksia. Voin intellektuellisti sanoa että totta kai me koemme jumaluutta ja daoa koko ajan, meidän kehon kautta, ulkona luonnossa jne. Mutta se todellinen kokeminen on minulla vielä työn alla, se vaatii ensin oikeiden ottimien kehittelyä jota tässä yritän nyt rakennella.
Lasse Candé
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2007

Viesti Lasse Candé »

Minä olen kokenut sellaisen hetkessä elämisen, mistä Hagakuressa sanotaan, että kun sen kokee, ihminen muuttuu ikuisesti. En tosin ole varma, onko muutos ikuinen.

Mutta se hetkessä eläminen vastaa omaa mielikuvaani Tao Te Chingin käsittääkseni kuvailemasta luonnollisuudesta. Minulla on tästä esimerkki. Keravan asemalla on mahdollista nähdä 150 metrin päästä juna ja voi ajautua tilanteeseen, missä joutuu juosta tuon matkan junaan. Tuli kiire, paitsi että se ei ollut kiirettä, vaan tietoisuutta, että tässä nykyhetkessä minun pitää juosta kovaa. Juoksin kovaa olematta matkalla junaan, juoksin vain siinä hetkessä ja siinä kohdassa missä satuin olemaan. Ei ollut edes olemassa mitään tarvetta ehtiä junaan, vaan pelkkää toimintaa hetkessä. Ehdin junaan juuri ennen kuin ovet sulkeutuivat. Tunne ei ollut että ”huh, ehdin”, vaan tunne oli, että olen tässä ja nyt, junassa. Koko juoksutapahtumaa ei enää edes ollut vaan hetki oli uusi. Jokainen hetki oli koko ajan pituudeltaan nolla sekuntia. Täyttä läsnäoloa. Mahtava tunne.

Tämä oli varmaankin vuonna 2007 kun olin 25v ja kovassa kunnossa, treenasin paljon ja monipuolisesti (kovaa ja pehmeästi), meditoin esimerkiksi seisonnoissa ja luin paljon näitä juttuja. Ja en opiskellut yhtään. (Meditointi tässä enimmäkseen vartalon välitysten hakemista ja jarrujen poistoa, millä on meditatiivisia vaikutuksia.)

Niiltä ajoilta ammennan vieläkin tulkintani Tao Te Chingistä, koska luin sitä kokemuksellisesti, enkä akateemisesti. Tao Te Ching ainakin tuossa käännöksessä neuvoo välttämään akateemisuutta. :D

I-chingistä on jotkut kriittisemmät sanoneet, että järkevin tapa suhtautua tekeleeseen on sivuuttaa se kokonaan. :D Sen verran täytyy samaistua, että kun minulla ei ole mitään kommenttiraitaa hyödynnettävissä, ei se aukene yhtään mitenkään. Samaa ei voi sanoa Tao Te Chingistä, joka taas selittää itse itsensä, kunhan lukee kokemuksellisesti. Mutta muistelisin sinun KFM tai Killuminatin sanoneen, että yhteisössänne on jonkin sorttista I-chingin tulkintaperinnettä, mitä kautta se aukeaa ainakin jossain määrin.

Ollaan vieläkin sivuraiteella, mutta kai tämä asiaan liittyy sitä kautta, jos noiden sanojen tulkinnan pitää lähteä kokemuksellisuudesta.

Mitä taas tulee siihen, ”onko Tao totta”, koska siitä on kirjoitettu niin kauan sitten, itse näkisin asian niin, että jokin siinä on kolahtanut niin kovaa, että kirja on ollut kerrontaperinteisenä olemassa ja luultavasti tällaisena jalostunut ja vielä koettu lopulta kirjoittamisen arvoiseksi. Koska se on kolahtanut tuolla tavalla, on siinä jotain kolahtamisen arvoista. Mutta se on kokemus jonka voi saada tai olla saamatta. Teksti kirjassa ei ole sellaisenaan muuta kuin lätinää tai mustetta paperilla. Se vaatii ihmismielen ja -kehon, jossa se herää henkiin tai ei herää. Samaa voi luonnollisesti sanoa kaikkien uskontojen todellisuus- ja ihannepuolta käsittelevistä kohdista.

Tao Te Chingin (pääpointin kanssa mielestäni ristiriidassa oleva) pointti siitä, että Taon sanomaa pitää levittää, ei koskaan iskenyt itseeni. Nyt kun en enää elä taon mukaisesti juuri ollenkaan vaan olen luonnollinen vain säkällä, koen mielekkääksi kertoa näistä hienoista ajoista.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija

Viesti KungFuMiäs »

Hienoja kokemuksia Lasse. Itselläni on myös tullut tästä välähdyksiä intensiivisessä sparrissa, tekniikat, väistöt ja ajoitukset jotenkin vain kolahtaa niin täydellisesti paikoilleen. Myös niitä hetkiä missä tuntuu että kaikki hidastuu ja on vaikka kuinka paljon aikaa tehdä omia vastauksia tapahtuviin asioihin. Arjessa erinäiset "läheltä piti" tilanteet on hyviä esimerkkejä hetkittäisestä yhteydestä daon, jokin vain ohjasi tekemään jonkun pienen korjausliikkeen ja henki säilyi. Se "astia" voisi olla tuo kuvailemasi tila Lasse, sen päälle saaminen ja pitäminen, Damon Smith (https://wovenenergy.com/) puhuu nimellä "chalicity". Sitten dao voi täyttää sen astian, juuri esim. tällästen läheltä piti tilanteiden kautta, jokin ohjaa sua, tai sulle tulee jokin informaatio joka ei voi olla sun omasta mielikuvituksesta. Psykedeelit ovat yksi työkalu sen tilan avaamiseen myös, mutta ongelma on vain että se avaa sut vahvasti ihan kaikelle, mm. omalle mielikuvitukselle.

I-chingiä Damon Smith avaa oikein selkeästi, hänellä on siitä myös oma versio julkaistuna ( ), jossa hän käytännössä vain poisti kaikki kungfutselaisen tulkinnan ja käänsi sanat käytännönläheisiin tarkoituksiin. Hän käyttää sitä nimenomaan treenivälineenä ja asioiden selittämiseen. Mutta myös varoittaa sen rajoittavasta vaikutuksesta, se on vain kirja. Se on kirja joka kuvailee todellisuutta, miten asiat rullaa eteenpäin, mahdollisia muutoksia jotka nousevat erinäisistä tilanteista ja konteksteista. Sillä voidaan kuvailla ihmissuhteita, galaksien syntyjä, liikkeenlaatua tai vaikka kamppailutilannetta. Se on muinaista asioiden intellektualisointia. Itse käytän tuota Damonin versiota tällä hetkellä omien kamppailumuoto tai henkitanssi treeninen monipuolistamiseen ja kokemuspiirien laajentamiseen näillä. Idea on tulla tutuksi mahdollisimman laajasti erilaisten muutosten kanssa, jotta myöhemmin luonnon kanssa ei tulisi niin valtava information overload
Veepee
kylkeenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2014
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Shaolin kung-fu

Viesti Veepee »

Lasse Candé kirjoitti: elo 12, 2023, 09.13 Minä olen lueskellut Stan Rosenthalin enkkukäännöstä Tao Te Chingistä (löytyy netistä kyseinen pdf) aikoinaan melko paljon, enkä ainakaan sen puitteissa tunnista tuollaista taolaisuutta. Ilmeisesti Tao Te Ching tosin on taoismin kakkosteksti ja tietenkin uskontokunnassa voidaan keksiä vaikka mitä laajennuksia, joten snadisti kiinnostaisi, mistä tuollaiset asiat ilmenevät?
Ensin lyhyt vastaus: Daodejing ei ole taolaisuus, eikä taolaisuus ole Daodejing.

Sitten pitkä vastaus: Daodejing on ihan historiallisestikin katsoen lähestulkoon "esi-taolainen" teksti; jotkut historioitsijat ovat jopa esittäneet, että mitään "taolaisuutta" ei ollut edes olemassa oletettuun Laozin aikaan eikä ainakaan vuoteen pariin sataan sen jälkeen. Enemmän kuin mitään muuta Daodejing onkin osa kiinalaisen kulttuurin jaettua filosofista perintöä kuin "taolaisten" ominta omaa. Asiaa ehkä selventää se, että KungFuMiähen väittämä "epä-sanallinen" taolaisuus on historiallisesti katsottuna aika hataralla pohjalla; taolaisuudessa kun on erilaisia tekstejä ja kirjoituksia tehty ns. aevan helevetisti: ensimmäinen taolainen kaanon Daozang koottiin joskus 400-luvun lopulla ja siihen kuului silloin joku päälle tuhat erilaista kirjoitusta. Sitä kasvatettiin ja laajennettiin vuosien saatossa, ja Ming-dynastian aikana siitä tuli maailmanhistorian suurin uskonnollisten tekstien kaanon about 5300 erilaisella kääröllä! Taolaisilla on enemmän pyhiä tekstejä kuin millään muulla uskonnolla, kelatkaa!

Käytännön historiallinen taolaisuus onkin ollut hyvin vahvasti yhteyksissä erilaisiin rituaalimaagisiin koulukuntiin. Näiden koulukuntien käytännöllisiä tehtäviä on yhteisöissä ollut esimerkiksi henkien ja demonien manaaminen ja pois-ajaminen, ennustaminen, kalenterinmukaisten uhrien toimittaminen, erilaisten maagisten amulettien valmistamista sekä puoskarointi ja kansaparannus lääketieteen harjoittaminen. Omissa piireissään taolaiset munkit ovat sitten fiilistelleet erilaisia meditaatio- ja hengitysharjoituksia sekä alkemiaa ruumillisen kuolemattomuuden tai jonkin muun vastaavan saavuttamiseksi - joista ei muuten Daodejingissa puhuta höykäsen pöläystä ollenkaan; hyvä huomioida sekin.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija

Viesti KungFuMiäs »

Taolaisuus on ehkä hieman ongelmallinen käsite nykyajan akateemiselle ajatustyölle, jossa sen pitäisi mahtua johonkin sopivaan uskonnolliseen kategoriaan. Kun me katsotaan asioita vahvasti judeo-kristillisestä näkökulmasta (oli sitä ateisti tai ei), niin ajatus uskonnosta on että sillä on jokin alku ja kehityskulku. Joku on sen perustanut ja sitten se on siitä levinnyt ja muotounut. Mutta "taolaisuus" on tosiaan ollut olemassa pitkään ennen mitään nimettyä taolaisuutta on edes ollut, koska se tulee luonnosta. Luonnosta tulevilla asioilla ei ole selkeää ihmisalkulähdettä, samaa on kelailtu ympäri maailman samoihin aikoihin. Myöhemmin siitä on toki muodostettu koulukuntia ja järjestelmiä Kiinassa, jotka ovat sitten akateemikoille hyvää tutkimusalustaa ja ollaan voitu muodostaa määritelmiä jota voidaan kutsua taolaisuudeksi.

Oma määritelmäni on että "taolaisuus" on vanhempaa kuin homo sapiens laji, neandertaaleilla on löydetty hautausrituaalimenoja joissa on vahvoja "shamanistisia/taolaisia" viitteitä. En tiedä miten tämä uppoaisi akateemisessa maailmassa :D, mutta tässähän on täysin kyse määritelmien kolahtelusta.
Veepee
kylkeenpotkija

Viesti Veepee »

No siis taolaisuudesta voidaan alkaa historiallisesti puhua siinä vaiheessa kun joku hippi saa päähänsä yhdistää Laozin filosofiat ja hengityshuuruilumystiikat, koska nämä kaksi asiaa ovat parisen tuhatta vuotta menneet kivasti yksiin itseään "taolaisiksi" kutsuvien tyyppien aivoituksissa. Ei siinä ole mitään ongelmallista "nykyajan akateemiselle ajatustyölle"; se, että sää oot sille allerginen ei mitenkään tarkoita että joku meitä fiksumpi ammattiviisas ei pysty keräämään langanpäät yhteen. ;)
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija

Viesti KungFuMiäs »

En ole akateemiselle työlle allerginen. Mutta minun arkeni, työtä, treeniä ja henkistä elämää myöden koostuu käytännön sovellutuksesta. Joten minun kiinnostukseni lepää sillä puolella.
Lasse Candé
etupotkija

Viesti Lasse Candé »

Minua ei henkilökohtaisesti edes kiinnosta miten jotkut ihmiset ovat jossain kohtaa järjestäytyneet poppoiksi joidenkin uskonnollisten tekstien mukamas herätteleminä. Uskontokunnat ovat aina jonkinlaisia valtarakenteita ja juuri sellaisiksi rakennettuja. Niiden taustalla olevat yleismaailmalliset ajatukset ovat paljon jalompia kuin porukoiden toteutukset.

Minä en varsinaisesti tunne Veepeen mainitsemaa taolaisuuden kirjallista moninaisuutta ja oikeastaan jo itsekin taklasin sitä, ettei taolaisuus ole sama kuin Tao Te Ching.

Tao Te Ching sen sijaan on tekele, joka ajaa asiansa kovaa ja melko lyhyesti. Jos sen pikalukisi, siinä ei menisi kauaa. Reippaasti alle tunti. Mutta ei ole paljoa järkeä pikalukea sitä. Itse pysähdyin aikoinaan pitkiksi ajoiksi miettimään elämää ja kokemuksiani virkkeiden välillä. Tuntea millä tavalla tekstin välittämä sanoma kolahtelee.

Printtasin sen aikoinaan Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksella, missä oli rajaton printtausmahdollisuus. Printannen täysin saman tekeleen kohtapuolin uudestaan, asetellen sivut niin, että fontista tulee isompi. On vähän tarkoituksena alkaa taas lueskella sitä ja rauhoittua kokemaan elämää sellaisena kuin se on.
Earendil
nilkkaanpotkija
Lauteille: Elokuu 2022

Viesti Earendil »

KungFuMiäs kirjoitti: elo 12, 2023, 13.16 Että minä voisin voittaa gorillan rehellisessä nyrkkitappelussa, että jonkinlainen jumalolento suojelee minua kaikelta pahalta jos vain uhraan tarpeeksi lampaita sille, että tämä planeetta ja sen elämä on tehty meitä ihmisiä varten meidän hyväksikäytettäväksi ym ym. Tälläset kuvitelmat olisi karsinut aika nopeasti pois metsästäjä-keräilijä elämäntyylillä eläviä ihmisiä geenipoolista.
Tämä on hyvä pointti. Nyky ihminen elää niin mukavassa ja turvallisessa ympäristössä että meidän on vaikea ymmärtää entis aikojen ihmisten ajatusmaailmaa. Tulee helposti naureskeltua sille primitiivisten maagiselle ajattelulle. Olivatpa ne hölmöjä!

Mutta kuinka moni nykyihmisistä selviäisi luonnon armoilla vaataavilla varusteilla? Ne primitiiviset olivat itse asiassa siinä meitä paljon taitavampia.

Se maaginen ajattelu on läsnä kaikissa niissä primitiivisissä kulttuureissa jotka selviytyivät eivätkä kadonneet historian hämäriin tuhouduttuaan jo niin varhaisessa vaiheessa. Kaikki ne ihmiskunnan vanhimmat tarinat huokuvat sitä kauttaaltaan, oli kyse sitten Suomesta, Kiinasta tai vaikkapa Amerikan intiaaneista. On siis syytä pohtia miksi sen ajan ihmiset halusivat kertoa eteenpäin juuri niitä tarinoita, sen sijaan että olisivat pohtineet vaikkapa omaa identiteettiään yhtä syvällisesti kuin nykynuoret? Ja kehittäneet yhtä rikkaan ja monimutkaisen kielen siihen oman identiteetin pohtimiseen kuin näillä meidän nykynuorilla on?

Vastaus on tietenkin se, että yhdestä oli hyötyä primitiivisessä ympäristössä selviytymisen kanssa. Kun taas tämä toinen liittyy kait jollain tapaa siihen miten elää jokseenkin mielekkäältä tuntuvaa elämää modernissa maailmassa.

Toki se onkin sitten vaikeampi kysymys että millä tavalla se maaginen ajattelu oli hyödyksi. Mutta se onkin jo sitten toinen tarina, eikä enää suoranaisesti liity kiinalaisiin termeihin.
sinappi
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Viesti sinappi »

KungFuMiäs kirjoitti: elo 12, 2023, 16.20

Oma määritelmäni on että "taolaisuus" on vanhempaa kuin homo sapiens laji, neandertaaleilla on löydetty hautausrituaalimenoja joissa on vahvoja "shamanistisia/taolaisia" viitteitä. En tiedä miten tämä uppoaisi akateemisessa maailmassa :D, mutta tässähän on täysin kyse määritelmien kolahtelusta.
Määritelmäsi ei ainakaan noilla perusteluilla menestyne akateemisessa maailmassa, koska vanhimmat hautalöydökset kuuluvat sapienseille, ja neandertalinihmiset lajiutuivat suunnilleen samoihin aikoihin sapiensien kanssa.
Veepee
kylkeenpotkija

Viesti Veepee »

Earendil kirjoitti: elo 13, 2023, 17.58 Se maaginen ajattelu on läsnä kaikissa niissä primitiivisissä kulttuureissa jotka selviytyivät eivätkä kadonneet historian hämäriin tuhouduttuaan jo niin varhaisessa vaiheessa.
Uskallan väittää, että maaginen ajattelu on varmasti ollu yhtä lailla läsnä niissäkin primitiivisissä kulttuureissa, jotka ovat kadonneet historian hämäriin. En näe mitään rationaalista syytä olettaa, ettäkö niidenkin parissa ei olisi esiintynyt maagista ajattelua, tai että juuri ja ainoastaan sellaisen puuttuminen olisi johtanut niiden katoamiseen.
Ville-Pekka Turpeinen

Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija

Viesti KungFuMiäs »

sinappi kirjoitti: elo 13, 2023, 18.33
KungFuMiäs kirjoitti: elo 12, 2023, 16.20

Määritelmäsi ei ainakaan noilla perusteluilla menestyne akateemisessa maailmassa, koska vanhimmat hautalöydökset kuuluvat sapienseille, ja neandertalinihmiset lajiutuivat suunnilleen samoihin aikoihin sapiensien kanssa.
Juu toki heitin tuon vähän puolivillaisesti ajattelematta tarkemmin, pointtina kuitenkin että homma on vanhempaa kuin Kiinalaisten kirjoittelut. Pikaisella googlettelulla luettavaa tästä neandertaalien kukkahautajaisista joka minulla oli mielessä:
https://www.cbc.ca/news/science/neander ... -1.5469567
https://www.science.org/content/article ... wer-burial
Jos haluaa löystyttää määritelmiä vieläki laajemmalle niin voisi väittää että "taolaisuutta" löytyy eläinkunnasta laajemminkin, ja näin luultavasti vanhempaa kuin homo sapiens ja muutkin esi-ihmislajikkeet.

Maagisesta ajattelusta se on tapa järjestää ja ilmaista kokemusta luonnosta. Sanoisin että se on hyvinkin käytännönläheistä, ainakin heille jotka siinä luonnon keskellä eli. Mitä suojatummaksi yhteisö on kehittynyt, sitä kauemmaksi sen ajattelumalli ja kulttuuri on kulkeutunut tästä käytännönläheisestä yhteydestä luontoon. Josta sitten on muotoutunut hyvin ritualisoitunutta tapa toteuttaa tätä muinaista mallia, josta sitten saamme kaikenlaista erikoista meininkiä. Mutta koska tämä "vanha maaginen ajattelu" tulee suoraan luonnosta ja kokemuksesta, niin se ei ole voinut täysin hävitä. Aina välillä historiassa on sitten putkahdellut esiin tyyppejä jotka ovat "tajunneet" jotain, jotkut kirjoitellut niitä ylös josta on voinut jäädä dao de jingejä ym. kirjoitelmia. Toki tämän muinaisen maagisen mallin soveltaminen moderneihin yhteiskuntiin eri aikakausina on oma vaikeutensa, mutta sitä ollaan yritetty ja toteutettu aina säännöllisin väliajoin. Yhteistä näillä yrityksillä on että 1-2 sukupolven jälkeen se on täysin vieraantunut alkuperäisestä ideastaan ja on kehittynyt jonkinlaiseksi valtarakennelmaksi, jos siellä alunperin edes on ollut ketään joka on "tajunnut jotain" tai sitten hän on vain tajunnut tavan haalia valtaa ja massia.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija

Viesti KungFuMiäs »

Lasse Candé kirjoitti: elo 12, 2023, 23.21 Minua ei henkilökohtaisesti edes kiinnosta miten jotkut ihmiset ovat jossain kohtaa järjestäytyneet poppoiksi joidenkin uskonnollisten tekstien mukamas herätteleminä. Uskontokunnat ovat aina jonkinlaisia valtarakenteita ja juuri sellaisiksi rakennettuja. Niiden taustalla olevat yleismaailmalliset ajatukset ovat paljon jalompia kuin porukoiden toteutukset.

Minä en varsinaisesti tunne Veepeen mainitsemaa taolaisuuden kirjallista moninaisuutta ja oikeastaan jo itsekin taklasin sitä, ettei taolaisuus ole sama kuin Tao Te Ching.

Tao Te Ching sen sijaan on tekele, joka ajaa asiansa kovaa ja melko lyhyesti. Jos sen pikalukisi, siinä ei menisi kauaa. Reippaasti alle tunti. Mutta ei ole paljoa järkeä pikalukea sitä. Itse pysähdyin aikoinaan pitkiksi ajoiksi miettimään elämää ja kokemuksiani virkkeiden välillä. Tuntea millä tavalla tekstin välittämä sanoma kolahtelee.

Printtasin sen aikoinaan Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksella, missä oli rajaton printtausmahdollisuus. Printannen täysin saman tekeleen kohtapuolin uudestaan, asetellen sivut niin, että fontista tulee isompi. On vähän tarkoituksena alkaa taas lueskella sitä ja rauhoittua kokemaan elämää sellaisena kuin se on.
Olisi mielenkiintoista kuulla lisää sun kokemuksia Lasse, aina hienoa kuulla muiden tien kulkijoiden edesottamuksia ja peilailla niitä. Pitäisi olla jotkut "huuru-kokemukset" päivyrit osio, johon voisi kirjoitella lennokkaita juttuja, mutta tämä ei taida olla potkuun sopivaa aihetta :D
Lasse Candé
etupotkija

Viesti Lasse Candé »

OT:

Hmmm, tämä ehkä vaatisi kehitysketjun. Näen kaksi vaihtoehtoa:

Salaisiin kansioihin saisi avata (toisen) huurupäivyrin, jos haluaa pitää nämä asiat vain kirjautuneiden saatavilla. Jos taas ihan julkisesti haluaa purkaa näitä, niin mielestäni näitä voisi ihan vain kirjoittaa suoraan omaan treenipäivyriin.

On vielä toinen tapa toteuttaa tämä ja se olisi erillinen huurualialue päivyrialueella. Itselläni tosin se setti on pitkäaikaisempaa pohdintaa kuin listamuoto siitä, mitä olen tänään / tällä viikolla huuruillut. :D

Ehkä kuitenkin yksi keskusteluketju olisi paras ratkaisu? Täällähän on joitain korkealentoisuusketjuja lajialueella. Mutta onko sellaista, jossa saa mennä kunnolla jopa lajisetin ulkopuolelle? Mielestäni sellainen voisi sopia Saunaan joka sallii myös lajien ulkopuolelle menemisen. Tämä, koska me huuruilijat kuitenkin päätyisimme noista keskusteluista tasaisin väliajoin käsittelemään teemoja kamppailuyhteyksissä.

Voitaisiin katsella, jos jokin sopiva huuruiluketju jo löytyy. Ja jos ei, miettiä sellaisen avaamista ja mikä otsikko osuisi ketjun aiottuun ytimeen.

@admin
FYI että tällaista jubaillaan. Koska itse pidän yhteisen ketjun avaamista järkevimpänä, en näe syytä toimenpiteisiin, mutta joka tapauksessa hyvä tietää että tällaista jutellaan.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005

Viesti Jussi Häkkinen »

Lasse Candé kirjoitti: elo 14, 2023, 08.30 On vielä toinen tapa toteuttaa tämä ja se olisi erillinen huurualialue päivyrialueella. Itselläni tosin se setti on pitkäaikaisempaa pohdintaa kuin listamuoto siitä, mitä olen tänään / tällä viikolla huuruillut. :D
Kuinkas esim. "Esoteerisuus kamppailulajeissa" -ketju, johon mahtuisi koettua huurua ja myös lajeissa speksattua huurua?
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."

Seuraajat

Kuvake
Antti
Kuvake
DeusVult
Earendil
Kuvake
Izayoi
JakeV
Kuvake
Jasse
Kuvake