Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. 
Natsit ja kommunistit sekä vastaavat vastakkainasettelut
Valvoja: Valvoja
-
Kari Aittomäki
- päähänpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2006
- Aiheet: 125
Dehumanisoinnin sietämätön keveys.
Ikävin ajatus joka mulle tuli mieleen että onkohan noilla hurjalaispuheilla tarkoitus triggeröidä joku kampakeraamikko veritöihin.
Suomenmaassa kun poliittiset johtajat ja pääoman liikuttelijat ovat varsin kaposesti suojeltuja.
Ikävin ajatus joka mulle tuli mieleen että onkohan noilla hurjalaispuheilla tarkoitus triggeröidä joku kampakeraamikko veritöihin.
Suomenmaassa kun poliittiset johtajat ja pääoman liikuttelijat ovat varsin kaposesti suojeltuja.
-
Lasse Candé
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2007
- Aiheet: 214
Sori pitkä lainaus, mutta se on vähän pakko tässä…
Subjektiivista tosiaankin, jos varsinainen vastaus ei ole se mitä sanotaan ensin vaan melko mielivaltaisesti valittu kohta siitä, mitä sanotaan sen jälkeen.
Iltalehteen oli linkki täällä. Iltalehti sen sijaan linkitti Iltasanomiin. Molempien mukaan perustelu alkaa näin (tässä lainaus Iltasanomista, joka toteutti haastattelun):
Miksi muuten jätit tuosta lainauksestasi pois lopun? Vastauksen ensimmäinen osa on lainattuna yllä. Sen toinen kohta on kokonaisuudessaan:
Tässä linkki uutiseen haastattelusta:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010934065.html
Onneksi asia onkin jo saanut vähän lihaa luiden ympärille täällä. Minäkään en kauhistele sitä, että joku ajattelee, että jos olisimme diktatuurissa, missä valtaa pitävät esimerkiksi tappaisivat kansalaisiaan mielivaltaisesti, niin joku suomalainen ajattelee, että tällaisessa tilanteessa voisi myös sellainen vallankumous tulla kyseeseen, missä ei vain kiltisti pyydetä lopettamaan tappamista. Onko tämä sitten tarkoitettu tilanne? Lainatuista päätellen on sitä huomattavasti suuremmissa määrin kuin sellainen, minkä johdosta kenenkään tarvitsisi nyt kokea elämänsä Suomen kommunistien johdosta uhatuksi. Minkä toki kaikki täällä ymmärtävätkin.
Ile kirjoitti: tammi 4, 2025, 13.40Kaikkihan tämä on subjektiivista tulkintaa mutta olen hieman eri mieltä.Lasse Candé kirjoitti: tammi 4, 2025, 11.05
Että miksi tässä tilanteessa nyt juuri tuo Antin mainitsema ”(…) ettei haluta yllyttää väkivaltaan” olisi ollut se Ylen ilmaisema poiston syy? Ei tuossa nähdäkseni oikein ilmaista mitään poiston syytä, vaan aika laaja paketti, mistä lukija voi lähinnä arvailla.
Itse näen asian niin, että kysymys oli tämä…
…ja varsinainen vastaus oli tämä:Miksi Yle päätyi poistamaan jutusta kohdan, jossa haastateltava kertoi, että on valmis väkivaltaisen vallankumoukseen?
Muu oli mielestäni ensin pohjustusta ja sitten kontekstointia, ratkaisuun vaikuttaneiden eettisten periaatteiden yleistä kuvailua.-Emme halua missään olosuhteissa yllyttää väkivaltaan tai laittomuuksiin. Se on selkeä asia.
Subjektiivista tosiaankin, jos varsinainen vastaus ei ole se mitä sanotaan ensin vaan melko mielivaltaisesti valittu kohta siitä, mitä sanotaan sen jälkeen.
Iltalehteen oli linkki täällä. Iltalehti sen sijaan linkitti Iltasanomiin. Molempien mukaan perustelu alkaa näin (tässä lainaus Iltasanomista, joka toteutti haastattelun):
Tässä oli varsinainen vastaus. Tuo sitten jatkuu tuohon minun nähdäkseni yleisempään pohdintaan, jonka taas sinä lainasit. Näen siis asian toisinpäin kuin sinä siitä, että mikä on varsinainen vastaus ja mikä on laajempaa lätinää.Miksi Yle päätyi poistamaan jutusta kohdan, jossa haastateltava kertoi, että on valmis väkivaltaisen vallankumoukseen?
– Huomasimme asian itse. Sitten saimme palautetta, että jutun kontekstointi [asiayhteyteen liittäminen] ja editointi ei ollut onnistunut kovin hyvin.
Miksi muuten jätit tuosta lainauksestasi pois lopun? Vastauksen ensimmäinen osa on lainattuna yllä. Sen toinen kohta on kokonaisuudessaan:
Tässä taas näkyy lisäksi jo esittämäni asiat. Tuo on laaja lista ja yleiseksi lätinäksi sen tekee se, että se alkaa (sen varsinaisen vastauksen jälkeen) sanoilla ”Emme halua missään olosuhteissa”. Se ei ala sanoilla ”Emme halunneet”.– Emme halua missään olosuhteissa yllyttää väkivaltaan tai laittomuuksiin. Se on selkeä asia. Ylellä on eettiset ohjeet, joissa aika selkeästi sanotaan, että sisällöt eivät saa loukata ihmisarvoa, yllyttää syrjintään tai väkivaltaan, tai kohdistaa vihanlietsontaa yksilöön tai kansanryhmään. Torjumme ja poistamme, jos sellaisia on.
Tässä linkki uutiseen haastattelusta:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010934065.html
Onneksi asia onkin jo saanut vähän lihaa luiden ympärille täällä. Minäkään en kauhistele sitä, että joku ajattelee, että jos olisimme diktatuurissa, missä valtaa pitävät esimerkiksi tappaisivat kansalaisiaan mielivaltaisesti, niin joku suomalainen ajattelee, että tällaisessa tilanteessa voisi myös sellainen vallankumous tulla kyseeseen, missä ei vain kiltisti pyydetä lopettamaan tappamista. Onko tämä sitten tarkoitettu tilanne? Lainatuista päätellen on sitä huomattavasti suuremmissa määrin kuin sellainen, minkä johdosta kenenkään tarvitsisi nyt kokea elämänsä Suomen kommunistien johdosta uhatuksi. Minkä toki kaikki täällä ymmärtävätkin.
One, Two, TEN!
HA-HA-HA-(…)-HA-HA.
Keep the change, ya filthy animal!
Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan
HA-HA-HA-(…)-HA-HA.
-
Ile
- etupotkija
- Lauteille: Lokakuu 2009
- Aiheet: 0
Olen kyllä eri mieltä, mutta eihän se haittaa...
Jutusta siis poistettiin yksi kohta, nimenomaan se Tapanaisen kommentti, jossa hän kertoi olevansa valmis väkivaltaiseen vallankumoukseen.
On tietysti päivänselvää, että Yleen kohdistetusssa palautteessa kritisoitiin sisällöllisesti nimenomaan siinä poistetussa kohdassa ollutta väkivallan hyväksyvää viestiä, eikä pelkästään yleisesti "huonoa kontekstointia tai editointia".
Eli tämä väkivaltaan viittaava kohta oli se sisältö, joka oli huonosti kontekstoitu/editoitu. Tästä johtuen se saatettiin tulkita väkivaltaan yllyttäväksi, mikä on poistamisen varsinainen syy.
Luitko tätä alla olevaa? Tässä asia mielestäni sanotaan aika suoraan:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010943364.html
Siinä Ylen edustaja mm. sanoo:
Luepa nyt vielä kertaalleen tuo sinulta lainaamani kohdan ensimmäinen virke.Lasse Candé kirjoitti: tammi 10, 2025, 09.51Tässä oli varsinainen vastaus. Tuo sitten jatkuu tuohon minun nähdäkseni yleisempään pohdintaan, jonka taas sinä lainasit.Miksi Yle päätyi poistamaan jutusta kohdan, jossa haastateltava kertoi, että on valmis väkivaltaisen vallankumoukseen?
– Huomasimme asian itse. Sitten saimme palautetta, että jutun kontekstointi [asiayhteyteen liittäminen] ja editointi ei ollut onnistunut kovin hyvin.
Jutusta siis poistettiin yksi kohta, nimenomaan se Tapanaisen kommentti, jossa hän kertoi olevansa valmis väkivaltaiseen vallankumoukseen.
On tietysti päivänselvää, että Yleen kohdistetusssa palautteessa kritisoitiin sisällöllisesti nimenomaan siinä poistetussa kohdassa ollutta väkivallan hyväksyvää viestiä, eikä pelkästään yleisesti "huonoa kontekstointia tai editointia".
Eli tämä väkivaltaan viittaava kohta oli se sisältö, joka oli huonosti kontekstoitu/editoitu. Tästä johtuen se saatettiin tulkita väkivaltaan yllyttäväksi, mikä on poistamisen varsinainen syy.
Luitko tätä alla olevaa? Tässä asia mielestäni sanotaan aika suoraan:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010943364.html
Siinä Ylen edustaja mm. sanoo:
Tapanaisen kommentti saattaa kannustaa ihmisiä väkivaltaan, eikä Yle voi hyväksyä tällaista.
-
Lasse Candé
- etupotkija
En nyt hahmota, mikä ensimmäinen virke tarkalleen. Esimerkiksi uusimmassa lainauksessa se on Ylelle esitetty kysymys. Aiemmassa se on minun turinoitani.
Tässä ei ollut ainakaan minun osaltani missään vaiheessa kyse siitä, mikä on päivänselvää, vaan siitä, miten Yle on perustellut. Antti lausui tästä ja minä olin eri linjoilla. Nähdäkseni tämä keskustelu on vielä tätä raidetta.
Voi tietenkin olla, että edustan tässä myös eri koulukuntaa kuin jotkut muut. Minun mielestäni monien ongelmien kasautuminen ja niiden kaikkien esittäminen tarkoittaa juuri sitä, että monta ongelmaa on kasautunut ja ne esitetään sekä sitten sitä, että journalistisessa ratkaisussa kaikki painaa tällöin vaakakupissa.
Mahdollisesti tässä on sitten toinen koulukunta, jolla on tarve yksilöidä Ylen ”The Syy”, mikä taas näyttäytyy minulle hyvin merkillisenä, kun puhutaan tällaisista journalistisista ratkaisuista. Vähintään näen tärkeänä hieman problematisoida tällaista yliyksinkertaistusta, mikä mitä varmimmin on pielessä.
Tässä ei ollut ainakaan minun osaltani missään vaiheessa kyse siitä, mikä on päivänselvää, vaan siitä, miten Yle on perustellut. Antti lausui tästä ja minä olin eri linjoilla. Nähdäkseni tämä keskustelu on vielä tätä raidetta.
Voi tietenkin olla, että edustan tässä myös eri koulukuntaa kuin jotkut muut. Minun mielestäni monien ongelmien kasautuminen ja niiden kaikkien esittäminen tarkoittaa juuri sitä, että monta ongelmaa on kasautunut ja ne esitetään sekä sitten sitä, että journalistisessa ratkaisussa kaikki painaa tällöin vaakakupissa.
Mahdollisesti tässä on sitten toinen koulukunta, jolla on tarve yksilöidä Ylen ”The Syy”, mikä taas näyttäytyy minulle hyvin merkillisenä, kun puhutaan tällaisista journalistisista ratkaisuista. Vähintään näen tärkeänä hieman problematisoida tällaista yliyksinkertaistusta, mikä mitä varmimmin on pielessä.
One, Two, TEN!
HA-HA-HA-(…)-HA-HA.
HA-HA-HA-(…)-HA-HA.
-
Ile
- etupotkija
Ok, joo, ehkä puhumme hieman eri asiasta.
Minä puhuin lähinnä vain siitä, että mikä oli syy sille, että YLEpoisti jutusta yhden Tapanaisen kommentin.
Ja nyt YLE on selkeästi kertonut sen syyn, joka siis oli, että kyseinen kommentti saattoi kannustaa ihmisiä väkivaltaan.
YLEn tapaa muotoilla perustelut voidaan toki tutkia muistakin näkökulmista.
Minä puhuin lähinnä vain siitä, että mikä oli syy sille, että YLEpoisti jutusta yhden Tapanaisen kommentin.
Ja nyt YLE on selkeästi kertonut sen syyn, joka siis oli, että kyseinen kommentti saattoi kannustaa ihmisiä väkivaltaan.
YLEn tapaa muotoilla perustelut voidaan toki tutkia muistakin näkökulmista.
-
Antti
- etupotkija
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Aiheet: 64
- Etulaji: Liikuntafilologia
Ei minullakaan muuta kontribuoitavaa tähän ollut kuin olla eri mieltä siitä, että poiston syynä olisi ollut virheellinen sitaatti.
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
-
tapsaattori
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Heinäkuu 2016
- Etulaji: keppijumppa
- Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
Ylen "Vastavirtaan" sarjan tarkoituksena on ollut kait tehdä huomiota herättäviä henkilökuvia, varmaan selvästi kapinallishenkisesti, mutta kuitenkin ennemminkin sympaattisia ja kenties samaistuttavia tarinoita. Siihen sapluunaan kovemman laidan väkivaltapuheet sopii tietysti kauhean huonosti ja sen vuoksi osa sanomisista on otettu pois jälkikäteen.
Siitä sitten toinen äärilaita on riemastunut äänekkäästi että onpas Yle woke, kommunisti symppaaja ja vaikka mitä ja kauhean epää.
Voisko olla jotain tällaista?
Siitä sitten toinen äärilaita on riemastunut äänekkäästi että onpas Yle woke, kommunisti symppaaja ja vaikka mitä ja kauhean epää.
Voisko olla jotain tällaista?
-
Ile
- etupotkija
Joo, siis Tapanaisen tapauksessahan oli kaksi kritiikin aaltoa.
Ensin kritisoitiin sitä, että Tapanaisen ”väkivallan hyväksyvä” kommentti julkaistiin sellaisenaan.
Ja sitten kun kommentti oli poistettu, kritisoitiin sitä poistamispäätöstä.
Ensin kritisoitiin sitä, että Tapanaisen ”väkivallan hyväksyvä” kommentti julkaistiin sellaisenaan.
Ja sitten kun kommentti oli poistettu, kritisoitiin sitä poistamispäätöstä.
-
Andy
- etupotkija
- Aiheet: 686
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
Nyt ei ole kyse mistään hypoteettisista diktatuureista. Tapanaisen mielestä esimerkiksi vakuutusyhtiön johtaminen on sellaista toimintaa, joka oikeuttaa itsepuolustukseksi salamurhaamisen.Lasse Candé kirjoitti: tammi 10, 2025, 09.51Minäkään en kauhistele sitä, että joku ajattelee, että jos olisimme diktatuurissa, missä valtaa pitävät esimerkiksi tappaisivat kansalaisiaan mielivaltaisesti, niin joku suomalainen ajattelee, että tällaisessa tilanteessa voisi myös sellainen vallankumous tulla kyseeseen, missä ei vain kiltisti pyydetä lopettamaan tappamista. Onko tämä sitten tarkoitettu tilanne? Lainatuista päätellen on sitä huomattavasti suuremmissa määrin kuin sellainen, minkä johdosta kenenkään tarvitsisi nyt kokea elämänsä Suomen kommunistien johdosta uhatuksi. Minkä toki kaikki täällä ymmärtävätkin.![]()
Tällainen väkivaltainen ääriajattelu tulisi tuomita sen sijaan, että se vasemmistopoliitikkojen toimesta vain vaietaan kuoliaaksi.
Antti Sariola
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
-
Lasse Candé
- etupotkija
En nyt tarkalleen tiedä, mitä joku kommunisti on sanonut, mutta jotenkin veikkaan, ettei täällä ole yksikään oikeasti huolissaan siitä, että kommunistit Suomessa alkaisivat teloittamaan jonkun Lähi-Tapiolan johtajia tai isompienkaan firmojen. Huvittavaa tätä on toki lukea ihan läpällä.
Tässä juonteessa mainitsemasi on nimenomaan asetettu kyseenalaiseksi. Ei sitä siispä tarvitse toistaa. Olen jo osaltani antanut tuolle vastineeni ja periaatteessa toivoisin keskustelun menevän edes jollain tavalla eteenpäin.
Koen siis jo vastanneeni tuohon. Ehkä jopa pariin otteeseen. Mitäs jotain uutta seuraavaksi?
Ile kirjoitti: tammi 11, 2025, 12.39 Minä puhuin lähinnä vain siitä, että mikä oli syy sille, että YLEpoisti jutusta yhden Tapanaisen kommentin.
Tässä juonteessa mainitsemasi on nimenomaan asetettu kyseenalaiseksi. Ei sitä siispä tarvitse toistaa. Olen jo osaltani antanut tuolle vastineeni ja periaatteessa toivoisin keskustelun menevän edes jollain tavalla eteenpäin.
Koen siis jo vastanneeni tuohon. Ehkä jopa pariin otteeseen. Mitäs jotain uutta seuraavaksi?
One, Two, TEN!
HA-HA-HA-(…)-HA-HA.
HA-HA-HA-(…)-HA-HA.
-
Ile
- etupotkija
Lasse Candé kirjoitti: tammi 16, 2025, 00.39 Koen siis jo vastanneeni tuohon. Ehkä jopa pariin otteeseen. Mitäs jotain uutta seuraavaksi?
Tapanaisen kommentti saattaa kannustaa ihmisiä väkivaltaan, eikä Yle voi hyväksyä tällaista.
-
Andy
- etupotkija
Vakuutusyhtiöiden johtajat tuskin ovat suomalaisten kommunistien listalla kärjessä, koska heitä ei tunne kukaan, joka ei lue Kauppalehteä. En osaisi itsekään nimetä yhtään tämänhetkistä suomalaista vakuutusyhtiön toimitusjohtajaa.
Enemmän olisin huolissani siitä, että nämä ääriajattelijat saattavat kohdistaa väkivaltaa näkyviin oikeistopoliitikkoihin. Tapanainen ilmoitti että olisi valmis "itsepuolustukselliseen" väkivaltaan fasistidiktatuuria vastaan ja että Suomi on parhaillaan liukumassa kohti fasistidiktatuuria. Myös edellinen pääministeri leimasi Kokoomuksen ja Perussuomalaisten varaan rakentuvan hallituksen fasistiseksi.
Jos vakuutusyhtiön johtajan murhaaminen on hyväksyttävää "itsepuolustusta" Yhdysvalloissa nyt, milloin fasistisen pääministerin, valtiovarainministerin tai eduskunnan puhemiehen vahingoittaminen on hyväksyttävää "itsepuolustusta" Suomessa?
Enemmän olisin huolissani siitä, että nämä ääriajattelijat saattavat kohdistaa väkivaltaa näkyviin oikeistopoliitikkoihin. Tapanainen ilmoitti että olisi valmis "itsepuolustukselliseen" väkivaltaan fasistidiktatuuria vastaan ja että Suomi on parhaillaan liukumassa kohti fasistidiktatuuria. Myös edellinen pääministeri leimasi Kokoomuksen ja Perussuomalaisten varaan rakentuvan hallituksen fasistiseksi.
Jos vakuutusyhtiön johtajan murhaaminen on hyväksyttävää "itsepuolustusta" Yhdysvalloissa nyt, milloin fasistisen pääministerin, valtiovarainministerin tai eduskunnan puhemiehen vahingoittaminen on hyväksyttävää "itsepuolustusta" Suomessa?
Antti Sariola
-
Mika
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Aiheet: 2838
- Etulaji: Höntsäily
- Sivulajit: Miksologia
- Takalajit: Tanglang
Nyt en ehdi tarkastaa, mutta kyse taisi kuitenkin olla "ymmärrettävyydestä" eikä "hyväksymisestä". Lainauksilla ja lähteillä saa osoittaa toisin.
Ymmärtämisen ja hyväksymisen välinen etäisyys voi olla muutama valovuosi.
Ymmärtämisen ja hyväksymisen välinen etäisyys voi olla muutama valovuosi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.
"Ei muuta kuin ei anna periksi, huumori yllä, ja ei kun lisää tårta på tårta housuun"
Слава Україні!
Potki etuja!
Zen, I haz it.
"Ei muuta kuin ei anna periksi, huumori yllä, ja ei kun lisää tårta på tårta housuun"
Слава Україні!
Potki etuja!
-
Andy
- etupotkija
Jos jonkun rasistisen ääriliikkeen edustaja julistaisi "ymmärtävänsä" mustaihoisten murhaamista, et luultavasti näkisi tarpeelliseksi puolustella häntä semantiikalla.
Oikeistopoliitikkojen kokema väkivalta vasemmistoradikaalien toimesta on kuitenkin Suomessa aivan todellinen ongelma. Juuri tänään tuomittiin Ben Zyskowiczin pahoinpitelystä Smash Asem -mellakoija, joka perusteli tekoaan sillä että edustaa köyhiä ja Zyskowicz rikkaita.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4 ... 63513a354f
Oikeistopoliitikkojen kokema väkivalta vasemmistoradikaalien toimesta on kuitenkin Suomessa aivan todellinen ongelma. Juuri tänään tuomittiin Ben Zyskowiczin pahoinpitelystä Smash Asem -mellakoija, joka perusteli tekoaan sillä että edustaa köyhiä ja Zyskowicz rikkaita.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4 ... 63513a354f
Antti Sariola
-
Mika
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Aiheet: 2838
- Etulaji: Höntsäily
- Sivulajit: Miksologia
- Takalajit: Tanglang
Ensinnäkään en puolustele vaan olen ainakin kahdesti nauranut häntä. Toiseksi se ei ole lainkaan semantiikkaa, ymmärtääkö vai hyväksyykö jotakin. Vaikka Potkussa joskus oli sanonta, että Kuopio on Suomen Oulu, ei se tee Kuopiosta sen paremmin Oulua kuin Oulusta Kuopiota.
Tämän uutisen kautta ollaan aiheen täydessä ytimessä.
https://www.iltalehti.fi/kamppailulajit ... 39728e5d35
Valvomo: Viestiä muokattu.
Tämän uutisen kautta ollaan aiheen täydessä ytimessä.
https://www.iltalehti.fi/kamppailulajit ... 39728e5d35
Valvomo: Viestiä muokattu.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.
Слава Україні!
Potki etuja!
Zen, I haz it.
Слава Україні!
Potki etuja!
Seuraajat