Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Uudempaa kamppailukisailua korealaisittain

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Eizei
munillepotkija
Lauteille: Huhtikuu 2006

Viesti Eizei »

Törmäsin tällaiseen ja diggailin: "The Greatest Martial Arts Games".

Kyseessä siis korona-aikana ulos tullut ilmeisesti Youtube-julkaisupohjainen lajien välinen kamppailukisailu. Kyseessä ei ole pelkästään korealaisia lajeja, vaan konseptissa kisailevat Taekyun, Jeet Kune Do, Taekwon-Do ja Kyokushin Karate. Siksi aloinkin miettimään, että olikohan aluevalinta nyt ihan oikea tälle aiheelle. Lajien edustajat ovat tosin korealaisia ja ainakin osa varsin kovia luita omissa touhuissaan. Videoilta löytyy englanninkielinen tekstitys.

Aluksi lajiensa mestarit ja oppilaansa saapuvat mestoille ja käydään tiettyjä kisailuja sen selville saamiseksi, kuka päättää, missä järjestyksessä mestarien oppilaat tulevat ottelemaan pudotuspelillä. Säännöt sovitaan neuvottelupöydässä vasta itse ohjelmassa. Mainituissa alkuskabailuissa lajeihin saa osallistua joko mestari tai oppilas. Kisailuja olivat ainakin murskaus, kestävyystesti punnerrusasennossa, juoksu, potkuja tyynyyn tietyssä ajassa ja voimakkain potku. Sitten tulee oppilaiden väliset matsit, joilla ratkotaan kisan voittaja.

Tulin jotenkin todella hyvälle mielelle ohjelmasta ja tuo mukavaa martial artist vastapainoa nykyajan ehkä urheilukeskeiselle meiningille. Itsensä haastaminen ja ylittäminen, kasvaminen, menee voittamisen edelle tai jotain...

Tästä vaikuttaa myös lähteneen hyviä juttuja eteenpäin. Mestareilla on omat tubekanavansa, joissa vierailevat toistensa luona nöyrästi ja hyvässä hengessä treenaillen, sparraillen, näyttäen taitojaan ja hienoja luonteenpiirteitään. Kommenttiketjut ovat täynnä positiivista palautetta mitä nyt olen kääntäjällä jaksanut plärätä.

Varsinkin noista Heo Dong Ho:n Hwang In Mu:n ja Jason Leen vaihdannoista tulee hyvälle mielelle. Ukoilla on hyvännäköistä tekemistä, kypsän ja nöyrän oloista meininkiä, ja hauskaa keskenään.

Niitä videoita itse showsta:

Jakso 1:

Jakso 2:

Jakso 3:

Jakso 4:

Jakso 5:

Jakso 6:

Tässä Kyukushin mestari vierailee Taeykkyon mestarin luona, ekassa treenailevat perustekniikkaa ja toisessa sparrailevat:

Tässä taas sitten vastaavaa videosarjaa JKD mestarin luona:

Ukoilla näyttää olevan tosi hauskaa ja hedelmällistä keskenään.

Tässä kiukkarimestarista highlightia:

Omilta kanaviltaan löytyy paljon matskua kiinnostuneille.
Antti Junikka
Mika Väyrynen
munillepotkija
Lauteille: Tammikuu 2007

Viesti Mika Väyrynen »

Veljellisen oloista menoa. Toki tuo kiukkari on porukan kovin niittokone (allekirjoittaneen silmään) mutta tuossahan on kyse ihan jostain muusta. Varmaan jotain tyyliin "ihmisellä on vain kaksi kättä ja kaksi jalkaa ja hänen liikkeensä ovat rajalliset". Tuodaan lajeja yhteen, ei haastetta vaan tutkitaan ja kokeillaan.

Silloin kun minä kävin Koreassa treenaamassa osuin hyviin porukoihin. Monien lajien edustajaa samassa pöydässä hyvällä pössiksellä, kaikki kavereita keskenään. Jopa Han Pul:n outoon kulttiin päästiin tutustumaan, kun maestrot tunsivat toisensa. Koreassa on mukavaa sakkia, kamppisporukoissa. Joskus tuntui että maan vaikea ja ristiriitainen historia menee lajirajojen yli. Hanguk on heille yli kaiken. Nämä vaan meikäläisen mietteitä. Vieläkin mulla on paljon korealaisia lajiystäviä. Kukaan ei lopeta, jotkut on vaan pitkällä tauolla. Sillä asenteella kontaktit ja ystävyys säilyy. Minäkin olen edelleen Master Mika, kun sen arvon vuonna 2000 sain. Me like.

Seuraajat

Kuvake
Eizei