Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Leuanveto - keskustelua ja äänestys

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Kuinka monta leukaa pystyt vetämään

0
1
7%
1
1
7%
2-4
2
14%
5-9
3
21%
10-14
4
29%
15-19
2
14%
20-29
1
7%
30-39
0
Ei ääniä
40 tai enemmän
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 14

Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

#76

Viesti Tyttö »

Polvi kirjoitti:
Tyttö kirjoitti:Mulla meinaa lähteä jalat avuksi leuanvedossa ihan väkisinkin, vaikka ei tule tehtyä mitään tempausleukoja :(.
Minulla oli aikoinaan sama ongelma. Tähän auttoi se, että koukistaa jalat polvista taaksepäin 90 asteen kulmaan ja laittaa nilkat ristiin. Tuosta sitten pikkuhiljaa ojentaa jalkoja suoremmaksi ja suoremmaksi. Lopulta sitten tuloksena pitäisi olla oikeaoppinen asento.
Kiitoksia tästä vinkistä, eilen kokeilin. Ensimmäinen sarja meni ihan nätisti uusien oppien mukaan, mutta sitten kun alkoi käydä olo tukalaksi, niin polvet nousivat taas...

Mutta ei auta, kun jatkaa harjoittelua. Kyllä se siitä.

Ja onneksi on vielä kesää jäljellä, koska mun 10 leuan tavoitteeni kesän loppuun mennessä on vielä saavuttamatta...
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

#77

Viesti Tyttö »

mikjum kirjoitti:
K.Maga kirjoitti:Onko muuten mitään perää kun olen kuullut että ns. rocky-leuat eli niskantaaksevedot rikkovat "helposti" olkapäät pitkässä juoksussa?
Ainakaan omat (hajalla olevat) olkapäät eivät tykkää noista juurikaan.
Ei se mitenkään luonnollinen liikerata olkapäille ole (siis kaikki vetoliikkeet niskan taakse). Pelkkä ajatuskin tuntuu pahalta. Lääkäri, fysioterapeutti ja naprapaatti ovat varoitelleet mua ko. liikkeistä (kai se pitää sitten uskoa).

Mutta omassa kropassaanhan sitä varmasti parhaiten tuntee, pystyykö/kannattaako jotain liikettä tehdä. Se, mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle...
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 902
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#78

Viesti MikaelF »

On perää siinä että leveällä otteella tehdyt leuanvedot niskan taakse voivat olla olkapäille vähemmän järkeviä harjoitteita. Sama pätee leveällä otteella suoritettuihin pysty- penkkipunnerruksiin ja jopa pec-deckiin. Nyt varmaan saan tämän jälkeen kuulla samanlaista "mutu" paasausta kuin ottaessa kantaa asiaan kyykk vs polven ojennus laitteessa...

Kyseisissä, leveällä otteella suoritetuissa harjoitteissa olkanivel on enemmän tai vähemmän ulkokierrossa. Tähän liittyy se että olkanivelen nivelnasta pyrkii liukumaan nivel kuopaassaan eteenpäin, lisäten painetta ja venyttäviä voimia toisaalta nivelkapseliin, toissaalta nivelkuoppaa laajentavaan rustokielekkeeseen. Seurauksena tästä voi olla nivelen instabiliteetti, ahdas olkapää syndrooma jne.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#79

Viesti Mika »

MikaelF kirjoitti: Nyt varmaan saan tämän jälkeen kuulla samanlaista "mutu" paasausta kuin ottaessa kantaa asiaan kyykk vs polven ojennus laitteessa...
Mistä näin päättelet? Kun itse kovasti luulen, että näin ei käy. Ei ole täällä niin ollut tapana. :)

Hyvää asiaa toi muu viesti.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#80

Viesti L.K. »

MikaelF kirjoitti: On perää siinä että leveällä otteella tehdyt leuanvedot niskan taakse voivat olla olkapäille vähemmän järkeviä harjoitteita. Sama pätee leveällä otteella suoritettuihin pysty- penkkipunnerruksiin ja jopa pec-deckiin. Nyt varmaan saan tämän jälkeen kuulla samanlaista "mutu" paasausta kuin ottaessa kantaa asiaan kyykk vs polven ojennus laitteessa...

Kyseisissä, leveällä otteella suoritetuissa harjoitteissa olkanivel on enemmän tai vähemmän ulkokierrossa. Tähän liittyy se että olkanivelen nivelnasta pyrkii liukumaan nivel kuopaassaan eteenpäin, lisäten painetta ja venyttäviä voimia toisaalta nivelkapseliin, toissaalta nivelkuoppaa laajentavaan rustokielekkeeseen. Seurauksena tästä voi olla nivelen instabiliteetti, ahdas olkapää syndrooma jne.
Tarkoitatko leveällä pec-deck otteella ikäänkuin vipunostoa tekisi eli sellaista otetta?Eli kädet liki suorina ja siitä painetaan ne yhteen eteen?

Itse vetelin aikanan niskantaakse leukaa ja sainkin vedettyä niin enemmän kuin normaalisti,kummallista sinällään,mutta rikkoiko se olkapääni?Vaikea sanoa.Siihen tietty kun yhdisti vielä niskantakaa punnerrukset ja ylätaljan niskantaakse niin elementit oli varmaan kohdallaan,en tosin kyllä koskaan niskaa alemmas laskenut.

Tuosta ylätlaljasta näen usein kuntosaliohjaajien opettavan niin,että tanko vedetään aivan yläselkään asti,jolloin olkapäät ovat takana ja pää edessä.
Tuntuu jotenkin luonnottomalta asennolta kyllä..ideanahan tässä kait on se,että liike tehtäisiin näin mahdollisimman paljon selkälihaksilla,mutta jotenkin näyttää hassulta.. :?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Tom Tekken
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 313
Lauteille: Helmikuu 2005

#81

Viesti Tom Tekken »

Itse olen aina ollut tempausleukojen suuri fani ja teen suurimman osan leukatreenistä jalkoja apuna käyttäen. Sammakkopotkuja kun alkaa tempomaan niin saattaa salilla muutaman ensimmäisen leuan aikana vähän ihmiset katsella, että mitäs pelleilyä tuo nyt on, mutta sitten kun ollaan kolmenkymmenen paremmalla puolella, alkaa sävy muuttua.

En muutenkaan ymmärrä koko leuanvetosääntöä, että jalat pitäisi olla liikkumatta. Saahan juoksussakin käyttää käsiä ja kuulantyönnössä pyörähtää.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#82

Viesti Mika »

Tom Tekken, en halunnut olla eka, joka ottaa asian esille. :)

Olen siis samaa mieltä kanssasi.

Toki, poikkeuksia on aina jne....All estimates are provided in U.S. dollars. The estimates may not include the cost of transportation and handling charges, taxes, title/documentary fees, registration, tags, dealer prep, labor and installation charges, insurance, optional equipment and accessories, certificate of compliance or non-compliance fees, or finance charges. Actual prices may vary by dealer. Lease estimates may not include any additional amount due at delivery, first payment or security deposit.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Maul
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 886
Lauteille: Helmikuu 2007

#83

Viesti Maul »

Tom Tekken kirjoitti: Itse olen aina ollut tempausleukojen suuri fani ja teen suurimman osan leukatreenistä jalkoja apuna käyttäen. Sammakkopotkuja kun alkaa tempomaan niin saattaa salilla muutaman ensimmäisen leuan aikana vähän ihmiset katsella, että mitäs pelleilyä tuo nyt on, mutta sitten kun ollaan kolmenkymmenen paremmalla puolella, alkaa sävy muuttua.

En muutenkaan ymmärrä koko leuanvetosääntöä, että jalat pitäisi olla liikkumatta. Saahan juoksussakin käyttää käsiä ja kuulantyönnössä pyörähtää.

onko tästä sitten jotain hyötyä? noitahan vetämällä selkä ja kädet pääsee vähemmällä. En oikein ymmärrä miksi joku treenaisi selkää vetämällä leukoja mutta tahallaan vähentäisi treenin tehoa vetämällä sammakkopotkuja.

Se on sitten eri asia kun kisataan leukojen merkeissä että kuka on kuka
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#84

Viesti L.K. »

Maul kirjoitti:
Tom Tekken kirjoitti:Itse olen aina ollut tempausleukojen suuri fani ja teen suurimman osan leukatreenistä jalkoja apuna käyttäen. Sammakkopotkuja kun alkaa tempomaan niin saattaa salilla muutaman ensimmäisen leuan aikana vähän ihmiset katsella, että mitäs pelleilyä tuo nyt on, mutta sitten kun ollaan kolmenkymmenen paremmalla puolella, alkaa sävy muuttua.

En muutenkaan ymmärrä koko leuanvetosääntöä, että jalat pitäisi olla liikkumatta. Saahan juoksussakin käyttää käsiä ja kuulantyönnössä pyörähtää.

onko tästä sitten jotain hyötyä? noitahan vetämällä selkä ja kädet pääsee vähemmällä. En oikein ymmärrä miksi joku treenaisi selkää vetämällä leukoja mutta tahallaan vähentäisi treenin tehoa vetämällä sammakkopotkuja.

Se on sitten eri asia kun kisataan leukojen merkeissä että kuka on kuka
Veit jalat suustani.Vähän (huom.vähän..) sama kuin näkee näitä ketkä tekee ylätaljaa eteen täydellä pakalla.Liike on sitten hirveä rykäisy,jossa käydään liki vaakatasossa.Varmasti käy myös selkälihaksiin,mutta meneeköhän liike ihan kuitenkaan niin kuin pitäisi ja onko ne selkälihakset mitkä tekee suurimman työn?!
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#85

Viesti Mika »

En ole Tom Tekken, enkä halua muutenkaan lähteä tähän debaatiin sen syvemmin, siksikään en sanonut aiemmin sitä, mitä Tom Tekken sanoi, mutta vastaan omalta osaltani sen verran, että kyllä niistä hyötyä on. Itse olen funktionaalisen harjoittelun ystävä, mutta lähestyn suurella rakkaudella kaikenlaista paikallaan tapahtuvaa liikuntaa. Kaikelle on paikkansa, meitä on moneksi ja sitä rataa. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Maul
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 886
Lauteille: Helmikuu 2007

#86

Viesti Maul »

varmasti on jotain hyötyä, ja tosiaan niitä voi sitten vetää paljon. Mutta hyöty painottuu sinne keskivartaloon. Ja itsehän en tykkää kehittää keskivartaloani selkäliikkeillä.. mutta kukin taaplaa tyylillään.





Lukioaikainen liikunnanmaikka (joka oli kyllä todella hurjassa kunnossa..) demosi muuten näitä potkuleukoja - sanoi pääsevänsä pelkästään sillä potkulla ylös asti. Veti noin 50 toistoa minuuttiin eikä näyttänyt väsyvän. Vaati kuntotestissä "puhtaita" leukoja. ;)
Tom Tekken
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 313
Lauteille: Helmikuu 2005

#87

Viesti Tom Tekken »

Niin kyllähän minä paikallaan olevia leukojakin treenaan, mutta toimiva potkuleukahan on taito sinäänsä, jota pitää kanssa harjoitella, ja vaikka se tekeekin liikkeestä kevyemmän, ottaa se mielestäni paremmin koko vartaloon, sillä liikkeen vaiheet ottavat myös vatsalihaksiin (alussa jalat ylös koukussa) ja alaselkään (nytkäytetään lantio eteen).
Kuvake
remo
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 647
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#88

Viesti remo »

Tom Tekken kirjoitti: ...alaselkään (nytkäytetään lantio eteen).

kuullostaa pahalta. itse yritän aina tehdä leuat keskivartalo tiukassa hallinnassa...vaikka vetäisinkin polvia rintaan niin alaslaskussa teen jalkojen ojennuksen varovasti jottei alaselkä nytkähdä = rasitu väärin.


omia pikku pennosiahan nämä vaan.
Tom Tekken
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 313
Lauteille: Helmikuu 2005

#89

Viesti Tom Tekken »

Kuulostaa pahalta, mutta ei ole. Vähän samanlainen ruumiintoiminto kuin ristivyöheittoa tehtäessä.
Kuvake
remo
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 647
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#90

Viesti remo »

ok. tapojanhan on monia. itse vaan arvostan ymmärrystä eli pitää vaan tietää mitä tekee ja millä tavotteilla. eli uskon sinua.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 73 kurkkijaa