Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Leuanveto - keskustelua ja äänestys

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Kuinka monta leukaa pystyt vetämään

0
1
7%
1
1
7%
2-4
2
14%
5-9
3
21%
10-14
4
29%
15-19
2
14%
20-29
1
7%
30-39
0
Ei ääniä
40 tai enemmän
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 14

P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Leuanveto äänestys

#496

Viesti P.Laton »

Ile kirjoitti: syys 20, 2021, 22.20
P.Laton kirjoitti: syys 20, 2021, 15.55 Vastasin 38 ja painoa on tällä hetkellä 86kg
Kovaa settiä. Oletko kisannut/miten puhtaita vedät?

Siis toi on kova tulos millä tahansa tyylillä (ns. painijanleuat mukaanlukien) mutta viittaan ”puhtaudella” nyt Suomen leuanvetoliiton sääntöihin.

Ainakin M40 sarjassa tuolla oltaisiin muistaakseni SM-kisoissa kymmenen parhaan joukossa, ja jos olet nuorempi niin yleisessä sarjassa aika lähellä kymmenen parhaan joukkoa. Siis painoluokassa 90kg (menee 10 kg välein).
Jos vedän ihan puhtaita, eli pysäytän alhaalla kunnon venytykseen, niin kyllä siitä 5-8 leukaa saa ottaa pois. Mutta siinä mielessä ihan puhtaasti vedän, että koko liikeradan teen. Tuon ennätyksen siis vedän aika kovalla tahdilla, enkä tiedä hyväksyttäisiinkö niistä kuinka monta to be honest.

Ihan treeniksi teen paljon lisäpainoleukoja ihan puhtaasti, lihastreeni, ei niinkään maksimi leuanvetotuloksen vuoksi.

Olen aloittanut 14v vetämään ja on tosiaan mun lemppari liike.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Leuanveto äänestys

#497

Viesti P.Laton »

Niin ja tuota kisaamista olen harkinnut. Mutta toisaalta on sinne kärkeen aika matka, enkä usko, että kovin nopeasti saisin edes 10 lisää vaikka treenaisin pelkkää vetoa. Kiitos kehuista ✌️✌️✌️
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2446
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Leuanveto äänestys

#498

Viesti tapsaattori »

P.Laton kirjoitti: syys 20, 2021, 20.39 Toi on paha tilanne toi ekan ylittäminen. Itellä meni sillain, että kun olin päässyt ekan leuan, niin sitten meni ehkä pari kk ja meni jo 10+.

Ootko päässyt joskus enemmän, vai etkö vaan oo jaksanut panostaa liikkeeseen? Kun voi olla ettei oo voimasta kiinni, vaan just hermotuksista ja uudesta liikeradasta?

Oot varmaan nää neuvot kuullutkin, mutta negatiivisilla, ylätaljalla ja esim. kuminauhalla keventäen pääsee alkuun, ja kun se eka menee niin siitä lähteekin aika nopee nousu.
Kiitos vinkeistä, joo ennen on mennyt ja liike ei ole uusi mutta yksinkertaisin selitys lienee se, että olen vaan niin heikko etten jaksa vetää edes yhtä leukaa. Toinen syy on se, että vaikka lihaksia on tosi vähän niin nostettavaa massaa on kuitenkin se melkein 90 kg.

Kumpparit vois todella ottaa suunnitelmalliseen käyttöön myös leuavetoon. Niitä olen hyödyntänyt mm. olkapää treenissä ja tulokset on olleet lupaavia. Ennenkaikkea kivuton harjoittelu
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Leuanveto äänestys

#499

Viesti Hemmukka »

15+ menee puhtaita, ehkä 20 hyvänä päivänä, negatiivinen osan tehnyt hitaasti.
Paino 109kg.
Tällä hetkellä keskittynyt lisäpainoilla vetämiseen, joten maksimi toistoja tulee harvemmin tehtyä.
Aika simppelinä pitänyt muutenkin treenausta, leukojen lisäks pystypunnerrusta ja jotain yhden jalan kyykky variaatiota.
Kuvake
Valvoja
Aulis Gerlander (virallinen valvoja)
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 675
Lauteille: Heinäkuu 2007

Leuanveto äänestys

#500

Viesti Valvoja »

Ketjuun on yhdistetty vanhat ketjut:

Leuanveto myötä- ja vastaotteella
Leukoja
Haaste: 20 leuanvetoa.

Äänestystä on myös muokattu siten että siinä on nyt luokkajako ja myös vastausvaihtoehto 0. Muokkaus nollasi annetut äänet.

Ketjun otsikkoa on muokattu.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 6397
Lauteille: Lokakuu 2009

Leuanveto äänestys

#501

Viesti Ile »

P.Laton kirjoitti: syys 21, 2021, 00.48 Jos vedän ihan puhtaita, eli pysäytän alhaalla kunnon venytykseen, niin kyllä siitä 5-8 leukaa saa ottaa pois. Mutta siinä mielessä ihan puhtaasti vedän, että koko liikeradan teen. Tuon ennätyksen siis vedän aika kovalla tahdilla, enkä tiedä hyväksyttäisiinkö niistä kuinka monta to be honest.
Ainakin nykysäännöt mahdollistavat nopeassa tahdissa vetämisen, kunhan tosiaan käy kunnolla ala(ja ylä-)asennossa. Eli siinä ei pitäisi olla ongelmaa.

Tässä jutussa video Mäkipellon SE-suorituksesta (63 leukaa), muistaakseni tuon jälkeen parantanut vielä muutamalla.

https://www.is.fi/urheilu/art-2000006707256.html
– Olen tyytyväinen. Minimivaatimus täyttyi, eli sain Suomen kaikkien aikojen parhaan tuloksen. Treeneissä on kuitenkin yleensä mennyt 66–67 leukaa ja ennätykseni on 69, joten ei se parasta tasoani ollut. Hyvin kulki, mutta puristusvoima loppui, Mäkipelto kommentoi suoritustaan Ilta-Sanomille.
Mäkipellon muita ennätyksiä:
-5 050 leukaa 24 tunnissa
-12 tunnissa 4 040 leukaa
-tunnissa 1 010 leukaa
- puolessa tunnissa 600 leukaa

Noista voi myös vähän hahmotella sitä, kuinka haastavaa on vetää se yksittäinen toistomaksimi.

Esim. tuossa Mäkipellon puolen tunnin suorituksessa vedetään keskimäärin 20 leukaa minuutissa ja tätä siis toisteaan putkeen 30 kertaa. Ja siinä ei voi olla kovin paljoa lepoaikaa.

Silti tuollaisessa kunnossa oleva kaveri ei pysty vetämään putkeen kuin "vain" sen 60-70 leukaa, vaikka on miten tankannut ja valmistautunut vain siihen yhteen sarjaan.

Toki kyse on ihan raa'asta liikuntafysiologiasta ja lihasten anaerobisesta voimantuotosta. Välittömästi hyödynnettävää polttoainetta riittää vain johonkin pisteeseen asti ja sitten tarvitaan pieni tauko, jotta sitä ehtii muodostua lisää.

Tuota Mäkipelto on muistaakseni kommentoinut muuallakin, että hänellä nimenomaan puristusvoima on rajoittava tekijä, leukoja kuulemma menee niin kauan kuin vain jaksaa pitää kiinni tangosta.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Leuanveto - Keskustelua ja äänestys

#502

Viesti Lasse Candé »

Äänestin 15-19, vaikka se ei ole totta. Se on ennätykseni muutaman vuoden takaa. 16.

Tässä on sellainen jännä juttu, että ollessani monipuolisemmin kovassa kunnossa ennätykseni oli 10. Esim. intissä, eikä se siitä noussut. Painoni treenattuna oli myös 70-75 kg. Siis silloin kun tuli jatkuvasti juostua itsensä piippuun. Myöhemmin paino nousi reiluun 80 kg. Sillä tasolla se oli kunnes lopetin punnitsemisen. (Ei ole vaakaa.)

Oudosti lähestulkoon pelkästään treenaamalla soolokaratea, ennätys nousi, vaikka painokin nousi. Se ei ollut mitään 10:n ja 16:n välissä, vaan kokeilin vain pitkästä aikaa ennätystä ja vedin tuon kerralla. Kropassa se ei tuntunut oudolta, koska sitä pystyi tekemään paremmin koko vartalolla. Siinä soolohommassahan juuri noita yhteyksiä tutkitaan. Ja 10-16 ei ole mielestäni kovin huono nosto. En muista milloin tein tuon tuloksen. Varmaan 6-9 vuotta sitten. Nyt menisi huonommin.

Olen silti tulkinnut tätä niin, että tämä todistaa sen, että sekä soolomättö että leuanveto on koko vartalon hommia. Aina lähtenyt liikkeelle siitä että näin on, mutta tämä konkretisoi asiaa minulle. Muissa lihaskuntotehtävissä tulokset tuskin olisivat olleet yhtä hyviä. Sen sijaan varmaan laskua kaikessa.

Varsinaisesti tämä keissi ei todista spekulaatiotani. Ja kyllä se perustuu paljoon muuhunkin, kuten siihen, että leuanvedossa aktivoituu minulta paikkoja koko kehon mitalta. En pysty ymmärtämään miten hemmetissä aktivoituvat paikat voisivat suorastaan osallistua työhön, mutta se on kehollinen kokemukseni ja anatomia on kai vähän kompleksinen lihaksistojen ja lihaskalvojen suhteen? Noiden avulla selittäminen eri malleillahan oli reilu kymmenen vuotta sitten kovasti in. Olisiko tässä jotain sellaista… (?)
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Leuanveto - Keskustelua ja äänestys

#503

Viesti Hemmukka »

Mitä mieltä olet PLaton ja muut kun väitän että vahvat leuat/selkä vaikuttaa lyöntivoimaan enemmän kuin vahvat työntävät lihakset?
Itse vakuuttunut asiasta.
Toisaalta fyysiset mitat suuressa roolissa.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6418
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Leuanveto - Keskustelua ja äänestys

#504

Viesti AlexMachine »

Hemmukka kirjoitti: syys 23, 2021, 23.01 Mitä mieltä olet PLaton ja muut kun väitän että vahvat leuat/selkä vaikuttaa lyöntivoimaan enemmän kuin vahvat työntävät lihakset?
Itse vakuuttunut asiasta.
Toisaalta fyysiset mitat suuressa roolissa.
Eri mieltä. Tai no vahvalla selällä on merkistystä, mutta kyllä työntävillä lihaksilla on isompi merkitys. Jalkojen nopeudella, käsien nopeudella yms. Tässä on erittäin hyvä artikkeli miten lyöntivoima muodostuu ja samoihin johtopäätöksiin olen itsekin tullut 25 nyrkkeilyvuoden aikana. Intohimoni on aina ollut ymmärtää lyöntivoimaa ja sen mekaniikkaa paremmin.
https://boxingscience.co.uk/science-behind-punch/
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 5273
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Leuanveto - Keskustelua ja äänestys

#505

Viesti MikaM »

Enemmän? En purematta niele.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 6397
Lauteille: Lokakuu 2009

Leuanveto - Keskustelua ja äänestys

#506

Viesti Ile »

Oletettavasti melko tasapainoinen harjoittelu on hyväksi. Toki ”työntävien” lihasten merkitys korostuu siinä mielessä, että niiden kohdalla lienee syytä kiinnittää huomiota nimenomaan oikeanlaiseen räjähtävyystreeniin.

Mutta kyllä kehon automaattiohjaus vaatii myös jarruttavien lihasten olevan kunnossa.
Vastalihaksen tehtävänä on nimittäin estää lihasta yliojentamasta niveltä. Mitä heikompi vastalihas on, sitä aikaisemmin sen täytyy alkaa jarruttaa liikettä ja vastaavasti vahva vastalihas voi jättää jarrutuksen viime tinkaan.

Huipputason nyrkkeilijällä onkin yhtä kehittyneet hauikset ja yläselkä kuin ojentajat ja rintalihakset.
Toi oli jostain keho.netistä vauhdissa napattu, mutta asiasta löytyy kyllä akateemisempaakin settiä. Jotain keskushermoston hienoa toimintaa siihen liittyi.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Leuanveto - Keskustelua ja äänestys

#507

Viesti P.Laton »

@Hemmukka

Rehellisesti, niin en kyllä yhtään tiedä. Jotenkin tuntuu, että salilla temuaminen ei _mun tyylillä ja mun tapauksessa_ niin paljoa vaikuta suoraan vaikkapa lyöntivoimaan.

Jotenkin, siis nyt tällain kansankielellä(eli fysiatrit/fysioterapeutit/urheilutieteilijät, pardon my French) tuntuu, että se on niinkun "pohja" kyllä paljolle, mutta ei suoraa sit muunnu miksikään tietyksi. Esim. sillon kun oli (oisko 6kk sitten) sellanen jakso, jossa keskityin penkkipunnerrukseen, tein 5*5 ja maksimia, niin lyöminen ehkä jopa oli vähän vähemmän voimakasta.

Toki, kyse voi olla ollut vaan siitä, että olin "tukossa".

Mulle leukojen vedosta on sillain tullut "itseisarvollista", koska se on ainoo voimailuliike, missä oon erityisen vahva. En esim. ikinä tule työntämään 150kg penkistä. En, vaikka kuinka koittaisin eri tapoja eri ammattilais vinkein. Mulla raja on jostain ihme syystä se ~140kg ihan parhaimmillani. Nyt ei esim. kai ihan nousisi.

Oon pitkäraajanen, 184cm, niin ei sillain oo ihan "penkki" vartalotyyppikään.

Menipä aivo oksennukseksi, sorry ✌️
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Leuanveto - Keskustelua ja äänestys

#508

Viesti Jussi Häkkinen »

Omalla kohdallani olen huomannut, että eniten lyöntivoimaa on parantanut suhteellisen kokonaisvaltainen voimatreeni jossa nimenomaisesti pyritään lihastasapainon ylläpitoon. Ehkäpä parasta "tällintuntua" ovat lisänneet käsi- ja olkatreenit, tehtynä sekä koukistajiin että ojentajiin, mutta tämä on tietenkin vaatinut sitä, että myös muu treeni on kondiksessa.

Oikeastaan eniten kamppailupuolella etua on tullut yleisvoimasta ja myös eristävien liikkeiden tuomasta lihaskontrollista. Siinä, missä ennen tekniikan piti olla vimpan päälle kohdallaan, nyt on varaa pienelle tekniikan vuotamisellekin - eräänlainen cheat code on kytkeytynyt päälle ja vaikkapa lyödessä saa pelkällä kädellä tuuppaistessakin aikaan ihan konkreettisen vaikutuksen. Ei tarvitse rakentaa sitä tukirakennetta ja kaiken samaan suuntaan vievää pohjaa taakse ihan välttämättä. Heittopuolella taas kiinniraapaisu ja rojauttaminen toimivat itsessäänkin ja jos siihen saa bonuksena tekniikan mukaan, hienoa.

Toisaalta, nyt on sitten iloinen siitä, että tuli riu'umpana rakennettua se tekniikka kohtalaisen tikkiin. Uudella moottorilla lähtee sitten sekin ihan eri rähinällä.

Leuanvetojen koettu hyöty lyömiseen voi olla ihan totta. Ei ehkä konkreettisesti, mutta jos sitä kautta saa aikaan kokonaisvoiman nousua ja esim. paketin hallintaa, etua varmasti on.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Leuanveto - Keskustelua ja äänestys

#509

Viesti P.Laton »

Jussi Häkkinen kirjoitti: loka 6, 2021, 13.47 Leuanvetojen koettu hyöty lyömiseen voi olla ihan totta. Ei ehkä konkreettisesti, mutta jos sitä kautta saa aikaan kokonaisvoiman nousua ja esim. paketin hallintaa, etua varmasti on.
Joo, noin mäkin sen ajattelen.

Noista eristävistä, niin itsellä kun treeni on muuttunut 4*viikossa, jolloin kävin kaikki läpi pää-ja eristävine liikkeineen(miltein 10 vuotta, toki tauoilla) tyyliin, jossa treenaan kahdesti viikossa oikeastaan vain moninivelliikkeitä, niin tuntuu, että nykyään jostain syystä tarttuu enemmän voimaa ja n. 10% panostuksella, mikä on toki outoa.

Mutta joo, siis kaikki ollaan erilaisia ja eri taustat jne. ja jos sali on sillain "uusi" juttu, niin tietenkin kannattaa tehdä vähän kaikenlaista.

Voima(lyönti ja potku) treenin teen ihan puhtaasti säkkiin.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Leuanveto - Keskustelua ja äänestys

#510

Viesti P.Laton »

Ja siis huomautan, että 19v painoin 107 kg armeijan punnituksessa, ja olin ehdottomasti vahvimmillani.

Nyt painoa on 20kg vähemmän, mutta ei ne maksimit nyt 20kh ole missään ainakaan tippunut. Leuanvedossa ymmärrettävästi jopa noussut. Voisin jopa sanoa, että kovin suurta eroa ei edes ole. Siis niissä liikkeissä mitä treenaan.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 3 kurkkijaa