Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ritarius ja ritarit

Historialliset eurooppalaiset lajit eli HEMA, Buhurt, historiallinen ratsastus, elävöitystaistelu jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Ritarius ja ritarit

#1

Viesti Lasse Candé »

Olen väärä henkilö avaamaan tämän aiheen, mutta se pitää avata, varsinkin nyt kun Yleltä on vähintäänkin kattava teksti aiheesta.

https://yle.fi/uutiset/3-12009296



Itselleni ritari on mielikuvissa merkinnyt jonkinlaista herrasmiesmiekkailijaa, joka osaa sen homman, jonkinlaista kuninkaallista soturia jolla korkea arvo ja/tai yhteiskunnallisesti korkealla tasolla olevaa edes vähän taistelullisuuteen liittyvää tapausta.

Mutta se on samantekevää miten minä olen sen nähnyt, kun täällä on varmasti faktatietoa ja muuta arvokasta saatavissa esiin.



Bongasin tämän Andyn pyörittämästä loistavasta facebook-ryhmästä: ”Antiikki ja keskiaika - historiaryhmä”, minne hän teki tästä avauksen.

Andy nosti joko siellä tai jossain muualla myös lukuisia kuukausia sitten esiin, että miksikä kutsutaan rankasti haarniskoitua wanhan ajan miestä ellei ritariksi, koska ritari on sana mikä mielikuvissa helposti nousee näistä esiin. Tämäkin voi liittyä otsikon aiheeseen:

Mitä on ritarius ja kuka on ritari. Minkälaista on ritarius? Mitä kulttuureita se on kattanut ja onko käsite tulkittu eri tavoin? Jne jne jne...
Kuvake
Timpa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1344
Lauteille: Maaliskuu 2012

Ritarius ja ritarit

#2

Viesti Timpa »

Vapriikin ritarinäyttelyssä pitää ehdottomasti mennä käymään.
Ei hää oo mikään "helevetin idiootti". Hää on Elvis.
Sliipparit/Viemäri TV
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ritarius ja ritarit

#3

Viesti Kari Aittomäki »

Onko ritarius eli aateloiminen (kai) sisältänyt jotain hallinta-oikeuksia joihinkin maa-alueisiin?
Niin että jos joku aateloidaan ansioistaan se voi alkaa verottaa jotain kyläkuntaa ja nostaa elintasoaan.
Ei kai kukaan helistä sotiin vaan ihan sporttisyistä, raha se on joka ratkaisee. Oliko aatelisilla varmennettu ryöstösaaliista joku vähä lihavampi siivu ja kuka valvo kusetuksia?

Ja ei kai raskas-aseisuus mikään synonyymi ritariudelle ole?
Ritarihyveet olivat lie samaa sanahelinää kuin propaganda aina.
Ars Dimicatio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 400
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö, Gekiken
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily

Ritarius ja ritarit

#4

Viesti Ars Dimicatio »

Vastaus kysymykseesi riippuu täysin siitä missä päin Eurooppaa tai Pyhää Maata ritari asui ja milloin. Yritän kuitenkin hiukan avata asiaa mahdollisimman yksinkertaisesti.

Alunperin ritarilaitos vaikuttaa muodostuneen kuninkaiden maanomistajille asettamista velvollisuuksista omistaa ja kantaa aseita. Esimerkkinä varhaiskeskiaikana lukuisissa yhteiskunnissa (mm. Englanti, Saksalais-Roomalainen keisarikunta) oli järjestelmä, jossa kuningas oli asettanut maanomistajille "asekiintiöt". Mitä enemmän omistit ja viljelit maata, sitä raskaampi aseistus sinulla tuli olla. Ylimpänä olivat maanomistajat, joilla oli riittävästi maata hevosen elättämiseen ja jotka palvelivat ratsuväkenä. Koska ratsuväkeä oli helppo liikutella sinne missä sitä tarvittiin, oli näillä miehillä myös enemmän kysyntää jatkuvissa pienemmissä sodissa ja kahakoissa.

Jossain vaiheessa historiaa, hiukan paikasta ja ajasta riippuen eri tavoilla, tämä raskaimmin aseistettu kuninkaan "luottoväki" alkoi saamaan kaikenlaisia muita vapautuksia ja nautintaoikeuksia eriytyen omaksi yhteiskuntaluokakseen, jolle "ritarius" oli päätyö. Jälleen paikasta ja ajasta riippuen perinntösäädökset vaikuttivat asiaan. Jos vanhin poika peri kaiken, hänellä oli oletettavasti ritarin työhön tarvittava ylöspito maastaan ja usein taattu ritarin arvo. Joskus kuningas tai muu korkea aatelinen saattoi nostaa perinnöttä jääneitä ritarinpoikia tai muita kunnostautuneita miehiä ritariksi ja myöntää heille maata. Tosin jos sotaonni ei ollut ollut myötä, niin maat joutui lohkaisemaan nämä omistaan.

Vaikka oletusarvo olikin pitkään se, että vain ritareilla ja korkeammilla aatelisilla oli varaa toimia raskaana ratsuväkenä, niin ruottojen ja 1300-luvun alun nälänhädän jälkeen myöhäiskeskiaikaa kohti Euroopan väkiluku lähti laskemaan aiheuttaen erilaisia sosiaalisia mullistuksia kun aikaisemmin lähes ilmaisesta työvoimasta tulikin kallista. Ritariratsuväen määrän vähentyessä kuninkaat korvasivat puutetta myöntämällä aseenkantajille "stipendejä", sotaretkien ajaksi jos nämä palvelivat raskaasti aseistettuna ratsuväkenä. Vastaavasti jos joku oli riittävät varusteet saanut, eikä niiden perään kysellyt saattoi saada palkallisen paikan sotapalveluksessa ritarien rinnalla "kersanttina" tai "asemiehenä".

Esimerkkinä myöhäiskeskiaikana satavuotisessa sodassa pääosa sekä Englannin, Ranskan, että Burgundin kuninkaiden armeijoista oli palkattua sotavoimaa ja raskaasta ratsuväestäkin vain noin puolet olivat maa-aatelia, loppujen ollessa palkollisia kersantteja ja aseenkantajia. Crecyn ja Agincourtin taisteluista brittiliäinen työväenluokkaromantiikkaa viljellyt historiankirjoitus esitti joskus sellaista versiota, että köyhät työttömät maalaiset voittivat pitkäjousillaan rikkaat, laiskat aateliset. Todellisuudessa kuitenkin englantilaisten Ranskaan sotaretkelle lähteneet pitkäjousimiehet olivat riittävät rikkaita omistaakseen hevosen ja usein alunperin samaa yhteiskuntaluokkaa, kuin vastapuolella olevan ratsuväen kersantit.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18892
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Ritarius ja ritarit

#5

Viesti Andy »

Aloituksessa mainittu ryhmä löytyy siis täältä:

https://www.facebook.com/groups/1053159911491037

Tuoreita keskiaikaan liittyviä avauksia on mm. Mindaugasin kruunaus Liettuan kuninkaaksi, vuoden 1054 supernovahavainto, aikamatka keskiajan Suomeen, Espanjan valtion syntyminen Noainin taistelussa 500-vuotta sitten ja Mankbyn keskiaikaisen kylän historia.

Lisäksi ryhmässä on runsaasti antiikkiin ja esihistoriaan liittyvää aineistoa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2945
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia
Yhteystiedot:

Ritarius ja ritarit

#6

Viesti Antti »

Lasse Candé kirjoitti: heinä 14, 2021, 01.01 https://yle.fi/uutiset/3-12009296
En itse ihan varauksetta suosi tällaista "opin historiatietoni Aku Ankasta, mutta se olikin väärin, nyt kerron sen teille" -tulokulmaa, mutta toimittajat tietänevät, mitä tekevät. :)

En ole vielä ehtinyt käymään tuolla näyttelyssä, mutta tarkoitus on. Tyydyn nyt vain nillittämään tarkentamaan Lassen linkittämän jutun ensimmäisen kuvan kuvatekstiä:
Yksityiskohta teoksesta Taistelijat: Gladiatoria (Saksa 1430-1439). Kuva: Jussi Mankkinen / Yle
Tuo ei ole varsinaisesti mikään teos nimeltä "Taistelijat: Gladiatoria". Kyseessä on yksityiskohta (eli sivu 11v) Wienin Kunsthistorisches Museumin Kunstkammerin käsikirjoituksesta KK 5013, mikä olisi asiallista mainita. Kirjan esikuva on oletettavasti Krakovasta löytyvä, aiemmin Berliinin valtionkirjaston käsikirjoitus mgq 16, jonka ensimmäiselle sivulle on kirjoitettu otsikoksi "Gladiatoria". Samaa sisältöä löytyy parista muustakin käsikirjoituksesta, ja Hans-Peter Hils käytti tästä ryhmästä nimitystä 'Gladiatoria'-Gruppe, mistä "Gladiatoria" on sitten tullut kyseisen sisällön nimitykseksi. (Mistähän tuo "Taistelijat" tulee?)

"Saksa" viitannee syntypaikkaan, ja se voidaan tietysti hyvällä tahdolla ymmärtää "saksankielisenä alueena". Tämän kopion ja "Gladiatoria"-ryhmän ylipäänsä) alkukieli on ylisaksaa, tarkemmin (austro)baijeria, joten syntyseutu voisi yhtä hyvin olla nykyisen Itävallan (tai vaikka Tšekin) alueella. Välttäisin "1430-1439"-tyylisiä ajoituksia, parempi olisi "n. 1430-luvulta" tai vaikka "1400-luvun alkupuolelta". Tarkkoja vuosilukuja kannattaa käyttää vain silloin, kun tiedossa on jokin selkeä rajapyykki, jonka jälkeen tai jota ennen kirjan on täytynyt tulla tuotetuksi.
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2945
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia
Yhteystiedot:

Ritarius ja ritarit

#7

Viesti Antti »

Kävin näyttelyssä, ja siellä oli tosiaan aika paljon kuvia Manesse-koodeksista. Edelleen kuva ja kuvateksti tuosta Ylen jutusta:
Idyllistä ritariperhe-elämää saksalaisesta Manessen koodeksista 1200- ja 1300-lukujen taitteesta. Sotasankareita kuvattiin koodeksissa hieman androgyynisinä, kiharapäisinä hahmoina ja unelmoivina runoniekkoina. Nykyiseen populaarikulttuurin ritari-imagoon verrattuna tämä on jopa hieman yllättävää. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle
Mielestäni vähän tarpeettomasta "myytinmurto"-tulokulmasta sanoinkin jo jotain, ja mieleen tuli vielä, että onko kiharapäinen unelmoiva runoniekka oikeastaan niin hirveän vastoin nykyisen populaarikulttuurin ritari-imagoa? Heath Ledger elokuvassa A Knight's Tale (2001) on ainakin unelmoiva kiharapää, vaikka toki aloittaakin ritariuransa epärehellisesti, eikä Orlando Bloomkaan Kingdom of Heavenissa (2005) taida olla ihan sieltä karskeimmasta päästä. Ensiksi mainitussa koko juonikin taisi sitten pyöriä jonkun naisen suosion ympärillä.
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 0 kurkkijaa