Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Wing tzun vs. Muy thai: Qi La La:n ottelutyyli

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Wing tzun vs. Muy thai: Qi La La:n ottelutyyli

#1

Viesti P.Laton »

Hei.

Edustaako Qi La La jotain tiettyä Wingi linjaa? Hän on saanut hassutettua(ihme kyllä, sillä on väitetty, että ne ovat täysin kelvottomia ja tehottomia kamppailu-urheilussa) MT, Kick Boxing ja MMA ottelijoita Wingin periaatteilla vakuuttavasti, ketjulyönneillä tyrmäyksiä yms.

Olen itse ollut hieman skeptinen mitä tulee mahdollisuuteen kehittää voimaa kyseisenlaisten lyöntien taakse, mutta ensimmäisen kerran mieleni käänsi ystäväni ja nyt näyttää putoavan jo kohtuu kovatasoisissa otteluissa _hanskat kädessä_ tottuneita kamppailijoita.

Oppinsa Qi La La on hakenut yksinomaan Wingistä.

Tästä innostuneena päätin mennä kesän jälkeen hakemaan lisää arsenaalia omaan peliini paikalliseen seuraan.

Jos jätetään vastaus "ne eivät toimi, ikinä, läpsyjä" pois, niin millaisiin tilanteisiin näkisitte itse esim. ketjulyönnin soveltuvan? Itse - esimerkin kautta(selälleni pyllähdin vapaa-aikatalon kehään) - ensimmäisenä tulee mieleen tilanne, jossa vaihdetaan otteluasento kesken matsin vahvempi käsi eteen, ja kierretään ortodoksi ottelijan rinnan puolelle ja siitä kovaa sisään.

Wingi miehet? Muita kehässä pelaavia MT/KB/nyrkkeilijä hassutuksia?


Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Wing tzun vs. Muy thai: Qi La La:n ottelutyyli

#2

Viesti Veepee »

Mulla on Wing Chun -kokemusta vain parin hassun tunnin verran, mutta idea ketjulyönnistä jonkin sortin konekivääritulituksena on erityisesti Leung Tingin linjan painotus; hänen linjansa sattuu olemaan myös kaikista laajimmin levinnyt ja suosituin Wing Chunin tyyli, joten hänen ansiostaan/takiaan ko. tekniikka on ehkä hiukan ylikorostunutkin Wing Chunin jonkinlaisena tavaramerkkitekniikkana.

Mikäli minä olen oikein (väärin?) ymmärtänyt tekniikan pointti ei ole niinkään avopaikasta ompelukoneen imitointi, vaan pikemminkin kyynärvarren geometrian käyttäminen vastustajan lyöntikäden kontrolloimiseen. Sitä voi siis pelkän omien käsien hyrräämisen sijaan käyttää esmes vastalyöntinä ulkopuolelta tai vaikka suojauksen rikkomiseen ja auki pitämiseen lähietäisyydellä.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Wing tzun vs. Muy thai: Qi La La:n ottelutyyli

#3

Viesti Jorge »

P.Laton kirjoitti: kesä 10, 2021, 09.19 Hei.

Edustaako Qi La La jotain tiettyä Wingi linjaa? Hän on saanut hassutettua(ihme kyllä, sillä on väitetty, että ne ovat täysin kelvottomia ja tehottomia kamppailu-urheilussa) MT, Kick Boxing ja MMA ottelijoita Wingin periaatteilla vakuuttavasti, ketjulyönneillä tyrmäyksiä yms.

Olen itse ollut hieman skeptinen mitä tulee mahdollisuuteen kehittää voimaa kyseisenlaisten lyöntien taakse, mutta ensimmäisen kerran mieleni käänsi ystäväni ja nyt näyttää putoavan jo kohtuu kovatasoisissa otteluissa _hanskat kädessä_ tottuneita kamppailijoita.

Miten tuo kovatasoisuus mielestäsi näyttäytyy esim. tuossa videossa, jossa kehäottelussa ei näy minkäänlaista sivuttaisliikettä?

Ainakin omat Vinkkaria treenaavat tuttavani ovat sanoneet lajin olevan "puhelinkopissa tappelua", johon tietenkin sopii se, että vastustaja ei liiku alta pois, vaikka tilaa olisi.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16104
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Wing tzun vs. Muy thai: Qi La La:n ottelutyyli

#4

Viesti Kari Aittomäki »

Minä en näe tossa videossa sen paremmin winchunia kuin muay thaitakan.
Pari heikosti treenannutta ja umpeenteipattua jätkää rankistelee koska kehähän on Ultima Thule. Ja onhan se, niinku.

Mitä ketjulyönteihin tulee, mä tutustuin aikanani winchuniin ja löysinkin pointerseja.
Näytin airakti-veli Odelle sitäkarkkia ja se lahjakas myllyttäjä käytti heti juttua kentällä, sai tuloksia.

Sain minäkin, kun jouduin rummuttaan sairaalasängyn pohjalta suojellakseni vastaleikattua jalkaani.
Täytyy yhä oikeen ihmetellä mikä sitä runqvistia vaivasi, alko huitoa leikkauksesta toipuvaa miestä, siis sairaalassa!
Ilman painonsiirtomahdollisuutta se tällin impakti on nimenomaan kiristys/jenkaus-akselilta ponnistavaa, sain aikaan hyviä osumia ja lannistettua ääliön tuon.

Käytin ketjulyöntejä kerran etupenkiltä takapenkin suuntaisesti. Se oli helpompi taonta ja hemmopaskiainen pötkähti sekunneissa.
Mulle aina sattu kaikenlaista.

Larry Hartsell näytti mullen muutamia oikeen eteviä jenkauksia asian tiimoilta. Sellaasia jossa ketjulla tehlään tilaan raskaammille terveisille.
- Lets face it, we are heavybuilt westerners. So better use that tool.
Hänhän oli Brucen eturivin oppilaita ja aivan mahtava myllyttäjäohjaaja.

Jo vain.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Wing tzun vs. Muy thai: Qi La La:n ottelutyyli

#5

Viesti MikaM »

Kyllä Wing lyönteihin voimaa saa, hyvinkin. Tosin eilen kokeilin ensimmäistä kertaa sitä ranteella/ kyynärvarrella ála Bas Rutten säkkiin ja melkein säikähdin.
Wingin niputtaminen ketjulyöntiin on melko outoa, vähän niinkuin futiksessa olis vain puskuja?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Wing tzun vs. Muy thai: Qi La La:n ottelutyyli

#6

Viesti P.Laton »

Jorge kirjoitti: kesä 11, 2021, 16.29
P.Laton kirjoitti: kesä 10, 2021, 09.19 Hei.

Edustaako Qi La La jotain tiettyä Wingi linjaa? Hän on saanut hassutettua(ihme kyllä, sillä on väitetty, että ne ovat täysin kelvottomia ja tehottomia kamppailu-urheilussa) MT, Kick Boxing ja MMA ottelijoita Wingin periaatteilla vakuuttavasti, ketjulyönneillä tyrmäyksiä yms.

Olen itse ollut hieman skeptinen mitä tulee mahdollisuuteen kehittää voimaa kyseisenlaisten lyöntien taakse, mutta ensimmäisen kerran mieleni käänsi ystäväni ja nyt näyttää putoavan jo kohtuu kovatasoisissa otteluissa _hanskat kädessä_ tottuneita kamppailijoita.

Miten tuo kovatasoisuus mielestäsi näyttäytyy esim. tuossa videossa, jossa kehäottelussa ei näy minkäänlaista sivuttaisliikettä?

Ainakin omat Vinkkaria treenaavat tuttavani ovat sanoneet lajin olevan "puhelinkopissa tappelua", johon tietenkin sopii se, että vastustaja ei liiku alta pois, vaikka tilaa olisi.
Hei. Tein varmasti virheen, koska tarkoitukseni oli osoittaa kysymykseni henkiöille, joilla kyseinen ottelija on jo tuttu. Tuo video nyt sattui olemaan se, jota katselin kun tuli mieleen kysellä täältä miehen taustoja ja näkemyksiä.

Ja tosiaan, sanoin, että nyt "näyttää putoavan jo _kohtuu_ kovatasoisissa otteluissa." Tässä nyt viittasin tietenkin moniin otteluihin. Näitä Qi La La:n matseja kun on ruvennut YouTubeen tippuvan, ja hän on rohkeasti lähtenyt ottelemaan niin MMA:saa, MT:ssä kuin puhtaasti painitaustaisia ottelijoita vastaan.

Video oli varmasti huono esimerkki, mutta koska kysymykseni koski Ko. ottelijan taustoja, oletin vastaajiksi henkilöitä, jotka ottelijan matseja ja taustaa tuntevat.

Siinä nyt toinen ottelu. Ja itse en siis pysty arvioimaan kuinka paljon Wingiä näkyy, kun en ole päivääkään treenannut - eikä siihen ihan päivä taitaisi riittääkään.




Onko tämäkin huonotasoinen? Kysyn, koska tiedän, että täällä on henkilöitä jotka pystyvät asiaa minua paremmin arvioimaan. Minulle kohtuu kovatasoinen ottalu kun on mikä tahansa täyskontakti ottelu, jossa ottelijat ovat treenanneet 2+ vuotta. Kohtuu, on kuitenkin sana, jolla viittaan suhteellisen kovuuteen, jollaista en ko. tyylin edustajalta olisi odottanut.


Tiedän kuitenkin, että hän on sanonut hakeneen kaiken oppinsa Wingistä ja siksi olenkin kiinnostunut.

Olen siis itse ollut lähtökohtaisesti aika skeptinen ko. tyyliä kohtaan, mutta koitan aina olla avoin ja nähdä kussakin tyylissä mieluummin ne hyödylliset asiat.

En siis tullut väittelemään tasoista, tai ylipäätään tekemään mitään väitteitä. Tulin kysymään. Kertokaa te, jotka kehäottelusta tiedätte, mikä on hyvää ja mikä huonoa.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Wing tzun vs. Muy thai: Qi La La:n ottelutyyli

#7

Viesti P.Laton »

Ja jotta kyselyni ja aito kiinnostukseni ei nyt peittyisi siihen, että osuin johonkin hermoon, kun väitin WT äijän pärjännneen kohtuu kovatasoisissa otteluissa, tarkennetaan nyt vaikka näin: kohtalaisen ok tasoisissa amatööri tasoisissa otteluissa.

Sellaisissa, missä kai tämänkin foorumin kirjoittelijat pääosin ottelevat. Toki, täällä varmasti on ammattilaisottelijoita ja henkilöitä joilla ko. ottelija olisi pala kakkua, mutta pointtini oli pikemminkin, että hän näyttää saaneen WT harjoittelulla itsensä pärjäämään kehässä - mihin se nyt ei ainakaan ole tarkoitettu.

Olen pääosin epäillyt koko konseptin käytännöllisyyttä ylipäätään, mutta mieleni on ruvennut muuttumaan, jopa sen verran, että ajattelin käydä kokeilemassa.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Wing tzun vs. Muy thai: Qi La La:n ottelutyyli

#8

Viesti Jorge »

P.Laton kirjoitti: kesä 12, 2021, 11.22

Hei. Tein varmasti virheen, koska tarkoitukseni oli osoittaa kysymykseni henkiöille, joilla kyseinen ottelija on jo tuttu. Tuo video nyt sattui olemaan se, jota katselin kun tuli mieleen kysellä täältä miehen taustoja ja näkemyksiä.
Ei liene ihme, että mies ei ole suurelle yleisölle tuttu. Esim. googlettamalla hänestä löytyy vain noita - ilmeisesti oman organisaation julkaisemia - promovideoita, joissa otellaan salikisa/white collar- tasoisia matseja. Onko se taso huono vai hyvä, riippuu kontekstista. Jälkimmäisellä videolla vastustaja esitellään "two times Muay Thai champion", johon vain voi todeta, että kyseessä ei liene ainakaan Lumpineen mestaruudet....

Tämä aika on nyt vain tällaista tubetusjulkisuutta suosivaa, niin liiottelulla ja meteliä pitämällä perustreenaajatkin koittavat julkkiksiksi. Lajeista nuo rymistelyt eivät kerro paljoakaan.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Wing tzun vs. Muy thai: Qi La La:n ottelutyyli

#9

Viesti P.Laton »

Juu, ei ole suurelle yleisölle. Siksi täällä hänestä kyselenkin. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Han_Zihao

Tuossa tietoa Ko. ottelun vastustajasta. Varmasti siis esim. voi olla omaan tasoosi nähden(en tiedä kuka olet, mutta oletan, että omassa lajissasi varmasti kova tekijä) keskinkertainen vastus, mutta itseäni nyt siis kiinnostaa tämän Winkkari ottelijan kyky pärjätä edes tolla tasolla isot hanskat kädessä lajilla, joka ei kait ole kehään tarkoitettu.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Wing tzun vs. Muy thai: Qi La La:n ottelutyyli

#10

Viesti P.Laton »

Nyt kun luin, niin tuo ONE kerrotaan olevan
"Asia's largest MMA promotion"

Tyyppi on myös Kiinan MT mestari 2013. Että ei toki mitään maailman tasoa, mutta kai tuo ihan ok suoritus on(?)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ONE_Championship
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Wing tzun vs. Muy thai: Qi La La:n ottelutyyli

#11

Viesti Jorge »

P.Laton kirjoitti: kesä 12, 2021, 15.59 Juu, ei ole suurelle yleisölle. Siksi täällä hänestä kyselenkin. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Han_Zihao

Tuossa tietoa Ko. ottelun vastustajasta. Varmasti siis esim. voi olla omaan tasoosi nähden(en tiedä kuka olet, mutta oletan, että omassa lajissasi varmasti kova tekijä) keskinkertainen vastus, mutta itseäni nyt siis kiinnostaa tämän Winkkari ottelijan kyky pärjätä edes tolla tasolla isot hanskat kädessä lajilla, joka ei kait ole kehään tarkoitettu.
En nyt edelleenkään ymmärrä, mitä minun tasoni missään lajissa liittyy siihen, miten winkkarilla pärjää muay thai- kehässä ja tuo vastustaja ei todellakaan ole " https://en.m.wikipedia.org/wiki/Han_Zihao " ; aika paksuksi alkaa mennä tarinat.

Tuossa on kehässä pari tuntematonta taiwanilaista joiden nimetkin on tuossa mainittu; eikä kumpikaan ollut Han Zihao.

Han Zihaon otteleminen näyttää tältä

P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Wing tzun vs. Muy thai: Qi La La:n ottelutyyli

#12

Viesti P.Laton »

Ymmärrrät minua nyt väärin, koitin sanoa, että ymmärrrän, että sinulle "kova taso" on täysin eri asia luultavasti kuin minulle. En todellakaan tarkoittanut mitään pahaa. Oletin vain, että olet lajissasi korkealla tasolla - toisin kuin minä, joka on käytännössä tasoton..

Ja pahoittelen, sekoitin henkilön, etsin oikeaa tietoa Ko. ottelijasta.

Luet luultavasti sävyni väärin, pyrin puhtaasti osoittamaan kunnioitusta ja myöntämään oman arvostelukykyni rajat.
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

Wing tzun vs. Muy thai: Qi La La:n ottelutyyli

#13

Viesti Jopo »

Menee vähän aiheen vierestä, mutta tokihan wt/wc - juttuja käytetään mma:ssa. Useistakin ufc ottelijoista löytyy materiaalia, joka voitaneen tulkita wingi johdannaiseksi. Fergusonista on puhuttu wingin yhteydessä ja Jonesin stomppeihinkin on viitattu wingi tuliaisina. Se onko takajalan stomppi varsinaisesti wingin treenaamisesta kertova tekniikka on keskustelu sinänsä.
Muistaakseni onefc:n laji-infoissa on myös wingi näkynyt. Ongelmanahan tuossa on se, että tiettyjen sääntöjen rajoittama urheilu alkaa taustalajeista riippumatta näyttämään samalta. Vaikkei oikeasti alakaan. Tällä nyt lähinnä tarkoitan sitä, että onefc:ssä thaikun pohjikseen ilmoittamien ottelijoiden ottelu saattaa näyttää keskenään enemmän erilaiselta kuin thaikku ja taekwondo taustaisen kohtaaminen. Riippunatta siitä otellaanko mma-, thaikku-, pikkuhanska-thaikku- vai potkissäännöillä.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Wing tzun vs. Muy thai: Qi La La:n ottelutyyli

#14

Viesti Hemmukka »

Näissä päästään siihen että toimiiko eri tekniikat kadulla kuin kehässä.
Omasta mielestä kyllä.
Toisaalta, tarpeeksi hyvä kick/thai boxari pesee kaikki helposti.
Ajatuksissa mietin joku Stenius joka jyrää hetkessä kaikki pelleilyt.
Eikä kaveri ole edes raskaassa sarjassa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Wing tzun vs. Muy thai: Qi La La:n ottelutyyli

#15

Viesti Mika »

@Jarkkostenius, kommentoi vaikka itse. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 13 kurkkijaa