Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta musiikista, elokuvista, kokkaamisesta, autoista ja kaikesta muusta.

Rahankäyttö parisuhteessa

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

katar
kylkeenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2008
Tykännyt: 76 kertaa
Tykätty: 10 kertaa

Viesti katar »

Toivottavasti on oikeassa kohdassa, en löytänyt aihetta.
Tämä tuli vastaan Hesarin sivuilla (maksumuurin takana taas), että miten raha-asiat menee, jos toinen on isompituloinen kuin toinen. Siinä joku nimimerkin takaa sanoi, että mies antaitsee enemmän kuin rouva, ja mies ostelee kalliita stereoita, tms, ja yhteistä matkaa ei voi järjestää kun rouvalla ei ole varaa. Tuntui vähän hassulle, vallankin kun parilla on yhteisiä lapsia. Luulisi herran haluavan lasten pääsevän matkalle; maksaisi vaikka lasten matkat, jos ei herra halua rouvaansa maksaa mukaan. Se tuntuisi kyllä vähän oudolle, jos mies lähtsisi lasten kanssa maailmalle ja rouva jäisi kotiin. No kukin tyylillään. Itseä ei kyllä moinen nappaisi yhtään.
Itsellä ei ole lapsia, vuorotellen maksetaan kaupassa ja jos toisella ei ole rahaa, niin sitten toinen maksaa. Oma tilit on ja omat menot kullakin. Eipä tosin tässä nyt hirveitä menoja ole, salimaksut ja sinnekään ei nyt pääse. :( No ehkä kuun lopussa sitten.
Tuli muuten tuosta mieleen, miten exä aikoinaan ihmetteli menojani ja tulojani, hän kun asui vanhempiensa ostamassa asunnossa, josta maksoi vain vastikkeen ja puhelinlaskun. Vanhemmat maksoivat esmes Hesarin herralle. Itse maksoin kaiken, kallis vuokrakämppä Manskulla (Mannerheimintie), olin kaupassa töissä, joten hirveästi ei ollut rahaa rellestää.
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 440 kertaa
Tykätty: 161 kertaa

Viesti Mika »

Mielenkiintoinen aihe. :jepa:

Ihan ensimmäisenä sanon, etten tuomitse mitään tyyliä. Ihmisiä ja parisuhteita on niin monenlaisia.

Lähipiirissä on yksi vanhempi pariskunta, joka elelee tuon katarin viestin esimerkin mukaan. En siis tuomitse, mutten voisi ikinä ajatella toimivani itse samoin. On se ollut paikoin vähän tragikoomista seurata maailman piheimmän ex-insinöörin seikkailuja ja rahankäyttöä.

Meillä kaikki on yhteistä. Meillä on omat pankkitilimme, mutta mitään erottelua emme rahan suhteen tee. Omat laskumme maksamme itse, mutta jos toinen tarvitsee taloudellista apua, sitä (mahdollisuuksien mukaan, mutta onneksi mahdollisuuksia on melkein aina ollut) tarjotaan. Minä ajattelen sen niin, että mitä paremmin puolisollani kulkee, sitä paremmin minulla ja meillä kulkee. Ajattelen myös niin, että jos minulla on jotakin, sitten on toisellakin. Ja jos hankin jotakin, josta toinenkin hyötyisi, se hyödyke tai palvelu on joko yhteinen tai sitten kummallakin on omansa, kumpi nyt sitten on järkevämpää (esim. Netflix meillä on perhetilinä, ja vaikka nappikuulokkeet ovat tietenkin kummallakin omansa).

Minulle tuottaa hyvää mieltä tehdä kivoja asioita puolisoni hyväksi. Tietenkään aina sellainen ei liity rahaan, esimerkiksi jalkahieronta, mutta joskus liittyy, esimerkiksi jalkahieronta. :D

Lopuksi sanon etten tuomitse mitään tyyliä käyttää rahaa parisuhteessa. Meitä ihmisiä ja parisuhteita on niin monenlaisia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Atticora
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2013
Tykännyt: 57 kertaa
Tykätty: 73 kertaa

Viesti Atticora »

Itsekkäältä mulkultahan tuollainen kuulostaa. Saahan sellainen olla, jos tuntuu hyvältä olotilalta. Tuommoinen rahakuvio pitäisi sopia ennen yhteen muuttamista. Miettiä, löytyykö ylipäätään yhteistä käsitystä, mitä parisuhde on. Toivotetaan tarinan miehelle potkuja perseelle ja rouvalle lottovoittoa. Pääsevät lasten kanssa lomalle, eikä tarvitse etsiä kissallekaan hoitajaa.

Voihan tollainen rehti peli "jos toisella ei ole rahaa, toinen maksaa" närästää myös, jos toinen käyttää rahaa aivan holtittomasti eikä sitä jää vaikka ruokaan tai laskuihin. Siihenhän on sama lääke kuin edelliseen ongelmaan: hyväksyy tilanteen mukisematta tai ratkaisee sen.

Harmillisesti tämänkaltaiset hyvät neuvot eivät tunnu tärkeiltä, kun hormonit hyrrää, puhun kokemuksesta. Fakta on silti, että tämmöiseen tilanteeseen joutuminen ja siinä vellominen on 100% oma vika, aina. Esimerkkipariskunnan rouvan on siltä pohjalta turha rutista hesarissa, sen kun nostaa kytkintä. Mutta kun on lapsetkin ja on se muuten ihana mies.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Atticora viestistä:
Lasse Candé
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Lauteille: Elokuu 2006
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima
Tykännyt: 53 kertaa
Tykätty: 104 kertaa

Viesti AlexMachine »

Meillä vaimon kanssa hyvä tilanne että molemmat tienaavat suurin piirtein saman verran. Meillä homma hoituu niin että on yhteinen säästötili jonne molemmat siirtävät mitä asuntolainaan tarvitaan +200€/kk, eli tilille kertyy plussaa joka kuukausi. Tältä tililtä ostetaan sitten isommat yhteiset hankinnat kotiin, tai remonttiin yms ja maksetaan mm kotivakuutus.
Toki, jos/kun haluan päivittää esim kotiteatteriin paremman vahvarin, maksan ja ostan sen itse vaikka molemmat käyttävätkin. Molemmilla oma säästötili josta ostetaan omiin harrastuksiin liittyvät.
Toisaalta hyvin usein ostan vaimolle jotain, esim ulkoiluvaatteita omista rahoista ja vaimo taas minulle esim kerrastoja jne. Emme laske näitä.
Korona-aikana mina olen hoitanut kaikki ruoka-kaupassa käynnit yms ja kirjaan ylös. Vaimo maksaa puolet takaisin kuun lopussa.
“There is a cult of ignorance in the United States, and there has always been. The strain of anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.”
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006
Tykännyt: 110 kertaa
Tykätty: 212 kertaa

Viesti Kari Aittomäki »

Heh, mä olen tehnyt siis jotenki väärin aina ja kaikissa parisuhteissa ja niitä muistuttavissa tilanteissa.

Kun olen katsonut että mun likkakaveri ei rahaa tartte, minä hoidan. Jos tienaa itte niin pitäkööt.

Emmä nyt ala mitään yleisiä periaatteita tarjoilemaan mutta noin mä olen tehnyt.
Vaimokin sai keskittyä opiskeluunsa ja saikin gradun valmiiksi ennenkuin halidai.

Mullehan siinä aina lyhyt tikku on käteen jäänyt mutta se on vaan rahaa.
Se on vähä sama ku tarjoiais kaljat jollekulle.
Jos tulee värinät siitä ettei ole edes aikomusta kuitata niin se oli sitte sellanen tuttavuus.
Halvalla selvisi halpuus.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Kari Aittomäki viestistä:
JorgeLasse Candé
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2008
Tykännyt: 72 kertaa
Tykätty: 50 kertaa

Viesti Jorge »

Mika kirjoitti: huhti 14, 2021, 11.34 Mielenkiintoinen aihe. :jepa:

Ihan ensimmäisenä sanon, etten tuomitse mitään tyyliä. Ihmisiä ja parisuhteita on niin monenlaisia.

Joo, itse näkisin tämän asian suhteen, että onhan se aivan eri asia, jos vain tapaillaan kuin että asutaan yhdessä, saatika sitten ollaan perustettu perhe.
katar
kylkeenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2008
Tykännyt: 76 kertaa
Tykätty: 10 kertaa

Viesti katar »

Niin meillä on kans yhteinen lainatili, jonne kumpikin laittaa rahaa lainan lyhennykseen. Samalta tililtä menee myös vastike. Sähkölasku menee mieheni tililtä, ja mä maksan tv- ja nettimaksun. Jos jotain isoa ostetaan, kuten viimeksi jääkaappi, niin puoleksi menee.
Frankly my dear, I don`t give a damn.

Seuraajat

katar