Antti kirjoitti: ↑marras 15, 2020, 13.42
Tämä vissiin liittyi siihen, mitä Joeli sanoi Paulus Kalista verrattuna Fioren Pisani-Dossiin.
Liittyy pääsääntöisesti siihen, että koin Joelin kyseisen vastauksen hiukan hyökkäävänä, enkä ollut täysin varma siitä puhuttiinko enää yhtään samasta asiasta. Jos toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä, niin keskustelu pituuksista, leveyksisttä ja kulmista ei varmasti etene. Itse olen sitä koulukuntaa joka on kamppailukirjojen osalta kiinnostunut pääsääntöisesti niiden sisältämästä informaatiosta ja toissijaisesti eri lähteiden sisältämän informaation suhteesta toisiinsa. Minun kiinnostukseni siihen, miten informaatio on esitetty on kursoorista ja liittyy pääsääntöisesti informaatiosisällön ymmärtämiseen.
Alustuksessa kommentoin "italialaista miekkailua" koska kyseistä termiä nähdään käytettävän modernissa HEMA:ssa. Pidän termiä historiallisesti harhaanjohtavana, koska kuten Joeli totesi on paljon syitä olettaa, että "ritarillinen kaksinkamppailuperinne" oli yhteistä huomattavasti laajemmalla alueella. Toisaalta pelkästään yhteyksien olemassaolo ei todista sitä, että kaikki kamppailutyylit olivat sukua toisilleen tai edes välttämättä vaikuttaneet toisiinsa.
Kun alan vertailemaan kahta lähdettä ja arvioimaan sitä ovatko ne vaikuttaneet toisiinsa, edustavatko ne samaa, laajempaaa kamppailutyyliä tai ovatko ne osittain saman (yhteisen) lähteen erillisiä kopioita kiinnitän huomiota informaatiosisältöön ja esitystapaan esimerkiksi näin:
- Viittaavatko lähteet toisiinsa?
- Viittaavatko lähteet samaan, yhteiseen auktoriteettiin?
- Tunnistavatko lähteiden kirjoittajat yhteistä opettajaa tai opettajia?
- Käyttävätkö lähteet yhteistä "kamppailutaksonomiaa" luokitellessaan varoasentoja, tekniikoita ynnä muuta?
- Onko lähteiden käyttämässä "kamppailutaksonomiassa" yhtäläisyyksiä?
- Onko lähteissä kuvattu yleisiä taistelullisia periaatteita siitä miten taistelu voitetaan ja ovatko ne lähteille yhteisiä?
- Ovatko lähteissä kuvatut taktiset valinnan eri tilanteisiin samanlaisia ja miten ne eroavat toisistaan?
- Onko lähteissä kuvatuissa yksittäisissä tekniikoissa yhtäläisyyksiä?
Olen vertaillut keskenään Fioren käskirjoituksia
MS M.383, Ludwig XV 13, Pisani Dossi MS ja vertaillut niitä Philippo
Vadin De Arte Gladiatoria Dimicandi käsikirjoitukseen, Joachim Meyerin käskirjoituksen
MS A.4º.2 ja kirjaan
Gründtliche Beschreibung der Kunst des Fechtens, sekä Stephen Cheneyn useampien lähteiden käännöskokoelmaan Ringeck Danzig Lew: Long Sword.
Tässä vertailussa Fioren käsikirjoitukset olivat melko läheistä sukua Philippo di Vadin kirjalle. Viittauksia toisiinsa, yhteisiin auktoriteetteihin tai yhteisiin opettajiin ei ole. Philippo di Vadi kuvaa taistelullisia periaatteita laajemmin, kuin Fiore. Yhtäläisyyksiä on, mutta ne voivat olla kyseisenä aikana yleisesti tunnistettuja. Kamppailutaksonomiassa ovat samanlaiset ja suuri osa taktisista valinnoista ja tekniikoista on yhteisiä.
Meyerin kirjat ja vertailussa Ringeckiltä, Danzigilta ja Lewlta mukana olleet pätkät viittaavat Lichtenaueriin ja tämän Zetteliin yhteisenä auktoriteettina. Kamppailutaksonomia on pitkälti yhtenäinen varoasentoja, mestari-iskuja, taktisten periatteeiden ja jopa yksittäisten tekniikoiden nimien suhteen. Taistelullisissa periaatteissa, taktisissa valinnoissa ja yksittäisissä tekniikoissa on runsaasti yhteisiä osia. Muutamissa tapauksissa löytyy yksittäisiä tekstikappaleita, jotka voisivat olla toistensa kopioita tai kopioita yhteisestä kolmannesta lähteestä.
Fioren ja Vadin muodostaman parin vertailu Meyer, Ringeck, Danzig ja Lew -nelikkoon tuottaa hyvin vähän yhtäläisyyksiä ja ne esiintyvät lähinnä taktisissa valinnoissa ja yksittäisissä tekniikoissa. Vertailua haittaa toki se, että en ole tutustunut Ringeckin, Danzigin ja Lewn tuotantoihin laajemmin ja otos perustuu vain yhteen moderniin käännöskokoelmaan.
En tunne Paulus Kalia tai vaikka Ludwig von Eybia niin hyvin, että uskaltaisin asettaa heitä millekään janalle tässä, mutta mielestäni on selvää, että Fioren ja Vadin kirjoituksissa kuvatut tyylit ovat enemmän sukua toisilleen, kuin Meyerin tyylille tai Ringeck/Danzig/Lew kolmikolle.