Suosittelen lainauksen linkin avaamista ja sen ketjun vilkaisemista.
Tähän haluaisin silti tarttua:
YJT kirjoitti: touko 3, 2024, 06.18 Maalittamisellahan on pitkät perinteet eikä se ole minkään puolueen omaisuutta. Esim vuonna 2020 näyttää olleen jonkin verran keskustelua aiheesta.
Maalittamisen kieltävästä laistahan oli Potkussakin keskustelua viime talvena. Itse kannatin tällaista lakia, mutta jäin mielipiteeni kanssa melko yksin.
Tuossa ketjussa Mika jo mainitsikin, että hän tykkäsi tuosta viittaamastasi viestistä muutamaa viestiä ylempänä (19.1.2024).
Tässä ketjussa kuitenkin nähdäkseni juuri Mika nosti aiheen ensimmäisenä esiin 24.7.2023 kirjoittaen seuraavaa:
Mitään ihan pienimuotoista maalittaminen ei ole, ja se kohdistuu jopa poliisien tutkinnanjohtajiin. Tilanne on tällä hetkellä vähän hankala siksi, että lainsäädäntöä pitäisi päivittää. Sattuneesta syystä epäilen ettei se onnistu tämänhetkisen hallituksen kanssa, mutta optimistina toivon muuta.
Nähdäkseni et siis ole niin yksin tuon ajatuksesi kanssa kuin esität, ainostaan sen takia, että varsinainen avaamasi keskustelu kuihtui nopeasti kasaan, minun todetessani:
Lasse Candé kirjoitti: tammi 19, 2024, 13.20 Maalittamisen kriminalisoinnissa olisi silti se haaste, että olisi vaikea kirjoittaa laki siten, että se ulottuisi tehokkaasti voimakkaimpaan maalittamiseen, mikä tehdään valta-asemasta käsin ja niin hienovaraisella vihjauksella, ettei sen osoittaminen maalittamiseksi ole helppoa.
Siksi kriminalisointia odotellessa tulisi keskustella maalittamisesta ja tuomita se kansalaiskeskustelussa.
Nimittäin tuon yläpuolella, missä avasit keskustelun, sanoit itsekin oikeusministerin kannaksi kriminalisoinnin vaikeuden, eli komppasin sitä. Tätä taas sinä komppasit sitten seuraavassa ja lisäsit maalittamisen olevan ikävää, koska ”nykyisessä some-yhteiskunnassa kuka tahansa voi joutua maalittamisen kohteeksi, ja seuraukset voivat olla hyvinkin vakavia”.
Mika on tykkäyksen ja tuon toiveen ensimmäisenä esittäjänä selvästi samoilla linjoilla kanssasi. Minä taas olen varovasti teidän kanssa samoilla linjoila, mutta näen lain kirjoittamisen vaikeana ja avasin taas tätä näkemystäni. Kuinka yksin lopulta jäät avauksesi kanssa riippuu varmaan lopulta siitä, onko sinulla varsinaista vastinetta minun pointilleni, parempia perusteluja kuin että maalittaminen on ongelma tai jos niin käy, että joku vielä kommentoi asiaa. Kyllä se keskustelu olisi jatkunut, jos sitä olisi jatkettu. Minä ainakin olin siltä erää valmis.