Keskustelua kamppailulajien oheisharjoittelusta, harjoitteluun vaikuttavista terveysongelmista sekä liikuntaravitsemuksesta

Erilaiset kuntopiirit ja toiminnalliset harjoittelut

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

snufkin
ilmaanpotkija
Viestit: 13
Lauteille: Kesäkuu 2020
Tykännyt: 0
Tykätty: 3 kertaa

Erilaiset kuntopiirit ja toiminnalliset harjoittelut

Viesti snufkin »

Itse myös Funkin videoista inspiraation saaneena yhdistelin itselle hyvin sopiva liikkeitä hänen ideaansa pohjautuen. Tarkoitus oli kehittää kuntopiiri joka olisi hyvä oheistreeni lukkopainille.

Idea on siis hieman muokatusti seuraava:

-Liikkeen suoritus: 1min
-Liikkeiden määrä setissä: 10
-Settien määrä: 3
-Tauot liikkeiden välillä: 20s
-Tauot settien välillä 2min

Muistaakseni se alkuperäinen idea oli niin, että kaks ekaa settiä tehdään 45s liikkeitä 15s palautuksilla ja vika setti sitten 1min liikkeitä 20s palautuksilla, mutta mä olen tehnyt kaikki 1min suorituksina ja 20s tauoilla. Sillä erotuksella, että olen tehnyt nyt parhaimmillaan seitsemän liikettä per setti. Tähtään kymmeneen. Seitsemällä liikkeellä koko treeni kestää n. 32 min.

Liikkeet seuraavanlaiset:
  • Burpeet taputuksilla
  • Askelkyykyt painoilla
  • Burpeet painoilla + hauiskäännöt yläasennossa
  • Polkupyörävatsat
  • Renegade rows: punnerrusasento painot käsissä, soutuliike, käden vaihto jne.
  • Olkapäät: varttinostot käsipainoilla punnerrusasennossa: yhdellä kädellä nosto eteen, takaisin, nosto sivulle, takaisin, käden vaihto jne.
  • Vatsarulla
Pyrin lisäämään liikkeitä sitä mukaan, kun jaksan tehdä enemmän ja keksin jotain järkeviä. En viitsi hirveästi eri painoja varata puolen tunnin treenin ajaksi käyttöön.

Se hyvä tässä on, että progressiota voi pitää yllä niin monella eri tavalla
-painojen määrän lisäys
-toistojen määrää lisäys
-taukojen vähentäminen settien välillä
-taukojen vähentäminen liikkeiden välillä
-liikkeiden lisääminen

Ite olen tykännyt kovasti. Hiki tulee ja niinhän se pitääkin. Yleensä menee joku 15 minuuttia palutuessa koko treenistä. Joka viikko olen joko pyrkinyt nostamaan painoja tai lisäämään liikkeitä. Alussa taisin jaksaa tehdä vain 2x5 treenin, mutta nyt menee jo 3x7.

Liikkeissä olen pyrkinyt korostamaan kokonaisvaltaisuuden ohella räjähtävyyttä (taputuspunnerrukset) ja ranteiden kestävyyttä (askelkyykyt painoilla). Koitan valita askelkyykkyihin sellaiset painot, että ranteiden kestävyys loppuu tai meinaa loppua ennen jalkojen kestävyyttä. Seuraavana uutena liikkeenä on varmaankin boksihypyt joilla saisin treenattua jalkojen räjähtävyyttä.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan snufkin viestistä:
Mika

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 89906
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 136 kertaa
Tykätty: 40 kertaa

Erilaiset kuntopiirit ja toiminnalliset harjoittelut

Viesti Mika »

Nyt katsoin nuo Funkin molemmat videot (kaikki liikkeet ainakin, en ihan kaikkia spiikkejä). Hyvää, turvallista, yksinkertaista ja tehokasta. :jepa:

Kaikki nuo edellä mainitsemani laatusanat voi kyseenalaista.

Hyvä on pitkälti subjektiivista. Minä tykkäsin. Ryhmitän liikkeitä vähän eri tavalla, mutta hyvää tuo oli.

Turvallinen on treenaamisesta puhuttaessa suhteellista. HIIT on HIIT:iä eli vauhtia riittää. Minun tunneillani pahimmat loukkaantumiset ovat taitaneet olla nilkkojen nyrjähdyksiä (ehkä 2-3 kertaa 2012 alkaen). HIIT on lähtökohtaisesti terveen ihmisen treeniä. Toki minunkin ryhmissäni on kaikenlaisia ihmisiä, ja esimerkiksi ranneongelmat ovat keski-ikäisillä naisille tuttuja (silti vain pienellä osalla). Sitten vain muokataan harjoitteita. Mutta melko terve ihmisen tulee olla osallistuakseen HIIT-tunnille.

Yksinkertainen on kanssa subjektiivista. Minä itse asiassa teen niin, että yhdistelen liikkeitä vasta, kun ne ovat treenaajille yksittäin tuttuja. Olen oppinut tämän kokemuksen kautta. HIIT-tunneille tullaan monista eri taustoista.

Tehokas on myös subjektiivista. HIIT:ssä kyllä varmasti saa tehot irti, jos antaa kaikkensa.

Tämä ei ollut HIIT-tunti vaan jotakin muuta, mutta keskustelun otsikon alle tämä mahtuu, sillä yhdenlaisesta kuntopiirikurssista oli kyse. Minä aina kyselen palautetta jokaisen tunnin jälkeen. Yhden kerran tällä kyseisellä kurssilla yksi nuorehko, arviolta alle 30-vuotias, nainen sanoi toivovansa kovempaa treeniä. Selvä. Seuraavissa treeneissä kannustin häntä erityisesti, mutta silti hän teki liikkeitä, jotka taatusti olivat raskaita, noin puolet (!) siitä nopeudesta kuin minä, häntä varmaan 15-20 vuotta vanhempi mies. Vaan luulen ettei hän ollut yksinkertaisesti tottunut treenaamaan räjähtävän nopeasti. Sitä en tiedä missä hän sitä kovempaa treeniä sitten oli kokenut tai millaista se oli ollut - vai oliko missään. Omavalmentajana tapasin välillä ihmisiä, jotka eivät tietäneet, mitä he oikeastaan halusivat, joten aika nopeasti tie nousi pystyyn (näillä taisi olla muitakin kysymysmerkkejä elämässään). Mutta tähän siis törmää HIIT:ssäkin, että sitä kovempaa treenaamista pitää opettaa. Se tulee luonnostaan niille, jotka ovat jotakin nopeaa ja räjähtävää treenanneet, mutta muille se voi olla aluksi uutta. Tuo kyseinen nainen on silti ainoa poikkeus tässä useiden satojen ihmisten otannassa. HIIT-treenien jälkeen porukka on aika "rennon" näköistä. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Seuraajat

Kuvake
Andy
Flashrider
Kuvake
Jussi Häkkinen
Kari Aittomäki
Lasse Candé
obmijoy
snufkin
tapsaattori
tohtorismies
Kuvake
Valvoja