Taijin harjoittaja kirjoitti: ↑huhti 29, 2020, 20.18
Katsoin tuon läpi vähän nopeutettuna. Alkuun olin sitä mieltä, että tuo täti on 5-10 kiloa ylipainoinen ja tai chissä kaikki tai lähes kaikki harjoittelijat ovat hoikkia - syynä on osittain harjoittelu ja osittain se, että oppilaita opetetaan seisomaan suorana.
Aika ihmeellisiä yleistyksiä taas latelet. Ei kaikki taijita harjoittelevat ole hoikkia. Tiedän aika monta tuhdinpaa taijita tosissaan treenaavaa kaveria ja taiji-mestaria (esim Yang Chengfu ja Chen Yu). Itsekin olen lihonnut 10kg sen jälkeen kun aloin treenata taijita.
Miten suoraan seisominen vaikuttaa painoon?? Painoon vaikuttaa mitä ja miten paljon syöt, miten paljon kulutat, ikä, geenit, suoliston toiminta jne. Omalta kohdalta esimerkiksi paino on todennäköisesti noussut koska olen siirtynyt fyysisemmistä lajeista (baji ja bagua / jalkapallo) taijiihin, vaikka taijita treenaan määrällisesti enemmän, taiji kuluttaa vähemmän. Myös ikä ja muut asiat vaikuttavat. Seison suorassa.
Ja voin sanoa, että chen tai chin pitkässä muodossa (74 tai 96 liikettä) ensimmäisessä osassa hypätään 180 asteen hyppypotku, toisessa 360 asteen hyppypotku ja kolmannessa 540 asteen hyppypotku, joten se hypyistä.
Onko nämä liikesarjat modernin wushun kilpa-taijita vai mitä Chen sarjoja?
Meillä perinteisessä Chenin pitkässä liikesarjassa (yilu, 83 liikettä) ei ole yhtään hyppykierrepotkua. Yksi saksihyppypotku on ja muita potkuja.