Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva KuvaKuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta.

Ylipotkijat: Totte, JanneM, Point, Tyttö

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 15866
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 74 kertaa
Tykätty: 165 kertaa
Viesti:

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

#1

Viesti Andy » tammi 21, 2019, 23.50

SDP päätti näköjään valita pääministeriksi Petteri Orpon.

https://www.is.fi/autot/art-2000005972771.html
Antti Sariola

http://www.kickboxingteam.com

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders


Kuvake
Point
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6861
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 26 kertaa
Tykätty: 26 kertaa

Puoluepolitiikka

#2

Viesti Point » tammi 23, 2019, 20.49

Andy kirjoitti:
tammi 21, 2019, 23.50
SDP päätti näköjään valita pääministeriksi Petteri Orpon.

https://www.is.fi/autot/art-2000005972771.html
Demari-piireissä selitellään, että media on käsittänyt heidät (tahallaan?) väärin ja heidän tarkoitus on laatia suunnitelma sen kieltämiseksi... :)



”Sanatarkasti SDP:n ohjelmassa todetaan, että ”seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä”


https://demokraatti.fi/sdpn-linjaukset-herattivat-taas-kiivaan-keskustelun-napakka-kommentti-vastapalloon-sahkoautot-eivat-tulevaisuudessa-ole-vain-rikkaille
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1677
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo
Tykännyt: 19 kertaa
Tykätty: 29 kertaa

Puoluepolitiikka

#3

Viesti PetriP » tammi 24, 2019, 11.59

Koominen ajatus että sähkäautot muuttuis halvemmiksi kuin polttomoottorit. Tai no jos demarit niin päättää ja tekee siitä lain niin kai sitten :)

Atticora
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 492
Lauteille: Heinäkuu 2013
Tykännyt: 8 kertaa
Tykätty: 37 kertaa

Puoluepolitiikka

#4

Viesti Atticora » tammi 24, 2019, 14.25

Suomessa myydään noin 135 000 uutta henkilö- ja pakettiautoa vuodessa, joten tuon kirjatun tavoitteen saavuttamiseksi riittää, kun noin puolet myydyistä autoista on "vähäpäästöisiä"? Normaalisti vähäpäästöiseksi lasketaan myös vähäpäästöinen polttomoottoriauto, en tiedä miten tässä "Smart Enery"-hankkeessa.

Ei äkkiseltään vaikuta mahdottomalta, joskaan ei kovin helpoltakaan. Tämän mielipiteen saa toki mielellään lytätä.

Bloomberginkös mukaan uusi sähköauto on perinteistä halvempi noin viiden vuoden kuluttua.

Kuvake
Point
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6861
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 26 kertaa
Tykätty: 26 kertaa

Puoluepolitiikka

#5

Viesti Point » tammi 24, 2019, 16.08

Kyllähän tekniikan kehittymisen ja kysynnän kasvun myötä asiat tapaavat muuttua edullisimmaksi. Toki varsinkin Suomessa, jossa suurin osa autokannasta on vanhaa ja keskihinta taisi olla 3000 (lähde joku autoliiton lobbari Ylen keskusteluohjelmassa), niin se vaihe, jossa sähköautot ovat polttomoottoreita edullisempia on hyvin kaukana.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1677
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo
Tykännyt: 19 kertaa
Tykätty: 29 kertaa

Puoluepolitiikka

#6

Viesti PetriP » tammi 24, 2019, 16.46

Tuota ---- sähköauton kalleus tulee pitkälle akusta. Viimeinen todella merkittävä akkuinnovaation on tuola -90 luvun alusta. Litiumin saatavuus ei ole juurikaan kasvanut jolloin nopeasti kasvava kysyntä varmasti syöksee hinnat ylös. ja tasaantuminen kestää. Aidosti uusia akkuinnovaatioita näkyy tekniikanlehdissä aina silloin tällöin. Vielä en ole nähnyt yhdestäkään tutkimusinnovaatiosta sitä toista uutista joten ainakaan vuosikymmeneen tai kahteen ei mitään mullistavaa ole tulossa

Kuvake
Point
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6861
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 26 kertaa
Tykätty: 26 kertaa

Puoluepolitiikka

#7

Viesti Point » tammi 24, 2019, 17.47

Niin... Suomen autokannan keksi-ikä on lähes 13 vuotta. Nykyisellä verotuksella, joka tuskin tulee laskemaan merkittävistä, niin menee akkuteknologialla ja niiden hyötysuhteella on aikaa kyllä kehittyä vielä pitkään ennenkuin ns. Tavikset voivat edes harkita sähköautojen hankkimista (käytettyjä siis). Todennäköisesti nämä sähköautot tulevat jo pelkästään autokannan hitaan uusiutumisen vielä pitkään ”aikaisten edelläkävijöiden” leluina... vaikka vasemmisto kieltäisi polttomoottorit (rangaistus köyhille ja keskiluokalle) tai ”oikeisto” antaisi veronalennuksia (tulonsiirto hyväosaisille)... huolimatta poliittisista päätöksestä tai yllättävästä teknologisesta kehityksestä, niin sähköautot tuskin uhkaavat vähään aikaa elämäntapaamme...
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

Atticora
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 492
Lauteille: Heinäkuu 2013
Tykännyt: 8 kertaa
Tykätty: 37 kertaa

Puoluepolitiikka

#8

Viesti Atticora » tammi 25, 2019, 07.38

Uusien autojen myynti on uusien autojen myyntiä. Ei siihen voi vastata, että autojen keskihinta on alhainen ja kanta vanhaa. Jos autokantaa halutaan vähäpäästöisemmäksi, ei kai siihen ole muuta keinoa kuin vaikuttaa uusien autojen myyntiin. Esitelty tavoite koski uusien autojen myyntiä, ei autokannan pikaista kasvojen kohotusta.
Toistan itseäni: kysyin, miksiköhän jokseenkin kaikista asiaa kommentoivista tuntuu utopialta, että uusien autojen myynnistä vaikka puolet voisi olla vähäpäästöisiä? Ainakin lain mukaan vähäpäästöinen auto voi olla vaikka parin litran bensiinimoottorilla varustettu (minusta) hieno Mersu.

Kuvake
Point
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6861
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 26 kertaa
Tykätty: 26 kertaa

Puoluepolitiikka

#9

Viesti Point » tammi 25, 2019, 08.47

Olet oikeassa. Ei autokannan keskihinnalla tai keski-iällä ole merkitystä uusien autojen myyntiin. Aika usein tässä keskustelussa aletaan puhumaan eriasioista, kun alkuperäinen aihe. Vaikkapa nyt yhtäkkinen huoli akkujen materiaalin tuotannosta ja työläisten oikeuksista kolmansissa maissa. Tällöin kyllä tulee väkisinkin mieleen, että onko motivaationa pikemminkin vastustaa sähköautoja (Vihervasemmistoa) kuin oikea huoli kolmansien maiden alkutuotanto-olosuhteista,. Mutta ehkä tuo keskihinta todistaa sen, että (Suomessa) autot ovat kalliita ja porukka on persaukista

Uskon kyllä, että uusien autojen myynnissä sähköautojen osuus tulee kasvamaan. Koska ollaan puoluepolitiikan puolella, niin tietenkin voi miettiä millä keinoilla tätä voisi parantaa.

Itse en usko kieltoihin varsinkaan, jos ns. Vaihtoehdot eivät kunnossa. Kiellot voivat myös luoda häiriöitä markkinoille.

Veronalennuksillakin tai lupauksilla niistä voi olla samanlaisia vaikutuksia.

Lisäksi koska uudet autot ovat Suomessa pirun kalliita ja sähköautot vielä kalliimpia, niitä ostetaan joko työsuhdeautoiksi (työnantaja vastaa rahoituksesta) tai sitten niitä ostavat ihmiset, joilla on muutenkin kassavirta kunnossa. Tälle ryhmälle tonnin/kahden ”alennus” ei ole merkitttävä ostopäätöstä tehdessä. Toki, jos kansalaisten yleistä ostovoimaa saadaan parannettua, vaikkapa verotuksen avulla, niin rahaa uuden auton hankintaan voisi olla enemmän

Koska toistaiseksi sähköautojen akkujen kesto ja latausverkon kattavuus on puutteellinen, niin sähköautoa ei ole välttämättä kaikille se paras vaihtoehto ainoaksi autoksi. Toki valtaosa matkoista on lyhyitä työmatka/kaupunkiajoa, joten kaupungissa asuvalle lähinnä työ ja kauppamatkoja ajavalle tämä voi käydä. Innokkaille mökkeilijöiltä tai vaikkapa reissutyötä tekeville voi olla omia haasteita.

Itse näkisin, että jos latausverkon kattavuutta saataisiin parannettua kannusteiden ja mahdollisesti velvoitteiden avulla, niin sähköauto ainoana autona olisi houkuttelevampi vaihto-ehto ja siten niiden osuus uusista autoista voisi kasvaa. Ostovoiman kasvulla on varmasti myös merkitystä
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 15866
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 74 kertaa
Tykätty: 165 kertaa
Viesti:

Puoluepolitiikka

#10

Viesti Andy » tammi 25, 2019, 09.47

Työsuhdeautoja on aika paljon juuri niillä, joilla tulee paljon ajoa maantiellä, koska tällaisessa työssä se työsuhdeauto on aika järkevä. Sähköauto taas ei ole.

Noissa aikatauluissa on sellainen ongelma, että niiden toteutuminen olettaa sellaisia teknologisia edistysaskeleita, joita ei ole olemassa eikä tiedossakaan. Mitä jos sellaisia ei tulekaan? 1960-luvulla odotettiin ihan vakavissaan että helikopterien hinnat tulevat lähivuosikymmeninä niin alas, että perheauton sijaan on normaalia omistaa perhehelikopteri.
Antti Sariola

http://www.kickboxingteam.com

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
Point
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6861
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 26 kertaa
Tykätty: 26 kertaa

Puoluepolitiikka

#11

Viesti Point » tammi 25, 2019, 10.25

Nykyisellä akkuteknologialla ja latausverkostolla tosiaan sähköautot eivät ole monella auton käyttäjälle tässä Suomen kokoisessa maassa kovin järkevä. PKS- työkseen tekevä ja ajava voisi kyllä teoriassa tulla toimeen sähköautolla, mutta Kepu-landiassa asuvilla tämä on lähes mahdotonta.

Teknologian kehittymisen arvailu (niinkuin tulevaisuuden ennustaminen yleensä) on aina haastavaa. Lentäviä autoja ja tai perhehelikoptereita ei tullut (tosin en epäilen, että tämän edistämiseksi ei ole ollut poliittista tahtoa. Voi olla, että jopa säätely on ollut esteenä yleistymiselle). Toisaalta 60-luvun villeimmissäkään kuvitelmissa ei taidettu kuvitella älypuheliminen yleistymistä ja miten se on muokannut ihmisten kulutuskäyttäytymistä ja arkea. Rautateiden tullessa taidettiin pitää mahdottomana, että ihminen voisi kulkea yli 30 km/h.

Mutta sähköautojen yleistymiselle se jakeluverkon huono kattavuus on ehkä suurin este. Tämä tuskimpa onnistuu ilman, että joku keksii tarpeeksi kätevän tavan ja ansaintalogiikan, joka tekee sen rakentamisesta kannattavaa. Nythän monet latauspisteet taitavat olla "ylimääräisiä sähkö tulee töplelistä palveluita".... Jossain vaiheessa tietenkin tulee eteen haasteet pitkä liittyvät verkkoon ja sähkötuontantoon. Mutta koska se autokannan uusiutuminen on hidasta, niin tähän haaste tuskin tulee yllättävänä piikkinä.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

Kuvake
AlexMachine
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5206
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima
Tykännyt: 44 kertaa
Tykätty: 76 kertaa

Puoluepolitiikka

#12

Viesti AlexMachine » tammi 25, 2019, 10.46

Työsuhdeautoiksi ei juurikaan tule sähköautoja, hybridejä jonkin verran, koska.
Verotusarvo, jonka auton käyttäjä saa maksettavakseen (tai oikeammin lisätään palkan päälle, lasketaan verot niiden summasta ja maksetaan isompi vero sitten normaalista palkasta) lasketaan ovh:sta joten kalliimpi sähköauto on myös verotusarvon osalta kalliimpi auton käyttäjälle kuin normaali. Kaasu ja sähkö vaativat ensin kunnon tankkausverkon (ja valtion tukemaan reilusti niiden rakentamista kuten Hollannissa, Norjassa ym).
Meidänkin firmassa ajetaan kaasulla ja sähköllä, mutta vain pääkaupunkiseudun huollon toimesta koska matkat lyhyitä ja tankkaus/latausmahdollisuuksia on riittävästi. Muulle henkilökunnalle taas työsuhdeautoissa on CO2 päästöraja, eli ohjataan polttomoottorikäyttöisissäkin ”Ympäristöystävällisimpiin”.

Jos tosissaan halutaan esim työsuhdeautoiluun vaikuttaa, pitäisi verotusarvoja rukata melkoisesti tukemaan sähkö/kaasu/hybridimalleja. Voin hyvin ajaa työajot vaikka hybridillä, jos minua ei ”rangaista” siitä kalliimmalla verotusarvolla.
Whats in it for me on vaan se juttu aika usein millä vaikutetaan kuluttajiin ja käyttäjiin.
Ernest Hemingway to Irving Penn:
“Your photos are really good. What camera do you use?”
Irving Penn to Ernest Hemingway:
“Your novels are excellent. What typewriter do you use?”

Kuvake
Point
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6861
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 26 kertaa
Tykätty: 26 kertaa

Puoluepolitiikka

#13

Viesti Point » tammi 25, 2019, 10.52

AlexMachine kirjoitti:
tammi 25, 2019, 10.46


Jos tosissaan halutaan esim työsuhdeautoiluun vaikuttaa, pitäisi verotusarvoja rukata melkoisesti tukemaan sähkö/kaasu/hybridimalleja. Voin hyvin ajaa työajot vaikka hybridillä, jos minua ei ”rangaista” siitä kalliimmalla verotusarvolla.
Whats in it for me on vaan se juttu aika usein millä vaikutetaan kuluttajiin ja käyttäjiin.

Tämä tosiaan voisi olla auton ostamisen tukemista tehokkaampi verotuksellinen keino saada sähköautoja enemmän markkinoille ja myös tavallisten kuluttajien saataville. Kun käytetyt työsuhdeautot tapaavat tulla käytettyjen autojen markkinoille sitten muutaman vuoden käytön jälkeen...
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 15866
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 74 kertaa
Tykätty: 165 kertaa
Viesti:

Puoluepolitiikka

#14

Viesti Andy » tammi 25, 2019, 11.23

En kyllä näe tuota jakeluverkostoa ongelmana, jos sille palvelulle vain kysyntää on. Toimiihan bensan jakelukin ongelmitta. Minun nähdäkseni johtoja pitkin liikkuva sähkö on ilman muuta helpommin kuljetettavissa huoltoasemalle kuin rekalla tuotava bensa. Eikä kai se voi olla mikään tekninen ongelma liittää töpseliin korttiautomaatti, josta saa ostaa haluamansa määrän kWh:a?

Ongelma on ne pitkät ajomatkat varsinkin talvella.
Antti Sariola

http://www.kickboxingteam.com

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
Point
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6861
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 26 kertaa
Tykätty: 26 kertaa

Puoluepolitiikka

#15

Viesti Point » tammi 25, 2019, 12.02

No, pitkät ajomatkat tavallaan liittyvät siihen jakeluverkkoon. Nykyisellä akkuteknologialla jakeluverkon pitäisi olla mahdollisesti tiheämpi kuin bensiiniasemaverkostoston. Lisäksi, koska ainakin nykytekniikalla lataus vie tankkaamista pidemmän ajan, niin tämä voi vaatia enemmän logistisia ratkaisuja. Ns. Pikalataukset taitavat kuormittaa sähköverkkoa "parkkihallilautauksia" enemmän, joten "piuhoja" joutuisi vetelemään hieman enemmän. (täällä varmaan on joku insinööri, joka osaa sanoa tästä enemmän)

Olen käsittänyt, että tämän hetkinen jakeluverkosto on enemmän näitä "parkkilatauspaikkoja" Työpaikkojen ja parkkihallien kupeessa ja sitten tietenkin kotona. Tämä tosiaan voi palvella hyvin niitä, jotka ajelevat sen matkan (pääosin kaupungissa) työpaikan ja kodin välillä.

Taloyhtiöt tulevat todennäköisesti ottamaan huomioon miten lataus kotona onnistuu ja miten kustannukset menevät oikein. Yrityksille parkkihalli lataus voi olla imagollinen etu. Ns. Tienpäällä lataus on sitten ehkä se onglema. Lautaspisteiden rakentaminen vaatii investointeja ja lisäksi nämä kilpailisivat "ilmaisen" kotilautauksen kanssa.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ikkyu, MikaM ja 7 kurkkijaa