Oppiminen näkemällä, kuulemalla tai tekemällä

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Ylipotkijat: TimoS, Totte, JanneM, Mjölnir, Tyttö

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Lauteille: Tammikuu 2005
Tykännyt: 13 kertaa
Tykätty: 11 kertaa

Viesti flammee » heinä 13, 2018, 18.21

G12 kirjoitti:
heinä 13, 2018, 10.28
Tiede on uskonto siinä missä muutkin. - Löytyy esimerkiksi tieteellistä tukea sille, että tiede jatkuvasti hoksaa olleensa aiemmin väärässä - vain huomatakseen myöhemmin, että se olikin aiemmin oikeassa.
Sanoisin että tiede ei ole uskonto mutta tieteellinen maailmankuva perustuu uskomuksiin että nykyiset löydökset pitävät paikkaansa. Monesti näihin asioihin siis uskotaan kovemmin kuin mitä varsinainen tieteellinen näyttö antaa syytä pitää asiaa varmana...
tapsaattori kirjoitti:
heinä 12, 2018, 10.31
Jos mulle annetaan vaikka IKEAn huonekaluhelvetti koottavaksi, niin on paljon tehokkaampaa seurata kirjallisia ohjeita, kuin esim. oppia katsomalla ja mukana tekemällä jonkun toisen kanssa
Taitaa siinä IKEAn ohjeessa olla sekin puoli että se on paljon visuaalisempi ja tarkempi kuin mitä toisen ihmisen tekemistä seuraamalla on mahdollista nähdä, voi olla vaikea nähdä kahdesta ruuvista että kumpi on sentin pitempi, jos vaan kahtelee vierestä.. Kun jokainen osa pitää olla tarkalleen oikea ja oikeinpäin, niin se ei ole sellainen taito, jota pystyisi kunnolla tekemään ilman ohjetta. Sinänsähän IKEA-mööpelit on helppoja ja mukavia koota.

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 8 kertaa
Tykätty: 40 kertaa
Viesti:

Viesti Andy » heinä 13, 2018, 22.35

Olen itseasiassa nähnyt kamppailuopettajan, joka tahallaan opetti pelkästään näyttäen ilmeisesti siksi, että oppilaat eivät saisi mitään selvää ja tuntisivat itsensä senseitään huonommaksi.

Miehen opetusstrategia oli siis se, että hän näytti jonkun monimutkaisen tekniikkayhdistelmän pariin kertaan nopeasti ja käski alkaa tekemään. Kun kukaan ei oikein pystynyt suoriutumaan siitä, hän sitten opetti asian tarkemmin. Ja tämä toistui lähes joka tekniikassa. :seina:

Nopeasta näytöstä tekniikassa, jossa on monta vaihetta ei varsinkaan aloittelija saa mitään selvää vaan on tehokkaampaa jopa ihan sanallisesti selittää että "Ensin tartut vasemmalla kädellä vastustajan oikeasta ranteesta ja sitten ojennat oman oikean kätesi..."

Paras tapa on tietysti yhdistää näyttö ja selitys.
Antti Sariola

http://www.kickboxingteam.com

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 105 kertaa
Tykätty: 41 kertaa

Viesti Lasse Candé » heinä 13, 2018, 23.00

Jotkut tekevät noin ilman tietoisuutta strategiastaan. Olen itse tehnyt noin tietoisuudella siitä mitä teen. Esimerkiksi potkumiitissä halusin esitellä sen verran monimutkaisen kokonaisuuden, että kerroin että tulen ihan kohta keskeyttämään ja näyttämään tarkemmin, eli että saavat kokeilla.

Oppijoita on monenlaisia ja itsessäni on ihan ammattiopettajaksi sitä ongelmaa että oletan muiden oppivan samalla tavalla kuin itse opin tai en ainakaan koe olevani muissa strategioissa kovin hyvä. Mutta siis kampitteluissa en itse tykkää sellaisesta 2001 intti rastikoulutusprotokolla-askelkerrallaan -opetustavasta, vaan se on itselleni jäykkä ja toimimaton tapa.

Siinä mielessä tätä saa kytkettyä vahvasti aiheeseen, että kokisin näytön ja lyhyen kokeilun, jonka jälkeen oikeasti opetetaan, olevan, toki näytöllä liikkeelle laukaistavan, mutta oleellisesti kinesteettiseen opetukseen perustuvan lähestymisen. Ja siihen minä olen ennen kaikkea aina panostanut. Olen nimittäin huomannut, että jengi ei oikein jaksa kuunnella niin paljoa kuin pitäisi. Enkä voi sille itsekään mitään, mutten aina jaksa minäkään.

Eli ensin hehtaarille maisemaa tunnustelemaan ja sitten saa jopa tarkennuksista kiinni. Hyvässä opetuksessa keskeytetään tekeminen melkein aina pointtien jakamistilanteeseen. Tästä formaatista kannattaa pumpata kaikki tehot irti eikä vain tehdä tavan vuoksi.
hänen virtuoosimainen salaman käyttönsä
on hyvin samanlaista kuin
hänen virtuoosimainen patukan käyttönsä

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 8 kertaa
Tykätty: 40 kertaa
Viesti:

Viesti Andy » heinä 13, 2018, 23.27

Silloin tuota tietysti voi käyttää ihan opetusmetodina, jos porukassa on tasoltaan tai muuten oppimiskyvyltään erilaisia treenaajia. Siis että näyttää jonkun jutun nopeasti ja kokeneemmat rupeaa tekemään sitä saman tien ja muut saavat tarkemman opastuksen.

Toki tällöin voisi tehdä myös niin, että asian jo tunteville vain sanoo että tehkääpäs nyt 30 toistoa kushanku-kataa ja muille alkaa sillä välin opettaa kushankua vaiheittain.

Ja toki muutenkin voi ensin näyttää jonkun jutun ja antaa kaikkien kokeilla sitä ja sitten kertoo yksityiskohtia. Mutta se suoritus ja näyttö pitäisi olla sen verran helppo, että suoritus onnistuu edes suunnilleen. Tuossa edellämainitussa se meni niin, että oppilaat eivät välttämättä edes aloittaneet tekniikkasarjaa samalla raajalla millä opettaja näytti.
Antti Sariola

http://www.kickboxingteam.com

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 105 kertaa
Tykätty: 41 kertaa

Viesti Lasse Candé » heinä 14, 2018, 01.27

Täytyy sanoa myös että en käyttäisi tuota, ellei kokonaisuudessa olisi jo tuttuja elementtejä. On alkeellinen virhe opettajalle/vetäjälle/valmentajalle pumpata treenisessio liian täyteen kaikin puolin erillisiä harjoitteita. Tuossa miitissä rajoituin itse pelkästään molempien oikeiden käsien ns ulkopuolisiin tekniikoihin ja oli paljon tuttua perusharjoitteista kun lätkäisin vaikeimman kehiin.

Ylipäätään pitää suunnitella treenit sitä silmällä pitäen, että jengi pääsee takomaan. Opetusmetodit tähän pääsemiseen ovat lopulta sivuseikka. Opetukselliset mestarit aikaansaavat onnistumisen kokemuksia niin että harjoittelija ihmettelee miksi tämä toimii nyt niin hyvin. Oma opettajani ja yksi toisen Wadolinjan kovan luokan opettaja ovat tässä aivan uskomattomia tapauksia.

Jotta liittäisin tämänkin viestin aiheeseen, tämä toisen linjan opettaja teettää kuin liukuhihnalta variaatioita ja perusharjoitteita ja täten käynnistää kinesteettisen oppimisprosessin. Hän muuten sanoi tuosta Andyn sivuamasta, että kun Japanissa on ryhmäpaine niin kova (kansallinen piirre), siellä kannattaa rakentaa perusteista lähtien. Ja kun uudessa eurooppalaisessa maassaan taas individualismi on kovempaa, pitää ensin heittää jengi feilaamaan altaan syvään päätyyn, minkä jälkeen he ovat vastaanottavaisia perusteille, millä homman saa pelittämään. Opetusmaailmassa jälkimmäistä kutsutaan ongelmalähtöiseksi opettamiseksi, joskin ratkaisujen tarjoaminen on siitä hitusen pois.

Oma opettajani ei juurikaan taas kerro vastauksia, vaan kertoo mikä lopputuleman pitää olla ja kannustaa ajattelemaan. Vielä yksi kolmas opettaja taas purkaa kaiken ja sanoi viime kerralla kun olin opetuksessaan, että häntä askarruttaa tämän asian opettaminen kertoen kuinka se tehdään, koska silloin hän on ryöstänyt oppilaalta mahdollisuuden omaan oivaltamiseen.

Kaikki tuossa on validia ja opetustyylejä monia. En oikeastaan tiedä mitä muuta ajatella, paitsi että opettajuus on ennen kaikkea ajan säästämistä. Se on ainoa asia ja sanon tämän aina kun mahdollista. Sitä vain ei tiedä että kuinka se aika säästyy parhaiten ja sitä pitää jatkuvasti miettiä.
hänen virtuoosimainen salaman käyttönsä
on hyvin samanlaista kuin
hänen virtuoosimainen patukan käyttönsä

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Lauteille: Helmikuu 2006
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 32 kertaa

Viesti Kari Aittomäki » eilen, 02.35

Tuo näkemys on viisautta silkkaa.

Vierastin hetkenverran tätä ketjua kaskun se painopiste kääntyi sinne opettajana olemisen ja itseäni kiinnosti ja kiinnostaa yhä enemmänkin oppiminen.

Tajusin muuten tossa lukiessani että olen ohjaajana toimiessani koettanut tiedostamatta pitää viisareita herkkinä ja "opettaa" sitenkuten kohde tuntuu hyrisevän. Jotkut askel askeleelta, jotkut ongelmanratkaisun kautta, jotkut paljon puhuen, joillekuille pienesti näyttäen, joillekuille vain vihjaten.
Silloin kun kontakti on syntynyt ja se nuorempi tiedonetsijä on sopivanoloinen, olen tyypillisesti antanut vain eri vinkkejä, variantteja, vaihtoehtoja hahmottamiseen asti. Teknisiä yksityiskohtia, taktisia variantteja.

Tähän liittyy vahvasti se vaihe kun vein lupaavan kompetentteja sällejä tosipaikkoihin ja ohjeistin ja annoin tehdä, selvittää se kulloinenkin ongelma.
Jälkipurku kuului asiaan ja oli aina hedelmällistä, molempiin suuntiin. Ikäänkuin teknistä tutkimustyötä.

Opettelijan asemassa olen aina ollut kritiikitön, tosin vierastan pitkiä puheita. Koska niissä tosiaan on omaksumisraja, eli pirusti menee ohim jää tajuamatta. Ja treeniaikaa palaa pälättelyyn, "tietoisuuden" korostamiseen. Joka on rakennuspalikkana heikohko.
Parempi luukuttaa menemään, tehdä ja syväomaksua se tekemisen kadenssi, rytmi ja soundi.
Aina sieltä jotain jää.
Itseasiassa tosin harmittaa se että silloin aktiiviaikana treenasin kenties liikaa väsyneenä, tekeminen hukutti infon tai ainakin infoa.

Nähdäkseni tässä keskustelussa on myös havaittavissa toimintamotiivit, liikuntabisneksen omaksumishoukuttimet ovat erisävyisiä kuin detaljipainotteinen perinnemetodi ja molemmat ovat eri karsinassa myllytysfanaatikkojen ohjeistautumisen kanssa.
Vaikka viimeksimainittua kiikarointia ei ketjussa edustettuna olekan.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Kari Aittomäki viestistä (yhteensä 2):
Lasse Candéhalmehe

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: halmehe ja 2 kurkkijaa