viewtopic.php?p=919605#p919605
Siellä Timo linkitti juttuun someraivosta, kun joku mimmi oli käyttänyt itämaisia vaatteita.
Suomessa tämä on puhuttanut jonkun inkkaripäähineen ja saamelaisten takia. Ja tämä jakaa kansaa normaalien poteroiden lisäksi sillä tavalla, että osa meistä suvakimmista viihdytään ehkä paremmin sen poteron lähellä, missä aivan varmuudella on kaikki ääripersumamukriitikot.
Suomen kuvalehdeltä tuli asiasta hyvä teksti, joka yrittää etsiä järkeä syytöstouhuista, mutta ei oikein löydä. Toki juttu on selvästi asenteellisesti kirjoitettu, mutta kun olen itse samoilla linjoilla, niin se ei haittaa niin minua.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotima ... lmallista/
Koska minua kiinnostaa tällaiset kysymykset enemmänkin, näkisin tässä lainauksessa olevan paljon järkeä:
Itse asiassa todella kypsää tekstiä. Olisin samaa mieltä. Samassa näkisin tuossa koko touhussa vaaraa että keksitään ongelmia sinne missä niitä ei ole. Varmasti osassa tapauksia on oikeitakin syitä loukkaantua ja vastaavasti osassa näitä keksitään. Siitä kehityksestä en pidä, että esim Yle vain passkahousuuttaan poistaa ohjelmia. Kyllä perusteluiden tulisi olla kestävämpiä kuin että joku loukkaantuu luultavasti hemmetin väärästä syystä.Ahvenjärvi suosittelee kääntymään Tampereen yliopiston sosiaaliantropologian professorin Laura Huttusen puoleen.
Käsitteen tausta ei ole tieteessä, Huttunen sanoo. Kulttuurinen omiminen ei ole yhteiskuntatieteellinen tai tieteellinen käsite ylipäätään.
”Se on yhdysvaltalainen, eri kulttuuriryhmien kamppailuissa käytetty termi.”
”Aika ristiriitainen ja monin tavoin huono.”
Huttusen mielestä käsite antaa ymmärtää, että maailma jakaantuisi selvärajaisiin kulttuureihin, joilla kaikilla olisi oma ikiaikainen sisältönsä. Eri kulttuurit elelisivät omissa laatikoissaan.
”Mutta näin maailma ei toimi. Koko meidän kulttuurimme on lainaa, muuntelua ja yhdistelyä.”
Käsite tuntuu sekoittavan ainakin toiseuden esittämisen, kapitalismikritiikin, taidekritiikin, valta-analyysin ja kulttuurihistorian.
”Kulttuurista omimista on käytetty kuvaamaan erilaisia ja epäsymmetrisiä asioita”, Huttunen sanoo.
”Siksi se onkin tutkijan näkökulmasta hirveän hankala käsite, ei mikään analyyttinen väline.”
Silti. Huttunen ei halua teilata kulttuurisesta omimisesta puhuvia.
”Käsitteen kautta halutaan varmaan nostaa esiin ongelmia, jotka ovat oikeita”, hän sanoo.
”Siksi en haluaisi sanoa, että tämä keskustelu on ihan tyhmää, vaikka tässä on sellaisia piirteitä. Pitää kuunnella herkällä korvalla, mihin keskustelulla halutaan kiinnittää huomiota.”
Tuon jutun lopussa sanotaan hyvin että
"Oulun yliopiston saamelaisrumpu pysyy kaapissa, eikä kukaan pysty perustelemaan, miksi."
Tämä on nyt vähän tätä...
Minkälaisia valideja pointteja koko konseptin oikeutukselle on? Eikö selkeämpi loukkaavuuteen vetoaminen olisi parempi konsepti myös näiden oletettujen ongelmien käsittelyyn vai eikö sillä yletytä kaikkiin ongelmiin?
(Pahoittelen jos lehtijuttu on maksumuurin takana... Mulla se ei ensiksi ollut mutta nyt vissiin on.)