Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Peukalolukko voimailussa

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6397
Lauteille: Lokakuu 2009

Peukalolukko voimailussa

#1

Viesti Ile »

Sitten yksityiskohtiin.

Kertokaas miten tehdään ns. peukalolukko ja mitä näkökohtia siihen liittyy.

Enkä siis puhu peukalolukosta missään kamppailumielessä - se puoli on tuttu - vaan "otteenvahvistajana" tämän ketjun aihepiirissä. :)

Ylipotkija: Jaettu ketjusta täältä.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#2

Viesti MarkkuT »

Kun otat otetta niin, jätät peukun muiden sormien alle. Tuolla hyvä kuva ja muutakin juttua:

http://www.crossfitbloomfield.com/2015/ ... hook-grip/

En tiedä, mistä johtuu, mutta toisille tuntuu olevan huomattavasti kivuliaampi kuin muille. Jos nyt alat vaikkapa rinnallevedossa tms. käyttää sormilukkoa, niin kannattaa ihan pikkupainoista asti totuttaa sormia siihen. Ei niin, että vasta isommilla painoilla vaihtaa lukkoon.

Ja mitä näkökohtia, niin olympianostoja helpottaa huomattavasti, kun pystyy roikottamaan käsiä rennompina. Normiotteella joutuu puristamaan ja kamppailijalle ei varmaan tarvitse kertoa kuinka paljon hitaammin jännitetty käsi liikkuu rentoon verrattuna. Erityisesti rinnallevedon käännössä on tärkeää saada mahdollisimman nopeasti pyöräytettyä kyynärpäät tangon ympäri eteen. Rentona roikotus myös eliminoi ns. käsivetoa, eli loppuvedon voima välittyy paremmin tankoon, kun kädet eivät ole koukussa (noin niinku ideaalitilanteessa... :)).
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Painonnosto

#3

Viesti Mika »

Tuopa oli mukava artikkeli. :kiitos:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6397
Lauteille: Lokakuu 2009

Painonnosto

#4

Viesti Ile »

Kiitos Markku T!

Olen tainnut pikkuisen joskus testailla tuollaista.

Nyt mielenkiinto näihin lähti IS:n jutusta, jossa Oona Tolppanen ohjeisti, miten "Selviytyjät"-sarjan kilpailijat olisvat voineet roikkua pidempään tangossa:
https://www.is.fi/viihde/art-2000005635031.html
Tolppasen mukaan roikkumisessa, ja myös leuanvedoissa, tärkeintä on tehokas peukkulukko. Peukalo kannattaa asettaa tiukasti lukoksi etu- ja keskisormen päälle.
– Asetetaan peukku lukoksi, jotta ote ei pääse liukumaan, Tolppanen selittää.
Siis hieman erilainen versio. Itselläkin leuanvetoa harrastelevana tuon tyyppinen "kevyempi" lukko on ihan rutiinia.

Painonnostossa käytettävä vaikuttasi olevan tehokkaampi (ja sopinee parhaiten nimenomaan nopeisiin suorituksiin?) mutta vaatii siis ilmeisesti harjoittelua ja totuttelua.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5272
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Painonnosto

#5

Viesti MikaM »

Leuanvedossa, ainakin omalla painolla, riittänee kait päinvastainen, eli peukalolla lukitsee etu- ja keskisormen? Itse en tee edes sitä. Mahdollisimman pitkään roikkuminen onkin jo eria asia.
Mutta pitääpä huvikseen kokeilla tuota oikeaakin lukkoa, kun en ole koskaan käyttänyt, vaikka olen 'aina' siitä ollut tietoinen.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#6

Viesti MarkkuT »

Painonnostotangossahan ongelma on se, että tanko pyrkii pyörimään kädestä pois ja se saadaan eliminoitua tuolla, että jättää peukun nalkkiin. Leuanvetotanko ei oletettavasti pyöri, joten siinä erilaiset ongelmat.
Ain't no one.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6397
Lauteille: Lokakuu 2009

Painonnosto

#7

Viesti Ile »

MikaM kirjoitti:Leuanvedossa, ainakin omalla painolla, riittänee kait päinvastainen, eli peukalolla lukitsee etu- ja keskisormen? Itse en tee edes sitä. Mahdollisimman pitkään roikkuminen onkin jo eria asia.
No kato osalla meistä alkaa leuanvetosarjoissa olla sen verran toistoja, että siinä puhutaan jo aika pitkästä roikkumisesta... :)

Ja kyllä myös isolla lisäpainolla vetäessä on puristusvoimatkin kovilla. Tosin lienee aika yksilöllistä, että mikä kohta "ketjussa" väsyy ensimmäisenä.

Itse koen, että tuo peukalon puristaminen parin muun sormen päälle tuo otteeseen mukavasti kitkaa, niin että ne muut sormet eivät ihan niin helposti pääse "valumaan" irti tangosta. Vähän sama ilmiö kuin vetoremmeillä mutta toki heikompi. Saattaa jonkun lisätoiston mahdollistaa.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2446
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Painonnosto

#8

Viesti tapsaattori »

painonnostos peukku alle ja sitä puristellaan etu- ja keskarilla. mä käytin myös teipinpalaa peukun päällä

Tuo kitkaa ja homman hyöty mulla ei ollu siinä etteikö sormet jaksais vaan se, että kun ei tartte paljon puristaa niin hartiat ja kädet rentoutuu ja liike lähtee puhtaammin.

miksei noi roiku ristiotteella
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5272
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Peukalolukko

#9

Viesti MikaM »

Voittaja roikku.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Peukalolukko

#10

Viesti Mjölnir »

Tein videon painonnoston peukalolukosta


vaikka se ei tähän mitenkään liitykään
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Peukalolukko painonnostossa

#11

Viesti Lasse Candé »

Eikös tämä aihe käsittele painonnoston lisäksi myös roikkumisia ja siis peukalolukkoja suhteessa erinäisiin tankoihin? Tällaista nimeä ehdotin ilmoituksessani ja nyt tuo olisi kai sen jonkin ohjelman takia jopa jotenkin ajankohtaista...
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 8 kurkkijaa