Kiitos Janne kohteliaisuuksista
Kulttien hyötyarvo on maailman kannalta melko marginaalinen. Koitamme muotoilla Kombasta jotain yleishyödyllistä, joka kestäisi aikaa ja kriittistä tarkastelua.
Homman ydin on kehittää tahdonalaista vallankäytöstä pitäytymistä, joka kombatessa ilmenee viitseliäisyytenä hävitä silloin kun tilankäytöllinen strategia ei kanna.
Asiaan liittyy keskeisesti myös rakentavan voimankäytön lisääminen tavoilla, jotka kunnioittavat kanssapelaajia ja valittuja sääntöjä.
Lajin soveltamiseen liittyvässä liiketoiminnassa pidämme keskeisenä osaajien keskinäistä luottamusta ja taitavuutta ydinasian saralta. Kaikki kokemus muilta osin katsotaan eduksi, mutta emme voi opettaa voimankäyttöön liittyvää hienotunteisuutta, jos emme itse ymmärrä asiaa perustavanlaatuisesti.
Mielestäni päivä oli mukava, mutta tavallaan koen epäonnistuneeni ohjaajana, koska en saanut saatettua ryhmää rauhallisen ja meditatiivisen tekemisen tilaan joka on komban tavoite. Opin kuitenkin itse taas paljon ja olen erityisen kiitollinen rehellisestä ja hyvästä palautteesta liittyen lajin varsinaiseen sisältöön.
Nyt olen varmempi siitä, että hommassa on tolkkua, vaikka laji koostuukin isä-mitron suitsukeastioiden pyörittelystä ja arveluttavan näköisistä flow-harjoituskista