Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Poliisin voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 234
Viestit: 3302
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Poliisin voimankäyttö

#4006

Viesti sinappi »

Kaatuminen ja liukastuminen ovat todella yleisiä tapaturman syitä. Tämähän ei kuitenkaan liity mitenkään ainoastaan poliisin ammattiin. Voisin veikata, että kaatumisen riskit ovat suuremmat aloilla, joilla tehdään ulkona töitä, mutta fyysistä työkuntoa ei säännöllisesti testata, niin kuin poliisilla. Jos kaatumistapaturmien yleisyyttä koko väestössä käytetään perusteluna, miksi kaatumista pitäisi harjoitella nimenomaan poliisikoulutuksessa, eikö yhtä lailla judon ukemit kannattaisi tuoda ihan minkä tahansa ammatillisen koulutuksen opetusohjelmaan tai peräti perusopetukseen?

Tämän sanottua todettakoon, että itse olen varmasti useita kertoja kaatumistekniikoilla välttänyt pää- tai käsivamman. Minä olen kuitenkin nuorena harrastanut useita vuosia lajeja, kuten judoa ja bujinkania, missä kaatumisharjoittelua on tullut todella suuri määrä. Yleisesti ottaen judohan ei ole mitenkään tapaturmariskitön harrastus. Jos tavoitteena olisi ainoastaan elää elämä mahdollisimman vähillä loukkaantumisilla, ei judoon kannattaisi mennä, koska jokainen judoka loukkaantuu jossakin vaiheessa harjoituksissa.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Poliisin voimankäyttö

#4007

Viesti obmijoy »

Kaatumisten tärkeys on Tosiaankin jokaiselle suomalaiselle elintärkeä itse kaduin 1994 pakkasessa niin vaarallisesti, että olisin tajuttomana paleltunut hengiltä mutta ukemi pelasti vaikkakin iski kaikki ilmat pihalle keuhkoista.
Seuraavan kaatumiseen meni 24 vuotta sinä aikana moni kollega rakennuksilla sekä muissa töissä on menettänyt hetkellisesti tai pysyvästi terveyttä kaatumalla..

Niin EA sekä hukkuvan tunnistaminen kuin kaatumisen harjoittelu pitää kuulua peruskouluun.

Minkä nämä asiat korostuvat liikaa kohdallani koska työhön kuuluu nykyisin säännöllinen ensiapukoulutus sekä olen lapsena hukkunut ( viime hetkellä pelastettiin niin etteivät joutuneet elvyttämään) ja nykyisessä työssä kaatumisen vaara on läsnä koko ajan

Yläaste jumppatunnilla Meillä oli sellainen kiertoharjoittelu että juoksimme pisteistä toiselle... ihan hyvin sinne olisi mahtunut etunojapunnerruksen aloittamis tekniikaksi kova ukemi eteen ja linkkuveitsen aloittamis tekniikaksi pyllähdys ukemi selälleen. Tuo pyllähdys ukemi selälleen pelasti henkeni 94 toki siinä vaikutti myös se että leuka oli rinnassa siinä kohtaa kun jalat nousivat 170 cm korkeudelle ja läsähdin jäiseen katuun lyöden kädet sivulle lähelle takapuolta...
Poliiseja monenlaisia ja jokainen on yksilö mutta huonojakin esimerkkejä on yksi oli tämä sienikauppias video jossa kukaan ei ottanut aloitetta.
Maailma on sen verran ihmeellinen että olen joskus tehnyt töitä henkilön kanssa portsarina joka ei ollut koskaan harrastanut kamppailulajeja Olin vain uskomattoman pitkä kaveri ei edes voimakas. Hoiti työn ulottuvuudella ja oikeanlaisella asenteella. Ammattitaitoinen ja luotettava.
Myöhemmin kulkeutui paini harjoituksiin joka oli tietysti hieno asia, että ymmärsi pidemmän päälle kehittää itseään..

Nykyisin En itsekään ole treenannut enää 8 vuoteen, koska portsarin Työt ovat loppuneet ja teen sellaista työtä jossa meidän tehtävä on soittaa vartijat paikalle jos toimimme liian itsenäisesti siitä seuraa helposti potkut. Kaatumisen vaara on nykyisessä työssä jossa kävely alusta liikkuu koko ajan niin aika suuri Ja ne uhkatilanteet mitkä ovat olleet niin ne ovat olleet sellaisia että on heitetty esineellä tai jollain muulla täysillä päätä kohti näissä tilanteissa on refleksinomainen väistäminen pelastanut. Toki siinä on ollut vaarana sellainen että Jos kohdehenkilö heittääkin tahallaan ohi niin on vaara että väistää juuri heitettävän esineen tielle..
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Poliisin voimankäyttö

#4008

Viesti magamies »

Kaatumiset eli ukemit ovat myöskin minut pelastaneet monesti kerran tuli äkkilähtö saunan lauteilta ja tietysi muutama olut takana tästä aikaa parikymmentä vuotta, tulin vauhdilla alas ja pesuhuonessa likukas lattia, liuin pouhtaasti pitkin lattiaa leuka kiinni rinnassa ja ei pienintäkään vammaa, samoin kerran lumen allla oli pettävä jää ja lensin ympäri ja ukemilla alas ei vammoja ym
Juniorin aloitettu judo loi ukemit selkärankaan ja sen jälkeen aikido ja monivuotinen jujutsu harjoittellu tekivät sen pohjan joka pitää.
Kaikista pahin alastulo oli jujutsutreeissä kun harjoitelittin erikoista heittoa jossa uken molemmat kädet lukittuina ja alastulo, tulin alas olkapäällä ja kipu kesti pitkään tuossa oli vaikea tehdä alastuloa kun ei ehtinyt joka pää tai olkapää....
Aikidossa jota harjoittelin vain vuoden tultiin ukemin jälkeen ylös aina kädet alhaalla kun taas jujutsussa oli kädet suojausasennossa ja usein tehtiin niin että toinen työnsi alas ja kun nousit ylös tuli lyöntejä perään ja oli pakko suojata ja torjua, tämäkin selkärankaan menevää treeniä.
Magamies
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 201
Viestit: 16102
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Poliisin voimankäyttö

#4009

Viesti Kari Aittomäki »

Jos mentäis takasi polliiseihin ja voimankähyttöönsä, niin munkaltaselle vanhalle katusialle kaatuminen ja sen treenaaminen tässä yhteydessä tarkoittaa hiukan eri asiaa.

Jokainen lie kuullut fraasin "se kaatu portaissa."
Nykypoliisihan ei tietenkskään toimi arveluttavasti ikinämilloinkaan, mutta silloinjoskus poliiseilta saatu kolimoukuli kuulu ikäänkuin pelisääntöihin.

Kekäs on treenannu vahingoittavia heittoja, joihin nuo yhdessä kaatuilut olennaisesti kuuluu?
Mä olen itte melko monasti lyönyt kookkaita lattialla/katupäällysteellä, se oiva tekniikka on.
Kerran nostin yhden purjehtijan kurkusta ilmaan ja olin hyvin vähällä komauttaa marakatin täysiä tonttiin. Sain järkeni kiinni mutta vieläki ottaa vähä päästä, ois pitänyt..
Ars Dimicatio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 403
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö, Gekiken
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily

Poliisin voimankäyttö

#4010

Viesti Ars Dimicatio »

MikaM kirjoitti: helmi 22, 2021, 19.38 "Pehmeä tie" on varmaan joku japanilaisen huumorin kiero tiivistymä.
Jos on pehmeät kädet ei kannata lyödä nyrkillä, ettei tule itselle pipi. Kannattaa heittää, niin tulee toiselle pipi. :D
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 83
Viestit: 582
Lauteille: Helmikuu 2009

Poliisin voimankäyttö

#4011

Viesti sikajudoka »

Kanadassa on kehitetty viime vuosina judopohjaista voimankäyttö-ja itsepuolustuskoulutusta, poliisijudoa. Tässä pari pätkää.



Kuvake
OlliM
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 112
Lauteille: Elokuu 2018

Poliisin voimankäyttö

#4012

Viesti OlliM »

sikajudoka kirjoitti: maalis 16, 2021, 09.41 Kanadassa on kehitetty viime vuosina judopohjaista voimankäyttö-ja itsepuolustuskoulutusta, poliisijudoa. Tässä pari pätkää.



"Elbow Control" eli tuttavallisemmin paidan hihassa roikkuminen :D

Ei kyllä itselle heti aukea, että miksi tuossa 'taskussa' olisi jotenkin järkevää seistä? Juuri tuolta etäisyydeltä näkee eniten vahinkoja, koppeja ja v**uiksi menneitä maahanvientejä. Vaikka tuo videon maahanvienti voisikin mennä hätävarjeluna, niin kyllä minua arveluttaisi Suomessa lähteä tuollaista tekemään. Toki viranomaisille annetaan näissä varmaan hieman enemmän löysiä.

Joko iholla tai parin askeleen päässä. Noiden alueiden välissä tönöttämisestä ei ole kuin harmia.

Pidempi video oli geneerisyydessään niin geneerinen, ettei siitä oikein ole mitään sanottavaa. Varmasti toimiva "laji" osaavan tekijän suorittamana. En kuitenkaan ole ikinä ymmärtänyt, miksi voimankäyttöä kannattaisi sitoa mihinkään yksittäiseen lajiin.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 126
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Poliisi pamputtaa taas

#4013

Viesti Andy »

Siinä oli vaatimukset kohdillaan. :D
Syytteisiin johtaneet tapahtumat käynnistyivät Oulussa jouluna 2010, kun kaksi poliisia tuli pidättämään etsintäkuulutettua oululaismiestä. Mies vastusteli pidätystä ja poliisit käyttivät häneen etälamautinta.

Miehen mielestä poliisit käyttivät virkatehtävää hoitaessaan tarpeettomia voimakeinoja. He yrittivät hänen mukaansa tappaa hänet käyttämällä vaaralliseksi esineeksi katsottavaa etälamautinta useita kertoja eri puolille kehoa ja vääntämällä voimakkaasti käden selän taakse.

Mies valitti käräjäoikeuden tuomiosta hovioikeuteen. Hän vaati, että poliisit tuomitaan murhan yrityksestä 14 vuodeksi vankeuteen, määrätään viralta pantavaksi, menettämään sotilasarvonsa ja velvoitetaan yhteisvastuullisesti Suomen valtion kanssa korvaamaan hänelle ansionmenetyksestä, kivusta ja särystä sekä muusta tilapäisestä haitasta, pysyvästä haitasta ja kärsimyksestä yhteensä miljoona euroa viivästyskorkoineen.
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000007923209.html



Valvomo: Siirretty Kansankäräjätuvan yhteiskunnallisesta poliisiketjusta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 201
Viestit: 16102
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Poliisin voimankäyttö

#4014

Viesti Kari Aittomäki »

Pystyykö joku osaava arvioimaan paljonko tuon pellehermannin kiusaatekevä kuormitus tuli maksamaan?
EIhän ne istunnot kaikkineen ilmaisia ole.

Puhumattakaan sitte siitä että kenties oikeusistuimilla olisi ihan oikeitakin tapauksia jonossa.

Mitä vikaa on rangaistuksena häpeäpaalussa/jalkapuussa?
Niillä voisi olla oikeasti ennaltaehkäisevä vaikutus persseilyyn kaikenlaiseen.
Ars Dimicatio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 403
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö, Gekiken
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily

Poliisin voimankäyttö

#4015

Viesti Ars Dimicatio »

Viranomaispuolella valitukset, kantelut ja pahimmassa tapauksessa oikeudenkäynnit ovat valitettavasti sen verran arkipäivää, että niillä helposti työllistää useamman ihmisen. Olin aikanaan jonkin aikaa toimistotyössä, jossa osana hommaa oli vastata kanteluihin ja valmistella lausuntoja niihin. Noin 500 työntekijän yksikössä laskin, että sellainen henkilötyövuoden verran meillä siihen meni pelkästään viranomaisten omassa prosessissa. Siinä ei vielä ollut laskettu lakimiesten ja oikeuslaitoksen työaikaa mukana.
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Poliisin voimankäyttö

#4016

Viesti saarikko »

Tein näppiharjoituksen kustannuksista. Oikeasti , en halua kenenkään vatipään saavan lisätilaisuuksia toteuttaa itseään. Maksaahan ne FY.

Häpeärangaistukset lopetettiin rikoslain uudistuksessa 1889 :). Jo 140 vuotta sitten ymmärrettiin Suomessa, että ne ei toimi. Miksi rangaista, vaikkei muutosta tapahdu.


Valvomo: Tämä koko viesti näkyi lainauksena. Lainaus olisi ollut Karin viestistä tuossa kahta viestiä ylempänä. Siinä ei kuitenkaan näy tämän viestin osia. Nyt viesti on korjattu.

Mikäli tämä näkyy vielä jotenkin väärin, käyttäkää ilmoitustoimintoa ja kertokaa miten viestin pitäisi näkyä.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 201
Viestit: 16102
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Poliisin voimankäyttö

#4017

Viesti Kari Aittomäki »

Chauvin, Derek todettiin syylliseksi murhaan osv, kuten kaikki lie merkille panneet ovat.
Minusta tuuomio on oikea.
Toivon murhaajapoliisille kaikkea pahaa.
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Poliisin voimankäyttö

#4018

Viesti Hemmukka »

Väitän muuten että jos tapauksesta ei olisi noussut kohua myöskään tuomiota ei olisi tullut.
Vastaava käynyt aiemminki, ei tuomiota poliisille.
Itse olen tuomion kannalla, hiukan vaan koin ristiriidan Karin tekstissä.
Ars Dimicatio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 403
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö, Gekiken
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily

Poliisin voimankäyttö

#4019

Viesti Ars Dimicatio »

Hemmukka kirjoitti: huhti 23, 2021, 12.04 Itse olen tuomion kannalla, hiukan vaan koin ristiriidan Karin tekstissä.
Lievästi kieli poskessa sanon, että viranomaisväkivallan olennaisena taktisena haasteena on aina ollut annostelun vaikeus. Ismo Alangon sanoja lainatakseni "liikaa, vain vähän liikaa on riittävä annokseni" :P
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Poliisin voimankäyttö

#4020

Viesti Hemmukka »

Jep olen yleisesti samaa mieltä.
Mutta tuossa Floydin tapauksessa.
Hänellä oli huumeita veressä, korona, muutenkin terveysongelmia.
Voi olla hiuksenhieno raja mikä on liikaa, ja eikös se polvi niskaan ollut poliisin yleisesti käyttämä tekniikka pidätystilanteissa? Eli opetettu.
Tokihan siinä oli 10 minuuttia liikaa enkä tänäpäivänä ymmärrä minkä takia.
Poliisikaan ei ensimmäistä kertaa ollut asialla, eikös se muutaman ollut jo aiemmin tappanut.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa