Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Poliisin voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Poliisin voimankäyttö

#2686

Viesti AlexMachine »

Tässä asiaa sivuava mielenkiintinen artikkeli.
"Harri Gustafsberg oli yli 20 vuotta kovissa paikoissa poliisin erikoisjoukoissa Karhu-ryhmässä. Nyt hän kehittää poliisin henkistä kykyä toimia etenkin aseenkäyttötilanteissa."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005565570.html
The beatings will continue until morale improves.
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Poliisin voimankäyttö

#2687

Viesti taikaviitta »

Onkos kukaan muuten lukenut tuon Harri Gustafsbergin kirjoja ja/tai käynyt kuulemassa sen luentoja?
Mietin vaan, että onko sen kirjat lukemisen arvoisia ja jos mahdollisuus tulisi niin kannattaisiko kyseisen herran luentoa mennä kuuntelemaan.
Varmasti asiansa osaava kaveri. Kellään kokemuksia voi kertoa mielipiteensä?
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 372
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Poliisin voimankäyttö

#2688

Viesti YJT »

En ole lukenut (tosin uusin on tuossa yöpöydän kulmalla vuoroaan odottamassa). Viime viikolla olin kurssilla, ja tuli nämä puheeksi. Kirjat ja koulutus ovat kuulemma hyviä, tosin ei niissä välttämättä mitään uusia asioita ole, mikäli on opiskellut aihetta ennenkin - ja samaa sanoo Gustafsberg itse.

Kuulemma se uusin (Tilannetietoisuus) on käytännönläheisempi kuin edellinen jonka nimeä en nyt muista.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 372
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Poliisin voimankäyttö

#2689

Viesti YJT »

Mutta siis varmasti lukemisen arvoisia, varsinkin kun ne löytyvät kirjastosta.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 201
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Poliisin voimankäyttö

#2690

Viesti Kari Aittomäki »

En ole lukenut kirjojaan. Tulevat kyllä hankintaan.
Mutta tunnen miehen, kävi Kirstinkadulla hojoilemassa samaan aikaan. Ihan kaverustuttiin.
Hyvä mies, kaikinpuolin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 220
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#2691

Viesti Mika »

Sacramento on jälleen yksi kaupunki, joka lisätään sille listalle, jossa poliisi on ampunut aseistamattoman ihmisen kuoliaaksi. :(



Sacramento police shot man holding cellphone in his grandmother's yard

Milloinkohan tuolla oikeasti jotakin muuttuu?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 111
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Re: Poliisin voimankäyttö

#2692

Viesti Daddy »

Mitäpä mieltä raati on siitä, että oliko poliisilla perusteita /mahdollisuutta havaita kädessä oleva esine kännykäksi - eikä aseeksi?
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 131
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#2693

Viesti Mjölnir »

Daddy kirjoitti: maalis 23, 2018, 18.48 Mitäpä mieltä raati on siitä, että oliko poliisilla perusteita /mahdollisuutta havaita kädessä oleva esine kännykäksi - eikä aseeksi?
Koska emme taas voi tietää tilannetta, niin on täysin mahdollista, että kädessä olevaa kännykkää luultaisiin aseeksi.

Olen itse vetänyt kymmeniä sovellettuja harjoitteita, joissa annetaan simulaatioase voimankäyttäjälle ja vastaan tulee henkilö, joka vetää käden nopeasti taskusta ja osoittaa sillä kädellä kohti voimankäyttäjää. Usein tämä ampuu, koska vetoliike muistuttaa aseen esille ottoa ja harjoitustilanne, jossa juuri on annettu simulaatioase käteen, ajaa kohti aseen käyttöä.

Jos tilanne on ollut esim sellainen, että siinä on käytetty aggressiivista kehon kieltä, tilanne on ollut kaoottinen, ehkäpä pohjatiedot ovat olleet jotain jäykkää? Ja jos poika on vaikka osoittanut poliisia kännykällä esim kuvatakseen, on moinen tilanne mahdollinen.

Valitettava, muttei mitenkään mahdoton tapahtua. Edes Suomessa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Poliisin voimankäyttö

#2694

Viesti obmijoy »

Tämä liittyy Harri Gustafsber
Kirjoihin ja tohtorinväitökseen
https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/ ... -vaikuttaa
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 111
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Poliisin voimankäyttö

#2695

Viesti Daddy »

obmijoy kirjoitti: maalis 23, 2018, 23.17 Tämä liittyy Harri Gustafsber
Kirjoihin ja tohtorinväitökseen
https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/ ... -vaikuttaa
Sama tuli mieleen. Tilannehan on - kuten Mjölnir hyvin toi esiin - poliisin näkökulmasta paineistettu ja stressaava. Mikäli lähtötietojen mukaan kohdehenkilö on aseistettu (tai on jokin syy olettaa olevan aseistettu), niin hyvin nopeassa tilanteessa oma havaintokyky saattaa tehdä tepposia - nähdään oikeasti kädessä ase. Siis sen lisäksi, että kun on orientoiduttu aseen käyttöön, niin silloin herkemmin käytetään asiaa (vasaran käyttäjälle kaikki ongelmat ovat nauloja).

Gustafsberg painoittui enemmän siihen, mitä kaikkea jännää ja erikoista omassa kropassa tapahtuu kun kunnolla on stressiä&paniikkia (esim raajojen tärinä, hengitystiheys, puheentuotto-kyky jne). Tarkemmin siihen, että miten itse silloin voi hallita näitä oman kropan sympaattisen ja parasympaattisen hermoston laukalle lähtöjä. Jo pelkkä tietoisuus omista fysiologisista reaktioista auttaa, vielä parempi on mielikuvaharjoitukset - ja tottahan toki mahdollisimman aidot skenaarioharjoitukset tuo sen varmimman psykologisen kontrollin, tilannetietoisuuden ja yleisen suoritusvarmuuden.

Itse lisäisin tähän OODA-loopin (Observation - Orientation - Decision - Action), eli nämä oman kropan stressireaktiot ovat omiaan sotkemaan jokaista kohtaa. Tai aiheuttamaan loopin käynnistymisen alusta, mikä tuo toimintaan ikävän katkoksen.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Poliisin voimankäyttö

#2696

Viesti obmijoy »

ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 220
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#2697

Viesti Mika »

Tässä on tapaus, jossa poliisin virhe on minun mielestäni ymmärrettävä. Se on sääli, ettei tämä bipo ollut saanut tarvittavaa hoitoa. :(


The New York Police Department on Tuesday released the first video of the shooting last week in which officers in Brooklyn shot and killed a mentally ill man who was holding part of a welding torch as if it were a gun and, the police said, pointing it at people on the street and then at arriving officers.



Kysymyksiä herättää se, että todistajien mukaan poliisit alkoivat suoraan ampua eivätkä käskyttäneet putkea kädessään pitänyttä Saheed Vasselia pudottamaan putkea, joka varmasti näytti käsiaseelta. Sitä voi spekuloida, olisiko Vassell nyt elossa, jos poliisit olisivat ensin käskyttäneet.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 131
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#2698

Viesti Mjölnir »

Jos tuo olisi ollut oikea ase, ja se oli suunnattu jotain ihmistä kohti, käskyttäminen ja sen vaikutusten arviointi olisi maksanut ihmishengen. Ymmärrän poliisia, olisin itse toiminut samoin, jos olisin uskonut laitteen olevan ase.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 372
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Poliisin voimankäyttö

#2699

Viesti YJT »

Noin yleisellä tasolla voi sanoa, että jos poliisi käyttää aikaa aseistetun henkilön käskyttämiseen, ja jos tämä henkilö ehtii tämän takia ampumaan vielä lisää ihmisiä, niin sitten spekuloidaan että olisiko poliisin pitänyt ampua heti; olisiko siten säästetty ihmishenkiä.

Edit: Mjölnir ehti ensin
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 220
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#2700

Viesti Mika »

Tuo on hyvä huomio molemmilta. Tämän tapauksen kannalta se on kuitenkin irrelevantti, sillä tällä miehellä ei ollut pistoolia kädessään. Kysymys siis kuuluukin: miten poliisin kykyä erottaa pistooli jostakin muusta voisi kehittää? Kysymys on elintärkeä, sillä jälleen kerran poliisi teki virheen, joka maksoi ihmishengen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 45 kurkkijaa