Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Taistelukoirien pitäminen lemmikkinä

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5306
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Taistelukoirien pitäminen lemmikkinä

#526

Viesti MikaM »

Suomen kieli on hauskaa. Lopetin siis harrastuksen, en koiraa, huom.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Taistelukoirien pitäminen lemmikkinä

#527

Viesti Jarppa »

MikaM kirjoitti: helmi 27, 2021, 08.56
Mika kirjoitti: helmi 26, 2021, 20.12 MikaM, miten nuo videot ovat huonoja suuntaan ja toiseen, ja miten asiat pitäisi katsoa kylmästi? En ymmärrä noita ajatuksia nyt lainkaan.
Yritä kovempaa ;)
Videot ovat äänten ja kuvan osalta epäsynkissä, salakuvauksen takia kulmat ovat huonoja jne. Esim monet äänet tuntuisivat tulevan "hihan" lyömisestä, sen verran kovaa kaikuu, Videot tukevat huonosti tekstiä, mielestäni. Mielellään näkisi myös ennen otosten leikkaamista.
Kylmästi on objektiivisen synonyymi, kuten varmaan arvaat. Eli ei lahdettäisi laukalle ja kohta teilata koko harrastusta jne. Mitä en täällä siis oletakaan vaan tuolla ulkomaailmassa.
Olen harrastanut yhden koirani kanssa hetken suojelua, mutta lopetin sen pian, koska se alkoi näyttämään ja tuntumaan tuolta, mitä videoissa esiintyy.
Sama fiilis tuli minulle videoista. Kommenteissa oli vähintäänkin reipasta liioittelua. Vähän sama kuin kuvattaisiin esim. vapaaotteluharjoittelua salaa ja kommentoitaisiin miten "tässä toista yritetään tappaa kuristamalla ja lyömällä päähän". Ei ihan totta, vaikka joku voisi kuvitella niin. :enmä:
nipsuli
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 965
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: HJJ, BJJ, modernisoitu shaolin kung fu, thainyrkkeily, escrima

Taistelukoirien pitäminen lemmikkinä

#528

Viesti nipsuli »

No oli teksti liioittelua tai ei, piikkipanta ja sähköpanta vaan ovat yksinkertaisesti kielletty (mutta piikkipanta taitaa olla ainoastaan näistä kahdesta nimeltä mainittu laissa). Eikä hihnasta tarvitse kovin kovaa kiskaista (= ei näytä niin pahalta videolla) piikkipannan kanssa kun se jo sattuu.
Mä en itse asiassa katsonut ollenkaan äänien kanssa, niitä ei tarvita kun ainakin tässä videolla on ihan järkyttävää toi koirien kohtelu. Salavideot paljastavat väkivallan suojelukoirien koulutuksissa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Taistelukoirien pitäminen lemmikkinä

#529

Viesti Kari Aittomäki »

Mua jotenkin syljettää se ajatusmalli että koira pitäisi kovalla kohtelulla manipuloida ärhäkäksi.

Mulla on jonkin verran kokemusta kovaluonteisista mutta fiksuista koirista ja olisin kyllä sitä mieltä että vankka luottamus ja yhteistyö pelitilanteessa on se avain haluttuun käytökseen.

Pitää kai ihan leuhkia että ystävystyin erään belgiansussarin kanssa noin vartissa siihenmittaan että kun takapihalta kuulu joku komahdus, me molemmat reagoitiin katseita myöten juuri samalla lailla ja lähdettiin aivan yhteisymmärryksessä tsekkaan äänenlähdettä.
Pelaaminen oli saumatonta ja syvätyydyttävää.
Sesse tuli reiteetntaputuksella vierelle ja muutenkin pelas kuin unelma.

Samankaltasia kokemia oli Tyynismaan bullmastiffin kanssa, samoin intissä sotakoirien kera.
Heh, intissä oli tää eräs väkivahva koirasälli joka vähä haasto koiramiehiä, mun kanssa se vaan kujersi.
Maalimieshommassakin sillä vaan häntä heilu: "tää on tää tyyppi joka jaksaa pyörittää mua, jeee!"

Hemmetti, vieläki nousee pala kurkkuun kun piti käydä kertoon kertoon että inttini loppus nyt.
Kunseperkele haukkus perään sellasella korkealla haukulla.
Helevettiläinen.

Eli kyllä mä olen sitä mieltä että luja kiintymys ja luottamus on se väline jolla oikeanlaisen koiran saa toimintakykyiseksi.
Intuitio sano että nuo mainitut ois ollu tilanteissa kyllä erittäin mukavia kavereita rinnalla.

Eli nää rääkkääjät toteuttelee vaan jotain pienenmiehen kieroutumiaan. Minkä aseitten hivelyltä ehtivät.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 57
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Taistelukoirien pitäminen lemmikkinä

#530

Viesti Mika »

Hyvin kirjoitettu Karilta.

Se, että koiranomistajat vähättelevät tuota ja tarttuvat epäolennaisuuksiin mielestäni kertoo siitä, kuinka ilmeisen suuri asennemuutos tarvitaan, jotta tuollainen sadismi saadaan kitkettyä. Toki voi olla että kyseessä on vain pelonkaltainen ja vähän absurdi reaktio niin, että ikään kuin tässä nyt muka olisi leimattu kaikki koiranomistajat. Sekin epävarmuus silti vaatii henkilökohtaista tarkastelua.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Taistelukoirien pitäminen lemmikkinä

#531

Viesti saarikko »

MikkeM kirjoitti: helmi 26, 2021, 20.36 ... veikkaan että positiivisella vahvistamisella päästään yhtä hyvin tuloksiin, mutta se kestänee kauemmin ja on vaikeampaa.
...
Tätä olen miettinyt. Ovatko noi kouluttajat vain laiskoja vaI osaamattomia? Lisää kärsimystä koiralle equal vähemmän vaivaa minulle? Mitä tekoa on (suojelu)koiralla, joka on pelkopurija?

nimimerkillä alaan vasta tutustunut.
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1518
Lauteille: Heinäkuu 2013

Taistelukoirien pitäminen lemmikkinä

#532

Viesti Atticora »

saarikko kirjoitti: helmi 28, 2021, 22.39
MikkeM kirjoitti: helmi 26, 2021, 20.36 ... veikkaan että positiivisella vahvistamisella päästään yhtä hyvin tuloksiin, mutta se kestänee kauemmin ja on vaikeampaa.
...
Tätä olen miettinyt. Ovatko noi kouluttajat vain laiskoja vaI osaamattomia? Lisää kärsimystä koiralle equal vähemmän vaivaa minulle? Mitä tekoa on (suojelu)koiralla, joka on pelkopurija?

nimimerkillä alaan vasta tutustunut.
Ihan mutua. Tilanteeseen voi osasyynä olla (organisaation ruokkima) kilpailu. Saavutuksilla on suoraa yhteys omaan toimeentuloon ja asemaan (esim. kenneltoiminta), niin konstit on monet sanoi mummo, kun mustilla pöytää pyyhki. Onko esimerkiksi mahdollista, että koulutukseen valikoitunut koira osoittautuukin luonteeltaan liian lutuiseksi ja halutun vasteen saaminen ei vaan onnistu laillisin keinoin- joko ollenkaan tai riittävän nopeasti?
Veikkaan, että skenessä alkaa löytyä tilaa uusille toimijoille. Rääkkääjiltä viedään tärkein moti pois, kun pitää keksiä uusi duuni - toivottavasti lain puitteissa tapahtuva negatiivinen vahvistaminen riittää näille puupäille. Jos niille annetaan sähköä ja potkitaan, uhriutuvat vaan.
Ja jännä nähdä, miten poliisitutkinta menee. Ei ole hirveästi luottoa, monestakaan syystä. Mutta eiköhän tuon toiminnan ole pakko muuttua läpinäkyvämmäksi.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5306
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Taistelukoirien pitäminen lemmikkinä

#533

Viesti MikaM »

Tuo filosofinen kahtiajako on olemassa kaikkialla, mutta olin kyllä kuvitellut sen jo tuossa pikku kolossa ratkaissun. Eli se, kumpi toimii paremmin tuloksia hakiessa, keppi vai porkkana. Junnu-urheilussa näkee myös samaa dilemmaa.
Selvyyden vuoksi: kyllä siis se koira toimii tuhannesti paremmin, jos sen ei koko ajan tarvii pelätä turpaan saantia. Jos se ei toimi, vika on kouluttajassa/ omistajassa tai on valittu väärä aktiviteetti sille koiralle.
Ei tämä sen vaikeampaa ole.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 1622
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Taistelukoirien pitäminen lemmikkinä

#534

Viesti MikkeM »

Suojelukoira ei ole aggressiivinen koira, suojelukoirassa on aggressiota ja sitä ei hakkaamalla saa, tuloksena on vain epävarma koira.

Suojelu on hallintaa.

Suojelussa on kolme osa-aluetta:
Tottelevaisuus(seuraaminen,noudot,hypyt,paikallaolo,eteenmeno jne)
Jälki(pelto) koiran pitää jäljestää hallitusti,innokkaasti,nenä "kiinni" jäljessä ja merkata esineet istumalla/maahanmenolla yms.
Suojelu osuus(risteily=maalimiehen etsintä), vartiointi,maalimiehen pysäyttäminen), koiran pitää ilmoittaa yleensä haukkumalla ilmaisseenssa löytäneensä maalimiehen, pysäyttää maalimies käymällä hihaan kiinni,kun maalimies pysähtyy/lakkaa antamasta koiralle uhkaa,koiran pitää päästä irti.
Jos koira ei päästä irti, tulee pistemenetyksiä riippuen montako käskyä tarvitaan ja jos koira ei päästä irti, tulee hylky.

Koira joka hyökkää toisen koiran päälle tai puree jotain muuta kuin maalimiestä hylättään ja tulee käsittääkseni merkintä kilpailukirjaan, ihmiseen kiinni käymisestä , saattaa tulla jopa kilpailukieltoa en ole ihan varma tästä.

Suojelun aloittaminenkaan ei käy ihan tuosta vaan, pitää hakea suojelulisenssiä:http://www.palveluskoiraliitto.fi/media ... e_2016.pdf
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5306
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Taistelukoirien pitäminen lemmikkinä

#535

Viesti MikaM »

Lisenssi ei ole kovin vaikea saada, mutta on itselle uusi asia. Sitä tarvitaan sitten kilpailussa, ei harjoituksissa, vai?
Nuo asiat, joita mainitset, ovat speksejä lajille ja melko lailla muuttumattomia jo vuosikausia, eli lienevät niiltä osin kohdallaan. Treeneissä sitten sattuu ja tapahtuu ja niin edelleen.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Paatti
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5
Lauteille: Helmikuu 2021
Etulaji: Thainyrkkeily

Taistelukoirien pitäminen lemmikkinä

#536

Viesti Paatti »

Käsittääkseni lisenssi tarvitaan harrastamiseen saksanpaimenkoiraliiton alaisissa treeneissä, ei pelkästään kokeita ja kisoja varten. SPL:lla taitaa tosin olla oma lisenssi tähän ja Palveluskoiraliitolla omansa.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5306
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Taistelukoirien pitäminen lemmikkinä

#537

Viesti MikaM »

Tulee juuri Karhuryhmä telkusta. Ja kuinka koiraa koulutetaan niin, että se toimii, nauttii vietinmukaisesta toiminnasta.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Taistelukoirien pitäminen lemmikkinä

#538

Viesti Kari Aittomäki »

Katsoin samaa juttua. Siinä välitty sellanen syvätajuaminen siitä mitä koira tekee luontojaan ja miten sitä toimintaa korostetaan ja palkitaan.

Jumalauta se vanha eläkeläis-sussari oli kyllä sellanen kaveri että hänen kanssaan vois viettää laatu-aikaa 24/7.
Just niinku se Tyynismaan mastiffi, nukkus mun kainalossa ja jos jotain kuulu, se nosti pään ja tönäs.
Sitte kuunneltiin, urahdettiin ja takas höyhensaarille.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 1622
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Taistelukoirien pitäminen lemmikkinä

#539

Viesti MikkeM »

Onhan niilläkin kuvissa näyttäneen olleen koirilla koulareita=piikkipantoja.
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1518
Lauteille: Heinäkuu 2013

Taistelukoirien pitäminen lemmikkinä

#540

Viesti Atticora »

Ohisalo on keskustellut poliisijohdon kanssa koirien koulutuksesta, kaikki on ok.
Viestin on tarkoitus tursuta erilaisia huumorin alalajeja ja jopa kunnianloukkausta lähentelevää mutua. En tiedä miten hyvin onnistuin taas.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 116 kurkkijaa