Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Veitsiä vastaan toimiminen

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

kukkis
sääreenpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2008

Viesti kukkis »

Ei tarvita mitään laskutoimituksia. Terve järki ja kamppailulajitausta seitsemältä vuosikymmeneltä lisättynä käytännön voimankäyttökokemuksiin. Tyhmempikin varmaan tajuaa että painiessa on suurempi riski saada puukkoa kroppaan kuin pystyssä jos osaa pitää etäisyyden.
Martial Arts should be making friends in stead of
making enemies.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Lauteille: Maaliskuu 2006
Etulaji: potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Viesti Jasse »

Mä oon varmaan tosi tyhmä kun en tajua. Tarkoitako painilla nyt vain maassa tapahtuvaa painia vai kaikkea kamppailullista toimintaa jossa tartutaan vastustajasta? Esim kahdella kädellä puukkokädestä?

Kuten on todettu pakoon juokseminen tai kättä pidemmän käyttäminen ovat varmaan useimmiten parhaat toimintamallit puukkomiehen ilmestyessä. Mutta jos siihen puukkomieheen pitää vaikuttaa ilman aseita, niin silloin sinun on mentävä vähintään iskun ajaksi sellaiselle etäisyydelle että myös puukottaja yltää puukottamaan sinua - tai tarraamaan kiinni sinusta ja puukottamaan singerinä. Silloin voi olla hyvä yrittää hallita puukkokättä esim ranteesta kiinni pitämällä - eli painimalla.
Kuvake
Ile
etupotkija
Lauteille: Lokakuu 2009

Viesti Ile »

Tämä ei nyt liity suoraan edellisiin, vaan on yleisempää pohdintaa.

Mielestäni se veitsikädestä kiinni nappaaminen on aika kova temppu ja mulle on usein tullut sellainen olo, että tosi monessa videossa ja opetustilanteessa se saattaa jäädä liian vähälle huomiolle.

Se ehkä sivuutetaan asiana ”joka tietysti pitää harjoitella ja osata” mutta ”ei nyt käytetä tätä seminaariaikaa sen hinkkaamiseen”.

Ja se on myös yksi näitä harjoituskulttuurisia asioita, että kun ollaan drillaamassa juuri opetettuja hienoja painimuuveja, niin puukottajan roolissa ei haluta tehdä toiselle sitä ranteesta nappaamista liian vaikeaksi. Niinpä kaikki saavat kivasti ykkösellä veitsikäden kunnon otteeseen ja päästäänkin painimaan.

Sivukommenttina, jos osaa nyrkkeillä, niin päähän lyöminen on tietenkin yksi erittäin validi keino pohjustaa esim. sitä veitsikäden ottamista kontrolliin. Ja tämäkin tietenkin on asioita, joita ei vain ole niin kiva tehdä drilleissä ja jää siksi liian vähälle huomiolle.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Viesti Kari Aittomäki »

Mä olen aina tykännyt vanhahtavasta termistä käsikähmä.
Kun paini noinniinku terminä assosioituu tonttimöheltämiseen.
YJT
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005

Viesti YJT »

kukkis kirjoitti: loka 10, 2024, 12.21 Ei tarvita mitään laskutoimituksia. Terve järki ja kamppailulajitausta seitsemältä vuosikymmeneltä lisättynä käytännön voimankäyttökokemuksiin. Tyhmempikin varmaan tajuaa että painiessa on suurempi riski saada puukkoa kroppaan kuin pystyssä jos osaa pitää etäisyyden.
Kyllä väittäisin että painimalla on suurempi onnistumisen mahdollisuus saada tilanne hallintaan ilman isoja vammoja itselle. Painimisella tarkoitan lähinnä pystyssä nujuamista missä tavoitteena on veitsikäden hallintaan saaminen; ei takavyöstä laajakaarisen heiton tekeminen.

Tässä painimimen vs lyönnit ja potkut -keskustelussa saattaa häiritä se, että keskustelijat ehkä ymmärtävät / mieltävät painimisen eri tavalla. Itse ajattelen, että tässä asiayhteydessä painiminen on aseetonta kamppailua, joka ei ole iskemistä kehon eri osilla. Eli painiminen sisältää esim. nyrkkeilyn clinchin; vaatteista, hiuksista tms. tarttumiset ja repimiset; erilaiset horjutukset, kaadot ja heitot; sidonnat ja lukot; ym.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
kukkis
sääreenpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2008

Viesti kukkis »

Joo, kyllä taidamme ehkä puhua vähän eri asioista kun puhumme painimisesta. Itse tarkoitan painimisella juurikin matossa/kadussa nujuamista, kuten varmastikin edellä kertomistani esimerkeistäkin voisi päätellä. Sitä en suosittele. Mutta tuo Karin termi "käsikähmä" on kyllä hyvä pointti. Käsikähmätilanteitahan meilläkin treenataan ja aika paljonkin. Tosin, kuten olen jo aiemmin todennut, niissäkin se osumien määrä on aika suuri kun sitä testataan huulipunapuukolla. Ja silloinhan ei kuitenkaan tehdä vielä täysillä, sen enempää hyökkäyksiä kuin puolustuksiakaan. Vaikea yhtälö kaiken kaikkiaan, mutta pysyn kannassani: pidä etäisyyttä, älä antaudu lähikamppailuun ainakaan painimaan matossa tai kadussa. Ja kaikki muut sitä ennen mitä olen tuonut esiin. Jos toimit vartijan/järkkärin/poliisin tehtävissä harjoittele sitä parin kanssa toimimista järjellä ja riittävän paljon. Mutta jotta tämä keskustelu ei muuttuisi jankkaamiseksi, ainakaan minun osaltani, niin jätän nyt aiheen analysoinnin tähän. Muut jatkakoon jos haluavat...
Martial Arts should be making friends in stead of
making enemies.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Etulaji: potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Viesti Jasse »

Hyvä että nyt selvisi tämä paini termin erilainen hahmottaminen. Ja tuo Karin mainitsema käsikähmä kuvaa kyllä erinomaisesti ei -pelkästään veitsen kanssa kamppailua - vaan kaikenlaista tosimaailman tappeusta. Kuten myös käsirysy, jossa mielestäni enemmän painottuu iskujen merkitys.
Jos oma vahvuus on iskemisesää niin kannattaa pyrkiä käsirysyämään. Jos taas painimisessa niin kannattaa käsikähmätä. Jos taas on ammatin puolesta välineitä niin kannataa pyrkiä niitä käyttämään. Ja harjoitella nämä vahvuudet mielessä pitäen.

Ileltä kyllä validi pointti että pitäisi oikeasti harjoitella käden haltuun saamista kun toinen vetää singeriä. Monesti omatkin drillit lähtee siitä että ranteesta on jo saatu ote.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Viesti tapsaattori »

Minulle opetettiin joskus, että jos joutuu puukotushyökkäyksen kohteeksi.niin, että hyökkääjä on jo iholla, niin silloin on tärkeää saada puukkokäsi haltuun ja koittaa lamauttaa hyökkääjää kaikin mahdollisin keinoin. Minä koin luontevaksi polvipotkut kun harjoiteltiin. Irtautuminen ja etäisyyden otto tehtiin, jos/kun siihen oli paikka. Valitettavasti maailmassa on ihmisiä jotka miettii miten ihmisen saa puukotettua hengiltä ja jotkut niistä lähtee.myös toteuttamaan niitä.

Jos opettaisitte yhden puolustustekniikan edellä kuvailemaani tilanteeseen niin mitä se olisi? Onko ne polvipotkut hyviä? Vai kannattaako jotain tiettyä tekniikkaa sen kummemmin edes hioa?
Kuvake
Andy
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu

Viesti Andy »

Ei nyt sekoiteta tätä muilla asioilla. Tietenkin pakeneminen tai aseen - mieluiten ampuma-aseen - käyttö ovat parempia vaihtoehtoja kuin aseettomana kamppaileminen, jos vastustajalla on puukko. Eihän tästä kellään kai ole erimielisyyttä?

En ole mikään ekspertti veitsipuolustuksissa vaikka olen sitä kyllä treenannut, mutta käytännössä kaikki tapaamani alan ekspertit ovat kyllä sitä mieltä, että veitsikäden kontrolliin saaminen on erittäin tärkeää ja muuttaa tilanteen tasapainoa todella paljon puolustajan eduksi. Tämä taas ei ole mahdollista ilman painimista, koska kädestä on saatava ote.

Olen potkunyrkkeilemisessä yleisellä mittapuulla varsin hyvä, mutta tuntuisi silti erittäin huonolta idealta alkaa iskujenvaihtoon, jos vastustajalla on puukko. Ongelma on nimenomaan se, että ilman asetta ulottuvuus on heikompi ja erityisesti vahvojen tekniikoiden tekeminen vaatii veitsen ulottuville menemistä.

Veitsellä taas voi tehdä vakavaa, jopa tappavaa, vahinkoa erittäin pienellä voimankäytöllä ja jopa iskemällä hyökkäävään raajaan. Siksi itse mieluummin pyrkisin ensin veitsen kontrollointiin kuin lyömään tai potkimaan, vaikka olen jälkimmäisessä itse paljon parempi.

Se on tietenkin tilanneriippuvaista, onko asekäden kontrollin saamisen jälkeen järkevää pyrkiä kaatamaan vastustaja vai ei. Yleisesti se että itse pääsee vastustajan päälle, vähentää tämän hyökkäysmahdollisuuksia, mutta kaatuessa on tietenkin riski menettää kontrolli asekädestä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija

Viesti Paanari »

Jos olidin älykäs pitäsin turpani kiinni.
Hyvä huomioo toisilla ja toisten huomimiot yhtä syvällä kuin kyynärspää persiissä.
Vixxu se terä on voittamaton. Kokemusta on. Siinä kohtaa kun sormet veressä painit puukkoa vastaan huomaat miten vähän ne treenatut jutut toimii.. ei muuta
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija

Viesti Paanari »

Pitäisi avata enemmän, kuten veren tuoma liukkaus kappaleessa...
Pojat perkele.. se on oikeesti hurja tilanne. Saat kädestä kiinni, jos saat. se toinen tulee päälle kuin metrinen halko.
Toki on nämä nk järjestyksenvalvoja aspit ja kaasut.
Kaikessa rauhassa kun vedät voimalimunaatia ja toinen toveri saa kilarit...
Sormista menee jänteet kun leikit kun fuuta.
Älä tartu, rotsi paita kyynären ymårille kilveksi, lukitse terä siihen. voi olla ihan pieni mahdollisuus..
Mistäpä minä mitään tietäsin kun opit vaan Hankasalmelta
Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Andy
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu

Viesti Andy »

Paanari kirjoitti: loka 11, 2024, 22.44 Vixxu se terä on voittamaton. Kokemusta on. Siinä kohtaa kun sormet veressä painit puukkoa vastaan huomaat miten vähän ne treenatut jutut toimii.. ei muuta
Miten olet yhä hengissä?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Viesti Kari Aittomäki »

Mikähän mahtaa olla puukkotilanteitten ja rujovammojen suhdeluku?
tapsaattori
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Viesti tapsaattori »

Jasse kirjoitti: syys 28, 2024, 21.28 Tällä videolla Burton Richardson (yksi alkuperäisistä Dog Brothersesita) esittelee omaa patenttiotettaan veistä vastaan ja antaa kritiikkiä minunkin suosimalle "russian two on one" otteelle.
Kävin herran seminaarilla 2017 jossa treenattiin muun muassa tätä otetta. Itse en lämmennyt otteelle.

Miten tuosta otteesta jatketaan? minulle tuo näyttää hankalalta asennolta näin niinkuin saada tilanne kokonaisuudessaan hallintaan, vaikka epäilemättä puukkokättä siinä hyvin kontrolloidaankin, ainakin hetki, mutta mitös jos ei kontrolloidakkaan, mites jatkat.

Russian two on onesta sanosin että se on parhaimmillaan ote mistä tehdään dynaamisesti jatkoja, staattisena puristeluna sekään ei loputtomiin pidä ja ote ei sellaisenaan kummemmin lamauta just varsinkaan toista kättä.Selän puolelle jatkosta ja alasnyppäyksestä tykkään, ei vaadi edes atleettisuutta. Mutta siis russian tie otetta ei voi noin suoraan lytätä koska ei siinä ole ideakaan puristaa paikallaan vaan se on varsinkin tehokas ote liikuttaa. On siinä tietysti huonotkin puolensa mutta missäpä ei olis.
Kuvake
Ile
etupotkija
Lauteille: Lokakuu 2009

Viesti Ile »

Andy kirjoitti: loka 11, 2024, 18.19
Olen potkunyrkkeilemisessä yleisellä mittapuulla varsin hyvä, mutta tuntuisi silti erittäin huonolta idealta alkaa iskujenvaihtoon, jos vastustajalla on puukko. Ongelma on nimenomaan se, että ilman asetta ulottuvuus on heikompi ja erityisesti vahvojen tekniikoiden tekeminen vaatii veitsen ulottuville menemistä.
Joo, se ei varmaan ole se juttu, että aletaan ikään kuin ottamaan nyrkkeilyottelua veitsimiehen kanssa.

Silti avoimessa tilanteessa juuri siinä kohtaa, kun kontakti syntyy, lyöminen voi olla todella validi ratkaisu tarttumalla tapahtuvan kontrolloinnin pohjustamiseksi.

Kuten jo edelle veitsikäteen tarttumisen osalta kuvasin, niin laajemminkin ne tilanteen alkuhetket on mielestäni sellainen vähän liian vähälle huomiolle ja harjoittelulle jäävä asia.

Todella usein veitsiä, patukoita yms. vastaan opetetaan ja harjoitellaan sitä ”sisäänmenoa”, joka itse asiassa vapaammissa tilanteessa on yleensä täysin epärealistista suorittaa heti ensimmäiseen huitaisuun.

Tosiasiassa huitovan veitsimiehen kanssa mennään takaperin ja juuri se tarjoaa ottelusilmää omaavalle vastaanlyömisen paikan kun kovin moni ei osaa rynniä hyvässä asennossa eteenpäin samalla kun kurottelee veitsellä. ”Osaavat veitsitaistelijat” ovat asia erikseen.

Esim. sinä Andy pystyt kontrauksestakin lyömään paljaalla takakädellä niin kovaa läpi, että vaikutus on raju vaikka hyökkääjällä olisi siinä vähän kättä välissä tai jotain.

Ilman suojia oleva hyökkääjä ei ”tikkaa” mitään, kun raskassarjalaisen suoria tulee päätä kohti.

Mutta nämä on tietysti sekunnin murto-osan tilaisuuksia ja sopii niille joilla on pohjat kunnossa.

Kuinka moni alle vuoden treenannut pystyy lyömään sinua esimerkiksi koukkulyönnillä vartaloon jos ryntäät täysillä päälle heti kun kongi kumahtaa?

Seuraajat

Alapotku
Kuvake
AlexMachine
Kuvake
Antti
Kuvake
AriJ
Asgeir
Kuvake
carenza
Kuvake