Veitsiä vastaan toimiminen

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

obmijoy
kylkeenpotkija
Lauteille: Maaliskuu 2009

Viesti obmijoy »

obmijoy kirjoitti: tammi 26, 2023, 15.26 Tuo video jossa oli lukkopaini vaatetuksella tehtyjä toimivia tekniikoita ne kaiki perustuivat hyvään oteeseen ja veitsikäden halintaan

videot joissa ihmiset pelastuivat perustuivat veitsikädestä kiinni saamiseen

muinaiset kuvat sama asia...
yllä oleva lainaus viestistäni
Itse selvisin koska sain otteen veitsikädestä.
Videot, joissa ihmisiä puukotetaan niissä selviävät jotkut heistä, jotka saavat kiinni puukottajan puukottavasta kädestä. Lähes kaikilla puukottajien pysäyttäjillä on havaittu viiltoja ja osumia käsissä.

Nyrkeilyn harjoittama reaktionopeus ja agressio on tärkeä piirre treenata ja sisäistää jotta lajien veitsitekniikoista voi olla hyötyä. Toki tekniikat pitää olla refleksitasolla. Hokutoryu ju jutsussa näitä hiotaan vihreään vyöhön asti kuten pyramidiä väärinpäin.
vihreän tekniikat pohjaavat oransin tekniikoihin jne...
Ensin on vähän tekniikoita jotka pohjaavat perusteisiin siten on vähän lisää tekniikoita jotka pohjaavat samoihin perusteisiin... jne.
Se että opettelee liikeitä jotkä liittyvät toisiin ja ikään kuin virtaavat ja niin paljon että reflekseiksi rakentuvat on se asia... eri asia kuin yksitäisten kikkakakkosten opettelu.

tekniikan saa kyllä tehtyä jos kohdalle tulee sehän tapahtuu refleksimäisesti ja jos ei saa tehtyä kuolee. vähän sama kuin kaikessa, teet mitä pystyt kun pysty jos et ehdi et pystynyt. Jos et ole treenanut et varmaankaan pysty mihinkään.

voi olla että jos olet treenannut pingistä ja olet euroopan nopein saatat refleksimäisesti tönäistä veitsikättä ja pääset karkuun...

Ei aina ole kyse kampailulajeista. jo lapsesta asti väkivaltaisesti kaiken hoitanut ihminen, joka ei ole ikinä ottanut taka-askelta ratkaisee jatkossakin kaiken salamannopeasti väkivallalla.

Ei tarvi miettiä, että mitä jos ei pärjää, koska jos ei pärjää silloin kuolee.
Ei tarvi mietiä muuta kuin se, että on tarpeeksi treenannut ja sopiva tehtäväänsä.

Eli myös ensiapu on mietitty.

Veitsitekniikoita (nujuamistekniikoita/riistotekniikoita)treenataa vain siksi, jotta osataan toimia jos joutuu kosketuskontaktiin. Tätä enne tehdään kaikensa, että tilanne ei luisu kosketukseen.

Ravintolan ovella ja asiakaspalvelutilanteissa tilanne paljastuu veitsitilanteeksi usein silloin kun vastapuoli on kättelyetäisyydellä.

Indiana Jones oli eri tilanteessa siksi hän ampui ennenkuin sapelimies tuli lähelle.

Miksi ei käyttäisi aikaa pääpuskuihin, nyrkkeilyyn ja alapotkuihin niitä ehtii tehdä jos on saanut veitsiranteen kahdennkäden otteeseen. Itse pidin munasuojia ja jalkapalloilijan säärisuojia portsarina. Aasiakkaat eivät tiedä tätä vielä tänäpäivänäkään. Lopetin 2009.
Kuinka moni edes mielikuvaharjoitelee suojaamaan kasvoja kun kipu iskee sääreen.
Taitaa olla thaiboxingissa ihan perusasia.
Kun asiakas pudotta jotakin noukit sen oikealla samalla kun vasen kämmen käy sipaisemassa otsaa. Kun sinä kohtaa ikävää asennetta/tunnet epävarmuutta lasket leukaa lähemmäs rintaa näyttää nöyremältä asiakaspalvelulta, mutta suojaa kurkkua ja ehdollistut jo ottamaan iskun otsaan etkä ylösnostettuun leukaan...

Ei tarvitse miettiä "mitä jos veitsimies on jotakin...?" koska jos hän on jotakin joka on reakointisi ulkopuolella et voi sille mitään. Kuolet tai toki voi olla, että hän vain sohaisee ja juoksee pakoon jolloin ehkä jäät eloon....

kaikessa elämässä on kyse siitä että
tee niille asioille mille pysty se mitä pystyt harjoitelu ja kehittäminen autta
vältä niitä asioita mille et pysty mitään tekemään ja hyväksy ne

No mutta kevät 1995 oli kiva linnakundi epäonnistui kiivastuksissaan pukotuksessa sain pelastettua hänen toiveesta hänen terveytensä ja oman terveyteni ehkä jopa hengen ja hän ei tullut enää rafloihin joissa olin ja sai jatkaa linna lomaansa ja ei saanut lisätuomiota portsarin eli minun tappamisesta. Minä sain kokemusta ja perheen 2002 ja verenpainetaudin 2021 ja 10 rasvaprosentin kasvatettua 36%...

puukottaja asuu naapurissa (96-116m) ja on rauhoitunut eli ei enään yli 60 vuotiaana puukottele eikä lusi...

olipas taa tajunna virtaa...

ei ole häpeä paeta, ei ole häpeä hallittu raivo päällä reagoida
etäisyys, tilanne ja käytettävissä oleva "aika" ottaa sinusta esille sen mitä itseesi olet ajanut koneeseen/mieleen syöttänyt. Jos sinuun ei ole ajettu refksitasolle toimintatapoja et varmaan reagoi miteenkään kun kuulet raivokkaan "pipari HÄ" ja havaitset kun käsi tulee takataskulta lähelle rintakehää...
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
kukkis
sääreenpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2008

Viesti kukkis »

Jussi Häkkinen: mähän en tässä koeta markkinoida mitään vaikka niin haluat väittääkin. Mä vaan totesin että jos olen tilanteessa jossa veitsimies on vastassa eikä mulla ole mitään kättä pidempää itselläni, mutta on mahdollisuus peräytyä niin mä peräydyn. En siksi että olisin "jäätynyt" vaan siksi että tiedän mitkä riskit on jos jää siihen tilanteeseen paljain käsin. Vaikka olisi kuinka treenannut eri lajeja ja vaikka olisi kuinka kovat luulot omasta osaamisestaan. Tää on mun kantani, sulla varmaankin on omasi. Mutta nyt tää keskustelu menee jo jankkaamiseksi joka ei johda juurikaan mihinkään. Joten nämä on mun viimeiset sanat tähän viestiketjuun. Turpiin vaan ja onnea...
Martial Arts should be making friends in stead of
making enemies.
sikajudoka
munillepotkija
Lauteille: Helmikuu 2009

Viesti sikajudoka »

Mielestäni paras veitsipuolustustaktiikka, jonka Peter Robins kehitti.

The Three Es: Escape, Equalize, Eliminate
First choice: If you have the option to Escape, do so.
Second option: Equalize the threat - pick up anything close to use to even the odds ... hit, throw or shield with the equalizer.
Third choice: Eliminate threat - shift into do-or-die mindset. Basically you do what you have trained in for the third "E".
tapsaattori
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Viesti tapsaattori »

Minä jouduin aiemmassa työpaikassani ~ vuonna 2007 vain kerran tilanteeseen, jossa narkkari uhkasi lyödä terällä. Ensinnäkin aseman vartijaa ja myöhemmin minua ja työpariani kun saavuimme paikalle. Meillä oli kuitenkin vinyylipatukat lyöntivalmiudessa ja huudettiin kovaa, joten narkki juoksi karkuun. Hänet tavoitettiin vielä myöhemmin.

Toisen kerran kohtasin junassa narkin, joka heilui levottomasti iso leukku heiluen vyöllään. Yllätettiin työkaverin takaa ja samaan aikaan otettiin kädet haltuun ja rautoihin. Puristin ranteesta niin lujaa kuin pystyin. Jos jostain hommasta muistan että meni juuri niinkuin piti niin tämä. Hän oli varustautunut myös takin altaan veitsiviritelmillä, muistaakseni pieniä koukunmallisia teriä, missä kahva jää käden sisälle. Minä arvelisin että nämä puukkosankarit varustautuu lähinnä omien huumevelkojiensa pelossa tai ovat itse niitä jotka velkovat tai sekä-että.

Nämä kaikki olisi voinut päättyä ihan toisin jos emme olisi päässeet valmistautumaan.
Oar
munillepotkija
Lauteille: Huhtikuu 2011

Viesti Oar »

kukkis kirjoitti: kesä 7, 2023, 06.17 Jussi Häkkinen: mähän en tässä koeta markkinoida mitään vaikka niin haluat väittääkin. Mä vaan totesin että jos olen tilanteessa jossa veitsimies on vastassa eikä mulla ole mitään kättä pidempää itselläni, mutta on mahdollisuus peräytyä niin mä peräydyn. En siksi että olisin "jäätynyt" vaan siksi että tiedän mitkä riskit on jos jää siihen tilanteeseen paljain käsin. Vaikka olisi kuinka treenannut eri lajeja ja vaikka olisi kuinka kovat luulot omasta osaamisestaan. Tää on mun kantani, sulla varmaankin on omasi. Mutta nyt tää keskustelu menee jo jankkaamiseksi joka ei johda juurikaan mihinkään. Joten nämä on mun viimeiset sanat tähän viestiketjuun. Turpiin vaan ja onnea...
Eroaako tämä jotenkin siitä, että vastassa on joku aseeton ukkeli, joka haluaa sinulle pahaa ja osaa asiansa? Eikö silloinkin voi käydä huonosti, ja eikö silloinkin kannata perääntyä, jos se on mahdollista?
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Viesti Kari Aittomäki »

Onko tuo nyt tarpeellista?
Kukkis on mukava ja raikas tuulenpuuska aitoa intoa ja näkemystä.
Tuulettaa kivasti kovin hapantumaan päässyttä Potkulautaa.
Kukkis, älä perkeleessä tympäänny vanhojen pierujen happamuuteen.
Kyllä sieltä korista löytyy omppujakin.

Muuten, lähes viimeisin puukkotilanteeni sattu tuolla keittiössä kun dementoitunut isäni keksi yrittää ruhjaista lihaveitsellä minua.
Hänellä kun oli historiansa ja oli loppuun asti voimakas mies ja hyvä kellottaja. Ja joskus pamahti juttuja päälle.
Onneks olen ninjameister ja kekkasin jotta jaahas.
EN tarjoillut mawaa päähän en.

Juuri tollasten takia pidin kynsinhampain kiinni siitä omaishoitaja-asettelusta.
Hoivakoti-ympäristössä tollanen kepponen ois merkinny kemiallista nuijaa senvahvuista että suusta tulee vaan vaan vokaaleja ja kuolaa.
Se ei käyny mulle.
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Viesti Mika »

sikajudoka kirjoitti: kesä 7, 2023, 07.12 Mielestäni paras veitsipuolustustaktiikka, jonka Peter Robins kehitti.

The Three Es: Escape, Equalize, Eliminate
First choice: If you have the option to Escape, do so.
Second option: Equalize the threat - pick up anything close to use to even the odds ... hit, throw or shield with the equalizer.
Third choice: Eliminate threat - shift into do-or-die mindset. Basically you do what you have trained in for the third "E".
Tässähän se on. @kukkis ja @Jussi Häkkinen lienevät molemmat sitä mieltä, että tuossa ne oikeat ratkaisut ja oikeassa järjestyksessä ovat.

Noista tussi- ja huulipunatreeneistä on kirjoitettu täällä jo heti alkuvuosina. Kyllä nuo ovat tuttuja treenimetodeja aktiivipotkulaisille joko näin luettuna tai teräasetreenaajien osalta itse koettuna.

Potkuun kirjoittelevat pääsääntöisesti kokeneet kamppailijat. Ei täällä sellaisia jonneja ole, jotka luulisivat päihittävänsä puukkohyökkääjän noin vain vasemmalla kädellä tyyliin "Hold my beer". :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MikaM
etupotkija
Lauteille: Marraskuu 2009
Etulaji: Jumppa

Viesti MikaM »

Treenipuukon vaihtaminen kumisesta tai muovisesta metalliseen saa jo aikaan asennemuutoksen, mielestäni. Ainakin minulla.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Viesti Mjölnir »

MikaM kirjoitti: kesä 10, 2023, 06.09 Treenipuukon vaihtaminen kumisesta tai muovisesta metalliseen saa jo aikaan asennemuutoksen, mielestäni. Ainakin minulla.
Näin.

Harjoittelu on elinehto, mutta harjoitteista ei pidä vetää johtopäätöksiä liikaa mihinkään muuhun kuin harjoitteluun

Tositilanteessa on niin monta muuttujaa. Eikä vähimpänä pelko ja sosiaaliset rajat
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Oar
munillepotkija
Lauteille: Huhtikuu 2011

Viesti Oar »

Mjölnir kirjoitti: kesä 10, 2023, 08.52
Harjoittelu on elinehto, mutta harjoitteista ei pidä vetää johtopäätöksiä liikaa mihinkään muuhun kuin harjoitteluun

Tämä on mielestäni se oleellinen asia. Huulipunapuukot ym. ovat hyviä harjotteita, ja kehittävät tiettyjä osa-alueita hyvin. Niistä ei kuitenkaan kannata, eikä voi, vetää johtopäätöksiä siitä, miten oikea puukkotilanne menisi, koska kyseinen harjoite vastaa vain joiltain osin oikeaa puukkotilannetta. Tärkein muuttuja omasta mielestäni on se, että treeneissä ei haluta satuttaa treenikaveria, jonka vuoksi puolustajan on mahdoton tehdä mitään pysäyttävää (poistaen keinovalikoimasta heti kaiken muun, kuin puhtaat kontrolliotteet), kun taas huulipunamies voi tikata menemään vailla huolen häivää - jopa paremmin kuin oikeassa tilanteessa, koska hänen ei tarvitse pelätä, että itseen sattuisi. Vertauksena voisi miettiä vaikka tilannetta, jossa satunnainen mies laitetaan kehään Mike Tysonin kanssa ja sanotaan, että yritä osua Tysonia kädellä päähän. Jos Tyson saa vain koskettaa vastustajaa omilla hanskoillaan, mutta ei oikeasti lyödä, niin kuka tahansa onnistuisi osumaan Tysonin päähän (jos luottaisi siihen, että Tyson ei satuta ja käyttäisi sitä hyväkseen). Se ei silti liene kovin hyvä ennuste siitä, miten nyrkkitappelu kehän ulkopuolella ilman sääntöjä menisi.
Gjagor
polveenpotkija
Lauteille: Syyskuu 2013

Viesti Gjagor »

Netissä tuli vastaan video, jossa Suomessa kotibileissä nuori henkilö vetää puukon esille. Toinen nuori sitten käy vastatoimiin ja antaakin hänelle useita iskuja. Puukon esille vetänyt henkilö on ottavana osapuolena. Varmaan puukolla oli vain tarkoitus uhata, ei näyttänyt siltä, että tarkoitus oli tappaa puukolla. Silti rohkeaa toimintaa vastatoimiin ryhtyneiltä. En tiedä henkilöiden kamppailulajitaustaa tai onko sellaista ollenkaan, varmaan ei. Vammoista en osaa sanoa, mutta videon perusteella kumpikaan osapuoli ei näytä saaneen vakavia vammoja. Puukkoskenaarioita on monenlaisia.

En jaa videota ja jatkan Kansankäräjätupaan kuuluvista aiheista tarvittaessa oikealla alueella. (Muokkaus: Valvoja.)
Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan

Viesti Lasse J »

JanneM kirjoitti: tammi 26, 2023, 15.48 Veri on liukasta ja sekin pitäisi ottas harjoittelussa huomioon. Esim rypsiöljyä käsiin aiheuttaa veren kaltaista liukjautta joka hankaloittaa otteiden pitämistä.
Matsuoi kertoi, että heillä Ikubon opissa ylempien vöiden treeniin kuului puolivapaa ottelu veistä vastaan. Kun mählösit ja sait vaikka ihan pienenkin nirhama niin että kämmenesi oli veressä, niin kiinni nappaamisen vastustajan kädestä paljaan ihon kohdalta ja esim. rannelukottamisen sai sen jälkeen unohtaa.

Ikubosta tulee muistaa, että täysin palvelleena upseerina hänellä on vahva tausta jieitaikakutōjutsusta, joka on Japanin armeijan aseeton kamppailulaji. Eli ei hän ihan pelkältä Renshinkan pohjalta hän ole veitsijuttuja opettanut.
Si vis pacem, para bellum
Kuvake
Kutsilyo
polveenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2014
Etulaji: Baraw Sugbo | Arnes Diablo

Viesti Kutsilyo »

Mjölnir kirjoitti: kesä 10, 2023, 08.52
Tositilanteessa on niin monta muuttujaa. Eikä vähimpänä pelko ja sosiaaliset rajat
Tilanteiden muuttujia voi tosiaan yksilöidä merkittäviä määriä. Oma osa-alueensa on niiden sitominen progressiiviseen ja erityisesti produktiiviseen harjoitteluun ja harjoittelun systematiikkaan ja miksei siihen testaamiseenkin, jota huulipunahommat lähinnä edustavat. Oma osa-alueensa on myös veitsipuolen simuloinnin kokonaisvaltaisuus. Harjoittelun johtopäätökset ovat varsin erilaisia mikäli simulaatio on traditionaalista Shomen uchi jähmettymistä tai sitten hyvin testaavaa aggressiivista hankalaa tikkaamista. Edellä mainittuja voidaan pitää myös ääripäinä, joiden väliin mahtuu, ainakin meidän harrastaman filosofian mukaan, varsin paljon erilaista harjoittelua, jossa muuttujia varioidaan systemaattisesti ja progressiivisesti niin puolustajan kuin hyökkääjänkin osalta.
Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan

Viesti Lasse J »

MikaM kirjoitti: kesä 10, 2023, 06.09 Treenipuukon vaihtaminen kumisesta tai muovisesta metalliseen saa jo aikaan asennemuutoksen, mielestäni. Ainakin minulla.
Takavuosina yhdellä Matsuoin leirillä puiset tantot loppuivat kesken ja Yuji työnsi minulle ja parinani olleelle Suopangin Veskulle oman Rambo -mallisen veitsensä. Otettiin se tupesta ja todettiin partaveitsenteräväksi. Jotain siinä sählättiin sitten ja veitsi tippui upoten kevyesti toista senttiä lattiaan.

Katsoimme toisiamme silmiin, ja sanattomasta sopimuksesta laitoimme veitsen takaisin tuppeen kun ruvettiin treenaamaan. Alta aikayksikön Yuji ilmestyi paikalle ja ”musta vyö ei laita veitsi tuppi” kommentilla treeni jatkui sitten hyvin, hyvin, hyvin varovaisesti terävällä veitsellä.
Si vis pacem, para bellum
Kuvake
Ile
etupotkija
Lauteille: Lokakuu 2009

Viesti Ile »

Ihan pienenä välimuistelona… itsellä taisi alkaa melko pitkään kestänyt kiinnostus veitsi(torjunta)harjoitteluun siitä, kun Matsuoilla oli 80-luvulla seminaareissa ne kumiset (ehkä omatekoiset?) puukot, joilla sitten sohittiin ja improvisoitiin. Se oli ihan uutta.

Sitä ennen oli tullut tehtyä lähinnä puisen tanton kanssa melko muodollisia torjuntoja muodollisiin hyökkäyksiin.

Seuraajat

Alapotku
Kuvake
AlexMachine
Kuvake
Antti
Kuvake
AriJ
Asgeir
Kuvake
carenza
Kuvake