Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Liikkuvuusharjoitteet

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

vesakko
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6
Lauteille: Helmikuu 2011

Liikkuvuusharjoitteet

#31

Viesti vesakko »

Kiitokset! Joo viimeiset vuodet on olleet aikatavalla käänteen tekeviä omalla kohdalla. Erityisesti viimeinen vuosi on vienyt asioita eteenpäin todella paljon...

Pelkästään tuo maitopurkin nostaminen ylähyllyltä on esimerkkinä ja liikkuvuustavoitteena jo hyvä siinä mielessä, että iän myötä jossain kohtaa sekään ei vain onnistu ellei asialle tee mitään 😊 Liikkuvuutta ja venyvyyttä tarvitaan läpi elämän ja se korostuu mitä vanhemmaksi tullaan. Siksi siihen oon itsekin alkanut panostamaan enemmän nyt kun ikää on vielä siihen nähden vähän 😅 Vaikka olisihan nämä asiat aika paljon kivempi aloittaa kakskymppisenä kuin nyt lähes nelikymppisenä 😁
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2507
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Liikkuvuusharjoitteet

#32

Viesti tapsaattori »

Joo, ja nyt ku ollu kaikkia terveysongelmia niin aika hemmetin tärkeää tunnistaa oma suorituskyky ja sen rajat. Nyt oon alkanu pikkuhiljaa oivaltaa että kun myöntää oman heikon tason (eikä kuvittele olevansa lähelläkään kuntoa mitä oli 25v kilpaharrastajana) ja etsii tasolle sopivat harjoitteet niin pääsee kehittymään paljon paremmin. Joskus ne harjoitteet on todella kevyttä heiluttelua ja välillä ihan päheä tavoite on estää tai hidastaa taantumista.

Nyt mulla on luettavana method Putkiston venyttely- ja jumppakirja. Tämä menetelmä on tyyliltään hyvin Pehmeää.
Jaawa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 161
Lauteille: Toukokuu 2022

Liikkuvuusharjoitteet

#33

Viesti Jaawa »

Tää onki mielenkiintonen aihe, nyt. Aiemmin ei itellekkään oo nämä liikkuvuusharjoitteet ollu mikään juttu, komppaan kyllä vahvasti vesakkoa ja tapsaattoria, näitä ois pitäny pitää tärkeempinä heti alusta.

En toki kadu oman kamppailutaipaleen aikaisempia rajuja aikoja, niitä on varmasti vielä edessä, ainaki toivon niin. Mutta se treeni tarvii kaveriksi liikkuvuuden ehostamista, kun kovalla tohinalla voi sattua vahinkoja vaikkei kukaan tarkoita.

Polven ja ruokatorven leikkausten jälkeen oon hakeutunu fyssarien neuvojen ääreen, kun toipumisen makoilu ja liiasta paikallaanolosta johtuneet vaivat lähinnä selässä aiheutti kierteen saikkuja ja lisää ongelmia. Sain kaikenlaista vaivoihin määrättyjä jumppajuttuja, mutta sitten vasta kun lyöttäydyin personal trainerin projektiksi, että katsotaan oikeasti missä vika ja mitä kaikkea pitää tehdä ettei tämmösiä vikoja tuu - aukes liikkuvuuden maailma. Sitä oli kovapäisenä karatekana kuvitellu että treenin päälle joku venyttely riittää. Ei kyllä sitä pitää tehdä liikkuvuushuoltoa treenin ulkopuolella.

Kaikenlaista on mahtunu viime vuoteen, on väännelty ja käännelty omilla lihaksilla raajoja ja kroppaa mitä tyhmemmän tuntusiin saunasolmuihin, mutta ne todentotta toimii. Vuosia vaivanneet lonkan kivut ja jäykkyydet katosi kuin tuhka tuuleen, vaikka niihin oli aiemmin koitettu ties mitä. Nyt täytyy sanoa, että totuus on kirkas kun sen ääressä on, eikä siihen jää epäselvyyksiä.

Rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta ajankohtaista tietoa löytyy tietyiltä valmentajilta, jotka vetää "toiminnallista treeniä" tai "kehonhuoltoa" tai "liikkuvuusharjoituksia" tai "fasciatreeniä." Se vaikein juttu on löytää se tyyppi jolla on sulle sopiva tyyli ja ymmärrys ja tietotaito palvella sun tarpeita, mut sitte ku se löytyy niin hyödyt on valtavat. Koen että oon saanu vältettyä nyt ne pahimmat, tämmösen liikkuvuustreenin avulla, pelkkä lajitreeni ei mua ois voinu korjata näin, vaikka miten hyvä kunto ois.
vesakko
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6
Lauteille: Helmikuu 2011

Liikkuvuusharjoitteet

#34

Viesti vesakko »

Jaawa kirjoitti: touko 13, 2022, 22.50 pelkkä lajitreeni ei mua ois voinu korjata näin, vaikka miten hyvä kunto ois.
Viisaita sanoja ovat nämä. Uskon, että "sillä se lähtee millä se on tullutkin" ajatusmaailma on usein vallitseva. Sitä vain ei tavallaan tajua, varsinkaan ensimmäisten kamppailuvuosien aikana, että missä vika oikeastaan on ja mistä alkaa asioita korjaamaan. Ne tyypit joilla on kamppailuhommiin tultaessa jo lähtökohtaisesti hyvä liikkuvuus, pääsevät huomattavasti vähemmällä ja pystyvät keskittymään enemmän kunnon- ja taitojen kehittämiseen

Erilaisia metodeita ja tyylejä löytyy vaikka millä mitalla ja kuten Jaawa mainitsi, pitää löytää se itselle sopiva.

Minä pidän erityisen suuressa arvossa liikkuvuusvalmentajan meriiteissä sitä, että hän ei ole ollut itse lapsesta lähtien notkea ja venyvä. Toisekseen on äärimmäiseen tärkeää että valmentaja on itse "walked the walk", eli tehnyt itse kuten opettaa. Aikuisiällä liikkuvuuden ja venyvyyden lisäys on ihan totaalisen eri homma kuin lapsena/nuorena ja tästä syystä opetusmetoditkin ovat tyystin erilaisia. Oman kokemukseni mukaan (ja huomaa että tämä on subjektiivista) valtaosa valmentajista sortuu siihen, että asioita opetetaan samalla tavoin kaikille iästä (ja lähtötasostakin) riippumatta. Itse olen aikoinani tippunut tähän sudenkuoppaan ja vasta viimeaikoina tajunnut, että liikkuvuutta pitää lähestyä huomattavan eri tavalla.

Uskoin esimerkiksi hyvin pitkään, että lähentäjäosastollani on sattunut jonkin sortin revähdys (ja siitä aiheutunut arpikudos joka tekee venyttelyn mahdottomaksi), koska esimerkiksi poikittais spagaatti ei usean kuukauden venyttelyistä huolimatta edennyt mihinkään. Ainoastaan epämiellyttävät kivut olivat venytettäessä läsnä huolimatta siitä teinkö PNF tyylistä venyttelyä vai pitkiä yin-jooga tyylisiä staattisia pitoja ja kaikkea siltä väliltä - ja kyse ei todellakaan ole siitä, ettenkö olisi ollut johdonmukainen. Johdonmukaisuudellakin vain voi mennä perse edellä puuhun jos ei ymmärrä mitä on tekemässä.

Homma muuttui totaalisesti kun törmäsin aiemmin mainitsemaani Joachim Hildersoniin. Hän on saanut minut tajuamaan progressioiden tärkeyden liikkuvuusharjoittelussa ja antanut ymmärryksen siitä, miten asioita kannattaa lähestyä. Jos haluaa oikeasti tuloksia liikkuvuutensa kanssa niin oikeanlainen ohjelmointi ja progressiot ovat mielestäni kaikista tärkeimpiä aisoita. Kirjoja voi lukea vaikka kuinka ja neettä tämä on kylmä totuus monen kamppailu-urheilua harrastavan kohdalla - uskotaan tti on pullollaan niitä erilaisia metodeita, mutta harva lähde kertoo miten ohjelmointi kannattaa suorittaa niin että kehitystä tulee.

Jos ihan oikeasti haluat saada voimaa yläpotkuun tai tehoja alasvienteihin, niin suosittelen edelleen hyvin lämpimästi tutustumaan Hildersonin instagramiin ja sen jälkeen osallistumaan elokuun workshoppiin. Väitän että se on parasta mitä voit liikkuvuudellesi tehdä. :) Joachim opettaa nimenomaan sen miten ohjelmointi rakennetaan ja miten sen saa järkevästi sisällytettyä muuhun harjoitteluun. Tärkeimpänä juttuna saa myös käsityksen siitä miksi mitäkin asiaa tehdään - se kun on mielestäni hyvin oleellista kaikessa tekemisessä :)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93925
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikkuvuusharjoitteet

#35

Viesti Mika »

@jarkko jakoi hyvän artikkelin liikkuvuusharjoitteista, jossa asiaa lähestytään nykytyyliin lyhyiden videoiden kautta. Tuon katsoo ja lukee 1-2 minuutissa. Tykkäsin. :jepa:

https://yle.fi/a/74-20017280
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2909
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Liikkuvuusharjoitteet

#36

Viesti terssi »

Tuossa jutussa ei nyt hirveämmin vikaa ollut, vaan toki jutun konteksti on alkulämmittely eikä varsinaisesti erillinen liikkuvuusharjoittelu. Suurin osa oli "aktivoivia" ja sykettä nostavia juttuja ja sitten kevyitä lajinomaisia juttuja. Niinkuin pitääkin. Liikeratojen avaukset tehdään dynaamisilla venytyksillä mieluummin kuin staattisilla (Monien fyssareiden nykykielenkäytössä venyttely tuntuu jostain syystä olevan aina staattis-passiivista ja dynaaminen venyttely on sitten vaikkapa "liikkuvuusharjoittelua", "liikeratojen avausta" tai "liikkumista laajoilla liikeaajuuksilla", näin btw).

Osaako joku muuten sanoa, vieläkö nykyään on paljonkin sellaisia lajikuplia, joissa alkuverryttelyissä venytellään runsaasti staattisesti? Tai että staattiseen venyttelyyn käytetty aika on selkeästi pois jostain järkevämmästä?

Minusta tätä on nyt viimeiset 15 vuotta vähintään toitotettu joka paikassa, että ennen urheilusuoritusta ei passiivista/saattista venyttelyä. Sanoisin, että haittoja on välillä jopa liioiteltu.. riippuen toki mitä jättää sen varjolla tekemättä tai kuinka paljon sitä tekee. Mutta kaipa niitäkin tosiaan on, muitakin kuin näitä "notkeuslajeja" missä on perinteisesti venytelty tuntikausia.

Mutta nyt selvisi, mistä Mika poimi tuon toisen keskustelun katsauslinkin ja otti vielä sen rafalaavan saatteen. :) "Tutkimustiedon mukaan staattisesta venyttelystä ei ole juurikaan hyötyä." Niin siinä tosiaan puhuttiin akuutista venyttelyn vaikutuksesta alkuverryttelyn yhteydessä. Mahdolliset hyödyt ja haitat näyttää olevan marginaalisia useimmissa tapauksissa, ajan hukkaa se staattinen venyttely voi kylläkin olla, etenkin siis alkulämmittelyn yhteydessä. Muihin asioihin kannattaa ehdottomasti priorisoida.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2507
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Liikkuvuusharjoitteet

#37

Viesti tapsaattori »

Minä pääsen tosi paljon parempaan (ja syvempään) kyykkyasentoon, kun teen ensin kuminauha nilkoissa kävelyä tämän videon tapaisesti. Tosin niin, että jalat pidetään koko ajan samalla leveydellä eli mennään kuin ratakiskoilla.

tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2507
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Liikkuvuusharjoitteet

#38

Viesti tapsaattori »

Mitä mieltä te olette näistä takareiden liikkuvuusharjoituksista? Ensin hyvää huomenta tyyppisiä jumppa liikkeitä ja lopuksi selkä pyörenä venytystä

Tässä videossa neuvotaan tekemään hyvää huomenta polvet lukittuna, onko tämä näin parasta tehdä? Minä olen kyllä saanut venytyksen tunnetta myös polvet hieman koukistettuna

Minä ehkä ottaisin mukaan vielä lonkankoukistajaa vahvistavan jumpan, kuten jalkojen nostamisen jalka suorana maassa istuen/maaten. Mitä ajattelette?

Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Liikkuvuusharjoitteet

#39

Viesti Veepee »

Mun hyväksi havaittu venyttelurutiini - ei ole liikkuvuusharjoittelua, tiedän - on venytellä koivet järjestyksessä pakarat -> pohkeet -> takareidet, ja takareidet juurikin tarpeen mukaan ja päivästä riippuen polvia koukistaen, jotta venytys kohdistuu oikeaan paikkaan eikä jonnekin muualle kropassa. Tuntuu erikoiselta, että polvien lukitseminen suoraksi toimisi muka polvien koukistamista paremmin sellaiselle ihmiselle, joka ei pysty koskemaan edes omiin varpaisiinsa.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 77 kurkkijaa