Lajiesittely löytyy nyt täältä.
PDF:nä täällä. EDIT: kunhan saavat linkin korjattua. Tarvittaessa mailitse minulta.
- Marko
Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
Pekiti-Tirsia Kali -lajiesittely(potku.netin esittelyt-sivu)
Valvoja: Valvoja
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2004
-
- ilmaanpotkija
- Lauteille: Huhtikuu 2006
-
- etupotkija
Tarkempaa vastausta pitäisi kysyä valmentajilta (Jussi, jos luet tämän niin kerrotko), mutta veikkaisin että:
1) täysi-ikäinen voi itse ottaa vastuun treenauksestaan ja hyväksyä sen, että voi tulla loukkaantumisia
2) lajissa kuitenkin treenataan aseilla (kepit ja harjoitusveitset jo heti alusta), joten on helpompi kun treenaaja itse voi hyväksyä oman treenaamisensa, eikä esim. myöhemmin tule vanhemmat sanomaan että mitä kamalaa tämä oikein on, aseilla harjoitellaan!?
3) tietynlainen kypsyys on tarpeen että voi suhtautua treenaukseen sen vaatimalla vakavuudella, aseiden kanssa treenatessa ei ole hirveästi varaa alkaa pelleilemään tai muuten suhtautua asiaan liian kevyesti. En nyt suinkaan tarkoita a) etteikö alle 18-vuotiailta voisi tällaista asennetta löytyä, tai b) että kaikilta yli 18-vuotiailta sellainen löytyisi, mutta täysi-ikäisyys on kuitenkin jonkinlainen kriteeri, varsinkin juridisesti.
Näin olen itse henk. koht. asian mieltänyt.
- Marko
1) täysi-ikäinen voi itse ottaa vastuun treenauksestaan ja hyväksyä sen, että voi tulla loukkaantumisia
2) lajissa kuitenkin treenataan aseilla (kepit ja harjoitusveitset jo heti alusta), joten on helpompi kun treenaaja itse voi hyväksyä oman treenaamisensa, eikä esim. myöhemmin tule vanhemmat sanomaan että mitä kamalaa tämä oikein on, aseilla harjoitellaan!?
3) tietynlainen kypsyys on tarpeen että voi suhtautua treenaukseen sen vaatimalla vakavuudella, aseiden kanssa treenatessa ei ole hirveästi varaa alkaa pelleilemään tai muuten suhtautua asiaan liian kevyesti. En nyt suinkaan tarkoita a) etteikö alle 18-vuotiailta voisi tällaista asennetta löytyä, tai b) että kaikilta yli 18-vuotiailta sellainen löytyisi, mutta täysi-ikäisyys on kuitenkin jonkinlainen kriteeri, varsinkin juridisesti.
Näin olen itse henk. koht. asian mieltänyt.
- Marko
-
- polveenpotkija
- Lauteille: Tammikuu 2005
-
- etupotkija
- Lauteille: Helmikuu 2005
Re: Miksi k-18?
Täysikäisyysrajan lätkäisy myös kertoo yleisesti että tässä on nyt aikuisten ihmisten kerhosta kysymys, jolloin sinne harvoin edes yrittää niitä 17-vuotiaita tai vieläkin nuorempia. Vastaavasti sinne saattaa tulla huomattavasti useampi 30-vuotias, kuin jos ikärajaa ei olisi määritelty.Korp kirjoitti: Miksi tämän lajin ikäraja on 18?
Ison ikähaitarin ryhmässä ne alle parikymppiset ovat jo opetusteknisesti varsin erilainen porukka. Eli jos on mahdollisuus nirsoilla niin miksi monimutkaistaa tilannetta. Itselläni ei ole.
-
- polveenpotkija
- Lauteille: Kesäkuu 2005
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Tammikuu 2005
-
- etupotkija
Vöitä ei ole, asteita kylläkin. Suomessa ei noita ole juurikaan taidettu suorittaa, eikä niistä ole pidetty niin lukua, käsittääkseni ylipäänsäkin niiden suorittaminen on aika lailla vapaaehtoista, varsinkin jos on vain kiinnostunut treenaamaan.
Astejärjestelmä
Joitain selityksiä systeemin osista
Käsittääkseni on tarkoituksella jätetty vähän hämäräksi, koska halutaan että kukin treenaa oikeasti eikä vain opettele systeemien nimiä ja tekniikoita muualta. Nuo avautu(ne)vat sitten kun treenaa tarpeeksi ja tulevat tutuiksi.
- Marko
Astejärjestelmä
Joitain selityksiä systeemin osista
Käsittääkseni on tarkoituksella jätetty vähän hämäräksi, koska halutaan että kukin treenaa oikeasti eikä vain opettele systeemien nimiä ja tekniikoita muualta. Nuo avautu(ne)vat sitten kun treenaa tarpeeksi ja tulevat tutuiksi.
- Marko