Tuossa on jo sitä kehokieltä,mutta potkun vaikutus vaikea arvioida visuaalisesti.Pitäis ottaa itse vastaan
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Valvoja: Valvoja
Ei sinänsä, että noiden harjoituksissa näkyy, miten homma pidetään paketissa, ja miten sitä voi treenataLasse Candé kirjoitti: Tämä taitaa jo mennä Aunkai-aiheesta ohi kun on laajentunut yleisemmin voimantuottojuttuihin ja nyt pyörii jo Shotokai-video...
Ymmärrän sähköttämättömyyden yms osuuden tuossa. Silti, tuossa näkyy minun silmääni ihan suoraan se, miten voima vuotaa. Kun jalka nousee ylös, näkyy kun lantion kulma lähtee jalan mukaan, ja selkä kaartuu. Väitän, että jos liikkuvuus ja stabiliteetti riittävät, niin potkusta tulee vielä vähemmin sähköttävä. Yksinkertaisesti paino on tuettu tukijalalla, ja ylä- ja alakeho tuottavat voimaa. Jos keho ei pysty pitämään itseään kasassa (esim. riittämättömän liikkuvuuden tai stabiliteetin vuoksi), niin asennon on annettava periksi - eli selkä ja lantio joutuvat kaartumaan. Tällöin tuotettua voimaa purkautuu kaaretuuveen, eikä se siirry kunnolla yläkehosta potkaisevaan jalkaan. Omalta kohdalta nähty ja koettu juttu. Etupotkun suorittaminen niin, että kehon yhtenäisyys pysyy, vaatii yllättävän paljon liikkuvuutta, varsinkin lantion alueella, mitä useimmiten ei kauheasti työstetä.Lasse Candé kirjoitti: Kovuudessa täytyy muistaa suhteellinen puoli. Jos vastustaja ei huomaa saapuvaa potkua ei tarvitse kovin kovaa potkaista, kun taas absoluuttisesti kovempi potku on helpompi huomata eikä siksi saavuta täyttä tehoaan. Pelkkä jokseenkin "irtonaisen" säären heitto jättää sisälle kivan tunteen kun ajoitus on sopiva.
Asemointi sellaisella tavalla että selän kaareutuminen jää pois on hitaampaa. Myöskin etäisyys pitää huomioida. Sen korjaaminen tapahtuu liikuttamalla lantiota.
Jep, samaa mieltä, että suoritustapa muuttuu etäisyyden mukaan. Mutta en puhu siitä - myös pitemmällä etäisyydellä mukaan pystyy tuomaan yläkehon voiman siihen, se on vain (vielä) vaikeampaa. Yksi tapa katso olisi, mihin muihin suuntiin kuin voiman suuntaan syntyy liikettä. Ja sitten katsoa, onko tämä liike tarpeellista voiman tuottamiseksi. Potku on tehokkaan ja hyvän näköinen, ja mielestäni käyttää enemmän tuota aunkai-maista kehonkäyttötapaa kuin mitä yleensä ole karatekoiden nähnyt tekevän. Eli sikäli mielenkiintoista vertailumateriaalia.Lasse Candé kirjoitti: Oikeastaan tässä tullaa siihen että "etupotku on etupotku" ei pidä paikkansa. Jos tuota katsoo silmillä jotka ovat tottuneet näkemään etupotkun pitkän etäisyyden hyökkäysaseena, saattaa jäädä huomaamatta että melko hyvin sähköttämättä mies ehtii käyttää potkua lyöntihyökkäystä vastaan reagoimalla. Tarkoitus on eri kuin hyökkäävässä/vastahyökkäävässä etupotkussa. Samoin helposti myös suoritustapa muuttuu.
Joo, ihan samaa mieltä, samankaltaisuutta näen minäkin. Minulle harvinaista herkkua nähdä noin rentoa tekemistä karaten piiristä, kun sen verran näen karatea...diesel 64 kirjoitti: Laitoin tuon shotokai glipin siksi,että kiinnostuin Aunkain tyylistä juuri sen takia,kun samanlaisuutta voimantuotossa on havaittavissa.
Tuntuis, että karate-treenaajat olis hyvässä asemassa systeman hyvistä puolista hyötymiseen, kun yleensä on kokemusta jämäkkyydestä ja selkeä tekniikkakäsitys. Systemassa on hauskoja harjoituksia, joilla lisätä rentoutta ja nopeaa tekniikan vaihtamista. Karate-taustalla on varmaan sen verran paine-testauksesta kokemusta, että systemassa joillekin kehittyvä liiallinen löysyys ei liene ongelma.diesel 64 kirjoitti: marcus. Systema mielenkiintoinen,kuten Ankukai ja haluaisin kyllä joskus mennä treenaan kumpaakin.Toivottavasti Leirejä tulee ja ajankohta sopii.
En tuossa Akuzawan pätkässä näe itse kauheasti sitä vuotoa, mielestäni voima (tuotettu liike) menee kohteeseen osumahetkeen asti erittäinkin kasassa.. Yksi hyvä vinkki on mielestäni lähestyä tuota vuotoa mm. sen kautta, että jos kehossa syntyy tai näkyy liikettä suuntaan josta ei näytä olevan hyötyä tekniikassa, kannattaa selvittää onko se turhaa. Tyypillisiä potkuissa on esim. jalan noustessa lantio karkaa hieman sivulle, jalan suoristuessa hartiat kallistuvat taakse tai pää menee eteen, tai alaselkä antaa periksi jolloin selkä kaareutuu vähän. Rentouden ja liikkuvuuden lisääminen ovat ainakin itselläni pienentäneet noita, ja lisänneet tehoa.diesel 64 kirjoitti: minulla itsellä vuotaa asento,kun yläkroppa"heiluu" ja työstän sitä pois.Haastavinta on saada kroppa pysymään muuttumattomana ja luonnollisena,kun tehdään potkua / lyöntiä tai torjuntaa.
tässä glippissä muuten 28s kohdalla kroppa vuotaa,niinkuin minulla,jota työstän pois![]()
[youtube][/youtube]
Jep, eli osumahetkeen asti! Tämä on minulle ominainen Taekwondo ajoilta ja toimi skapoissa hyvin,mutta nyt haen potkuun sitä "syvyyttä" eli se voima jatkuu eteenpäin.marcus kirjoitti: En tuossa Akuzawan pätkässä näe itse kauheasti sitä vuotoa, mielestäni voima (tuotettu liike) menee kohteeseen osumahetkeen asti erittäinkin kasassa..
Jep, en sitä epäile. Käytin vaan tuota verrokkina omaan "vuotoon". Tuolla toisessa glipissä se alapotku on jo eritasolla ja ei varmaan kaasu pohjassa siinäkään potkitohtorismies kirjoitti: Akuhan vetelee vaan pintaan, ihan vaan demoilee. Eikä vedä täysiä niin siksi varmaankin näyttää "vuotavan".
Onko tämän central energyn puuttuminen eri asia kuin että tekniikassa on vuoto? Vai tarkoitatko vain sitä että mitä kovempaa vetää, sitä kovempaa vetää?KungFuMiäs kirjoitti: Sitten on myös olemassa toinen mahdollisuus. Että vaikka ei ole vuotoa niin on mahdollista että keho ei vaan tuota niin paljoa voimaa, eli central energy ei ole tarpeeksi vahva. Got gong fu? Mutta kyllähän se ihan jees vetää.
Joo se olis kai sitä kovempaa vetämistäOnko tämän central energyn puuttuminen eri asia kuin että tekniikassa on vuoto? Vai tarkoitatko vain sitä että mitä kovempaa vetää, sitä kovempaa vetää?![]()