Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Juokseminen

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Harrastatko juoksua?

Joo
62
34%
Joskus
86
46%
En
37
20%
 
Ääniä yhteensä: 185

Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Juokseminen

Viesti Presenter »

Sementti kirjoitti:
Elina kirjoitti: Tämä onkin kokonaisuudessaan mielenkiintoinen matopurkki. Esimerkiksi uusien tutkimusten mukaan vaikkapa intervalliharjoittelu on yhtä kehittävää kuin pidempi kestävyysharjoitus, ja tätä on tarkasteltu myös kuntoutuksen puolella. Kyse onkin mielestäni siitä, millaiseen kuntotasoon ja harjoittelumääriin tähdätään, eli lyhyemmin, mikä on harjoittelun pohjimmainen tavoite. Jos kymmenen kertaa viikossa liikkuvan harjoittelun pääpaino on koko ajan siellä vähintään vk-alueella (vai pitäiskö sanoa vk2), niin ei varmastikaan kehitystä tapahdu.
Mitenkäs, voidaanko kovatempoinen kamppailu / ip treeni laskea intervalli treenauksen puolelle? Siinähän ainakin sykkeet sahaa ylös ja alas varsin tehokkaasti.
Jos mietitään "intervallin" käsitettä, niin tietysti voidaan. Ihmiset jotenkin ajattelevat, että intervallitreenaus on ainoastaan sitä kovatehoista "veto TÄYSIÄ ja lyhyt palautus" -treenausta (ja tyypillisesti palatukset ovat liian lyhyitä tasoon nähden). Intervalliharjoittelussa pointti on nimenomaan se vaihtelu, kuitenkaan itse käsite ei määritä esim. harjoituksen tehoa ja kestoa.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit: 11137
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Juokseminen

Viesti flammee »

Elina kirjoitti: Tämä onkin kokonaisuudessaan mielenkiintoinen matopurkki. Esimerkiksi uusien tutkimusten mukaan vaikkapa intervalliharjoittelu on yhtä kehittävää kuin pidempi kestävyysharjoitus, ja tätä on tarkasteltu myös kuntoutuksen puolella.
Löytykös sitä sellasta tutkimusta jossa aikajakso oli kolmea kuukautta pitempi, vaikkapa pari vuotta? Sinänsä intervalliharjoittelu, tai pikemminkin erilaiset kovatehoiset harjoitteet, ovat osa harjoittelua, vastakkainasettelu on vähän turhaa kun kyse on lähinnä siitä että kuinka paljon näitä treenataan.. Jos toista ei treenaa ollenkaan niin onhan se aika yksipuolista treeniä. Yhtä kehittävää kuulostaa aika omituiselta jos treenin vaikutus on eri. Viittasitkohan varmasti kovatehoiseen intervalliharjoitteluun verrattuna matalatehoiseen kestävyysharjoitteluun? Ainakin juoksupuolella intervalliharjoittelua on testattu, aikanaan se teki suunnilleen koko Suomen sen aikaisesta huippujuoksuporukasta entisiä juoksijoita yhdessä talvessa... ;)
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Aihki
päähänpotkija
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Juokseminen

Viesti Aihki »

flammee kirjoitti: Ainakin juoksupuolella intervalliharjoittelua on testattu, aikanaan se teki suunnilleen koko Suomen sen aikaisesta huippujuoksuporukasta entisiä juoksijoita yhdessä talvessa... ;)
Kerropa tuosta vähän lisää. Koska ja tutkittiinko asiaa sen kummemmin.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit: 11137
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Juokseminen

Viesti flammee »

Aihki; tuosta oli uusimmassa juoksija-lehdessä lyhyesti, ei siinä juuri tuon kummemmin asiaa ilmaistu. Oli haettu vaikutteita joltakulta menestyneeltä intervalli-ihmeeltä ja ne vaikutteet toivat tollasen tuloksen.

Mika kirjoitti: Jos joku harrastaa vaikka jalkapalloa ja pystyy pelaamaan pelinsä ongelmitta, miksi hänen pitäisi vielä erikseen kehittää peruskuntoaan?
Vähän niinkuin Elina asian ilmaisi, riippuu niistä tavoitteista. Jos tavoitteita ei ole, niin eipä kai sitten.

Peruskunto ikäänkuin työntää suorituskykyä korkeammalle, mitä kovempi peruskunto niin sen kovemmalla tasolla pystyy suorittamaan myös korkeilla tehoilla, kunhan vaan on sitäkin treenannut.. Yksinkertaisttettuna tätä voisi vaikka verrata autolla ajamiseen, ilman hyvää peruskuntoa on kuin ajaisi sataa kakkosvaihteella, peruskunnolla saa sitten isompia vaihteita käyttöön, niin ei tarvi yhtä korkeita kierroksia (eli rasitustasoa) sataa ajaessa. Tyypillisesti sataa kakkosella ajavan moottori ei kauaa kestä, ja näin on myös urheillessa, erilaisia vammoja tuppaa tulemaan, kevyemmällä rasitustasolla pysyy ehjempänä, vaikka ulostuleva teho olisi sama.

Mä tässä joku päivä sitten näin sellasen taulukon joka osoitti peruskunnon merkityksen juoksussa.. Siinä siis oli juoksunopeus pk-alueella ja sitä vastaava kisavauhti. Mitä lujempaa pääsee matalilla sykkeillä niin sen lujempaa pääsee kisavauhtia, eli niillä kovemmilla tehoilla. Ja pk-vauhtia parannettaan yllättäen treenaamalla sitä peekoota.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Juokseminen

Viesti Elina »

Niin, kuten sanottu, tämä onkin mielenkiintoinen matopurkki :D Siksipä mainitsinkin jo aiemmassa postauksessani sen, että kuntoilijan kannalta ei välttämättä ole niin merkitystä, mutta kilpaurheilu on asia erikseen. Nythän tavallaan samaa juurta olevaa keskustelua on käyty runsaasti Suomen huippu-uimareiden kohdalla. Puhdasta kestävyysharjoittelua vähennettiin ja Suomen uimarit putosivat mitalikahinoista aika kauas...

Mitä tulee tuohon intervallitreeniin, niin ainakin kuntoutuspuolella kyse on ollut nimenomaan HIITistä.

Ehdottomasti olen kyllä sitä mieltä, että tulisi harjoitella kaikilla sykealueilla, ja jos harjoittelee määrällisesti paljon, silloin pk-aluetta on ihan perusteltua painottaa, jotta volyymin pystyy pitämään riittävän suurena. Mutta jos kyse on vaikka henkilöstä, joka pystyy harjoittelemaan kolme kertaa viikossa, voinee olla ihan hyväkin idea tehdä jokaisesta harjoittelukerrasta mahdollisimman tehokas.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 94283
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Juokseminen

Viesti Mika »

flammee kirjoitti: Vähän niinkuin Elina asian ilmaisi, riippuu niistä tavoitteista. Jos tavoitteita ei ole, niin eipä kai sitten.
Hei! Tuo "riippuu tavoitteista" on minun mantrani! Hoin sitä netissä jo ennen Potkua ja Potkussakin :D

Olemme siis vaihteeksi samaa mieltä.

Ja tuohan ("riippuu tavoitteista") pätee elämään muutenkin, mutta se ei kuulu tähän.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Juokseminen

Viesti Elina »

Mielenkiintoinen, joskin lyhyt, blogipostaus lähinnä lantion asennosta ja sen vaikutuksesta kuormitukseen juoksussa:

http://runnninginjuries.blogspot.fi/201 ... sture.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Juokseminen

Viesti Point »

Kysymykseni liittyy osin juoksemiseen osin rasvanpolttoon, mutta osaisiko joku antaa valistunutta mielipidettä:

Ensi viikon su edessa eka "nelikakkonen" ja puolisen vuotta treeniä takana. Viimeiset kolme kuukautta menty "1-vetotreeni, 1 pitkä ja 1-2 kevyttä lenkkiä viikossa" metodilla. Sen verran tykästyi tässä juoksemiseen, että ajattelin jatkaa sitä pitkästä lenkistä palauduttuani.

Ajattelin palauttelen jälkeen kokeilla 30-20-10 intrevallitreenia 1-2 kuukauden ajan. Tarkoituksena olisi, että saisin poltettua viimeiset rasvat tuosta vyötäröltä 3-5 kg (jenkkakahvat eivät ole suostuneet sulamaan millään :( ) ja jos 10 km lenkiltä saisi muutaman minuutin aikaa parannettua, niin olisi kiva. Rasvanpoltto pääasiallisena tarkoituksena kuitenkin. Tuon "kuurin"aikana olisi tarjoitus tehdä viikossa 2-3 intervallia ja yksi pitkähkö pk-lenkki (n 90 min).

Mielipiteitä? Vai olisiko parempi, että HIT-jumpan hoitaa punteilla ja keskittyy lenkeillä PK ja VK treneeihin?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Juokseminen

Viesti Elina »

Mä veikkaan, että jos viikon juoksuaikatauluun yksistään kuuluu 2-3 intervallia ja yksi pitkä lenkki, niin kuormitus on vähän turhan kovaa (erityisesti, jos treenaat muutakin viikon aikana). Melkein kannattaisi jatkaa tuolla alkuperäisellä ohjelmalla, katsoa punttihommat kuntoon ja viikon treenijaksotus järkeväksi, ja kiinnittää huomio ravintoasioihin (koska tuo pudotettava painomääräkin on niin pieni).
Aihki
päähänpotkija
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Juokseminen

Viesti Aihki »

Rasvanpolttoon:

Huomio vuosien varrelta; meikäläisellä rasvanpolton tuntuu laukaisevan kohtuu tuhti aerobinen liikunta viileässä ilmanalassa. Tämä on tapahtunut useamman kerran Lapissa vaelluksella tai kalareissuilla. Tuloksena on aika mielenkiintoinen olotila kun ei ole, eikä tule nälkä ja vaan kulkee eteenpäin. Häviää helpostikin 4 kg viikossa ja tuo on aika tavalla hyllyvästä aineesta pois kun vedestä ei ole ollut pulaa ja sitä on juotu koko ajan, näkyi myös vyön reiissä.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit: 11137
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Juokseminen

Viesti flammee »

Muistaakseni 30-20-10 setti on sen verran kevyt intervalliksi (sekuntimääriähän nuo luvut tuossa tais kuvata) että en pitäisi ideaa huonona, tais siitä täälläkin olla puhetta. En nyt kyllä pitäisi tuota intervallitreeniä mitenkään erityisenä, mutta täyttänee tarkoituksensa. Jos viikko menee liian rankaksi, niin kannattanee tehdä vahemmän toistoja intervallitreenissä, saattoi kuulua tuon intervallitreenin määritelmäänkin.

Viimeisten jenkkakahvojen poistamisesta en osaa sanoa, ei ne multakaan tunnu lähtevän, vaikka painoa putoaisikin. Epäilen että itelläni kyse ei ole treenin laadusta tai määrästä, vaan siitä että syön illalla liian myöhään. Noin periaatteessahan kuitenkin rasvaa poltetaan rauhallisilla pitkiksillä eikä niinkään kovatehoisilla intervalleilla.

Toki mun jorinat on lähinnä arvailua, vaikka jotain on toki tullutkin luettua, niin en ole koskaan treenannut juoksua niin että minulla olisi treenisuunnitelma, joskus ennen lenkille lähtöä mietin jonkin harjoitteen, minkä voisi tehdä ja joka soveltuisi tilanteeseen, eli viikon muihin treeneihin ja jaksamisen tasoon, yleensä (jos on aikaa tai ei ole muita esteitä) selviää vasta lenkillä että kuinka pitkästi juostaan, mitä reittiä ja millä nopeudella.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 94283
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Juokseminen

Viesti Mika »

Jälleen voisin suositella Patrik Borgin artikkelia rasvanpoltosta, jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan.

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Juokseminen

Viesti Point »

Elina kirjoitti: Mä veikkaan, että jos viikon juoksuaikatauluun yksistään kuuluu 2-3 intervallia ja yksi pitkä lenkki, niin kuormitus on vähän turhan kovaa (erityisesti, jos treenaat muutakin viikon aikana). Melkein kannattaisi jatkaa tuolla alkuperäisellä ohjelmalla, katsoa punttihommat kuntoon ja viikon treenijaksotus järkeväksi, ja kiinnittää huomio ravintoasioihin (koska tuo pudotettava painomääräkin on niin pieni).
Ok.

Tuo 3-5 kg oli lyhyen tähtäimen tavoite ja se olisi tarkoitus saada aikaiseksi sillä liikunnalla. Ihanne pudotusmäärä pitkällä tähtäimellä olisi 5-8 kg ja tämä onnistunee sillä, kun talvella jäänee nuo illanistujaiset vähemmälle ja kiinnitän huomiota niihin kasviksiin. (Keväällä lähti 5 kg pelkästään sillä, että katsoin että rehuja tulee se 600-1000 g päivässä)

Tällä hetkellä/tänä vuonna ei ole tarkoitus kuin juoksennella (Peruskunnon/pohjien saaminen kuntoon) ja punttailla. Keväällä olisi tarkoitus palata taas jonkun kampiksen pariin. Koska punttihommat on vähän hakusessa (en ole käynyt vuosiin. Ainoastaan välillä heilutellut kahvakuulaa 10 min aamujumpan ohessa), niin ajattelin, että oisin hoitanut sen rasvanpolton lenkkipolulla kun juokseminen on tällä hetkellä paremmin hallussa.

Mutta joutunee ottaa selvää miten kannattaisi puntilla itsekseen treenailla. Jos välillä jotain muuta kuin niitä 3 X 10 sarjoja per liike treenejä..


Edit: Tietenkin tuo rasvanpolton lisäksi tarkoitus on, että juokseminen yms treenailu on vaihtelevaa ja kivaa
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Aihki
päähänpotkija
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Juokseminen

Viesti Aihki »

Patrik Borgin artikkelia rasvanpoltosta
En pistä vastaankaan, mutta tuossa ei ehkä katettu ihan kaikkea. Itsellä tuo lämpötila on tuntunut olleen yksi oleellinen asia; riittävän viileä.

Joitakin vuosia sitten tuota asia hiven ihmetellessä törmäsin US armeijan tutkimusprojektiin, jossa tarkoituksena oli kehittää "lääke", jolla olisi oleellisesti nostettu rasvan osuutta energiantuotossa. Tarkoitus oli tällä tavalla hetkellisesti pystyä nostamaan sotilaan kykyä tulla toimeen konsentroidulla "ravinnolla", ilmeisesti joitakin aineita oli tunnistettu, joilla tuo olisi voitu saada aikaiseksi. En onnistunut myöhemmin löytämään mitään viitettä mahdollisiin tuloksiin tai niiden puutteeseen. Joka siis saattaa tarkoittaa ihan mitä tahansa. :patsukki:
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Juokseminen

Viesti Point »

Mika kirjoitti: Jälleen voisin suositella Patrik Borgin artikkelia rasvanpoltosta, jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan.


Olenkin lukenut tuon moneen kertaan ja sitä (ja muutenkin Patrikin postauksia) on hyvä lukea aina kun on lukenut liian monta iltapäivälehtien "Näin tulet kuntoo 30 päivässä" artikkelia ja todellisuus meinaa hämärtyä. :)

"Rasvan poltto" oli ehkä väärä sana. Painon pudotus ehkä parempi. Mietin vaan, että onko tuon lyhyiden intervallien ns.30-20-10 vauhtileikittelyn tekemisessä järkeä kuurin omaisesti.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

Seuraajat

Kuvake
Aleksi T
Kuvake
Clancy B.
Emme
Kuvake
Eppu
Jaska
katar
KMikko
Kukkaron Matti
Kuvake
Leij0na
Milla
nipsuli
Kuvake
Point
Taneli83
Kuvake
TommyV