Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Finn Karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2009

Finn-Karate

Viesti Clancy B. »

-80 luvulla kun mulla oli oranssi wadossa tuli oman seuran ruskea vyö, 10 vuotta itseäni vanhempi, toiselta puolelta salia, osoitti sormella ja tokasi: mä otan sun kanssa.
Pidin kunnianosoituksena, suojasin ja liikuin, pari kevyttä junzukia taisin tehdä vastaan. Yhteen maaliinhan siinä pelattiin, varmaan vähän paikkaa näytettiin. Tuli tilanne niin nopeesti ettei siinä ehtinyt paljon jännitellä. Ei vaikuttanut, eikä ollutkaan kyllä sillätavalla satuttamishaluinen vaikka kovaa vetelikin. Mutta mieleen jäi se hakutapa, kai joku kasvatuksellinen idea siinä oli.
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Finn-Karate

Viesti Kari Aittomäki »

Vähä sama tunnelma oli silloin ku Kimi l. Kim Isaksson veti leiriä Kokkolassa vuonna 7eitkyt8.
Kun tuli matsin aika se kysy jotta kukatulee.
Mä olin heti jotta hep! Tottakai tollanen tialsuus tulee käyttää.
Ja Kimi otti nätisti.

Hokutosta..
No enmäsanois täysillä.
Kyllähänse esihokuton ilmapiiri mihin minä marssin valkosella vyöllä (alempien treeniin) oli sellanen hiukan "arvioiva".
Eli olisielä sellasta alistamistendenssiä ilmassa.
Hehe, mä muistan kun joku pikku oranssivyö yritti alkaa kouluttaa mua. Siis mua pienempi ja heikompi tapaus.
Ave nauro aivan kippurassa ja tuli kysyyn jotta tahdonko mä sällin kanssa kehäaikaa.
En tahtonu, mä yritin olla anonyymi. Eikä mulla ole tota alistamisjuonnetta sielussa ensinkään.

Mutta eine silloset ruskea-mustatkaan (seppänen/tenhunen osv) nyt ketään pahoinpidelleet, kunhan näyttivät kaapin paikan.
Leisti oli muuten ainoo joka kokeili mua.
Hiukan ujosti tosin.
kartsa_bjj
polveenpotkija
Lauteille: Huhtikuu 2010

Finn-Karate

Viesti kartsa_bjj »

80-luvun hokutoryutreeneistä (tosin silloin ei hokutoryu-tyyli ollut vielä edes syntynyt) en tiedä mitään, mutta ainakaan 90-luvulla en muista koskaan nähneeni mitään sellaiseen viittaavaa että ylemmät vyöt olisivat mättäneet ketään keltavöisiä. Ei se ollut oikein mahdollistakaan kun keltaiset ja oranssit treenasivat omina ryhminään. Vihreiden voiden kohdalla asia sitten oli eri, kun siirtyivät treenaamaan samoihin treeneihin ylempien vöiden kanssa.
Kuvake
Janne Oksanen
kylkeenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2009
Takalajit: paini, potkunyrkkeily, ju-jutsu, judo, bujinkan

Finn-Karate

Viesti Janne Oksanen »

kartsa_bjj kirjoitti: 80-luvun hokutoryutreeneistä (tosin silloin ei hokutoryu-tyyli ollut vielä edes syntynyt) en tiedä mitään, mutta ainakaan 90-luvulla en muista koskaan nähneeni mitään sellaiseen viittaavaa että ylemmät vyöt olisivat mättäneet ketään keltavöisiä. Ei se ollut oikein mahdollistakaan kun keltaiset ja oranssit treenasivat omina ryhminään. Vihreiden voiden kohdalla asia sitten oli eri, kun siirtyivät treenaamaan samoihin treeneihin ylempien vöiden kanssa.
Joo, nämä oli hiljattain hokutossa vihreän suorittaneita kavereita käsittääkseni.
Learning budo is like playing snakes and ladders without the ladders.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Finn-Karate

Viesti Kari Aittomäki »

Itseasiassa se meni sillain jotta Ave otti jokaisen vihreäksi nousseen kanssa hanskamatsin.
Samoin kävi sellasille jotka keksi alkaa haastaa riitaa seurabileissä.
Nää viimeksimainitut oli kyllä ihan oikeita selkäsaunoja.
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Lauteille: Toukokuu 2010

Finn-Karate

Viesti Rahanpesijä »

Kari Aittomäki kirjoitti: Itseasiassa se meni sillain jotta Ave otti jokaisen vihreäksi nousseen kanssa hanskamatsin.
Paljos tästä on aikaa. Kysyin tätä yheltä kaverilta, joka on vihreen suorittanu joskus keskiajalla eikä se ainakaan moista muista. Millasias otteluita noi oli. Ei kai niissä täysillä oo vedetty. Tai sitten ovat olleet melko lyhkäsiä matseja. :D

Sellasen legendan muistan kuulleeni, että kun Ave aloitti potkunyrkkeilyn näillä kylillä niin rivissä oli paljon jengiä. Ave sparras kaikkien kanssa ja seuraavissa treeneissä paikalle oli uskaltanu yhden käden sormilla laskettava joukko. Tiedä sitten onko tääkään totta, mutta niin vanhemmat ja viisaammat väittävät.
kartsa_bjj
polveenpotkija
Lauteille: Huhtikuu 2010

Finn-Karate

Viesti kartsa_bjj »

Rahanpesijä kirjoitti:
Kari Aittomäki kirjoitti: Itseasiassa se meni sillain jotta Ave otti jokaisen vihreäksi nousseen kanssa hanskamatsin.
Paljos tästä on aikaa. Kysyin tätä yheltä kaverilta, joka on vihreen suorittanu joskus keskiajalla eikä se ainakaan moista muista. Millasias otteluita noi oli. Ei kai niissä täysillä oo vedetty. Tai sitten ovat olleet melko lyhkäsiä matseja. :D

Sellasen legendan muistan kuulleeni, että kun Ave aloitti potkunyrkkeilyn näillä kylillä niin rivissä oli paljon jengiä. Ave sparras kaikkien kanssa ja seuraavissa treeneissä paikalle oli uskaltanu yhden käden sormilla laskettava joukko. Tiedä sitten onko tääkään totta, mutta niin vanhemmat ja viisaammat väittävät.
90-luvun alussa homma meni Kaapelitehtaalla kuten Kari sanoi, Ave taisi lopettaa käytännön kuitenkin jo ennen 90-luvun puoliväliä omalta osaltaan, eli ei enää tuolloin pyytänyt tuoreita vihreitä vöitä nyrkkeilemään kehään. Sellaista kantin testaamista homma tietenkin oli.

Ylipotkija: Lainaukset korjattu.
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Lauteille: Toukokuu 2010

Finn-Karate

Viesti Rahanpesijä »

kartsa_bjj kirjoitti: 90-luvun alussa homma meni Kaapelitehtaalla kuten Kari sanoi, Ave taisi lopettaa käytännön kuitenkin jo ennen 90-luvun puoliväliä omalta osaltaan, eli ei enää tuolloin pyytänyt tuoreita vihreitä vöitä nyrkkeilemään kehään. Sellaista kantin testaamista homma tietenkin oli.

Ylipotkija: Lainaukset korjattu.
Saatana ku käy kateeksi. Kuka on noihin aikoihin pyörinyt kuvioissa mukana on saanut kyllä elää mielenkiintoisia aikoja. Jumankekka ku olis saanu itte olla mukana silloin. Tosin mulle nyt oltais lyöty tuttipullo suuhun heti ja käsketty olemaan vetistelemättä. Mutta silti.
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Finn-Karate

Viesti Mika »

Rahanpesijä kirjoitti: Tosin mulle nyt oltais lyöty tuttipullo suuhun heti ja käsketty olemaan vetistelemättä. Mutta silti.
:smt003

Itseironiaa ei voi koskaan arvostaa liiaksi :thumbsup:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
magamies
munillepotkija
Lauteille: Joulukuu 2005

Finn-Karate

Viesti magamies »

Joo, olivat ne mielenkiintoisia aikoja, itse aloitin jujutsun Aven opissa 1980 ja silloin Timo Hirvosella oli vihreä vyö ja Kuunolla oranssi, silloin treenattiin Juko-ryun nimissä , Avea vastaan sai otella ja oli se kova luu, se lyöntivoima ja pelisilmä olivat hirmuiset ja siihen aikaan Ave potkikin ketterästi ja korkealle.
Töölön kisahallissa oli iso tatami, siellä treenattiin ja myöhemmin hesarin urheilutalolla, jossa kävivät leirin vetämässä englantilaiset Clark ja Morris ja Clarkkia pelättiin, kun sillä oli brutaali maine ja kyllä se tiukka olikin ja joku taisi saada kipeät maistiaisetkin.
Oli ne muistojen kultaamia aikoja, kyllä se lajin pioneerihenki oli silloin kova.
Magamies
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Finn-Karate

Viesti Kari Aittomäki »

Ave on kyllä niin sattans kova jätkä ettei ole tottakaan..
Mulla on nauhalla kun Niiniketo näyttää mitä hyppypotkut niinku oikeesti meinaa, hänhän on reenannut myös kwondoa, jopa skabanäkökulmalla. Ne tällit on kauhistavaisia.
Mä en itte ole sparrannu Aven kans ku kerranpari, mun silloinen silkka liikkuvuus ja omistautuneisuus riitti vakuuttamaan.. kai.
Olin siis justiin tullu Collinsin ahjosta ja palikat oli niinku niin kohillaan.
Jotenkin se juttumeni niin että ei oteltu.
Ei kekään niistä eturivin veikoista ollu sparriintyrkyllä ja kun en itekään ole salialistaja niin jotenkin se jäi..
Kuhan vaan veivattiin ja ystävystyttiin.

Kylläse Vilhovuorenkadulta Kaapelillemuuttanut orkesteri oli aivan silkkaa suurenmoisuutta.
Mukavaa että sain olla mukana.
halmehe
munillepotkija
Lauteille: Elokuu 2009

Finn-Karate

Viesti halmehe »

Kari Aittomäki kirjoitti: Ave on kyllä niin sattans kova jätkä ettei ole tottakaan..
Mulla on nauhalla kun Niiniketo näyttää mitä hyppypotkut niinku oikeesti meinaa, hänhän on reenannut myös kwondoa, jopa skabanäkökulmalla.
Hwangin tuotua lajin tänne? Kropan kans Hwangin treeneis?

Menee vissiin topikin oh...
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
magamies
munillepotkija

Finn-Karate

Viesti magamies »

Avehan oli ruotsissa treenannut kwondoa , kun kävi siellä jujutsutreeneissä. Kroppa treenas Kwondoa ja jujutsua yhtäaikaa, siirtyi sitten kokonaan Aven salille ja aloitti jujutsun ohella potkunyrkkeilyn.
Olin itse yhdellä ruotsalaisten leirillä mukana olivat erittäin teknisiä jujutsukoita ja pitivät kovaa kuntopiiriä, englantilaisten tekniikka taas kovempaa ja suoraviivaisempaa.
Magamies
magamies
munillepotkija

Finn-Karate

Viesti magamies »

Ave siis treenas Kwondoa ennen kuin hwangi toi lajin suomeen, jujutsutoiminta alkoi suomessa hieman aikaisemmin kuin hwangin toiminta. Käsittääkseni Ave oli toinen suomalainen joka treenannut kwondoa, ensimmäinen oli Ilpo jalamo, joka tutustui lajiin koreassa ja hänelle myönnettiin siinä dan arvokin.
Magamies
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Finn-Karate

Viesti Kari Aittomäki »

Ave kertoi itse että Hwangin kanssa oli yhteistoimintaa jonkinaikaa siinäalussa, Ave ois kiinnostunu lähteen ottaan erää..
Ois luultavasti pärjännytkin, Avehan on vuodelta -79 karaten raskaan sarjan SMI.
Se tosiaan on treenannu ne potkut aikamoisiksi.

Mä muuten treenasin korean-karatea seitkytluvulla, ohjaajana oli Holmströmin Karra.
Potkittiin helvetisti, mitä Kimit ja muut äimisti sitte saapuessaan.
Oli kuulemma uskomaton taso.

Mä todella harkitsin kwondoa lajikseni, en vaan löytäny sopivaa salia sopivalla hetkellä.
Ne missä kävin oli pettymyksiä.
Master Toddy jäi näkemättä, se ois saattanu olla sitämitä mä etsin.

Seuraajat

airakti
ALehtonen
Kuvake
Clancy B.
halmehe
HannuL
Kuvake
Kari Aittomäki
kartsa_bjj
Lapajätti
Lasse Candé