Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Finn Karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

airakti
munillepotkija
Lauteille: Marraskuu 2007

Finn-Karate

Viesti airakti »

Voitko Jussi kertoa mitkä ovat näkemyksesi paremmasta ja huonommasta testaamisesta? Itse olen testannut tekniikoita 15v ovella jököttämisellä ja sadoilla oikeilla tilanteilla, mitkä ovat sinun argumentit? Haluan kuulla muutakin kuin lätinää vuosisatojen takaisista asioista jotta uskon mitään.
TimppaA
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005

Finn-Karate

Viesti Jussi Häkkinen »

airakti kirjoitti: Voitko Jussi kertoa mitkä ovat näkemyksesi paremmasta ja huonommasta testaamisesta?
En. Minulla ei myöskään ole tarvetta vakuuttaa sinua mistään.

Tiedän tarkalleen mitä tiedän. Se riittää minulle. Uskon myös, että sinun kokemuspohjasi tarjoaa sinulle riittävän pohjan.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
airakti
munillepotkija
Lauteille: Marraskuu 2007

Finn-Karate

Viesti airakti »

Jep, kiitos. Ei enää kysyttävää.
TimppaA
Kuvake
flammee
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005

Finn-Karate

Viesti flammee »

airakti kirjoitti: Hyvä ketju, vois olla vaikka Karate ja Karate, ei se mikään huhu ole että Klemola nillittää että häntä on pahoinpidelty treeneissä, täyttä totta, vaikka mistään tappelusta en puhuisi, vaan juurikin Finn-Karatesta, silloin vaan oli tapana "testata" asioita, ja testissä oli vastakkain ns "oikea(Kataava) Karateka" ja sitten se joka treenasi ajan hengen mukaan, lopputulos on sitten tiedossa.
Mä vähän epäilen että kun laitetaan Simula ja Klemola vastakkain niin sellasella testailulla ei varsinaisesti välttämättä saada selville sitä tehokkaampaa tapaa, ovat käsittääkseni sen verran, sanotaanko, erilaisia tekijöitä. Se mun mainitsema "huhu" tuli kaverilta joka oli kyseisellä leirillä, jäi sellanen muistikuva ettei siinä tilanteessa kauhean sivistyneesti asiaa hoidettu. Mutta se on vaan mitä mie muistan..
– Science that can't be questioned is religion.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2008

Finn-Karate

Viesti tohtorismies »

Minäpä luulen että saadaan, ainakin yleiskuva. t. nimim rehellisyys on jautaa ja oma ego joutaa roskikseen kampittelu yhteydessä.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Finn-Karate

Viesti Kari Aittomäki »

No se meni sillain että Klemola piti omaa palstaa Budokassa.
Hänkin mielellään kertoi miten asiat ovat, ja se kertoma on sitte se totuus.
Hänestä ei kovin tykätty.
Mä en ole miestä ikinä tavannut..
Kerran istuttiin leirinjälkeisellä pizzalla, siinä oli iiällä, Erik Raittinen ja minä ja muutama muu..
Tuli tää Klemola puheeks ja kun sällit oli miehen tavanneet, kysyin minä viattomasti:
- Onko se hyvä karateka? Voittaisko se mut?
Tuloksena melko vaivaantunutta pälyilyä ja yskimistä.
Sitte suorasta ja mutkattomasta kyssäristä tehtiin jonkinlainen antiteesi "todelliselle karatelle".
Jopa Raittinen ilmeili paheksuvasti.
Eli tää oli se yleinen ilmapiiri.

Wadotontille saapu joku yli-tihru leiriä vetään ja lopussa oli mahdolisuus sparriin.
Klemolalle riensi kumartamaan teh Keijo Simula ja anto hiukan kyytiä.
Ei ne varsinaisesti edes otelleet, ensinnäkin Klemola ei ole ottelemaan suuntautunut ja salisparri on aina hiukan eri asia.
Simula oli kovakourainen tapaus ja olis halutessaan murjonut kolme Klemolaa lunastukseen.

Klemola sitte valitteli tapahtunutta palstallaan, ollen kyllä osittain oikeassa..
Tuohon aikaan saleilla vedeltiin joskus hiukan tarpeettomankin kovaa. Tulihan siihen itsekin syyllistyttyä.
Edelleen huono omatunto, ei ole kiva että jätkät joutu paranteleen luunmurtumia.

Suhteessa finnkarateen edusti myös Simula sitä laudan toista puolta, hänhän oli nimenomaan traditionalisti.
Edusti nimenomaan sitä osastoa joka teki ja tekee karatesta uskottavaa.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Lauteille: Toukokuu 2005

Finn-Karate

Viesti Kuhmu »

Ei selvinnyt koskaan miksi Klemola lanseerasi termin Dojo-väkivalta. En ollut kuullut siitä aiemmin, ei kai kukaan muukaan.Ei kai pikku selkäsauna tai timakampi osuma nyt mikään itkun aihe ole.
”You must enjoy this”.
Kuvake
AriJ
etupotkija

Finn-Karate

Viesti AriJ »

Osuma voi olla kova ja kivulias, mutta jos sen takana on oikeanlainen treeni-idea kaverin eteenpäin auttamisesta niin homma on ok. Mutta jos taustalla on jokin muu ajatus niin se saattaa osua syvemmälle. Ehkä on kokenut jostain syystä tuollaista.....
Lauteille: Kesäkuu 2010

Finn-Karate

Viesti ALehtonen »

Vastahan tuo Klemolan kolumni ilmestyi, taisi olla joskus 90-luvun puolella, tai ainakin ihan 80-luvun lopussa... Ko. Budoka voisi vielä löytyä varastosta, jos viitisi etsiä, mutta nyt mennään muistin varassa.
Klemola lanseerasi termin "dojo-väkivalta" kuvaamaan kokemaansa tilannetta, eli sitä että epäsuhtaisen parin otellessa se parempi nöyryyttää heikompaa ja jopa satuttaa tätä tarkoituksella. Eli syyllistyy jonkin sortin pahoinpitelyyn. Tämähän on vakiotavaraa traditionaalisessa japnilaisessa karatessa, mutta ei niin toivottua asiakaslähtöisessä länsimaisessa karatessa. Tuo todellisuudessa ei-niin-ainutlaatuinen tapaus sai aikanaan paljonkin julkisuutta. Jopa aloitteleva karatekakin tiesi jutun - tuohon aikaan kun kaikki itämaisten lajien treenaajat lukivat uuden Budokan vähintään kahteen kertaan.
Kuvake
AriJ
etupotkija

Finn-Karate

Viesti AriJ »

Hmm, oikeastiko ideana on nöyryyttää? Minulle tuo aukeaa negatiivisena terminä, mutta se on varmaan vaan lukijassa :(
Lauteille: Heinäkuu 2007

Finn-Karate

Viesti nassesetä »

Mä oon ollu vain kahdella Klemolan leirillä, joten mielipide miehestä on yhä aika ristiriitainen. Tietää asioista paljon, mutta tieto on pääosin akateemista. Kirjoistaan kyllä tykkään. Zen-karatesta ja Mustan vyön karatesta (gumite gata kirja) olen itse saanut uutta sisältöä treeneihini ja eritoten jälkimmäistä voin lämpimästi suositella kaikille wadokoille.

Toisaalta oon myös sitä mieltä, että mustavöisen karatekan olisi oltava uskottava kadulla. Ei välttämättä suoraa näyttöä tarvitse olla, mutta tekniikoiden voiman ja taidon tulisi olla vakuuttavaa. Klemolan leireillä tältä ei ehkä ole vaikuttanut.

http://www.youtube.com/watch?v=NJtCZA8DocA

Katojahan nuo ovat, mutta mutta.....

Toisaalta se, että Simulalta on saanut selkäänsä, ei vielä tarkoita huonoa taitoa, koska puheiden perusteella aika moni muukin sai. Ikävä tilanne myös jos toinen on varautunut spariin ja toinen onkin yllättäen päntänyt täysillä. Muistan kaverini sanoneen, että Simulalla oli matseissa aika usein tapana heti aluksi potkaista halko-mawa aivan täysiä vastustajan olkavarteen, seurauksena varoitus itselle ja vastustajalle puukäsi.

Se Klemolan artikkeli olisi kyllä kiva lukea. Kirjoittiko Simula kenties siihen vastinetta?
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Kuvake
Rojola
kylkeenpotkija
Lauteille: Syyskuu 2005

Finn-Karate

Viesti Rojola »

Klemolan väitöskirja "Ruumis liikkuu - liikkuuko henki?" on saatavilla PDF-muodossa, mikäli jotakuta kiinnostaa. Itse en ole tätä lukenut.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Finn-Karate

Viesti Kari Aittomäki »

Ei Keijo ois ikinä alentunu vastaan tollaselle.

Ja tollanen matsi-alistus tosiaan kuuluu traditiokaraten japaninperinteeseen.
Kutsutaan naulan lyömiseks takas laattiaan. Nicol kuvaa juttua kirjassaan Moving Zen.
Mutta ei suinkaan karaten ominaispiirre, löytyy ihan kaikista kamppailujutuista muodossa tai toisessa.

Mä en ole juttua pitänyt asiallisena tai kehittävänä.
hyppeli
sääreenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2007

Finn-Karate

Viesti hyppeli »

nassesetä kirjoitti: Kirjoittiko Simula kenties siihen vastinetta?
Jutussa ei myöskään nimeä mainittu. Ne tiesivät, jotka tiesivät.
diesel 64
kylkeenpotkija
Lauteille: Syyskuu 2005

Finn-Karate

Viesti diesel 64 »

ALehtonen kirjoitti: Vastahan tuo Klemolan kolumni ilmestyi, taisi olla joskus 90-luvun puolella, tai ainakin ihan 80-luvun lopussa... Ko. Budoka voisi vielä löytyä varastosta, jos viitisi etsiä, mutta nyt mennään muistin varassa.
Klemola lanseerasi termin "dojo-väkivalta" kuvaamaan kokemaansa tilannetta, eli sitä että epäsuhtaisen parin otellessa se parempi nöyryyttää heikompaa ja jopa satuttaa tätä tarkoituksella. Eli syyllistyy jonkin sortin pahoinpitelyyn. Tämähän on vakiotavaraa traditionaalisessa japnilaisessa karatessa, mutta ei niin toivottua asiakaslähtöisessä länsimaisessa karatessa. Tuo todellisuudessa ei-niin-ainutlaatuinen tapaus sai aikanaan paljonkin julkisuutta. Jopa aloitteleva karatekakin tiesi jutun - tuohon aikaan kun kaikki itämaisten lajien treenaajat lukivat uuden Budokan vähintään kahteen kertaan.
Budo ja dojoväkivalta. Budoka 5/88

Ansioluettelo:
http://www.uta.fi/laitokset/historia/fi ... olajul.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Seuraajat

airakti
ALehtonen
Kuvake
Clancy B.
halmehe
HannuL
Kuvake
Kari Aittomäki
kartsa_bjj
Lapajätti
Lasse Candé