Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Finn Karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Stick
polveenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2009

Finn-Karate

Viesti Stick »

Mielenkiintoinen aihe,no itsekin pistän ajatuksen virtaa.Muistelisin että 80-90-lukujen aikana kun ns.Finn-Karate oli voimissaan,niin politiikka vahvasti määräsi asioita karatemaailmassa.Kysymys kuuluukin harrastajille ja kaikille karaten kanssa toimijoille,vieläkö asiat on noin.Silloin oli Karateliitto,TUL,ja Shotokan karate do liito,ja kaikki ei käyny samoissa kisoissa.Miten on tilanne nyt?Itse en Karatea enään ole treenannu vähään aikaan,mutta kiinnostaa silti tilanne.Shotokan on käsittääkseni jo karateliiton alla,mutta onko politiikkaa vielä liikaa,ja onko paljon eri liittojen kisoja.Toivottavasti asioista on päästy sopuun,sehän on kai kaikkien etu.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Finn-Karate

Viesti Kari Aittomäki »

Myös TUL tuli mukaan kuvioihin jo minun aikana, olen ollu samoissa skaboissa Jari Halosen kanssa.
Siis sen leffamiehen.
Oli muuten mukava huomata että mun lyhyt, moukaroiva tyyli puri varsin hyvin shukokain ryntäävään ottelutapaan.
Etenkin kun omanliiton tuomarit katteli raskaampaa kontaktia erittäin läpi sormien.
Sain ipponeita vedoista joista toisin olosuhtein olisin saanu ainaki varotuksen.

En päässy ottaan sen niitten raskaansarjan kovimman sällin kans, harmittaa yhä.
Siinä oli kova veikkonen, nilkatkin kuin sähkötolpat.

Mikä on tosiaan eri liittojen keskinäinen skabajännite idag?
Wadolla on oma, vahva liitto, shotokanilla samoin.

Mähän olen aikaisemminkin laulanut tämän "rajat auki"-politiikan puolesta, eli siis ois aikakiva jos pystyhojon eri koulukuntien nuoret leijonat sais käydä hakeen ottelukokemusta ja vähä eri kazantokantaa sukulaislajien skaboista.
Kyseessä ois klassinen "kaikki voittaa"-asetelma.
Minusta.
Lasse Candé
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2007

Finn-Karate

Viesti Lasse Candé »

Kari Aittomäki kirjoitti: Mikä on tosiaan eri liittojen keskinäinen skabajännite idag?
Wadolla on oma, vahva liitto, shotokanilla samoin.
Valitettavasti en pysty vastaamaan tiedon kera itse kysymykseen, mutta Wadoa treenataan myös karateliiton alla. Eli on eri yhteisöjä. Kaikilla kolmella päähaaralla on toimintaa Suomessa. Tämä siis sille osalle lukijoista, jotka eivät näistä niin tiedä tai ole kiinnostuneitakaan. (Olipas muuten tavallaan tyhmästi sanottu. :) )

Karateliiton Wadoporukoissa käsittääkseni kilpailutoiminta on nimenomaan tyylisuuntarajat ylittävää.
Heh-heh-heh-heh-heh-heh-heh-heh!

- Paulie Walnuts

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan
Kuvake
AriJ
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005

Finn-Karate

Viesti AriJ »

Miten paljon eri liittojen/tyylien kilpailusäännöt mahtavat erota toisistaan?

Itse muistan aikoinaan Shukôkaissa hojoillessani että ainakin yhdet kisat oli joissa oli mukana myös Wadô-ryûn edustajia (ja minun silmissäni ottelutapansa poikkesi).
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate

Finn-Karate

Viesti TimoS »

Ôari kirjoitti: Miten paljon eri liittojen/tyylien kilpailusäännöt mahtavat erota toisistaan?
Niitä kilpailusääntöjä taitaa olla Suomessa käytössä (ainakin) kolmet: karateliiton suosimat, Shorinji ryu:n (lähinnä kaiketi nykyään Matsuoin porukoitten) boogu-kumite eli täyskontakti panssareissa ja kiukkarin ja siitä haarautuneiden tyylien knock-down, joskaan en tiedä onko noita otteluita Suomessa kovin paljon vai haetaanko kilpailukokemukset sitten ulkomailta. Noista kaiketi lähinnä karateliiton suosimilla säännöillä otellessa on edustajia useammista tyylisuunnista. Shorinjin kisat kaiketi ovat ainakin periaatteessa avoimet, mutta ainakaan sinä aikana mitä minä siinä porukassa pyörin, en muista edes kuulleeni, että siellä olisi joku "ulkopuolinen" osallistunut.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Lasse Candé
etupotkija

Finn-Karate

Viesti Lasse Candé »

Tänään juuri kuulin että myös Shukokaissa on omat sääntönsä. Olen toki kuullut ja lukenut tästä ennenkin, mutta se meni jotenkin niin ettei päähän saa lyödä tai potkia. Joku paremmin tietävä voinee tarkentaa.

Tietystä tyylistä tulevat ottelevat usein jollain tavalla joka edes jossain määrin ilmentää tyylin harjoittelutapaa. Suzuki kirjoitti joskus että wanhaan aikaan shotokanistit tulivat kaukaa, gojukat halusivat olla lähellä ja wadokat jotain siitä väliltä. Tietenkin kaikki riippuu myös siitä mikä on tyyliharjoittelun ja otteluharjoittelun suhde, valmentajan taustat ja valmennustapa, ottelijalle sopivan taktiikan kehittäminen ja siitä paljonko mansikat maksavat Rovaniemen markkinoilla ensi kesänä.

- Paulie Walnuts

Kuvake
AriJ
etupotkija

Finn-Karate

Viesti AriJ »

Itse muistan Shukôkain (1984-85) matsisäännöistä äkkiseltään, että kontakti oli "hippa" ja että Ura-kenistä ei saanut pistettä :(

Pitääkin kaivaa vanha karatepassi esiin, jos siinä olisi jotain osviittaa :)

Finn-Karate

Viesti Kari Aittomäki »

Aikanansa Shotokanistien Ipponshobu-tyyliä pidettiin kovana, koska matsi käytiin ilman hanskoja ja peli oli ipponista poikki.
Syynä oli tietysti myös se, että shotokanistien eturivi on aina ollut vallan hemmetinmoista sälliä täynnänsä.
Tosi räjähtäviä ja taidokkaita.

Aikanaan World Cup oteltiin painoluokissa WUKO-säännöin mutta avoin shotokanin säännöin.
Jokin aikaa EM-kisoisssa oli kaksi avointa luokkaa, ippon ja sanbon.

Lasse, treenailin aikani Helsingin karateklubissa, edustinkin muutaman kisan verran.. ja Wadokanin jätkien kanssa olen pelannut vuosikymmenen ja päälle.
Mutta myös Ryubukanin eli Simulan osaston. Olen aina tykännyt wadosta ja wadokundien kanssa sähläämisestä..
Kun suoritin tokadanini shorinjiryusta oli paritekniikkaparinani wadotykki airakti.

Noin ylöjään, joka tyylillä ja liitolla on omat hiuksenhienot painotuksensa, knockdown on toki painotuksiltaan jo voimakkaasti erilainen.. Mutta noin pääsääntöisesti peli on kutakuinkin samaa. Korealaiset jutut mukaanlukien.
Mun mielestä olisi todella viksua avata ovet kaikille tulijoille, mä muistelen yhä kun vetutti kun matseja ei vaan saanu!
Raskaassa saatto olla kolme-5 jätkää, kyllä otti päästä kalkuttaa junalla tuntikausia ottaan kahta matsia..

Kenen etujen mukasta olisi EI-sallia vapaata osallistumista?
Tietenkin siten että tulija on urheilija, oman lajinsa edustaja ja muutenkin soppeli tapaus.

Mä muistutan taas tämän eräänkerran, kun omien vapaamatsaajieni kanssa kateltiin hanmoodo-kisoja.
Nämähän paikalliset hankimonot on tuttua osastoa, tehtiin yhteistyötä ja homma oli pakotonta ja mukavaa.
Sopivia veikkoja.
Istuttiin siinä rivissä ja kateltiin kun jalat heilu. En nyt väitä olevani suuri manipuleeraaja, mutta muistutin koko ajan jotta kattelkaa niitä vahvuuksia, niitä vahvuuksia.
Ja jätkät katteli. Kokkolalaisina jo miltei pyytelivät päästä koittaan, "kyllä mä ehkä yhden osuman tohon saisin".
Koko juttu oli oikeen malliesimerkki kunnioituksen merkityksestä havainnoimisessa, tuo yks kisaväijy vaikutti treeneihin todella.
Kundien jalkatyö muuttu laakista ilmavammaksi, peliäly sai vaikutteita.

Mä en todella keksi miksi sukulaiset ei sais kyläillä?

Oftopikkia pukkaa, juu.
sori.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Lauteille: Syyskuu 2008
Etulaji: Aikido

Finn-Karate

Viesti PDC »

Kari

Heijastuko Finn-Karatessa kuinka paljon tämä "sukulaisten luona kyläily"?
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Finn-Karate

Viesti Kari Aittomäki »

Hyvä nidelmä.
Heijastuu.
Finnkarate oli nähdäkseni hyvin brucea siinä että "omaksu se mikä on hyödyllistä..".
Siis jos vastateesiksi asettaa koulukunta-ajattelun.
Esi-finnkarate tuli wadoryun, shorinjiryun, jopa shotokanin viitekehyksistä. Aika paljon Muraja-vaikutteita oli nähtävissä vielä siinä 70-80-lukujen taitteessa. Goju oli parkkeerannut Tampereelle ja täytyy sanoa jotta nepojat oli korkeammalla tasolla kuin kukaan muu. Siis ihan silkassa karatessa.

Eli tekeminen oli sellasta yleisluontosta kohdennusta, tärkeempää oli vetää kovaa ja kohdalleen kuin hifistellä tyyli-hienouksia.
Koska jos ajatellaan, 70-kasari-stadissa segmenttiä karatelle-mille-tahansa ois löytyny vaikka miten.
Mutta ei ollu muita tyylejä tarjolla, aivan vaan koska pelto oli varsin kyinen.
Ois pitäny pystyä samaan kuin tuon sukupolven lujimmat, jotka oli jo parkkeerannu Wadokan-Renshinkan-Meidokaniin.

näin.
Voi perhana kun Salliainen ois sallinu jonku kunnon kiukkaritapauksen tuolloin rantautua..
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija

Finn-Karate

Viesti PDC »

Hmmmm. Kuulostaa aika paljon siltä mitä oon kans Combat Karatesta lukenut. Voiko sanoa, että Combat Karate on Finn-Karaten "poika"?
Lasse Candé
etupotkija

Finn-Karate

Viesti Lasse Candé »

Kari Aittomäki kirjoitti: Lasse, treenailin aikani Helsingin karateklubissa, edustinkin muutaman kisan verran.. ja Wadokanin jätkien kanssa olen pelannut vuosikymmenen ja päälle.
Mutta myös Ryubukanin eli Simulan osaston. Olen aina tykännyt wadosta ja wadokundien kanssa sähläämisestä..
Kun suoritin tokadanini shorinjiryusta oli paritekniikkaparinani wadotykki airakti.
Juu, kyllä minä olen täällä tuonsuuntaista lukenutkin ja kuullut että olet vaikuttanut HKK:ssa. :)
Kirjoitin vain tarkennuksen eri haaroista, koska suurin osa ketjun lukijoista ei luultavasti osannut haarayhteisöjen erillisyyttä keskenään arvata. Wadokundien kanssa on kyllä kiva sählätä. :D Itsekin olen todella pienessä muodossa "syrjähyppelyitä" harrastanut ja se on aina hemmetin opettavaista se. Ihan siihen omaankin juttuunsa saa tästä aina paljon kiksejä, ainakin näin jos pitää kokeiluista huolimatta vahvan fokuksen.

Sori OT taas kerran... Toisaalta aiheen hahmottamisessa kevyt OT tekee poikaa. Arvioisin että on hieman sellainen aihe.

WIKF-porukka (Suzukin haara) käy ainakin ulkomailla oman yhteisönsä kilpailuissa. Olen jotain kuullut Academyn alaisen yhteisön ulkomaiden (esim japani) kilpareissuista. Nekin omassa yhteisössään. Wadokainkin kilpailuissa on nähtävästi joitain Hämeenlinnalaisia ainakin käynyt, jos oikein muistan. Itseasiassa en kyllä edes tiedä millä säännöillä noita kisoja käydään, mutta oli mielenkiintoista kuultavaa että WIKF:ssä kisataan myös tantodorissa. Eli tehdään muodollisia pariharjoitteita (veitsihyökkäys). Idea on opinlevityksellisesti hieno. En tarkkaan muista kuulemiani arvosteluperusteita, mutta ainakin kuullosti siltä että voi toimia yhteisön opinlevityksessä enemmän hyödyllisesti kuin haitallisesti. Kilpakata tuossa soolomuodossaan kun joskus saattaa tuoda mukanaan opetuksia tyylin ajatusten ulkopuolelta, jotka ovat ristiriidassa näiden ajatusten kanssa. Vaikea arvioida... ehkä sekin on kuitenkin yhteisöjä palveleva asia opinlevityksellisesti, haitoistaan huolimatta. Tämä tosin varmasti riippuu ihmisestä.

Kyselen, Kari, kohta tuolla lajihistoriaketjussasi lisää Wadosta!

- Paulie Walnuts

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Finn-Karate

Viesti Kari Aittomäki »

PDC kirjoitti: Hmmmm. Kuulostaa aika paljon siltä mitä oon kans Combat Karatesta lukenut. Voiko sanoa, että Combat Karate on Finn-Karaten "poika"?

Anteeksi viivästys.
Ei ole.
Mä lähdin omilleteilleni hetikohta stadiin muutettuani. Matsuoi, kickboxing, jujutsu.. Leirejä, seminaareja, väijymistä, ulkomaanreissuja..
Mä toki kuuluin aikanani seura/alue-toiminnallisista syistä liiittotason väsääjiin..
Koska se nakki vaan putos mulle ja olen innostuvainen ihminen.
Mutta heti kun pääsin parkkeeraan stadiin jätin koko nillityksen taakkeni.

Jos ideologisesti katsotaan niin CK on todella lähellä jeetkunedoota, ei sen takia koska Bruce vaan sentakia koska ne jutut,s e ajattelutapa käy mun kokemiini. ja koska Hartselle anto erityishuomiota..
Esimerkiksi Jukka ja kauttaan Esa on karatekoina lähempänä shorinjia eli tulee sieltä Bushi Matsumuran ketjusta.
Jukka on saanut oppia suoraan Matsuoilta.
Myös Riku on enemmän näppäröitsijä, vaikka sitä ei miehen habitusta katellessa niinku uskoiskaan.
Mutta se kykenee liikkuun kevyesti ja herkästi ja iskeen tarkasti.

Mulla taas on juuret gojuperheessä eli Higaonna-puussa..
Se yhdentoista vuoden pistäytyminen shorinjipuolella anto kyllä paljon..
Mutta kyokushinkai oli se varsinainen kotiintulo. Sekä teknisesti että mentaalisesti.

Eli CK:n kakejuuret tulee molemmista haaroista.
Selvennys:
Kuva

Se, että olin aikanani finnkaratessa mukana sekä skabaajana että yleissählärinä ei suuria vaikuta CK:n olemisiin.
Paitsi Machida-kortilla.
Mulla on joitain näkemyksiä toimintalinjoista.

Mutta kiitos kysymyksestä ja anteeksi viivyttely.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija

Finn-Karate

Viesti PDC »

Jälleen nöyrä kiitos vastauksesta. Tässä varmaan pitää alkaa kohta jo tarjoamaan jotain vastinetta näille kyssäreillä. Tai näyttää, että "oppiikin jotain" :D

Vedin siis tuon yhteyden Finn-Karateen ja Combat Karateen sen muistikuvan pohjalta miten joskus kerroit, kun näit jonkun kirjan karatesta, nuorena, ja se yks kuva siinä kirjassa anto sulle sen kipinän. Tai siinä oli se karate. Siksi esim. luulen ymmärtäväni (kun lukee tuota karate-karate topikkia esim.) miten vaikka Jaawa ehkä, en tiedä, näkee karaten. Siinä on se fiilis, tuntuma minkä se on luonut. Se tapa tehdä mikä ei oo sidottu juuri sen nimen historialliseen kontekstiin. Siks tuo pähkäily Finn-Karaten ja Combat Karaten jatkumosta tuli päähän. Eli ei niinkään se fyysinen tie, vaan se olemus.

Karate
Kuvake
TimoS
etupotkija
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate

Finn-Karate

Viesti TimoS »

Kari Aittomäki kirjoitti: Jukka on saanut oppia suoraan Matsuoilta.
Tähän liittyen, olet Kari toki valaissut omaa treenitaustaasi (jossa, kuten olen muistaakseni jossain toisessa ketjussa maininnut on muutama historiallinen virhe, jotka eivät siis vaikuta itse asiaan), mutta kiinnostaisi vähän kuulla, mitä muilla Combat Karaten merkkihenkilöillä on treenitaustaa ja, suunnilleen edes, kuinka paljon missäkin.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei

Seuraajat

airakti
ALehtonen
Kuvake
Clancy B.
halmehe
HannuL
Kuvake
Kari Aittomäki
kartsa_bjj