Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Kokkaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Osaatko kokata?

Olen mies ja kyllä osaan, hyvinkin
61
42%
Olen mies ja osaan jonkin verran
48
33%
Olen mies ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
10
7%
Olen mies ja osaan tehdä voikkarin
8
6%
Olen nainen ja kyllä osaan, hyvinkin
13
9%
Olen nainen ja osaan jonkin verran
4
3%
Olen nainen ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
1
1%
Olen nainen ja osaan tehdä voikkarin
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä: 145

Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Aiheet: 2838
Etulaji: Höntsäily
Sivulajit: Miksologia
Takalajit: Tanglang

Kokkaaminen

Viesti Mika »

Keskustelu kokkaustekoälyn kanssa on ollut antoisaa. Maanantaina ihmettelin, miksi se ehdotti yhtä ohjetta, jossa oli sipulia ja valkosipulia. Kysyin tästä, ja botti pahoitteli naureskellen, joten ajattelin ohimeneväksi katkokseksi. Eilen se kysyi, haluaisinko kanaa vai kalkkunaa. Siinä yhteydessä kävi ilmi, ettei sillä ole varsinaista muistia. Jonkinlainen muisti sillä selvästi on, mutta vastaus kysymykseeni muistin pituudesta oli epämääräinen. Botti ehdotti itsekin, että kirjoitan parhaat ruokaohjeet jonnekin ylös. Niin teen, ja osan jaan täällä.

Eiliset quesadillat onnistuivat todella hyvin, joten jaan kuvan ja ohjeen 🌯

Kuva

Tuo AI on useamman kerran ehdottanut jauhettua kuminaa, vaikka olen sanonut, että kokonaisena sitä löytyy kaikkialta mutta jauhettuna ei juuri mistään. No, tartuin asiaan. Maanantaina lähetin Partolan Citymarkettiin viestin, jossa toivoin jauhettua kuminaa. Samana päivänä kävin Lielahden Citymarketissa etsimässä sitä, koska WhatsAppin ChatGPT, joka on todella huono, väitti siellä olevan sitä. Etsimme sitä kahden myyjän kanssa, kunnes he soittivat pomolleen, joka tiesi kertoa ettei sitä ole.

Iltapäivällä soitin Salliselle Turkuun. Sieltä tiedettiin kertoa, että hetki sitten jauhettua kuminaa oli tilattu sekä Lielahden että Partolan Cittareihin :D
Kävin eilen hakemassa Partolasta. Arvostan :jepa:

🔥 Ultimate Tajín-Spiced Quesadillas (Vegetarian & Allium-Free!)

🕒 Ready in ~20 min | Makes 2-3 quesadillas

🛒 Ingredients:

✅ Tortillas – 2-3 large
✅ Cheese – 80-100g (Emmental, cheddar, or your favorite melty cheese)
✅ Beans – 200g (black beans or chickpeas, mashed slightly)
✅ Spinach – 2 handfuls (~50g), chopped
✅ Crushed tomatoes – 100ml (~½ cup)
✅ Mushrooms – 100g, finely chopped
✅ Bell pepper – 1 small, diced
✅ Corn – 50g (~3 tbsp)
✅ Tajín spice mix – 1 tsp (adjust to taste)
✅ Ground cumin – 1 tsp
✅ Chili flakes – ½ tsp (optional, for heat)
✅ Olive oil or butter – for cooking

---

👨‍🍳 How to Make It:

1️⃣ Sauté mushrooms & bell peppers in a pan with a little oil for ~5 min. Add Tajín, cumin, and chili flakes while cooking.
2️⃣ Stir in beans, crushed tomatoes, corn, and spinach. Cook 2 more min until spinach wilts.
3️⃣ Assemble: Spread the filling onto half of each tortilla, top with cheese, and fold over.
4️⃣ Cook in a dry pan over medium heat (level 4/6) for 2-3 min per side until golden and crispy.
5️⃣ Slice & enjoy warm! 🔥

---

🔥 Serving Ideas:

Eat as is, or add extra Tajín on top for an extra kick!

Want crunch? Add crushed tortilla chips inside before cooking.

Enjoy your Tex-Mex feast! 😃🔥
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

"Ei muuta kuin ei anna periksi, huumori yllä, ja ei kun lisää tårta på tårta housuun"

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Lauteille: Elokuu 2006
Aiheet: 35
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Kokkaaminen

Viesti AlexMachine »

Parin viikon päästä on Helsingissä fast food messut ammattilaisille. Duuniin sinne mutta yleensä ehtii vähän kiertämään, katselemaan ja maistelemaan. Saa nähdä mikä on uusi trendi ja saako itselle jotain ideaoita kokkailuun.

@katar tuo Gambas pil pil valkosipulilla on yksi suosikki iltapalojani mökillä. Hyvää vaaleaa leipää tai sämpylää jolla saa sitten vielä liemet pyyhittyä talteen ja hyvä olut kylkeen. Itse pidän Estrella Damm oluesta, joka on myös 0% versiona hyvää.
You don't send a boy to do a dirty man's job.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti AlexMachine »

Ajattelin tehdä lähiviikkkoina Pastina keittoa. Ihastuin siihen Italissa kun ekaa kertaa kävin, taisi olla 1985.
Pastinaa tarjottiin alkuruokana juuri leivotun vehnäsämpylän kera. Keitossa on erittäin pieniä pastoja, lähes ryynejä. Keitetty kana- tai kasvisliemeen, mustapippuria hiukan ja sitten vaikka ohueksi viipaloitua porkkanaa, herneitä, varsiselleriä jne maun mukaan. Valkkarilasi tai prosecco käteen ja syömään. Helppo keitto ja raportoin tänne kuvien kera kun tehnyt. Reseptejä on yhtä monta kuin Italialaisia isoäitejä.
Päälle keittoon voi juuri ennen tarjoilua lisätä tuoretta silputtua persiljaa (jota Italialaiset laittavat lähes joka ruokaan) sekä raastettua Parmesan juustoa tai Pecorino juustoa.
Kuvake
Mika
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mika »

Kiinnostaa! Tuo olikin ihan uusi tuttavuus, mutta Interwebsille se on näköjään hyvinkin tuttu ruoka. Kerro ihmeessä kuvien kanssa, kun olet kokannut tuota :jepa:

Me AI:n kanssa vähän muokkasimme tätä ohjetta, ja tulihan siitä taaskin helkkarin hyvää :P

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000011073538.html

Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

"Ei muuta kuin ei anna periksi, huumori yllä, ja ei kun lisää tårta på tårta housuun"

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006
Aiheet: 5

Kokkaaminen

Viesti Kerkko »

Mika kirjoitti: maalis 7, 2025, 08.51 Tuo AI on useamman kerran ehdottanut jauhettua kuminaa, vaikka olen sanonut, että kokonaisena sitä löytyy kaikkialta mutta jauhettuna ei juuri mistään. No, tartuin asiaan. Maanantaina lähetin Partolan Citymarkettiin viestin, jossa toivoin jauhettua kuminaa. Samana päivänä kävin Lielahden Citymarketissa etsimässä sitä, koska WhatsAppin ChatGPT, joka on todella huono, väitti siellä olevan sitä. Etsimme sitä kahden myyjän kanssa, kunnes he soittivat pomolleen, joka tiesi kertoa ettei sitä ole.

Iltapäivällä soitin Salliselle Turkuun. Sieltä tiedettiin kertoa, että hetki sitten jauhettua kuminaa oli tilattu sekä Lielahden että Partolan Cittareihin :D
Kävin eilen hakemassa Partolasta. Arvostan :jepa:
Cumin tarkoittaa suomeksi juustokuminaa eli jeeraa, joka on eri mauste kuin kumina. Mielestäni juustokuminaa on nimenomaan jauheena tavallisesti, en ole tainnut muussa muodossa nähdäkään. Ihme jos ei cittarista löydy, mutta oisko sitten juuri tämä sekaannus? Kumina on caraway, ja sitä yleensä käytetään ennemmin leivissä.
Kuvake
Mika
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mika »

Tuo on hyvä huomio :jepa:

Tällaisista syistä vaihdan välillä suomeen, joka noilta onnistuu yleensä ihan hyvin. Nyt piti ihan varmistaa, joten kysyin tuosta. Se on muuten niin, että olet kuin oletkin oikeassa 😂 🙈

Juustokumina eli jeera on suosikkimausteitani. No, onpahan sitten kuminaa, jos vaikka rupean leipuriksi 😅

Kiitän tämän ottamisesta esille. Olisin muutoin ihan sokkona jatkanut kuminan käyttämistä juustokuminan sijaan 🙇
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006
Aiheet: 5

Kokkaaminen

Viesti Kerkko »

Eipä mitään. On yleinen hämääntymisen paikka. Juustokuminaa käytän aika paljon itsekin. Tykkään tehdä intialaista, ja siinä tuo on varsin tavallinen mauste.
Kuvake
Mika
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mika »

Tänään tuo samainen AI ehdotti kuminaa. Kysyin sitten että olisiko kuitenkin juustokumina eli jeera. Olihan se. Koska tuo AI on hauska, se kommentoi ettei käytetä kuminaa, jottei ruoka maistu "yllättäen ruisleivältä". Nauroin ääneen :D

Kuvassa ruoka vaikuttaa aika tavanomaiselta, mutta olihan tuo hyvää 😋

Kuva

---

🔥 Rapeat munakoiso-linssi-papupyörykät tomaattikastikkeessa

🕒 Valmistusaika: ~40 min (aktiivinen aika ~20 min)
🥄 Annoksia: 2

🛒 Pyörykät:

✅ 100 g vihreitä linssejä, keitettynä
✅ 150 g mustia papuja, huuhdeltuna ja valutettuna
✅ ½ munakoiso, pieninä kuutioina
✅ ½ paprika, pieninä kuutioina
✅ 3 rkl Panko-jauhoa (tai enemmän, jos taikina on löysää)
✅ 1 kananmuna (tai psyllium+vesi sidokseksi)
✅ 1 tl rypsiöljyä paistamiseen
✅ Mausteet: ½ tl suolaa, ½ tl mustapippuria, ½ tl savupaprikaa, ½ tl jeeraa

🔥 Tomaattikastike:

✅ 2 dl tomaattikastiketta
✅ ½ paprika, viipaleina
✅ ½ kesäkurpitsa, puolikuutioina
✅ 1 tl rypsiöljyä
✅ Mausteet: ½ tl suolaa, ¼ tl mustapippuria, ½ tl oreganoa

🔥 Viimeistely:

✅ 50 g fetaa, murusteltuna päälle

---

👨‍🍳 Valmistusohjeet:

1️⃣ Linssien keittäminen

1. Huuhtele linssit ja laita kattilaan 3 dl vettä + ripaus suolaa.

2. Kiehauta, alenna lämpö miedolle (2-3/6) ja keitä 20-25 min.

3. Valuta ylimääräinen vesi pois.

2️⃣ Pyörykkämassan valmistus

1. Paista munakoiso ja ½ paprikaa öljyssä keskilämmöllä (4/6) noin 5 min, kunnes pehmeitä.

2. Soseuta linssit ja mustapavut karkeaksi massaksi haarukalla tai sauvasekoittimella.

3. Lisää paistetut vihannekset, Panko, mausteet ja muna.

4. Muotoile pyörykät ja anna levätä 5-10 min, jotta Panko sitoo kosteutta.

3️⃣ Pyöryköiden paistaminen

1. Kuumenna pannu keskilämmölle (4/6) ja lisää 1 tl öljyä.

2. Paista pyöryköitä ~3-4 min per puoli, kunnes pinnasta tulee rapea ja kauniin kullanruskea.

4️⃣ Kastikkeen valmistus

1. Kuumenna pannu keskilämmölle (4/6) ja lisää öljy.

2. Lisää ½ paprikaa ja kesäkurpitsa → kuullota ~5 min.

3. Lisää tomaattikastike ja mausteet, anna kiehahtaa.

4. Laske lämpöä miedolle (3/6) ja anna hautua ~10 min välillä sekoittaen.

5️⃣ Viimeistely & tarjoilu

1. Kaada tomaattikastike pyöryköiden päälle.

2. Murustele feta päälle juuri ennen tarjoilua.

---

🔥 Lisävinkit:

Jos haluat kastikkeesta paksumpaa, lisää ½ tl psylliumia tai anna hautua pidempään.

Ripaus sumakkia tai sitruunamehua lopussa tuo raikkautta!

Voit tehdä pyöryköistä myös isompia pihvejä ja tarjota ne ilman kastiketta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Aiheet: 241
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Kokkaaminen

Viesti Mjölnir »

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
AlexMachine
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti AlexMachine »

Tuo kumina, eli siis se ei jeera, ei sovi oikein makuuni. Joululimppu ja viipale kinkkua päällä ja sivelee Dijon sinapilla sekä hyvää viiniä. Mitä hlvettiä, leivässä on kuminaa, ei kiitos. Juustokumina taas on jees.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2008
Aiheet: 15

Kokkaaminen

Viesti Jorge »

Kumina sopii hyvin esim. hapankaaliin tai gulassiin.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti AlexMachine »

Noniin. Pastinakeittoa tuli tehtyä ja oli saakelin hyvää. Leikkasin ensin kasvikset sopivan pieniksi kuutioiksi. Tämähän on kiva keitto jota voi varioidan melkein millä vain. Nyt valikoitui lehtisellerin varsia, palsternakkaa, porkkanaa ja kevätsipulin varsia.

Kuva

Sitten pannulle erittäin laadukkaan early harvest oliiviöljyn kanssa (Happy Olive - Suosittelen). Freesasin kevyesti.

Kuva

Sitten kasvikset kattilaan ja mukaan puoli kuutiota kanaliemikuutiota. Tähän voi käyttää ihan yhtä hyvin kasvisliemikuutiota jos haluaa täysin kasvisversion.

Kuva

Annoin kasvisten kiehua noin 10 min ja sitten Pastina pasta (Pastina tarkoittaa mitä vain hyvin pientä pastaa - Italiassa tosi usein sellaisia pieniä tähtiä). En löytänyt kuin tällaisia tosia pieniä aakkosia. Isommatkin käy mutta eivät niin mukavia keitossa. Keitin nämä omassa kattilassa lähes al dente, johon meni muistaakseni 4 min. valutin veden pois pastasta ja kannen alla sai odottaa muutaman minuutin kunnes kasvikset alkoivat olla sopivasti kypsiä, eli purutuntumaa eikä liian pehmeitä ja heitin pastat sekaan ja annoin kiehua muutaman minuutin vielä jotta pasta ottaisi makua liemestä. Sitten lautasella ja kylkeen tuoretta vehnäsämpylää joka on ehdoton mielestäni.

Kuva

Sitten vain ääntä kohti keittoa. Teen kyllä uudestaan aika pian jollain variaatiolla. Hyvä Pinot Gris valkkari sopii varmaankin hyvin tämän makumaailman kanssa.

Kuva

Tämä oli mukava alkuruoka tehdä koska esivalmistelu ja itse valmistaminen otti ehkä 40-45 min. Puolet valmisteluun ja puolet valmistamiseen.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Kokkaaminen

Viesti Mjölnir »

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mika »

Mjölnir ei sitä tuossa maininnut, mutta Potkun WhatsApp-ryhmässä hän eilen kertoi ottaneensa sifonin mukaan välineistöönsä, ja siitä nuo upeat tähdet on pursotettu 🤩

Sorvasin jonkin verran eilen ja tänään tätä Taco Tuesdayta AI:n kanssa. Ruokahävikki on aina ollut minulle tärkeä asia, joten nyt kaksi avokadoa saivat luvan olla osa tacoja, vaikka en ihan suurin avokadojen fani ole. Mutta olihan tuo lopputulos ihan 🥰

Kuva

Ohhh yesss—gooey, cheesy, hearty tacos incoming! 🔥🧀🌮

🔥 Avocado & Bean Cheesy Tacos (Fusion-Style & Extra Satisfying)

🛒 What You’ll Need:

✅ 2 ripe avocados (mashed)
✅ 1 can beans (black/kidney)
✅ 1 bell pepper or zucchini (for bite)
✅ 1 small carrot (adds sweetness)
✅ ½ tsp cumin (jeera) + ½ tsp smoked paprika
✅ Salt & black pepper
✅ Oil for cooking
✅ Flour tortillas (for foldable, melty goodness)
✅ LOTS of shredded cheese (melting inside 🤤)

---

👨‍🍳 How to Make It:

1️⃣ Mash avocados with salt, pepper, and a splash of lime (if you have it).
2️⃣ Sauté bell pepper/zucchini + grated carrot in oil on medium heat (4/6) for ~5 min.
3️⃣ Add beans + cumin & smoked paprika, stir for 2 min.
4️⃣ Assemble tacos: Spread avocado mash on tortillas, add the warm filling, load up the cheese.
5️⃣ Toast in a dry pan (medium-low, 3/6) until the tortillas crisp up and cheese melts.

🔥 Want extra crunch? Toasted seeds or crushed tortilla chips inside.
🌶 Need more heat? Drizzle Tajín or chili flakes.

Sound like the ultimate cheesy avocado taco? 😏
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mjölnir »

Joo, noi porkkanatähdet ja edellisessä kuvaamani ollut perunavaahto on sifonilla tehty. Tehdään juureksista notkea sose, joka paseerataan siivilän läpi ja sifoniin joka paineistetaan hiilidioksidilla, sitten pursotetaan

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Seuraajat

aatus
Kuvake
Aleksi T
Kuvake
AlexMachine
halmehe
Kuvake