Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Kokkaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Osaatko kokata?

Olen mies ja kyllä osaan, hyvinkin
59
42%
Olen mies ja osaan jonkin verran
47
33%
Olen mies ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
10
7%
Olen mies ja osaan tehdä voikkarin
8
6%
Olen nainen ja kyllä osaan, hyvinkin
13
9%
Olen nainen ja osaan jonkin verran
4
3%
Olen nainen ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
1
1%
Olen nainen ja osaan tehdä voikkarin
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä: 142

tapsaattori
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Kokkaaminen

Viesti tapsaattori »

Suoraan järvestä nuotiolla grillattavaksi hauki ja kaksi ahventa. Grillasin suomuineen hiilloksen päällä, väliin suolaa ja pippuria ja hauen sisälle lisäksi sitruunas.

Hauki vaatinee pitemmän kypsytyksen tai jonkun haudutuksen että liha irtoisa paremmin. Kypsää kyllä mutta kovaa. Näin telkkarissa, että laittoivat hauen sisälle kuumia kiviä, vois toimia. Ahvenista tuli tosi hyviä.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Kokkaaminen

Viesti Kari Aittomäki »

Mä olen paahtanut haukia tossa kivikuopassa.
Eli kätevä kivillävuorattu monttu jossa pohjakiville oma kuumennus-hetkensä, sitte sivulle kiertotuli ja hauki ritilässä paahtumaan.
Kypsyy nätisti ja mehukkaaksi.

Ahvenet meni poikkeuksetta savu-uuniin.
On parasta mitä on.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kokkaaminen

Viesti Jorge »

tapsaattori kirjoitti: kesä 14, 2023, 15.28 Hauki vaatinee pitemmän kypsytyksen tai jonkun haudutuksen että liha irtoisa paremmin. Kypsää kyllä mutta kovaa. Näin telkkarissa, että laittoivat hauen sisälle kuumia kiviä, vois toimia. Ahvenista tuli tosi hyviä.
Itse suosin hauen valmistuksessa "mehukkaita" valmistustapoja eli joko rasvassa (voi, öljy tai vaikkapa laardi) paistaminen tai sitten kalakeitoksi.
Tulella kypsytyksessäkin laittaisin folioon tai paperiin. Tulella / hiilloksella paperissa kypsyttäminen tapahtuu vaikkapa märän sanomalehtipaperikäärön sisällä - kuitenkin kala pitää eristää siitä sanomalehdestä esim voi-/ leivinpaperilla, jos ei halua syödä painomustetta.

Helposti tulee vähärasvaisesta hauesta kuivaa koppuraa, jos grillaa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Kokkaaminen

Viesti Kari Aittomäki »

Aika jännä, mä olen paahdellut possunkyljyksiä paperin sisällä ja vasta lopuksi paljaaltaan koska paistopinta on mukava myös visuaalisesti.
Heh, kerran oikein miltei ärryin anoppiin kun se tuli tulille sähläämään sen foliopaperinsa kanssa.

Mutta mun monttuhauet ei ole kyllä olleet kuivia?
Joskus olen tunkenut vatsaonteloon omenaa eikä se ole epäonnistunut, muutoin sielä pytyssä sulaa kunnon käikäle voita.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Kokkaaminen

Viesti tapsaattori »

Siksi minäkin laitoin sitruunaa hauen sisälle, josko se pitäisi kosteampana. Kenties pitikin jossain määrin.

Sattui käymään niin, että saatiin pojan kanssa kuhaa koko perheelle ja ylikin jäi. Kaikin puolin mukava kokemus ja varsinkin koska kaikki osallistui, tyttö teki perunat ja salaatin.

Suolalla ja mustapippurilla maustetut kuhafileet, suomustettu ja paistettu paistettu kumminkin puolin. 2-3 min. Laitoin uuniin miedolle lämmölle paiston jälkeen pysymään lämpimänä, koska muut oli vielä kesken

Uudet perunat ja hollandaise kastike

Kurkku-tomaatti-salaatti

Juomaksi valikoitui Sandels.

Poistin ne pinnassa olevat (kylki?) ruodot taivuttamalla fileen kaarevan halon päälle. Sillai sai puukolla otettua just ruotoja myöden eikä mennyt lihaa hukkaan. Varustauduin surkeasti tälle reissulle, just kun olisi ollut fileerausveitselle tarvetta se jäi kotiin. Bahcon terävä perus työpuukko ajoi kuitenkin asian kohtuullisesti.
Kuva
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Kokkaaminen

Viesti Mjölnir »

Tehtiin tyttären kanssa sushia
Kuva

Kuva
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kokkaaminen

Viesti Jorge »

Kari Aittomäki kirjoitti: kesä 16, 2023, 00.28 Mutta mun monttuhauet ei ole kyllä olleet kuivia?
Joo, siis kysymys on oikeasta kypsyysasteesta, ts. ei ole raakaa, mutta ei sitten liikaa ylikään sen, niin että valuttaa kaiken nesteen pihalle.

Tulella tai hiilillä, ritilän päällä kokonaista kalaa on hiukan haastavampaa saada tähän kuosiin ilman jotain em. "käärettä", joka jakaisi lämpöä joka puolelle - niin että paksut kohdat kypsyvät ja ohuet eivät kuivu. Tuo monttu varmaankin hohkaa lämpöä tasaisemmin, olettaisin.
Ja niin kuin tapsaattorin viestissä mainittiin, jos kalaa kypsentää tulella, niin nahka suomuineen kannattaa jättää päälle.

Avotulella kokkailu on muuten mukavaa puuhaa, kun on aikaa olla siinä tulen vieressä (ja kenties myös tehdä pientä mukia) - siinä kehittyy myös tatsi noihin kypsyysasteisiin - lihaa ja kalaa pitää tunnustella kypsennyksen aikana ja rakenne, kimmoisuus yms. kertovat sen, missä mennään. Vaatii harjaannusta ja harjoittelua, että menee nappiin ilman paistomittareita yms., mutta erittäin palkitsevaa onnistumista ja mukava vivahde kokkailuharrastuksiin ja muutenkin rentouttavaa ajanvietettä.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Kokkaaminen

Viesti Kari Aittomäki »

Mun mielestä se juttu on nimenomaan siinä tulilla istumisessa ja paistumisen seurannassa.
Olen monasti huomannut laulelevani sellasta vapaata tajunnanvirtaa jossa kiittelen saalistani, siis en virallisten uskontojen syyllisyyspainotteisessa miltei-käskymuodossa vaan pitkässä kaavassa, eräänlaisena ilontäyteisenä loitsuna.

Meinaa karata esoteeriselle pärinälle..

Vaan se jykevähkön hauen paahtaminen ei tartte mielestäni kääröjä, vaikka olen joskus kokeillut pihlaja/koivu-vihkoa kääreenkaltaisena.
Mutta ne oli raaka avotuliversioita.

Tuo kivimonttu on käsittääkseni iki-aikainen uuniviritys.
Jossa istuskelussa saa voimaannuttavan kosketuksen siihen iki-aikaan.

Siksi mä aikanaan kiinnyin espanjalaisten tapaan kypsyttää, ne piti kiinni ikäänkuin elementeistä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Kokkaaminen

Viesti Mjölnir »

Kuva
Tuollainen tuli just. 2kg. Katsotaan miten tästä tehdään herkkua
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mjölnir »

Helppo ja hyvä ulkokeittiöön sopiva resepti: Smash tacos.
Mausta jauheliha (käytin hirveä) tacomausteseoksella, painele jauheliha ohueksi kerrokseksi tortillan päälle tiukasti. Laita parilaan tai muurikkaan tilkka öljyä ja aseta tortillat lihapuoli alas ja paina voimakkaasti esim kattilan pohjalla tms. Paista kunnes tortilla tuntuu lämpimältä päältä. Käännä ja laita chilisulatejuustoviipaleet lihan päälle. Paista hetki tortillaa ja täytä salaatilla, tomaatilla, chilimajoneesilla ja nauti

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mjölnir »

Mjölnir kirjoitti: kesä 19, 2023, 20.00 Kuva
Tuollainen tuli just. 2kg. Katsotaan miten tästä tehdään herkkua
Tällaista tuli

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija

Kokkaaminen

Viesti Kerkko »

Et laita mitään nestettä haukimassaan? Useimmiten ohjeissa on kermaa tai munia. Itsellä ei juuri omakohtaisia kokemuksia, ehkä kerran tehnyt, enkä muista ohjettani. Hyvännäköinen pihvi kyllä. :jepa:
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mjölnir »

Kerkko kirjoitti: kesä 21, 2023, 19.32 Et laita mitään nestettä haukimassaan? Useimmiten ohjeissa on kermaa tai munia. Itsellä ei juuri omakohtaisia kokemuksia, ehkä kerran tehnyt, enkä muista ohjettani. Hyvännäköinen pihvi kyllä. :jepa:
En laittanut, koska ei ollut, muuten yleensä laitan kermaa. Nyt piti improvisoida

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mjölnir »

Tää oli hyvä!

Haukipihvit
Tillipesto
Kaprismajoneesi
Kuullotettu varhaispunasipuli
Paahdetut varhaisperunat

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mjölnir »

Ruisleipätoast skagen, katkaravuilla ja tuorejuustolla täytetyt ahvenrullat retiisien ja pinaatin kera, raparperipaistos.

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Seuraajat

aatus
Kuvake
Aleksi T
Kuvake
AlexMachine
Atticora
halmehe