Mainokset katoavat tyystin, kun kirjaudut sisään. Ole hyvä ja lue lisää täältä

Kokkaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Osaatko kokata?

Olen mies ja kyllä osaan, hyvinkin
61
42%
Olen mies ja osaan jonkin verran
48
33%
Olen mies ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
10
7%
Olen mies ja osaan tehdä voikkarin
8
6%
Olen nainen ja kyllä osaan, hyvinkin
13
9%
Olen nainen ja osaan jonkin verran
4
3%
Olen nainen ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
1
1%
Olen nainen ja osaan tehdä voikkarin
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä: 145

Kuvake
Sotapurren_soutaja
munillepotkija
Lauteille: Helmikuu 2025
Aiheet: 8
Etulaji: Tai Shin Mun
Sivulajit: muotomääräinen voimankäyttö
Takalajit: Han Moo Do, Choy Lee Fut

Kokkaaminen

Viesti Sotapurren_soutaja »

Mika kirjoitti: kesä 25, 2026, 08.26 Onko joku kokeillut tätä? En niin perusta kylmistä ruoista, mutta jos joku teistä kehuu, teen :jepa:

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000012079803.html
Yritän!
"I hate going to the gym so I decided I'd go veggie twice a week. It's brutal! I can only make it till about five o'clock. That's what I realized about my self... something has to die every day just in order for me to survive." -Bill Burr

(kunniakyu omistautumisesta Bujinkanin suomalaiselle sosiaalihistorialle, Mänzyltä)
Kuvake
Sotapurren_soutaja
munillepotkija

Kokkaaminen

Sotapurren_soutaja kirjoitti: heinä 3, 2026, 16.22
Mika kirjoitti: kesä 25, 2026, 08.26 Onko joku kokeillut tätä? En niin perusta kylmistä ruoista, mutta jos joku teistä kehuu, teen :jepa:

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000012079803.html
Yritän!
Yritin!

Kylmäksi ruoaksi ok.

Raaka-aineiden näkökulmasta salaattina tässä on lähinnä se eroavaisuus, kun kaikkien muiden vaihtoehtoisten raaka-aineiden sijasta käytetään papuja, eikä esimerkiksi paprikaa ja oliivia tai mitä nyt kukin salaatissaan syö.

Maku - jos pavut on ok - tulee tietty siitä kastikkeesta, joka on jotain aasilaista ristikeittiötä. Meillä oli noita kaikkia tarpeita siihen, joten tarvi vaan etsiä niitä papuja.

Kuva

Se meni tähän tapaan:

Etsin reseptiuskollisesti edamamepapuja, vaikka pakastetut soijapavut olisivat riittäneet. Tämä on merkittävää siksi, edamame on palkona, ja se palko pitää kuoria; soijapapuja saa pakasteena myös ilman palkoa ja näin postuumisti se olisi ollut oikea valinta tähän sörsseliin. Etin kuitenkin kylmästi palkoineen ja kotona totesin, etten ehdi kuorimaan niitä, joten kaivoin kaapista säilykeherneitä soijapapujen sijasta. Valkopavuista en tiedä kuin tomaattikastikeversion, joten otin niitä ja huuhtelin kastikkeen pois. Yritin etsiä olisiko niitä muuten kuin kastikkeessa, mutten löytänyt. Muuten meni aikalailla reseptilleen, mutta punasipulin ja valkosipulin jätin pois, ja ainesosien mittasuhteet oli vähän sinne päin. Esimerkiksi papuja meni melkein tuplat per lajike, mutta muita tuoreita vain yksinkertaisesti. Riisiviinietikkaa ja seesamiöljyä meni kanssa tuplat, mutta esim misotahnaa vain määrätty annos.

Söin lounaaksi, koko iltapäivän on jo pierettänyt.

Kuva

Voisin tehdä uudestaan, ja varmasti teenkin, koska ne palkopavut jäi pakkaseen mutta jos valita saa niin syön mieluummin omatekoista caesar-salaattia, vaihteluksi tämä menee siinä missä mikä tahansa muukin laadukas kotitekoinen ruoka.

Ja jos kotonasi ei ole riisiviinietikkaa, niin suosittelen. Se on makea kuin omenaviinietikka, muttei haise voimakkaasti millekään - kuten sille omenalle.
"I hate going to the gym so I decided I'd go veggie twice a week. It's brutal! I can only make it till about five o'clock. That's what I realized about my self... something has to die every day just in order for me to survive." -Bill Burr

(kunniakyu omistautumisesta Bujinkanin suomalaiselle sosiaalihistorialle, Mänzyltä)
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Aiheet: 2844
Etulaji: Höntsäily
Sivulajit: Miksologia
Takalajit: Tanglang

Kokkaaminen

Viesti Mika »

Sotapurren_soutaja kirjoitti: heinä 4, 2026, 15.39 Söin lounaaksi, koko iltapäivän on jo pierettänyt.
🤭

Sipuleiden jättäminen on tietenkin aina oikea päätös, jonka vain me kaksi osaamme. Noiden papujen kanssa Suomessa tilanne elää, mutta edamame tuntuu olevan vähän kuin jonkinlainen neula heinäsuovassa. Katson seuraavalla Prisma-reissulla, josko näitä näkyisi:

https://www.s-kaupat.fi/tuote/coop-edam ... 0191181571

Valkoisia papuja on useampaa sorttia, vaikka juuri sillä nimellä niitä myydään usein nimenomaan tuossa tomaattikastikkeessa. Minä käytän useimmiten voipapuja tai näitä, kun reseptissä lukee valkoisia papuja:

https://www.s-kaupat.fi/tuote/coop-valk ... 0191171671

Kiitos raportista! :jepa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

"Ei muuta kuin ei anna periksi, huumori yllä, ja ei kun lisää tårta på tårta housuun"

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Sotapurren_soutaja
munillepotkija

Kokkaaminen

Hyviä neuvoja; voipapuja kattelin mutta kun siellä luki voipapu myös siellä takakannessakin niin en assossioinut niitä valkoisiin papuihin :D

Joka tapauksessa on hyvä tietää, että näitä on tarjolla myös muissa muodoissa kuin pakollinen tomaattikastike tai eksoottisempi chili, varsinkin kun tykkään tehdä joskus oman bbq/chili-kastikkeen papuihin.

Kuvake
Mika
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mika »

Näin se menee, että valkoinen papu on samanlainen kattotermi kuin vaikka omena, vaikka joskus sillä on väliä, onko omena Red Delicious, Granny Smith tai jotain muuta. Käytännössä niissä purkeissa, joissa lukee vain "Valkoisia papuja" on kai aina joko Navy Beans tai Great Northern Beans. Ne ovat keskenään niin samanlaisia, että niiden eritteleminen purkin kyljessä olisi turhaa ja valmistajille hankalaa, koska joskus tulee erä yhtä, joskus erä toista. Cannellini ja voipapu taasen erottuvat pelkästään kokonsa vuoksi. On niitä muitakin valkoisia papuja, mutta niiden löytäminen Suomesta onkin pykälää vaativampi tehtävä kuin kauppareissu Duopoliin tai Lidliin.

Sinäkin kun ymmärrät hitaan kokkaamisen päälle ja tiedät klassikkoruokia, ranskalainen Cassoulet tietääkseni edellyttää Tarbais-papuja ihan kemiallisista syistä, ei vain jostakin perinteestä. Koska niitä ei kuitenkaan löydä mistä tahansa, ainakin jotkut ovat uittaneet Cannellini-papuja yön yli suolavedessä, jolloin ne kestävät sen pitkän hauduttamisen hajoamatta. Puristit voivat katsoa pahasti, jos ranskalaisessa ruoassa käytetään italialaisia papuja... 😬

Tykkäsin erilaisista pavuista jo silloin kun olin sekaani. Nykyään ne ovat suurinta herkkuani proteiininlähteenä. Siksi olenkin vähän tarkkana, että käytän eri papuja ja myös muita proteiininlähteitä. Jos ikinä kyllästyisin papuihin koska olen syönyt niitä liikaa, voisin saman tien todeta, että "viimeinen sammuttaa valot" 💡
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

"Ei muuta kuin ei anna periksi, huumori yllä, ja ei kun lisää tårta på tårta housuun"

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mika »

Nyt kun olen lentsuillut muutaman päivän, olen ruokkinut itseäni mahdollisimman vähällä vaivalla. Tämä viiden minuutin pizza eilen onnistui ihan hyvin, mutta teen kyllä omia muutoksiani siihen ensi kerralla... :D

Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
YJT
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005
Aiheet: 138

Kokkaaminen

Viesti YJT »

Kokeilin tuota samaa eilen. On hyvä. Juustoksi kannattaa laittaa esim mozzarellaa; käyttämäni geneerinen "pizzajuusto" ei ehtinyt sulaa kunnolla.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mika
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mika »

Luimme siis vissiin molemmat saman Maikkarin artikkelin eilen :D Tai on tuo saattanut kiertää somessakin, mutta siitä minä en tiedä.

Lopetin juustoraasteiden käyttämisen ihan taannoin, koska luin ja sitten varmistin, että niissä käytetty tärkkelys estää niitä sulamasta kunnolla. Juuston raastamisessa on oma haasteensa, jos se on pehmeää, mutta kaiketi pakkasessa käyttäminen helpottaisi. Eilen leikkasin vain siivuja kermajuustosta. Hyvin ne sulivat − tuolla toisella kerralla. Ensimmäisellä kerralla näin ei käynyt, koska juusto oli päällimmäisenä eikä suoraan tomaattipyreen päällä ja muiden täytteiden alla. Pizza ehti myös palaa pohjasta, koska en ollut tarpeeksi nopea täytteiden lisäämisen kanssa. Minulla ei ensimmäisellä kierroksella ollut vielä kaulinta, mikä sekin oli virhe, koska pohja jäi liian paksuksi käsiveivaamisella. Siinä välissä hain tällaisen:

https://www.puuilo.fi/maku-puukaulin-23cm

Teen tuon tänään uudestaan, koska Muu-jauhismurua jäi vielä, ja rucolaakin on iso nippu. Mutta koska täytteeni kasvattivat eilen ja kasvattavat tänään pizzan kokoa pystysuunnassa verrattuna tuohon videon pizzaan, paistan sen keskilämmöllä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Sotapurren_soutaja
munillepotkija

Kokkaaminen

Kilpaileva pikapitsa-versio, joka kyllä kysyy jonkinlaista uunia (tai, ehkä tuo paistinpannu riittää, en ol kokkeillu)

1. rieskapohjalle (mahdollisimman ohuelle ja maukkaalle, tottakai)...
2. ...pestokerros + ketsuppikerros, melko ohut ja vaatimaton sanoisin (ketsupin sijasta voi käyttää esim paprika/tomaattipohjaista pestoa, eli makukärki edellä!)
3. sitten juustoraaste ja sen joukkoon mahdolliset muut täytteet (suurimman osan ajasta en käytä tässä vaiheessa raasteen lisäksi mitään muuta, mutta alla havainnollistavassa kuavassa on sieniä, toisinaan saatan laittaa kinkkusuikaleita, kuten pilkottua keittokinkkua tai vast.)

Kuva
(tässä on paistettu ensin paistinpannulla herkkusieniä)

4. uuniin siksi minuuteiksi kun juusto sulaa, tulee todella ripeästi - jos et voitele reunoja myöten niin ne palaa myös aika herkkään
5. ja uunin jälkeen muutama kierros pippuria myllystä sekä heitetään päälle muut tuoretäytteet (pääasiallisesti käytän itse vain revittyä pallomozarellaa ja pilkottuja pikkutomaatteja, kuten kirsikkatomaatteja)

Kuva
(tähän on viimeiseksi silaukseksi revitty myös basilikaa ruukusta)

Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Lauteille: Elokuu 2006
Aiheet: 35
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Kokkaaminen

Viesti AlexMachine »

Pitää pian ottaa Pirkan parhaan pinsapohjat testiin. Näyttävät hyville ja niistä saa varmaan aika hyvää ”hätäruokaa” eli kun pitää itselle vaimolle saada nopeasti jotain.
You don't send a boy to do a dirty man's job.
Kuvake
Mika
etupotkija

Kokkaaminen

Viesti Mika »

Tämän päivän ruoasta tuli niin maukasta, että olisi synti olla jakamatta reseptiä 😋

Kuva

https://juomaposti.fi/viikon-olut-ja-ru ... lea-lager/
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!

Seuraajat

aatus
Kuvake
Aleksi T
Kuvake
AlexMachine
halmehe
Kuvake
Kari Aittomäki
Kuvake